تبیان، دستیار زندگی

چرا هرروز یک واکسن جدید رونمایی می‌کنیم؟

در هفته‌های اخیر بیش از 5 واکسن ایرانی رونمایی و مجوز مصرف اضطراری گرفت. کووبرکت، نورا، سوبرانا، فخرا ازجمله واکسن‌هایی بودند که اخیراً رونمایی شدند اما چرا تعداد واکسن‌ها زیاد و مختلف است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


با آغاز پیک پنجم کرونا در کشور و وضعیت وخیم در برخی از استان‌های جنوبی و سیستان و بلوچستان دیگر خبری از اظهار نگرانی‌ها و سخنان پرشور، از سر استیصال و متهم کردن دیگران از سوی وزیر بهداشت نیست. به نظر می‌رسد این بار مسئولان نمی‌توانند شکل‌گیری موج پنجم را توجیه کنند و به گردن مردم، سفرهای تفریحی و دیگر دستگاه‌ها بیندازند.
موج جدید کرونا در حالی در کشور آغازشده است که کم‌کاری دولت و وزارت بهداشت در واکسیناسیون آشکار است و انتقادات زیادی را برانگیخته است.
در هفته‌های اخیر بیش از 5 واکسن ایرانی رونمایی و مجوز مصرف اضطراری گرفت. کووبرکت، نورا، سوبرانا، فخرا ازجمله واکسن‌هایی بودند که اخیراً رونمایی شدند اما چرا تعداد واکسن‌ها زیاد و مختلف است؟

با شیوع کرونا در جهان شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید واکسن تحقیقات خود را شروع کردند. در آمریکا نیز شرکت‌های مختلفی مانند فایزر، مدرنا و جانسون‌اندجانسون موفق به تولید واکسن شدند. در ایران نیز بیش از 60 شرکت دارویی و دانش‌بنیان تحقیقات فشرده‌ای برای تولید واکسن کرونا داشته‌اند.
تعدد پروژه‌های مطالعاتی سبب می‌شود روش‌های مختلفی به‌طور هم‌زمان برای تولید واکسن امتحان شود. مثلاً در امریکا هنگامی‌که شرکت جانسون‌اند‌جانسون به روش کارآمدی دست نیافت تولید واکسن خود را متوقف کرد.
هم‌زمان بودن مطالعات شرکت مختلف ریسک تولید را کاهش می‌دهد، زیرا درنهایت دولت می‌تواند بهترین آن‌ها را برای تولید انبوه انتخاب کند.

شرکت‌های داروسازی با موفقیت در تولید واکسن می‌توانند به‌طور دائمی این واکسن را تولید و به فروش برسانند. همین موضوع سبب می‌شود شرکت‌های داروسازی برای به دست آوردن سود مالی تولید، میلیاردها تومان هزینه صرف مراحل مطالعاتی کنند. اکنون نیز شرکت‌های مختلف رقابت زیادی در برند سازی و افزایش محبوبیت واکسن خود دارند. اغلب این واکسن‌ها با پشتوانه دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف تولیدشده‌اند، به همین دلیل رقابت آن‌ها بیشتر از اینکه علمی باشد، رنگ و بوی سیاسی دارد. با همه این‌ها وعده‌های تولیدکنندگان واکسن باعث آشفتگی در برنامه واکسیناسیون عمومی شده است.
کندی روند واکسیناسیون در ایران مردم را به سفر به کشورهای همسایه وا‌داشته است. اعلام امکان دریافت واکسن رایگان کووید 19 در کشور ارمنستان، موجب رونق گرفتن سفرهای زمینی و هوایی به این کشور شده و مسافران بلیت پروازها و اتوبوس‌های ایروان را تا چند هفته آینده خریداری کرده‌اند.
واکسیناسیون رایگان در ارمنستان بهانه‌ای شده تا مسافران از سراسر دنیا به‌ویژه کشورهایی مانند ایران که از برخی دیگر کشورهای جهان ازنظر واکسیناسیون عقب‌تر هستند، به سمت این کشور هجوم بیاورند.
تولیدکنندگان واکسن با وعده‌های تولید انبوه مدت‌هاست متولیان سلامت را معطل خودکرده‌اند. به نظر می‌رسد آنچه به‌اندازه تولید واکسن مهم است، حجم مناسب تولید و توزیع به‌موقع آن است.