تبیان، دستیار زندگی

یک تیر و دو نشان؛ آموزش تهیه مربا و شربت آلبالو به‌صورت همزمان

مربا و شربت آلبالو یکی از خوشمزه‌ترین چیزهایی است که می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید و همچنین در روز‌های گرم تابستانی نوشیدن یک شربت آلبالوی‌ خنک بسیار لذت‌بخش است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مربای آلبالو
طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو در منزل بسیار ساده و راحت است، می توانید به طورهمزمان مربای آلبالو و شربت آلبالو را درست کرده و از آن استفاده کنید.

مربای آلبالو

طرز تهیه مربا و شربت آلبالو به‌صورت همزمان


مواد لازم:
- آلبالو بدون هسته       1 کیلو 
- شکر                          یک و نیم کیلو
- پودر ژلاتین                1 قاشق غذاخوری
- آبلیمو یا جوهر لیمو     1 قاشق چایخوری
- آب                           1 پیمانه

مربای آلبالو
طرز تهیه:

اگر مربای شما بیش از حد سفت شد، علت آن این است که شربت آن را زیاد جوشانده اید و اگر کف روی آن را برندارید مربای و شربت شما تیره می شود.


آلبالوها را شسته و اجازه بدهید که آب اضافی آن برود، سعی کنید از آلبالوی اول فصل استفاده کنید که بسیار خوشرنگ است و ترش مزگی آن بیشتر است.هسته آلبالوها را بگیرید( بهتر است این کار را با انگشتان دست انجام بدهید تا آلبالوهای داخل مربای آلبالوی شما حالت لهیده پیدا نکند.) برای این کار آلبالو را بین دو انگشت شست و اشاره کمی ورز بدهید تا آلبالوها شل شوند، سپس با کمی فشار بدون این که شکل اصلی آلبالو از هم بپاشد هسته آن را از طریق سوراخ انتهایی خارج کنید.

دقت داشته باشید که وزن آلبالوی بدون هسته برای مربای آلبالو باید برابر با وزن شکر مورد استفاده باشد، اگر از آلبالوی اول فصل و نوبری استفاده کردید باید مقدار شکر بیشتری استفاده کنید (یک و نیم کیلو شکر به ازای هر یک کیلو آلبالوی بدون هسته) تا جبران این ترش مزگی را بکند.

درمرحله اول باید دو سوم شکر را لابلای آلبالوهای هسته گرفته شده بریزید، به این ترتیب که یک لایه آلبالو در ظرف بریزید و روی آن را کاملا با شکر بپوشانید و دوباره یک لایه آلبالو و یک لایه شکر و این کار را تا انتها ادامه بدهید.

مربای آلبالو
نکته مهم: اگر می خواهید مربای شما شفاف و خوشرنگتر شود می توانید به ازای ۱۰۰ گرم شکر، ۲۰ گرم نبات را جایگزین کنید.

اگر قصد دارید علاوه بر مربای آلبالو، شربت آلبالو هم درست کنید باید یک لیوان آب و نیم کیلو شکر اضافه را به مخلوط شکر و آلبالو اضافه کنید، درب مخلوط آلبالو و شکر را ببندید و به مدت یک شب (یا نصف روز) داخل یخچال قرار دهید تا آلبالوها کاملاً آب بینداز، بسته به ذائقه تان می توانید هنگام  تهیه مربای آلبالو؛ گلاب، پودر هل و وانیل هم اضافه کنید.

در مرحله ی پختن مربای آلبالو؛ می بایست آلبالوها را پس از آب انداختن از یخچال خارج کرده و روی حرارت قرار دهید، زمانی که مربای آلبالو شروع به جوشیدن کرد یک قاشق آبلیمو یا مقدار جوهر لیمو به آن اضافه کنید.

کف جمع شده روی مربای آلبالو در حال جوشیدن را باید مرتباً بگیرید تا رنگ مربای آلبالوی شما شفاف بشود، از زمانی که آلبالوها به جوش آمد باید ۱۰ دقیقه این جوشیدن ادامه پیدا کند، هر چقدر که مربای شما بیشتر جوش بخورد رنگ آن تیره تر می شود و شکر آن طعم سوختگی به خودش می گیرد.

در این مرحله آلبالوها را از شربت جدا کنید و باقیمانده شکر را به شربت اضافه کنید و اجازه دهید که شربت آلبالو به تنهایی برای نیم ساعت دیگر روی حرارت ملایم جوش بخورد، برای تهیه شربت آلبالو مقدار جوشیدن باید بیشتر باشد تا شربت غلیظ تر شود.

دقت داشته باشید که غلظت شربت آلبالو بعد از سرد شدن بیشتر می شود بنابراین کمی از شربت در حال جوشیدن را در کاسه ای بریزید و داخل یخچال یا فریزر قرار دهید تا زودتر سرد شود و عیار غلظت آن دستتان بیاید.

مربای آلبالو
یک روش دیگر برای این که بدانیم آیا شربت آلبالو قوام دارد یا نه این است که یک لیوان آب سرد کنار دست تان بگذارید و هر بار مقدار کمی از شربت را داخل آن بچکانید، اگر شربت قبل از رسیدن به کف لیوان پخش شد به معنی آن است که قوام لازم را ندارد ولی اگر شربت به طور منسجم به کف لیوان رسید نشان می دهد که قوام آمده و می توانید آن را از روی حرارت بردارید.

در این مرحله شربت را از روی حرارت بردارید و روی آن را با پارچه تمیزی بپوشانید و اجازه دهید تا کاملاً خنک شود، دقت داشته باشید که نباید درب قابله شربت آلبالو را بگذارید و قرار دادن پارچه کفایت می کند.

پودر ژلاتین را در کمی آب سرد حل کنید و به کمک حرارت کتری آن را کاملا ذوب کنید( روش بن ماری) و وقتی شربت را از روی حرارت برداشتید به آن اضافه کنید،ژلاتین مانع کپک زدن می شود و آن را براق می کند،  در انتها به مقدار لازم از شربت را روی مربای آلبالو بریزید و مابقی را به عنوان شربت آلبالو نگه دارید.

مربای آلبالو

طرز تهیه مربا و شربت آلبالوی خوشمزه و خانگی


مواد لازم:
- آلبالو                2 کیلو
- شکر                 2 کیلو
- اسانس وانیل     1/2 قاشق چای‌خوری

مربای آلبالو
طرز تهیه:
برای پخت مربا آلبالو ابتدا، دم آلبالوها را بگیرید و آلبالوها را بشویید سپس با خلال‌دندان سر آلبالو را فشار بدهید تا هسته از جای ساقه‌ی آلبالو خارج شود و طرف دیگر آن (یعنی سر آلبالو) سوراخ نشود خارج کنید.

آلبالوهای آماده شده را داخل قابلمه لعابی مناسبی بریزید و لابه‌لای آن شکر بپاشید و آلبالوها را یک شبانه‌روز داخل یخچال قرار بدهید تا آب بیندازند بعد ظرف را روی آتش تند و یکنواختی بگذارید تا جوش بیاید.

کف مربا را کاملاً بگیرید و وانیل را داخل مربا بریزید شربت که قوام آمد مربا را از روی آتش بردارید. معموﻷ بعد از جوش آمدن نیم ساعت برای طبخ مربا کافی است چون مربای آلبالو هرقدر بیشتر بجوشد رنگ آن تیره‌تر می‌شود. با این مقدار آلبالو دو شیشه شربت آلبالو به دست می‌آورید.

برای تهیه شربت آلبالو، شربت زیادی آن را صاف کنید و بعد از سرد شدن در شیشه بریزید بعضی از آلبالوها زیاد آب دارند در این صورت وقتی شکر را داخل آلبالو ریختید و دیدید زیادی آب انداخته بعد از پخت نیم ساعت، می‌توانید مربا را جدا کنید و چند دقیقه شربت را بجوشانید تا کمی غلیظ شود.

مربای آلبالو

نکات مهم در خصوص تهیه مربا و شربت آلبالو

- اگر آلبالوها ترش بود کمی بیشتر شکر بریزید.
- از آلبالوی باقیمانده در شربت آلبالو می‌توانید مربای آلبالو درست کنید.

- برای تهیه هرگونه شربت و مربا بهتر است از ظروف لعابی با مسی استفاده کنید.
- جمع کردن کف روی مربای آلبالو در حال جوشیدن باعث می شود تا رنگ مربای آلبالوی شما شفاف شود.

- دقت داشته باشید که ظرف شما آنقدری بزرگ باشد که وقتی آلبالوها را درون آن می ریزید نصف آن خالی باشد تا آلبالو موقع جوشیدن سر نرود.

- شربت آلبالو را اگر با آلبالوی اول فصل که هنوز خیلی رسیده نیست، درست کنیم رنگ آن سرخ تر می‌شود و مزه آن نیز کمی  ‌ترش خواهد شد.

- دقت داشته باشید که اگر دم آلبالو را نگیریم شربت عطر دم آلبالو را جذب می‌کند ولی پس از چند ماه رنگ آن تیره می‌شود.

- به شربت آلبالو غالباً وانیل می‌زنند ولی بهتر است، اول شربت را بدون وانیل درست کنید و یک لیوان آن را با آب و یخ بنوشید، اگر عطر خود آلبالو به نظرتان کافی نیامد وانیل به آن اضافه کنید.- برای اینکه هسته‌ی آلبالوها به راحتی از آن خارج شود، با یک نی پلاستیکی از جای ساقه‌ی آلبالوها فشار بدهید تا هسته‌ی آلبالوها از سر آلبالوها خارج شوند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .