تبیان، دستیار زندگی

چرا واکسن برکت توزیع نمی‌شود؟

اعلام اینکه وزارت بهداشت تنها 400 هزار دز واکسن برکت دریافت کرده با همهمه زیادی همراه شده و سؤال بسیاری از مردم این است چرا حالا که مجوز اضطراری تزریق واکسن کوو ایران برکت بعد از فشارهای زیاد صادرشده، خبری از واکسن نیست!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


مردم منتظر دریافت واکسن ایرانی برکت هستند اما هنوز خبری از واکسیناسیون عمومی نیست. سخنگوی ستاد ملی کرونا می‌گوید از شهریور ۷ میلیون دُز واکسن برکت به دست مردم می‌رسد. درحالی‌که پیش‌ازاین ستاد اجرایی آمارهای بیشتری برای تولید واکسن در شهریور اعلام کرده بود.
سازندگان واکسن برکت از تولید ماهیانه ۱۰ تا ۲۵ میلیون در شهریورماه خبر داده بودند. البته تا امروز تنها ۲ میلیون دز واکسن برکت تولیدشده است. فقط حدود ۴۰۰ هزار واکسن به وزارت بهداشت تحویل‌شده است.
هفته گذشته سهم برخی استان‌ها از واکسن برکت فقط هزار دز بوده است. درحالی‌که قرار بود از خردادماه واکسیناسیون عمومی برکت با بیش از ۵ میلیون دز شروع شود.

مینو محرز و پیام طبرسی از اعضای تیم تحقیقات تولید واکسن کوو ایران برکت با گلایه از عدم توزیع این واکسن توسط وزارت بهداشت؛ ادعا کردند که باوجودآنکه 400 هزار دز واکسن برکت به وزارت بهداشت داده‌شده اما گزارشی در مورد توزیع آن به این مجموعه داده نشده است.
کیانوش جهانپور، سخنگوی غذا و دارو، در خصوص این ادعا گفت: «در حال حاضر تمرکز ما بر واکسینه کردن افراد بالای 70 سال و تزریق دز دوم است و طبیعتاً دز دوم از واکسن‌های خارجی که در دز اول مورداستفاده قرارگرفته، استفاده می‌شود.»

فرایند کنترل کیفیت هر دز واکسن دو هفته زمان لازم دارد و به همین دلیل بین تولید و تحویل ۲ هفته زمان لازم است. همچنین سرعت تولید واکسن برکت تصاعدی است چون این واکسن در دو خط تولید نیمه‌صنعتی و صنعتی تولید می‌شود. ظرفیت فاز صنعتی بیش از ۱۰ میلیون دُز پیش‌بینی می‌شود ولی هنوز این خط تولید به خروجی نرسیده است.

در این میان اما این گمانه مطرح است که بخشی از واکسن‌ها در فرایند پر کردن ویال خراب‌شده‌اند. این شائبه ازآنجا شکل گرفت که حجت ملکی در پاسخ به برخی از انتقادات که می‌گفتند چرا حدود 20 روز پیش میزان تولید واکسن را 4 میلیون دوز اعلام کردید اما حالا از آن 4 میلیون دوز خبری نیست، در توییترش نوشت: «اینکه بعد از تولید در مرحله پر کردن ویال‌ها مشکلی ایجاد شود و بیش از یک‌میلیون و 200 هزار دوز واکسن از خط تولید خارج شود مشکلی است که به دلیل تازه تأسیس بودن خط تولید ممکن است ایجاد شود.» البته ملکی این توییت را بعداً پاک کرد.

به هر ترتیب، تولید واکسن و رقابت با کشورهای دیگر کار آسانی نیست اما عدم تحقق وعده‌های مسئولین مایه دلسردی مردم می‌شود. وعده‌های مسئولین تا امروز در مورد میزان تولید واکسن برکت محقق نشده اما همچنان ستاد اجرایی بر وعده‌های خود اصرار دارد.
سازندگان برکت می‌گویند تا پایان شهریور بیش از ۵۰ میلیون دز واکسن تولید خواهیم کرد هرچند که اعلام این آمارها می‌تواند امیدبخش باشد اما بهتر است قبل از تأمین شرایط از اعلام این وعده‌ها پرهیز کرد.