تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه استانبولی پلوی خوشمزه و حرفه‌ای

استانبولی پلو یک غذای خوشمزه ایرانی است. این غذا را می‌توان به دلخواه با گوشت قرمز، مرغ و حتی بدون گوشت برای گیاه‌خواران تهیه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استانبولی پلو
استانبولی پلو را در شهرهای مختلف کشور با مواد بسیار متنوعی درست می کنند، به‌طور کلی برنج بخش عمده‌ای از رژیم غذایی ما ایرانی‌ها را تشکیل می‌دهد که به روش‌ها و با مواد مختلف طبخ می‌شود.

استانبولی پلو از آن دست غذاهایی است که می‌توانید در تمام طول سال تهیه کنید؛ زیرا مواد اولیه آن یعنی سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و برنج در همه فصول یافت می شود، برای تهیه استانبولی پلو دستورالعمل‌های زیادی وجود دارد.

استانبولی پلو

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت

مواد لازم:
- برنج                                       4 پیمانه
- گوشت مغز ران بدون استخوان   500 گرم
- پیاز                                         1 عدد
- گوجه فرنگی                            10 عدد
- رب گوجه فرنگی                       1 قاشق غذاخوری
- روغن                                     به میزان لازم
- نمک و فلفل                           به میزان لازم

استانبولی پلو
طرز تهیه:

یکی دیگر از غذاهای محبوب ما ایرانی ها استانبولی پلو است، لذت خوردن خوردن این غذا زمانی زیادتر می شود که در کنار آن یک کاسه سالاد شیرازی هم گذاشته شود.


ابتدا برنج را تمیز کنید و با آب ولرم بشویید، بعد گوجه فرنگی ها را بشویید و آب آن را بگیرد و به همراه آب معمولی پیمانه کنید و روی برنج بریزید، به حدی که 4 انگشت از سطح برنج بالاتر باشد. به اندازه کافی نمک به آن اضافه کنید، چون برنج به صورت کته درست می شود، باید در میزان ریختن نمک دقت کنید و کم کم نمک را اضافه کرده تا به مزه دلخواه برسید، حالا روغن هم داخل آب برنج بریزد و بگذارید تا برنج یکی دو ساعت خیس بخورد.

در این مرحله  گوشت را به صورت خیلی ریز خرد کنید (صورت قیمه ای) و به همراه پیاز تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود، سپس آب را اضافه کرده و اجازه دهید تا گوشت با حرارت کم بپزد، در حین پخت به آن رب و کمی نمک هم اضافه کنید .

بعد از اینکه گوشت کاملا پخته شد و آب آن تبخیر شد، برنج را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و آب آن تبخیر شود، اگر حس کردید آب برنج کم است و مغز برنج کمی خام است به آن یکی دو پیمانه آب یا آب گوجه فرنگی اضافه کنید.

بعد از تبخیر کامل آب برنج وسط آن را باز کنید و گوشت قیمه را وسط آن قرار دهید و بعد با برنج روی آن را بپوشانید، در قابلمه را محکم ببندید و روی حرارت کم قرار دهید تا برنج دم بکشد.

استانبولی پلو

طرز تهیه استانبولی پلو با مرغ


مواد لازم:
- برنج                         4 پیمانه
- سینه مرغ                   500 گرم
- لوبیا سبز خردشده        1 پیمانه
- پیاز                           2 عدد
- سیر                           2 حبه
- سیب زمینی                2 عدد
- رب گوجه فرنگی           2 قاشق غذاخوری
- نمک، فلفل و زردچوبه    به میزان لازم
- روغن                          به میزان لازم

استانبولی پلو
طرز تهیه:
برای تهیه استانبولی پلو ابتدا گوشت مرغ را به همراه پیاز، آب و مقداری نمک و زردچوبه داخل یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا مرغ به خوبی بپزد، بعد از اینکه مرغ پخته شد آن را به صورت مکعبی خرد می کنیم.

در ادامه پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد کرده و به همراه کمی روغن تفت می دهیم تا سبک شود، سپس مقداری زردچوبه به تابه اضافه می کنیم و تفت دادن را تا جایی ادامه می دهیم تا پیاز با زردچوبه کاملا یکدست شود.

حالا سیر را رنده می کنیم و به همراه رب گوجه فرنگی به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی سرخ شود و طعم خامی اش گرفته شود.

 در این مرحله لوبیا سبز را اضافه می کنیم، لوبیا سبز را در حدی تفت می دهیم که کمی سرخ شود، سپس مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم و پس از یک دقیقه تفت دادن تابه را کنار می گذاریم.

برنج را می خیسانیم سپس یک قابلمه را تا نیمه آب پر می کنیم، مقداری نمک داخل آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید، بعد از اینکه آب جوش آمد برنج را داخل قابلمه می ریزیم و صبر می کنیم تا نرم شود، زمانی که دانه های برنج نرم شد ولی مغز آن کمی سفت بود باید برنج را آبکش کنیم.

در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن داخل قابلمه می ریزیم، حالا به سلیقه خود نان لواش و سیب زمینی ورقه ای برای ته دیگ قرار می دهیم، سپس برنج آبکش شده را با مواد مخلوط می کنیم.

حالا برنج مخلوط شده را روی ته دیگ می ریزیم و یک دم کنی روی درب قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.در ادامه سیب زمینی را به صورت حبه ای خرد می کنیم و با کمی زردچوبه و روغن تفت می دهیم و در پایان مرغ را به همراه سیب زمینی کمی تفت می دهیم تا سرخ شود، بعد از اینکه برنج دم کشید آنرا داخل دیس می کشیم و با مرغ و سیب زمینی تزیین می کنیم.

استانبولی پلو

طرز تهیه استانبولی پلوی ساده و خوشمزه با گوشت چرخکرده


مواد لازم:
- برنج                           3 پیمانه
- گوشت چرخکرده           500 گرم
- لوبیا سبز                      500 گرم
- پیاز                             1 عدد
- سیر                            2 حبه
- رب گوجه فرنگی            3 قاشق غذاخوری
- ادویه                           1 قاشق چایخوری
- آبلیمو                          2 قاشق غذاخوری
- زعفران دمکرده              یک دوم قاشق چایخوری
- پودر زیره                      یک دوم قاشق چایخوری
- پودر آویشن                  یک دوم قاشق چایخوری
- نمک، فلفل و زردچوبه     به میزان لازم
- روغن                           به میزان لازم

استانبولی پلو
طرز تهیه:
ابتدا برنج را 6 الی 8 ساعت قبل در داخل ظرف پر از آب و دو قاشق چای خوری نمک می ریزیم تا خیس بخورد، حالا در ادامه لوبیا سبز ها را تمیز می شوییم و بعد از اینکه آب آن گرفته شد، آن ها را در اندازه های دلخواه خرد می کنیم.

بعد پوست سیر ها را می گیریم و خیلی ریز خرد می کنیم و آماده کنار می گذاریم، زعفران ساییده شده را با نصف استکان آب جوش مخلوط کرده و درب ظرف را گذاشته و ظرف را روی حرارت بخار آب یا حرارت سماور می گذاریم تا زعفران دم بکشد.

پیاز را پوست گرفته و تمیز می شوییم سپس در داخل تابه با روغن و سیر خرد شده اضافه می کنیم و روی حرارت با شعله متوسط می گذاریم و تفت می دهیم تا پیاز و سیر خرد شده از خامی در آمده و سبک و نرم و کمی سرخ شوند.

در ادامه گوشت چرخکرده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا گوشت چرخ کرده رنگش تغییر کرده و کمی سرخ شود، بعد لوبیا سبز خرد شده را اضافه می کنیم و مواد را هم می زنیم تا کاملا مخلوط شود و مقداری نمک و فلفل سیاه و پودر زیره و پودر فلفل قرمز را اضافه می کنیم.

در ادامه پودر آویشن، زرد چوبه، ادویه و رب گوجه فرنگی را اضافه نموده و مجددا مواد را زیر و رو کرده و هم می زنیم تا مواد با هم خوب مخلوط شوند و دو سوم لیوان آب جوش اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا لوبیا سبزها و سایر مواد کاملا پخته شوند.

در داخل قابلمه آب می ریزیم و دو قاشق چای خوری نمک اضافه کرده  قابلمه را روی حرارت با شعله زیاد می گذاریم تا جوش آید، بعد وقتی آب شروع به جوشیدن کرد برنج خیس را اضافه می کنیم و هم می زنیم بعد از 6 الی 8 دقیقه یکی از برنج ها را بین دو انگشت فشار می دهیم وقتی برنج له شد ولی مغزش خام بود آبکش می کنیم.

در قابلمه روغن می ریزیم و بعد ته دیگ مورد نظر را گذاشته سپس برنج آبکش شده را می ریزیم و سپس مواد مخلوطی پخته شده لوبیا سبز را اضافه می کنیم و درب قابلمه را دمکنی می گذاریم و به مدت 30 دقیقه قابلمه را روی حرارت ملایم دم گذاشته تا مواد خوب پخته شوند.

سپس قابلمه را از روی حرارت بر میداریم حالا استانبولی با گوشت چرخکرده با لوبیا سبز خوشمزه ما آماده شده آن در داخل ظرف سرو می ریزیم و همراه سالاد شیرازی، در کنار خانواده میل کنید.

استانبولی پلو

طرز تهیه استانبولی پلو بدون گوشت با گوجه و سیب زمینی


مواد لازم:
- برنج                            3 پیمانه
- گوجه                           5 عدد
- رب گوجه فرنگی             2 قاشق غذاخوری
- پیاز                              2 عدد
- سیب‌زمینی                    2 عدد
- نمک، فلفل و زردچوبه      به میزان لازم
- روغن                            به میزان لازم

استانبولی پلو
طرزتهیه:
برنج را از یک ساعت قبل با مقداری نمک خیس کرده و آب برنج را جدا کنید، پیازها را نگینی یا خلالی خرد کنید و در قابلمه‌ای مقداری روغن بریزیدو روی شعله قرار دهید تا داغ شود.

پیاز خردشده را در روغن تفت بدهید تا طلایی شود، سیب‌زمینی را به‌صورت نگینی خرد کنید و همراه با پیاز برای پنج تا هفت دقیقه تفت دهید.

سپس زردچوبه و نمک و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و حدود سه دقیقه هم بزنید تا خامی رب گرفته شود، گوجه فرنگی را نگینی خرد کرده و همراه با برنج خیس‌کرده به قابلمه اضافه کنید.

حالا نوبت آن است که به این مواد آب اضافه کنید؛ البته تا حدی که به‌اندازه نصف یک بند انگشت روی مواد آب باشد، سه تا چهار قاشق غذاخوری روغن را هم با آب در قابلمه بریزید.

حرارت زیر قابلمه را متوسط کنید تا آب آن قل بزند و بعد قدری حرارت را کم کنید تا آب قابلمه کشیده شود و در این مدت دو تا سه بار آن را هم بزنید.

در ادامه حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید که می‌توانید از دمکنی استفاده کنید،وقتی استانبولی دم بکشد، غذا حاضر است، به همین سادگی غذای خوشمزه شما آماده است!
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .