تبیان، دستیار زندگی

افزایش کارایی مغز با روباتیک دورهمی؟

سوار شدن بر بازوی روباتیک برنامه «مهران مدیری» و افزایش سرعت آن برای بعضی‌ها باعث افزایش تمرکز می‌شود و برای بعضی‌ها برعکس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنامه دور همی - بازوی روباتیک -  افزایش تمرکز مغز
نویسنده: اسما صابری | نوروتراپیست و روان‌ شناس
فصل جدید برنامه «دورهمی»، مسابقه‌ای بر اساس اطلاعات ‌عمومی در حوزه فرهنگ و هنر و ادبیات است که در دو مرحله برگزار می‌شود. بعد از این‌ که شرکت ‌کنندگان در بخش اول به سوالات مدیری پاسخ می‌دهند، هیجان مسابقه بالاتر می‌رود. در بخش بعدی، افراد روی یک بازوی روباتیک می‌نشینند تا قدرت ذهنی و تمرکزشان سنجیده شود. این بازو که سرعت آن توسط شرکت‌ کننده‌ها از بین عدد یک تا 4 مشخص می‌شود، افراد را در موقعیت‌های سختی قرار می‌دهد و آن‌ها باید بتوانند در این وضعیت‌ها، تمرکزشان را حفظ کنند و جواب سوالات را بدهند. حالا سوالی که برای مخاطب پیش می‌آید، این است که آیا با افزایش سرعت این بازوی روباتیک، کارایی مغز و توان تمرکز بیشتر می‌شود، یا برعکس آن اتفاق می‌افتد و احتمالِ دادن پاسخ ‌های اشتباه در افراد بیشتر خواهد شد؟  در ادامه به توضیح مختصری از هیجان و تاثیرات آن بر بدن خواهیم گفت و پس از بررسی کلی، به این پاسخ مصداقی درباره تاثیرات بازوی روباتیک دورهمی خواهیم پرداخت.

استرس فشاری است که بر اثر تغییرات ایجاد شده در محیط به بدن تحمیل می‌شود و اگر فرد شرکت‌ کننده نتواند در لحظه آن را مدیریت کند، احتمالا پاسخ اشتباه به سوالی خواهد داد که پاسخ آن را بلد است. البته بعضی از استرس‌ها مفید هستند اما وقتی از کنترل خارج می‌شوند، بدن به صورت ‌های مختلفی از آثار سوء آن‌ها رنج می‌برد



افزایش هیجان با افزایش سرعت روبات

هیجان بیشترین احساسی است که در این برنامه تلویزیونی بعد از نشستن افراد روی این روبات، دیده می‌شود. طبیعی است که هر چه سرعت این روبات بیشتر باشد، هیجانی که فرد تجربه می‌کند هم بیشتر خواهد بود. هورمون حاصل از هیجان، آدرنالین یا اپی‌نفرین است که معمولا وقتی بدن احساس جنگ و نیاز به گریز دارد، ترشح می‌شود. وقتی که بسیار هیجان‌زده باشید، غده های فوق کلیوی ناگهان مقدار زیادی آدرنالین در خون ترشح می‌کنند. آدرنالین سبب افزایش شدت ضربان قلب و کارایی آن می‌شود. این ماده، رگ‌های متصل به ماهیچه‌ها را گشاد می‌کند و علاوه بر آن موجب افزایش غلظت قند در خون می‌شود. به این طریق است که بدن خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دهد. با تاثیر آدرنالین، خون از چهره به ماهیچه‌ها هجوم می آورد و در بخش‌هایی که ضروری‌تر است، جریان می‌یابد. برای همین است که هنگام ترس رنگ از رخسارتان می‌پرد.

ناتوانی در مدیریت‌ استرس و دادن پاسخ‌های اشتباه

آدرنالین در تحریک انقباض رگ‌های خونی نقش دارد و احتمالاً در بروز پاسخ‌های تند و عصبی مؤثر است. استرس فشاری است که بر اثر تغییرات ایجاد شده در محیط به بدن تحمیل می‌شود و اگر فرد شرکت‌ کننده نتواند در لحظه آن را مدیریت کند، احتمالا پاسخ اشتباه به سوالی خواهد داد که پاسخ آن را بلد است. البته بعضی از استرس‌ها مفید هستند اما وقتی از کنترل خارج می‌شوند، بدن به صورت ‌های مختلفی از آثار سوء آن‌ها رنج می‌برد. استرس تحمیل‌ شده، انرژی بدنی و ذهنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به دنبال استرس، کاهش انرژی ذهنی و بدنی، تحریک‌ پذیری و احساس افسردگی، افزایش ضربان قلب، بالارفتن فشار خون، افت قند خون، آسیب ‌پذیری سیستم ایمنی و تغییر در وضعیت اشتها ایجاد می‌شود. مجموع موارد ذکر شده تأثیرات نامطلوبی بر فعالیت فرد سالم می گذارد و باعث تضعیف بدن و کارایی مغز می‌شود.

برنامه دور همی - بازوی روباتیک -  افزایش تمرکز مغز

برای هر یک از ما با توجه به نوع سیستم عصبی و فیزیولوژیک‌مان انتخاب در سرعت و میزان توجه و تمرکز متفاوت خواهد بود


سرعت کمتر روبات و افزایش تمرکز

وقتی که بدن شروع می‌کند به ترشح آدرنالین و وارد مرحله جنگ و گریز می‌شود، چون بدن احساس خطر می‌کند و تلاش دارد که همه جوانب را در نظر بگیرد و پیش‌بینی کند تا از خود مراقبت کند باعث می‌شود نسبتا توجه به محیط افزایش یابد اما توجه متمرکز بر یک موضوع کم خواهد شد. پس می‌توان گفت که در بیشتر افراد شرکت ‌کننده بعد از شروع به کار آن دستگاه روباتیک تمرکز برای پاسخ به سوالات پایین می‌آید و همین باعث می‌شود بعضی از افراد برای این که کارکرد بهتری داشته باشند در پاسخ به سوالات ، انتخاب ‌شان سرعتِ کمتر دستگاه است.

چرا افزایش سرعت روبات برای بعضی‌ها بهتر است؟

اما چه اتفاقی می‌افتد که بعضی از افراد بیان می‌کنند با سرعت بالاتر دستگاه روباتیک بیشتر موافق هستند و اظهار می‌کنند با سرعت بالا ، بهتر می‌توانند پاسخ دهند؟ دلیل اش سیستم عصبی و فیزیولوژیکی متفاوت هر یک از بدن های ماست. ممکن است فردی با شروع دستگاه روباتیک بدنش احساس خطر و شروع به ترشح آدرنالین کند و همین باعث می‌شود کارکرد فرد در مقابل توجه کاهش یابد. اما فردی هم ممکن است با شروع چرخش دستگاه روباتیک حالت دفاعی به خود نگیرد و بدن شروع به ترشح آندروفین کند. آندروفین یک نوع مورفین طبیعی برای درد محسوب می‌شود که این هورمون باعث کاهش استرس در افراد خواهد شد. وقتی که استرس کاهش یابد در نتیجه ما در رفتار توجه و تمرکز موفق‌تر عمل خواهیم کرد. پس به این نتیجه می‌رسیم که برای هر یک از ما با توجه به نوع سیستم عصبی و فیزیولوژیک‌مان انتخاب در سرعت و میزان توجه و تمرکز متفاوت خواهد بود.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .