تبیان، دستیار زندگی

نکاتی در مورد کرونای دلتا

چرا پزشکان در مورد ظهور واریانت دلتا بسیار نگران هستند؟

واریانت دلتای کروناویروس در سطح جهانی در حال گسترش است. کارشناسان گمان می‌کنند این واریانت نسبت به انواع اولیه ویروس، مسری‌تر است. در حالی که برخی از افراد واکسینه شده به نوع دلتا کووید 19 مبتلا شده‌اند، اما به نظر می‌رسد علائم آن‌ها کمتر از افراد واکسینه نشده می‌باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کروناویروس دلتا
واریانت دلتای ویروس کرونا به سرعت در سطح جهان در حال گسترش است و منجر به تعطیلی در برخی از کشورهایی شده که قبلاً موارد کمی از کووید 19 در آن‌ها گزارش شده بودند. گفته می‌شود این واریانت که برای اولین بار در هند شناسایی شد حتی از نوع انگلیسی نیز مسری‌تر است (که اکنون به عنوان آلفا شناخته می‌شود).
در این مرحله، واریانت دلتا تقریباً 25 درصد از عفونت‌های جدید [در ایالات متحده] را شامل می‌شود. در برخی از مناطق این کشور، درصد بیشتر است و طی هفته‌های آینده، به احتمال زیاد فشار زیادی به مردم تحمیل خواهد شد.
بنابراین دقیقاً واریانت دلتا کووید 19 چیست و اکنون چه چیزی باید در مورد آن بدانیم؟ در اینجا، برای کمک به روشن شدن موضوع، از متخصصان کمک گرفته شده است:

واریانت دلتا چیست؟

واریانت دلتا نسخه‌ای از ویروس کرونا است که از ابتدای کشف آن در هند در بیش از 80 کشور یافت شده است. با توجه به داده‌­های سازمان بهداشت عمومی انگلستان، نوع دلتا اکنون بالقوه مسئول بیش از 90 درصد موارد جدید ابتلا در انگلستان است. در ایالات متحده، اعتقاد بر این است که این واریانت، تقریباً 25 درصد از کل موارد جدید را شامل می‌شود، اما این درصد به سرعت در حال افزایش است.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر واریانت دلتا هستند؟

در ایالات متحده، نوع دلتا بیشتر در افرادی که واکسینه نشده‌اند یا فقط تا حدی واکسینه شده‌اند، تأثیر می‌گذارد.
از آنجا که بسیاری از افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای از قبل واکسینه شده‌اند، ویروس بیشتر در بین کسانی که چنین شرایطی ندارد، یعنی بیماران جوان‌تری که یا واکسینه نشده‌اند یا تا حدی واکسینه شده‌اند، در حال گسترش است.

واکسن‌های موجود، در محافظت در برابر نوع دلتا مؤثر هستند. در افرادی که واکسینه شده‌اند بدون در نظر گرفتن واریانت، همچنان برخی از عفونت‌ها دیده می‌شود. با این حال، این مسئله همچنان وجود دارد که در افراد واکسینه شده که مبتلا به عفونت شدند، علائم بسیار خفیف است یا بیماری بدون علامت است

این واریانت فوق‌العاده مسری است. با توجه به سرعت سرایت بالای این نوع از کرونا، باید به یاد داشته باشید، تنها کار ویروس آلوده کردن شخص دیگر است تا بتواند به تولیدمثل ادامه دهد.
اگر نام واریانت دلتا به گوشتان خورده، احتمالاً نام واریانت دلتا پلاس را نیز شنیده‌اید. این آخرین نسخه از ویروس کرونا است که در اواخر ماه ژوئن توسط مقامات بهداشتی هند اعلام شد. طبق گزارش NPR، از 24 ژوئن، حدود 40 مورد از عفونت­های دلتا پلاس دیده شده است. مقامات هندی با توجه به مسری بودن نوع اصلی دلتا در حالت آماده‌باش هستند.
به نظر نمی‌رسد جهش‌ها آن قدری باشند که بتوان تفاوت قابل‌توجهی بین نوع دلتا و دلتا پلاس قائل شد.
بسیاری از جهش‌ها هیچ تأثیر قابل توجهی بر روی ویروس ندارند یا فقط اثرات متوسطی دارند. بنابراین به نظر می‌رسد که این واریانت دلتا پلاس برای ویروس شناسان جالب است، اما فاقد پیامدهای فوری قابل توجه در بهداشت عمومی است، زیرا مسری‌تر یا شدیدتر از خود دلتا به نظر نمی‌رسد.

واریانت دلتا و واکسن‌ها

آیا افراد واکسینه شده باید نگران انواع دلتا و دلتا پلاس باشند؟
طبق مطالعه بهداشت عمومی انگلیس که در ماه مه منتشر شد، یک دوز واکسن آسترازنکا (AstraZeneca) که در حال حاضر در برخی کشورها مثل ایالات متحده تأیید نشده است یا فایزر (Pfizer) خطر بروز علائم ناشی از واریانت دلتا را تا 33 درصد کاهش می‌دهد. نشان داده شد، پس از تزریق دو دوز، واکسن (Pfizer / BioNTech) 88 درصد در برابر بیماری علامت‌دار از نوع دلتا مؤثر بود.
اساساً در صورت واکسیناسیون، هرگونه بستری شدن، فوت یا پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه قابل پیشگیری است. اگر به توزیع سنی افراد مبتلا به عفونت و بستری شده در بیمارستان توجه کنیم، آن‌ها بسیار کوچک‌تر از افرادی هستند که در دوره‌های پیشین در بیمارستان پذیرش می‌شدند. دلیل این است که در مناطق بسیاری، اغلب افراد مسن واکسینه شدند و بخش واکسینه نشده جمعیت در گروه سنی بزرگسالان جوان متمرکز شده است.
آیا خطرات دیگری در ارتباط با واریانت‌های دلتا و دلتا پلاس وجود دارد؟
جدا از افزایش نرخ انتقال، آنچه باعث نگرانی بیشتر درباره‌ی دلتا و دلتا پلاس می‌شود، این است که آن‌ها ممکن است بیماران را در معرض خطر سایر مشکلات سلامتی طولانی‌مدت قرار دهند، اگرچه داده‌ها در این باره هنوز کافی نیست.
سؤال این است که آیا این واریانت‌ها علاوه بر قدرت سرایت بیشتر، ممکن است بیماری‌های شدیدتری ایجاد کند؟ آیا به احتمال زیاد به یک عفونت شدید مبتلا می‌شوید؟ داده‌ها به قدر کافی قطعی نیستند، اما در این باره پیشنهاد‌هایی وجود دارد.
به طور کلی، داده‌های قوی نشان می‌دهد که واکسیناسیون هنوز معتبرترین راه برای جلوگیری از ابتلا یا انتقال هر نژادی از کووید 19 است، که شامل واریانت دلتا نیز می‌شود.
واکسن‌های موجود، در محافظت در برابر نوع دلتا مؤثر هستند. در افرادی که واکسینه شده‌اند بدون در نظر گرفتن واریانت، همچنان برخی از عفونت‌ها دیده می‌شود. با این حال، این مسئله همچنان وجود دارد که در افراد واکسینه شده که مبتلا به عفونت شدند، علائم بسیار خفیف است یا بیماری بدون علامت است و فقط با غربالگری تشخیص داده می‌شوند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.