تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه دسر زعفرانی با نشاسته یا ژلاتین

دسر زعفرانی با عطر و طعم سنتی، گزینه مناسبی برای سرو در مهمانی‌ها است، برای تهیه این دسر خوشمزه می‌توانید از نشاسته یا ژلاتین به همراه زعفران استفاده کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دسر زعفرانی
زعفران یکی از ادویه های پرطرفدار ایرانی است که عطر و رنگ دلپذیری به غذاها می دهد، برای تهیه یک دسر با عطرو طعم ایرانی می توانید از انواع دسر زعفرانی استفاده کنید، همچنین می‌توان این دسر را به عنوان یک میان وعده مفید هم مصرف کرد.

دسر زعفرانی

طرز تهیه دسر زعفرانی ساده و خوشمزه

مواد لازم:
- پودر ژلاتین            ۴ قاشق غذاخوری
- زعفران دمکرده        به میزان دلخواه
- شیر                       3 پیمانه
- خامه صبحانه         ۲۰۰ گرم
- گلاب                     3 قاشق غذاخوری
- شکر                       1 پیمانه
- آب سرد                  نصف پیمانه

طرز تهیه:

برای درست کردن دسر زعفرانی ساده برشی میتوانید کف یک ظرف مستطیل یا مربع را چرب کرده و دسر زعفرانی ساده را داخل ظرف بریزید و در یخچال بگذارید سرد شود و قبل از سرو به شکل مربع یا لوزی برش بزنید.


برای تهیه دسر زعفرانی ابتدا شیر و شکر را با هم مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر در شیر حل شود،(دقت داشته باشید که نیازی به جوشیدن شیر نیست و همین که شکر حل شد، کافی است).سپس زعفران دمکرده را اضافه کنید، (مقدار زعفران بستگی به رنگ دسر دلخواه شما دارد) در این مرحله گلاب را نیز اضافه نمایید، سپس قابلمه حاوی شیر را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا خنک شود.

در ظرفی جداگانه ژلاتین و آب سرد را مخلوط کرده و روی بخار آب قرار دهید تا ژلاتین به روش (بن ماری) حل شود و کاملا شفاف گردد سپس آن را به مایه شیر که حالا خنک شده است اضافه نمایید.

حالا خامه را اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا یکدست شود، مایه اصلی دسر ما آماده است، آن را در یک قالب چرب شده بریزید و در یخچال قرار دهید تا بسته شود. (زمان مورد نیاز برای آماده شده دسر به درجه یخچال شما بستگی دارد، اما حدودا بین دو تا چهار ساعت زمان نیاز دارد تا کاملا سفت شود.) بعد از اطمینان از بسته شدن دسر، آن را از قالب خارج کرده و به دلخواه تزیین کنید.

دسر زعفرانی

طرز تهیه دسر زعفرانی با نشاسته

مواد لازم:
- نشاسته گل               1 پیمانه
- زعفران دمکرده غلیظ  2 قاشق غذاخوری
- شیر پر چرب              6 پیمانه
- شکر                         1 پیمانه
- گلاب                        نصف پیمانه
- وانیل                       ½ قاشق چایخوری
- کره                          50 گرم
- آب سرد                    1 پیمانه

طرز تهیه:
نشاسته و آب را در قابلمه ای ریخته و با هم مخلوط کنید، مخلوط را هم بزنید تا نشاسته کاملا حل شود، شیر و شکر را در ظرفی دیگر مخلوط کنید و به قابلمه اضافه کنید. 

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید که نشاسته ته نگیرد، هنگامی که شروع به جوشیدن کرد کره، وانیل و گلاب را اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید تا غلیظ شود. 

حدود یک ساعت طول می کشد تا دسر شما به غلظت فرنی برسد در این مرحله می توانید زعفران را اضافه کنید، و آن را در قالبی که از قبل کمی چرب کرده اید بریزید و در یخچال قرار دهید تا دسر شما ببندد.

دقت داشته باشید که دسر رعفرانی با نشاسته به سرعت می بندد پس باید بعد از خاموش کردن حرارت به ظرف های مورد نظر منتقل کنید و رویشان را با پودر پسته و گل سرخ تزئین کنید.

اگر می خواهید دسر سه رنگ داشته باشید می توانید ابتدا دسر ساده درست کنید و بخشی از آن را با پودر کاکائو مخلوط کنید و داخل جام ها بریزید و سپس دسر زعفرانی را روی آن ها بریزید.

برای این که دسر زعفرانی را به صورت قالبی درست کنید می توانید کف قالب سیلیکونی را چرب کرده و دسر زعفرانی را داخلش بریزید در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد،دقت داشته باشید که هر چه زمان استراحت این دسر در یخچال بیشتر باشد، دسر ما سفت تر خواهد شد. 

دسر زعفرانی

طرز تهیه دسر زعفرانی یا پاناکوتای زعفرانی


مواد لازم:
- پودر ژلاتین           3 قاشق غذاخوری
- شیر                     3 پیمانه
- خامه                   ۱۵۰ گرم
- زعفران دمکرده      3 قاشق غذاخورى
- وانیل                  یک چهارم قاشق چایخوری
- گلاب                  به میزان لازم
- شکر                   1 پیمانه
- آب سرد             نصف پیمانه

طرز تهیه:
تمام مواد را از یخچال بیرون بگذارید و اجازه دهید تا به دمای محیط برسند، در ابتدا پودر ژلاتین را با آب سرد مخلوط کنید و صبر کنید تا پودر ژلاتین کمی باز شود، سپس روی بخار آب قرار دهید و به روش بن ماری، ژلاتین را در آب حل کنید تا کاملا محلول شما شفاف شود. 

در این مرحله شیر، شکر و زعفران را در قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید تا شکر حل شود، وقتی شیر جوش آمد، گلاب و وانیل را اضافه کرده و قابلمه را از روی حرارت بردارید.

ژلاتین حل شده را به قابلمه اضافه کرده و مخلوط نمایید و صبر کنید خنک شود، در این مرحله خامه را با چنگال هم بزنید تا یکدست شود و به مواد دسر اضافه کنید، حالا مواد را با هم مخلوط کرده و داخل قالب بریزید به مدت حداقل 8 ساعت در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد.

بعد از اینکه دسر شما آماده شد می توانید آن را از یخچال خارج کرده و روی آن را با گل سرخ خشک شده و یا پودر پسته و خلال بادام تزیین کنید. نوش جان

دسر زعفرانی

طرز تهیه دسر رومانف با نشاسته و پودر ژلاتین


مواد لازم:
- پودر ژلاتین           ۱/۵ قاشق غذا خوری
- نشاسته ذرت          ۲ قاشق غذاخوری
- موز پوره شده         ۲ عدد
- وانیل                   ۱/۲ قاشق چایخوری
- خامه                    ۲۰۰ گرم
- شیر                      ۲ پیمانه
- شکر                     ۱۰۰ گرم
آب سرد                  ۱/۴ پیمانه

دسر زعفرانی
طرز تهیه:
برای تهیه سر رومانف فرانسوی ابتدا نشاسته ذرت را در ظرفی ریخته سپس شیر به آن اضافه می کنیم، خوب هم می زنیم تا نشاسته در شیر حل شود، سپس شکر و وانیل را نیز اضافه ککنید.

در این مرحله مخلوط را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار می دهیم و هم می زنیم تا زمانی که شیر جوش بیاید دقت داشته باشید که باید مخلوط را مدام هم بزنید تا گلوله گلوله نشود.

بعد از  ۱۰ دقیقه که مواد دسر غلیظ شد از روی حرارت برداشته و موز را که پوره و یا به صورت نگینی خرد کرده بودیم را به موادمان اضافه می کنیم سپس خامه را نیز اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا مواد یک دستی به دست آید.

در مرحله بعد ژلاتین را با آب سرد مخلوط کرده و به روش بن ماری تهیه کنید، سپس آن را به مواد اضافه کرده و می گذاریم از حرارت بیفتد.

در آخر قالب را چرب کرده و مواد را داخل قالب بریزید و به مدت هفت ساعت داخل یخچال قرار دهید تا دسر ببندد، این دسر را هم می توانید در لیوان ریخته و در یخچال قرار دهید تا ببندد.

وقتی که دسر رومانف آماده شد از یخچال بیرون آورده و آن را با ژله و یا میوه های مختلف به سلیقه خودتان تزیین کنید.(لازم به ذکر است که به جای موز می شود از میوه هایی نظیر انبه، آناناس و هلو نیز استفاده کرد. دسر رومانف در عین سادگی بسیار خوشمزه است آن را تهیه و از خوردن آن لذت ببرید.)

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .