تبیان، دستیار زندگی

فالوده کرمانی؛ طرز تهیه دسر خوشمزه ویژه‌ی فصل تابستان

فالوده یکی از دسرهای سنتی ایرانی است، این دسر یخی از رشته‌های باریک نشاسته به همراه شربت خوشمزه تهیه می‌شود و معمولا با یک چاشنی مانند آب لیمو شربت آلبالو و انواع عرقیجات مانند گلاب و عرق بیدمشک سرو می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فالوده کرمانی
با شروع فصل گرما بسیاری از افراد علاقه‌مند به تهیه بستنی خانگی و دسرهای سرد؛ مانند انواع اسموتی و یخ در بهشت می شوند، این نوشیدنی های گوارا و خوشمزه پیشنهادی عالی و فوق العاده برای رهایی از گرمای تابستان است.

کشور ایران منبع غنی از انواع غذا‌ها و دسر‌های سنتی است و تنوع دسر‌های ایرانی می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی نماید، چه بهتر که بتوانیم این غذا و دسر‌ها را بر سر سفره‌ها بیاوریم و جایگزین غذا‌ها و دسر‌های دیگر ملل کنیم و از طعم‌های بی نظیر آن بهره‌ ببرید.

فالوده کرمانی یکی از دسر‌های سنتی ایرانی و از پرطرفدارترین خوراکی های خنک در فصل گرما است، فالوده کرمانی از دیرباز در کرمان تهیه می‌شد و برای رفع عطش بسیار مناسب است.

البته همه مردم این دسر خوشمزه و خنک را به اسم فالوده شیرازی می شناسند، اما شهرهای دیگر ایران نیز فالوده را به روش خودشان درست می کنند، طرز تهیه فالوده کرمانی خیلی ساده تر از طرز تهیه فالوده شیرازی است، ظاهر فالوده کرمانی بر خلاف فالوده شیرازی رشته ای نبوده، بلکه شبیه دانه های مروارید است و همچنین فالوده کرمانی را با عرق نعنا سرو می کنند.

فالوده کرمانی

طرز تهیه فالوده کرمانی ساده و خوشمزه در منزل

اگر به دنبال دسری خنک و خوش طعم هستید که طعم جدیدی نیز داشته باشد، فالوده کرمانی را امتحان کنید، وقتی صحبت از فالوده می‌شود، اولین چیزی که به ذهن ما می‌آید فالوده شیرازی است، اما در کرمان نوعی دیگری از فالوده نیز تهیه می‌شود، اگر چه هر دو این دسر‌ها از نشاسته تهیه شده‌اند، اما تفاوت در نحوه آماده سازی آن‌ها طعم‌های متفاوتی را خلق می‌کند.

مواد لازم:
- نشاسته گل     1 پیمانه
- آب جوش       5 پیمانه
- آب سرد         1 پیمانه
- یخ                به مقدار لازم

مواد لازم جهت تهیه شربت فالوده کرمانی:
- شکر                  1 پیمانه
- آب                   1 پیمانه
- عرق نعنا           1/2 پیمانه
- عرق بیدمشک   1/2 پیمانه
- گلاب               1/2 پیمانه

فالوده کرمانی
طرزتهیه:
برای تهیه فالوده کرمانی ابتدا نشاسته را آماده می کنیم، نشاسته را در یک لیوان آب سرد حل کرده خوب هم می زنیم تا یک مایه یکدست داشته باشیم و حالت تکه تکه نباشد.

در این مرحله ۴ پیمانه آب سرد را روی شعله قرار می دهیم تا جوش بیاید نشاسته را کم کم اضافه می کنیم، با شعله کم روی حرارت قرار می دهیم هم می زنیم تا بوی خامی آن گرفته شود (اگر شعله زیاد باشد نشاسته ما زود سفت می شود).

سپس نشاسته را خوب هم می زنیم تا غلیظ و کشدار شود و به شکل دایره در وسط قابلمه قرار می دهیم، برای این کار باید ۱۰ دقیقه وقت صرف کنیم.

در ظرفی آب و یخ فراوان ریخته آن را نزدیک چرخ گوشت قرار داده پنجره چرخ گوشت را به آن وصل کرده و مایه فالوده را داخل چرخ می ریزیم ظرف یخ را طوری قرار می دهیم که رشته های فالوده داخل آن بریزد مرتب و به آرامی آن را زیر و رو می کنیم این کار را با دستکش انجام می دهیم تا دست یخ نزند.

لازم به ذکر است که به جای چرخ گوشت از صافی استیل هم می شود استفاده کرد، به این طریق که مواد را درون صافی استیل ریز بافت ریخته و به وسیله پشت قاشق مواد را از صافی عبور داده و درون ظرف آب یخ می ریزیم.

در مرحله بعد مقداری یخ در ظرفی ریخته و شربت قوام یافته، کمی گلاب و فالوده آماده شده را نیز به آن اضافه کرده و با نصف لیمو ترش آن را تزیین می کنیم. (می توانید از رنگ غذا هم برای تزیین استفاده کنید.)

طرز تهیه شربت فالوده:
شکر را به همراه آب جوش داخل ظرفی بریزید و آن را آن قدر هم بزنید تا کاملا حل شود،سپس عرق نعنا، عرق بیدمشک و گلاب را به آن اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید، بعد از آن که شربت کاملا خنک شد، آن را روی فالوده بریزید و نوش جان کنید.

فالوده کرمانی

طرز تهیه فالوده کرمانی خانگی


مواد لازم:
- آب جوش برای رشته فالوده     5 پیمانه
- نشاسته گل                           1 پیمانه 
- آب سرد                               1 پیمانه 
- یخ                                     به مقدار لازم
- شکر برای شربت فالوده          1 پیمانه
- آب برای شربت                    1 پیمانه 
- عرق نعنا                            1/2 پیمانه
- عرق بیدمشک                    1/2 پیمانه 
- گلاب                                1/2 پیمانه

طرز تهیه:
نشاسته گل را با آب سرد حل کنید،  آب را داخل قابلمه روی حرارت بگذارید تا به جوش آید، نشاسته حل شده را به یکباره داخل آب جوش ریخته و با ملاقه به سرعت هم بزنید.

حدود 30 دقیقه به هم زدن ادامه دهید تا مایع غلیظ شود و ته نگیرد، داخل کاسه ای بزرگ را از یخ پر کنید ویک آبکش رویش بگذارید. مایه فالوده را داخل آبکش ریخته و با کمک ملاقه از آبکش رد کنید.

اجازه دهید دانه های نشاسته 15 تا 20 دقیقه داخل آب یخ بماند. سپس آبکش نمایید و به کاسه ای دیگر منتقل کنید، برای تهیه شربت فالوده کرمانی شکر را در آب جوش ریخته هم بزنید تا کاملا حل شود.

عرق نعنا، بیدمشک و گلاب را به مواد اضافه کنید، بعد از خنک شدن کامل، شربت و چند تکه یخ را به فالوده اضافه کرده نوش جان نمایید.

فالوده کرمانی

نکات کلیدی طرز تهیه فالوده کرمانی

- اگر نشاسته غلیظ نباشد، هنگام مخلوط شدن با شربت سرد وا می‌رود.
- می توانید از تخم شربتی و یا خاکشیر نیز در فالوده کرمانی استفاده کنید.

- بهتر است فالوده ی آماده شده ۳۰ دقیقه در یخچال بماند و بعد به همراه شربت سرو شود.
- میزان شیرینی شربت فالوده کرمانی به ذائقه شما بستگی دارد،  از اینرو مقداری دقیقی برای آن وجود ندارد.

- برای تهیه شربت فالوده کرمانی، همین که شکر روی حرارت داخل آب حل شود کافی است، لذا نیازی به غلیظ شدن آن نیست.

- مقدار شیرینی این شربت کمی زیاد در نظر گرفته شده است، می توانید با توجه به ذائقه تان میزان شیرینی آن را کم و زیاد کنید.

- فالوده های آماده را به صورت مجزا از شربت، داخل ظرف در بسته بریزید، ۱ لیوان آب به آن اضافه کنید و در یخچال نگهداری کنید.

- می توانید مایه فالوده را به صورت داغ داخل آبکش بریزید تا به راحتی از سوراخ آبکش رد شود و بلافاصله به شکل گلوله های ریز داخل کاسه ی یخ سفت گردد.

گاهی در  برخی از دستورهای تهیه فالوده کرمانی ذکر می‌شود که نشاسته را در یک سینی قرار دهید و زمانی که سفت شد، آن را برش زده و با شربت مخلوط کنید،اگرچه این روش ساده‌تر است، اما در شیوه سنتی تهیه فالوده باید نشاسته مانند دانه‌های مروارید در شربت بچکد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .