تبیان، دستیار زندگی

سه غذای ساده و سریع با بادمجان

بادمجان یکی از مواد غذایی است که می توان با آن غذاهای خوشمزه و متنوعی تهیه کرد، به دلیل همیشه در دسترس بودن این ماده غذایی، تهیه انواع غذا با بادمجان در تمام فصول سال امکان پذیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بادمجان
بادمجان به عنوان جایگزینی برای گوشت نیز در طبخ غذا به کار می رود؛ ویژگی های بادمجان مناسب این است که  پوستی محکم، صاف و براق داشته باشد و نسبت به اندازه آن سنگین به نظر برسد.

بادمجان یکی از صیفی جاتی است که خواص دارویی فراوانی دارد، بادمجان دارای طبیعتی گرم و خشک است. بادمجان دارای بسیاری ویتامین و مواد معدنی از جمله فیبر، ویتامین B، مس، ویتامین K و فولات است، به علاوه این گیاه خوراکی حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان های زیادی است.

بادمجان

خواص بادمجان برای سلامتی بدن

بادمجان ها در اندازه ها و رنگ های زیادی، از جمله بنفش، سبز، نارنجی و زرد وجود دارند. اگرچه بادمجان در تمام طول سال در دسترس است ولی در فصل تابستان به شکل گسترده ای یافت می شوند.

کمک به کاهش وزن: بادمجان یکی از سبزیجات دارای مقادیر بالای فیبر و مقادیر بسیار پایین چربی و کالری بوده و مصرف آن با کاهش ترشح هورمون گرلین باعث کاهش اشتها شده و با پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.
بیشتر بخوانید:
طرز تهیه چای ماسالا
رفع یبوست: فیبر غذایی موجود در بادمجان با بهبود حرکات روده به جذب بهتر مواد غذایی کمک می کند و برای پیشگیری و درمان یبوست و همورئید یا بواسیر مفید می باشد.

کاهش فشار خون: مقادیر بالای فیبر و بیوفلاونوئید های موجود در بادمجان باعث کاهش فشار خون بالا می شوند.

درمان کبد چرب: مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در بادمجان باعث سم زدایی و پاکسازی کبد شده و به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.

سلامت معده و دستگاه گوارش: مقادیر بالای فیبر موجود در بادمجان به بهبود هضم غذا و معده درد کمک کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

کمک به کاهش قند خون: محتوای فیبر بالا و مقادیر کم کربوهیدرات موجود در بادمجان آن را به یکی از بهترین سبزیجات برای مدیریت دیابت تبدیل کرده است.

کاهش کلسترول خون: فیبر موجود در بامجان باعث کاهش کلسترول بد خون LDL و افزایش کلسترول خوب HDL شده و به این ترتیب از حملات قلبی، سکته قلبی و آترواسکلروزیس جلوگیری می کند.

پیشگیری از سرطان: مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در بادمجان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با افزایش فعالیت گلبول های سفید خون از ابتلا به سرطان پیشگیری می کنند. ناسونین و اسید کلروژنیک موجود در بادمجان فعالیت رادیکال های آزاد را مهار می کنند و با جلوگیری از آسیب DNA سلول ها از ابتلا به سرطان پیشگیری می کنند.

درمان کم خونی: آهن و مس موجود در بادمجان با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان آنمی و کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می کنند، بادمجان همچنین به درمان علائم آنمی که با سردرد، خستگی، ضعف و افسردگی مشخص می شود، کمک می کند.

تقویت حافظه: بادمجان سرشار از مواد مغذی است که فعالیت رادیکال های آزاد را مختل کرده و با افزایش جریان خون به مغز باعث تقویت حافظه شده و از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می کند.

درمان نقرس: نقرس عمدتا به دلیل افزایش سطح اسید اوریک خون ایجاد می شود، سطوح اسید اوریک در خون بسیار وابسته به تجزیه پورین ها در بدن می باشد، بادمجان مقادیر کمی پورین دارد و به همین دلیل برای درمان نقرس و علائم آن مفید است.

طرز تهیه بادمجان پلو
درمان پوکی استخوان: ترکیبات فنلی موجود در بادمجان باعث تقویت استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد. آهن، منگنز و کلسیم موجود در بادمجان هم باعث تقویت استخوان ها می شوند.

پاک سازی پوست صورت: بادمجان غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر غذایی است که با پاک سازی و سم زدایی خون و روده ها به پاک سازی پوست صورت هم کمک می کند.

جوان سازی پوست صورت: پوست بادمجان دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان های آنتوسیانین است که به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

تقویت رشد مو و درمان شوره سر: از آنجایی که بادمجان دارای محتوای آب و آنزیم های بالاست با آبرسانی به مو ها و افزایش گردن خون در پوست سر به تقویت و افزایش رشد مو کمک می کند. مقادیر بالای مواد معدنی و ویتامین های موجود در بادمجان به درمان خارش، پوسته پوسته شدن و شوره سر کمک می کند.

مفید برای زنان باردار: بادمجان یک منبع غنی از اسید فولیک یا فولات است که از نقص های لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند.مقادیر بالای فیبر موجود در بادمجان به بهبود هضم غذا کمک می کند و با افزایش حرکات روده به درمان یبوست در زنان باردار کمک می کند.

طرز تهیه بادمجان پلو

طرز تهیه بادمجان پلو ساده و خوشمزه


مواد لازم:
- بادمجان                       5 عدد
- برنج                            3 پیمانه
- گوشت بدون استخوان   ۳۵۰ گرم
- پیاز                             1 عدد
- لپه                              یک چهارم پیمانه
- رب گوجه‌فرنگی             2 قاشق غذاخوری
- گرد لیمو                       1 قاشق چایخوری
- ادویه خورشتی               نصف قاشق چایخوری
- نمک و زردچوبه             به میزان لازم
- زعفران دمکرده              به میزان لازم
- روغن                           به میزان لازم

طرز تهیه:
لپه را از دو ساعت قبل می شوییم، در آب گرم خیس می کنیم و هنگام استفاده در آبکش م یریزیم، سپس  بادمجان ها را پوست گرفته به صورت حلقه ای خرد کرده، یک ساعت در آب نمک قرار داده و بعد سرخ می کنیم.

پیاز را در روغن تفت داده، گوشت خرد شده را می افزاییم و با حرارت زیاد سرخ می کنیم تا گوشت آب نیندازد، ادویه و زردچوبه زده، لپه را اضافه کرده و دو دقیقه تفت م یدهیم.

رب گوجه فرنگی را به مواد افزوده و آب می ریزیم تا گوشت و لپه پخته شوند، در انتهای پخت نمک، گردلیمو و زعفران می ریزیم و اجازه می دهیم جا بیفتد و نباید مانند خورش آب داشته باشد.

برنج را در آب جوش ریخته و به همراه نمک می جوشانیم، کمی زودتر برنج را برم یداریم و آبکش می کنیم، ته قابلمه یا قالب را روغن ریخته، بادمجان های ورقه شده را در ته ظرف می چینیم.

یک طرف آن که سرخ شد، برگردانده و از روی حرارت برمی داریم، کمی برنج م یریزیم و از مواد خورشت کمی روی برنج ریخته و دوباره بادمجان می چینیم.

به همین ترتیب لایه ها را ادامه داده و در انتها برنج می ریزیم، سپس روی حرارت گذاشته  بخار که کرد، کمی روغن روی برنج ریخته و دمکنی می گذاریم، صبر می کنیم تا حدود30 دقیقه برنج با حرارتکم دم بکشد، برنج و بادمجان ما آماده است می توانید آن را در دیس برگردانید و نوش جان کنید.

طرز تهیه بادمجان شکم پر

طرز تهیه بادمجان شکم پر


مواد لازم:
- بادمجان                      6 عدد
- گوشت چرخکرده            250 گرم
- پیاز                              1 عدد
- سیر                             5 حبه 
- گوجه فرنگی                  2  عدد
-رب گوجه فرنگی              2 قاشق غذاخوری
- جعفری ساطوری            3 قاشق غذاخوری
- نمک، فلفل و زردچوبه     به میزان لازم
-  روغن مایع                   به میزان لازم

طرز تهیه:
یکی از نکاتی که باید قبل از پخت این غذا انجام شود این است که بادمجان ها را یکی دو ساعت از قبل در آب نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود و روغن کمتری مصرف کند.

پوست گوجه ها را هم بکنید و به صورت خیلی ریز خرد مکنیم، برای شروع پخت ابتدا باید پیاز ها را به صورت ریز خرد کنیم و در داخل تابه ای که با کمی روغن روی حرارت قرار دادیم تا گرم شود می ریزیم و تفت می دهیم تا طلایی رنگ شود.

بعد سیرها را رنده کرده و به همراه  پیاز تفت می دهیم  تا سرخ شود (مراقبت باشید که سیر را زیاد تفت ندهید چون تلخ می شود.)، سپس گوجه های خرد شده را به آن ها اضافه می کنیم و به همراه پیاز و سیر تفت می دهیم تا گوجه ها لعاب بندازند.

در این مرحله رب را  اضافه می کنیم تا سس رنگ بهتری پیدا کند، حالا گوشت چرخ کرده را هم اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم  تا گوشت در داخل سس کاملا بپزد.

در حین پخت گوشت مقداری آب جوش هم به آن اضافه می کنیم تا لعاب بیندازد،در حین پخت به مواد جعفری خرد شده، آب لیموی تازه و فلفل قلمی های خرد شده و مقداری نمک اضافه می کنیم.

بادمجان ها  را به صورت راه راه پوست بگیرید و مقداری  برش در قسمت گود آن بدهید و در روغن سرخ کنید، سس گوشت آماده شده را داخل  بادمجان های ریخته و آنها را پر کنید.

کمی از روغن قرمزی که  روی سس هاست داخل تابه می ریزیم و بادمجان های پر شده را داخل آن می چینیم و در تابه را می بندیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا غذا جا بیفتتد. نوش جان

طرز تهیه تارت بادمجان با پنیر فتا

طرز تهیه تارت بادمجان با پنیر فتا و لیمو ترش


مواد لازم:
- بادمجان کوچک                             5 عدد
- لیمو ترش به شکل نازک برش زده     5 عدد
- پنیر فتا خرد شده                           ۲۰۰ گرم
- خمیر ورقه ای                                یک بسته
- نمک و فلفل                                 به میزان لازم
- روغن زیتون                                  به میزان لازم

طرز تهیه:
فر را از قبل تا ۴۰۰ درجه فارنهایت گرم کنید، خمیر را روی یک کاغذ پهن کنید و روی خمیر با چنگال سوراخ هایی ایجاد کنید و ۱ ساعت در یخچال قرار دهید.

در این حین بادمجان، لیمو، فلفل، روغن و نمک با هم ترکیب کنید و، برای ۱۵ دقیقه و تا زمانیکه بادمجان و لیمو نرم بشود آنها را بپزید.

خمیر را از یخچال خارج کرده و پنیر فتا را روی آن پخش کنید، سپس روی خمیر را از بادمجان و لیمو بپوشانید، حالا کمی روغن و نمک را در یک کاسه کوچک هم بزنید؛ و روی بادمجان ها و لیموها بریزید.پخت را حدوداً ۲۵ دقیقه ادامه دهید و تا خمیر شما قهوه ای طلایی شود، غذای شما آماده است، دقت داشته باشید که این غذا را حتما باید به صورت گرم سرو کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .