تبیان، دستیار زندگی

ماجرای سریال‌های نامناسب با مجوز صداوسیما

پشت پرده نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی چیست؟

موضوع نظارت بر محتوای آثار عرضه‌شده در شبکه نمایش خانگی این روزها به موضوع مهمی در عرصه فرهنگ بدل شده است. عدم نظارت بر محتوای این آثار کار را به‌جایی رسانده که بسیاری از خانواده‌ها نسبت به آثار عرضه‌شده نگرانی دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


با ظهور vod ها؛ شبکه نمایش خانگی به‌شدت در ایران رونق گرفت. بیش از 30 سریال با میزان بازدیدی قابل‌توجه، طی کمتر از 10 سال در شبکه نمایش خانگی منتشرشده است. بعضی اپیزودهای این سریال‌ها آمار 60 میلیون دقیقه تماشا را هم برای خود ثبت کرده‌اند. این آمار با میزان مخاطبان صداوسیما به‌عنوان رسانه رایگان و سراسری کشور فاصله زیادی دارد.
تلویزیون باوجود بهره‌مندی از امکان پخش سراسری و رایگان، مدت‌هاست که تولیدات قابل قبولی ندارد. با این وضعیت، vod ها عملاً رقیب جدی و سرسختی برای تلویزیون خواهند بود اما نکته‌ای که این روزها مخاطبان این دست از آثار را به‌شدت آزار می‌دهد، موضوع عدم نظارت بر تولید و محتوای سریال‌هایی است که در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شوند و هرروز نیز این اوضاع بدتر می‌شود. سؤالی که با هر دیدن هر قسمت از سریال‌های متنوع نمایش خانگی به ذهن مخاطب و خانواده‌ها خطور می‌کند این است که چه کسی یا کسانی وظیفه نظارت بر محتوای تولیدی سریال‌های نمایش خانگی را به عهده‌دارند که نتیجه چیزی جز رها کردن محتوای این سریال‌ها نیست؟ پشت پرده نظارت بر محتوای سریال‌ها چیست؟ 

صداوسیما با ابراز نگرانی از وضعیت محتوای این سریال‌ها؛ خودش را مسئول نظارت بر vod ها می‌داند. با استناد به قانون اساسی که مسئولیت صوت و تصویر فراگیر انحصاراً به عهده صداوسیماست؛ ساترا تشکیل شد. این سازمان متعلق به صداوسیما است و خود را مسئول نظارت و اعطای مجوز به تولیدات vod ها می‎‌داند.
اهداف ساترا با توجه به کم‌کاری‌های وزارت ارشاد در نظارت بر محتوا ارزشمند و امیدوارکننده بود. ساترا مدعی بود تنها به مسئولیت نظارتی خود اکتفا می‎‌کند و حامی سلامت کانون خانواده ایرانی است. حالا ارشاد یکی از سریال‌های نمایش خانگی را توقیف کرده و مدعی است ساترا وظایفش را درست انجام نداده است.

سریال زخم‌کاری با اشکال غیرقابل‌انکار نمایش روابط عاطفی ناهنجار و مصرف زیاد سیگار و مشروبات الکلی مواجه است. زخم‌کاری، ساخته محمدحسین مهدویان با مجوز ساترا در حال پخش از شبکه نمایش خانگی بود. حالا ساترا متهم است که نه‌تنها از مسئولیت صیانت خانواده جامانده بلکه رفتارهای عجیب دیگری هم دارد.
پیش‌ازاین برخی برنامه‌سازان نمایش خانگی مدعی شده بودند ساترا برای ساخت برنامه در تلویزیون تحت‌فشار قرارشان داده است. ئبه نظر می‌رسد ساترا از شعارهای اولیه خود فاصله گرفته و بیش از نظارت، در حال کنترل رقیب خود است.