تبیان، دستیار زندگی

اوریگامی چه فوایدی برای کودکان دارد؟

اوریگامی ،به تاکردن کاغذ و ایجاد اشکال مختلف بدون استفاده از هیچ وسیله ای گفته می شود. این کار برای تقویت تمرکز و پرورش ذهن کمک بسیاری می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اوریگامی
(اوری) به معنای تا دادن ،تاکردن و (گامی) به معنای کاغذ است.ترکیب این دو کلمه با هم اوریگامی را می سازد.بنابراین اوریگامی در لغت به معنای تا کردن کاغذ؛ هنر و اندیشه ی تا دادن کاغذ برای خلق شکل های مختلف،می باشد.

ژاپن اولین کشوری است که از اوریگامی به عنوان یک هنر و سرگرمی استفاده کرد. امروزه با وجود ارتباطات قوی که بین کشورهای مختلف کره زمین در جریان است تمام علوم و هنرهای اقوام مختلف با سرعت در جریان است و دست به دست به اقوام دیگر در جای جای کره زمین انتقال پیدا میکند.

در واقع "هنر کاغذ و تا" یا اوریگامی؛یکی از کاردستی های ژاپنی هاست که امروزه در سراسر جهان طرفداران خاص خود را دارد.این هنر بدون استفاده از هیج وسیله جانبی مثل (قیچی؛چسب) به صورت مختلف از جمله اشکال هندسی و حیوانات، با مهارت خاصی انجام می‌شود.

 به طور کلی طرح های زیبای اوریگامی با یک برگ کاغذ مربع شکل شروع می شود، که هر طرف آن ممکن است رنگ متفاوتی داشته باشد و این کار بدون بریدن کاغذ ادامه می‌یابد.اوریگامی همان کاردستی هایی است که تنها با تا کردن کاغد درست می شود و گاهی می توانند بسیار ساده و گاهی بسیار پیچیده باشند.


هدف اوریگامی این است که طرح‌های جالب از کاغذ با کمک تاهای هندسی به وجود آورد. در این هنر خوب دیدن،تمرکز ذهن و بکارگیری ظرافت دستان بسیار مهم می باشد و به نوعی پرورش و هماهنگی ذهن و دست می باشد. در واقع نتیجه این تا های ساده و پیش پا افتاده در این هنر، اجسامی خارق العاده ای است که دور از تصور میباشد.

به طور کلی طرح های زیبای اوریگامی با یک برگ کاغذ مربع شکل شروع می شود، که هر طرف آن ممکن است رنگ متفاوتی داشته باشد و این کار بدون بریدن کاغذ ادامه می‌یابد.اوریگامی همان کاردستی هایی است که تنها با تا کردن کاغد درست می شود و گاهی می توانند بسیار ساده و گاهی بسیار پیچیده باشند.

روش ساخت اوریگامی

برای ساخت اوریگامی معمولاً از یک قطعه کاغذ با ابعاد مختلف استفاده می‌شود. نوع کاغذی که برای این هنر استفاده می شود باید نازک؛صاف و مقاوم باشد و ترجیحاً هنگام تا کردن دچار تغییر شکل نشود. همچنین می توان از کاغذهای رنگی متناسب با موضوع مورد نظر استفاده کرد. همانطور که گفتیم برای اوریگامی به یک کاغذ مربعی با ابعاد مختلف نیاز است. سپس خلاقیت سازنده باعث می‌شود که مدلی سه بعدی از تصویر ذهنی ایجاد شود. بهتر است که برای تا کردن کاغذ از میز استفاده شود. بدین ترتیب، خط تا از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.
اوریگامی

کاربرد اوریگامی

در ابتدا که اوریگامی به وجود آمده بود ، این هنر بیشتر جنبه ی تزیینی و مصرفی داشت. به طوریکه در فستیوال‌ها و جشن های مختلف برای هدیه به راهبان به صورت گلهای زیبا مورد استفاده قرار می‌گرفتند. همچنین استفاده از آن به عنوان یادبود در مراسم مذهبی از جمله مراسم تطهیر کاربرد گسترده‌ای داشت.

 کم کم و با گذشت زمان از اوریگامی در معاشرت های اجتماعی استفاده می شد؛ به طوریکه برای تزیین هدیه‌ها در مراسم عروسی و یا تهیه یادبود در مراسم تدفین مورد استفاده قرار می‌گرفت.

تهیه پروانه‌های نر و ماده یکی از بارزترین جلوه‌های استفاده از آن در مراسم جشن ازدواج میان ژاپنی ها می‌باشد. امروزه نیز به دلیل استفاده از کاغذهای قابل بازیافت در ایجاد انواع اوریگامی، از آن به عنوان نماد محیط زیست یاد می‌شود. همچنین کاربرد آن در کیهان شناسی، ریاضیات و مهندسی نیز در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. نقشه‌های جغرافیایی یا مثلاً نقشهٔ سیستم حمل و نقل شهری از مواردی است که امروزه مطرح شده و با کمک اوریگامی می‌توان به عنوان مثال تمام قسمت‌های یک جاده را از ابتدا تا انتها به صورت متصل مشاهده کرد. طراحی بروشور نیز یکی از کاربردهای خلاقانه از این هنر می باشد. اوریگامی در ساخت نقشه‌ها، چادرها، ظرف‌های غذا و گنبد استادیوم‌ها، کمک فراوان کرده‌است.

 افرادی که در دوران ابتدایی زندگی خود نتوانند از قوه خلاقیت خود در انجام امور استفاده کنند،در بزرگسالی هم قادر به انجام این کار نخواهند بود.در واقع فرد با داشتن خلاقیت های کافی و فراوان، می تواند از افراد دیگر متمایز شود.


فواید اوریگامی برای کودکان

اوریگامی هنری است که همه افراد هم بزرگسالان و خردسال می تواند از آن بهره ببرد. همانطور که گفتیم این هنر در تقویت ذهن و پرورش تمرکز بسیار مفید می باشد.با کمک هنر اوریگامی می توان مجسمه های کاغذی زیبایی ساخت.

 یکی از اصلی ترین مواردی که در مورد رشد کودکان باید مورد توجه قرار گیرد رشد خلاقیت و پویایی آن ها است. افرادی که در دوران ابتدایی زندگی خود نتوانند از قوه خلاقیت خود در انجام امور استفاده کنند،در بزرگسالی هم قادر به انجام این کار نخواهند بود.در واقع فرد با داشتن خلاقیت های کافی و فراوان، می تواند از افراد دیگر متمایز شود .

ناگفته نماند که خلاقیت در وجود تمام انسان ها وجود دارد اما تنها برخی از افراد که از ابتدای دوران کودکی با این خصوصیت انسانی آشنا شده بودند و توانایی به کارگیری آن در امور زندگی را به دست آورده بودند در زندگی آینده نیز موفق به استفاده از این خصوصیت اخلاقی شده و از این طریق در انجام امور مختلف نسبت به سایر افراد پیشی میگیرند.

این هنر برای کودکان آنقدر مفید است که نمی توان از فواید آن چشم پوشی کرد.همانطور که می بینیم در کلاس های مهد کودک و پیش دبستانی ، بیشتر از همه چیز به رشد خلاقیت و نبوغ کودکان توجه میشود. در حقیقت رشد خلاقیت کودکان تا حدی قابل اهمیت است که امروزه کلاس هایی که منحصرا با هدف بهبود سطح خلاقیت و نبوغ کودکان فعالیت دارند روی کار آمده است.

 همانطور که گفتیم در هنر اوریگامی ، با تا کردن چند تکه کاغذ،می توانیم یک شی هنری فوق العاده بسازیم، اما بهتر است بدانید تمام این تا کردن ها هدفمند است و بیشتر از آن که آموزش در اجرای اوریگامی نقش داشته باشد به کارگیری نبوغ و خلاقیت موثر است. در واقع اوریگامی یکی از بهترین سرگرمی هایی است که کودک را به صورت غیر مستقیم وادار به استفاده از خلاقیت میکند.
در ادامه مطلب فواید اوریگامی برای کودکان را بیان می کنیم:

اوریگامی
تاثیر اوریگامی بر رشد مغزی کودکان
این هنر،ترکیبی از علم و هنر است و به هردو نیمکره مغز مربوط می شود.برای ساخت اوریگامی به هردو دست نیاز است پس تمرین اوریگامی ورزشی مفید برای مغر به حساب می آید و با توانمند کردن هر دو نیمکره مغز به حل مسائل پیچیده کمک می کند.در اوریگامی به دلیل استفاده از هر دو دست پالسهایی به مغز فرستاده می شود و هر دو نیمکره راست و چپ را فعال میکند.

فعالیت نیمکره چپ مغز باعث افزایش مهارت های ریاضی و فکری و استدلال خطی و همچنین افزایش مهارت های دستور زبان میشود. همچنین نیمکره چپ به کنترل سمت راست بدن کمک میکند.

نیمکره راست باعث افزایش مهارت های هنری، تجسم سه بعدی، خلاقیت و رویا پردازی می شود و فعالیت های سمت چپ بدن را کنترل میکند.

اوریگامی نه تنها در پرورش هوش بچه ها مفید است، بلکه برای کودکان استثنایی و با بهره هوشی کم هم قابل استفاده و بسیار مفید است.

  با ساخت اوریگامی و تا کردن های پی در پی کاغذ طبق الگوها و نقشه های موجود، کودکان یاد می گیرند که تا پایان کار ساخت اوریگامی صبور باشند و کار خود را پیگیری کنند و تا زمانی که کار خود را به پایان نرسانده اند، آن را رها نکنند.


آموزش مفاهیم ریاضی

یکی از فواید اوریگامی برای کودکان، آموزش مفاهیم ریاضی می باشد. در مهدکودک و پیش دبستانی از اوریگامی میتوان برای آموزش مفاهیم پایه و همچنین تقویت ماهیچه های دست کودکان استفاده کرد. آموزش مفاهیمی مانند تقارن و شکل های دو بعدی و سه بعدی و همچنین مفاهیم ریاضی از فواید اوریگامی برای کودکان است. این مفاهیم در عین سادگی پایه بسیاری از آموزشها  از جمله ریاضیات، علوم مهندسی و تکنولوژی در سال های بعد به حساب می آید.

افزایش صبر و پیگیری کودک

اوریگامی به کودکان صبر و شکیبایی، پیگیری در کار و خلاقیت را آموزش می دهد. با ساخت اوریگامی و تا کردن های پی در پی کاغذ طبق الگوها و نقشه های موجود، کودکان یاد می گیرند که تا پایان کار ساخت اوریگامی صبور باشند و کار خود را پیگیری کنند و تا زمانی که کار خود را به پایان نرسانده اند، آن را رها نکنند و همچنین با این هنر کودکان به طور عملی درک می کنند که اشتباه کردن فرایندی طبیعی در روند کارشان است.

تقویت تجسم سه بعدی

همانطور که گفتیم با بازی اوریگامی درک فضایی و تجسم سه بعدی کودک تقویت می شود، به عنوان مثال مفاهیم طراحی سازه های تلسکوپی و یا صندلی های تاشو در حقیقت همان مفهومی است که در ساخت اوریگامی از آن استفاده می شود.

تقویت دقت و مهارت کودکان
باید بدانید که در اوریگامی برای ساخت مجسمه های کاغذی لازم است از دستور العمل کار به دقت پیروی شود ، چون در خلق این هنر دیگر امکان ندارد که از یک مرحله بگذرید و یا مرحله ی قبلی را حذف کنید. این مهارتی است که لازمه بسیاری از مراحل زندگی برای کودکان است.
اوریگامی
 افزایش اعتماد به نفس
 کودکان اگر این هنر را به صورت دسته جمعی انجام دهند ، این کار گروهی باعث افزایش اعتماد به نفس درآنها می شود.

ترویج بازی ها و سرگرمی های سالم

یکی دیگر از مهم ترین فواید اوریگامی ترویج سرگرمی های سالم است. کودکان در سنین ابتدایی زندگی خود به تنها چیزی که فکر میکنند بازی های مختلف برای سرگرم کردن است. در واقع ذهن کودکان در این دوره از زندگی به چیزی فراتر از بازی و سرگرمی مشغول نیست. در مقابل این که کودکان در سنین ابتدایی زندگیشان تنها به بازی کردن فکر میکنند باید بگوییم که بیشتر شخصیت هر فردی در دوران ابتدایی زندگی شکل میگیرد.

اگر قرار است هر اخلاق خوب و یا بدی در شخصیت یک فردریشه بگیرد و نهادینه شود تنها باید در دوران کودکی فرد نفوذ کند. حتی ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی افراد ریشه در کودکی دارد. پس میتوان از دوران کودکی به عنوان یکی از حساس ترین دوره های زندگی افراد نام برد. با اینکه این دوران بسیار حساس می باشد، اما گاهی سرگرمی های کودکانه شکل دیگری به خود می گیرد و نه تنها نکات مثبتی در وجودکودک شکوفا نمی شود، بلکه بالعکس باعث نهادینه شدن خصیصه های اخلاقی نادرست در وجود کودکان میشود.

  از جمله فواید اوریگامی این است که کودکان با وجود آن دیگر به سراغ بازی های کامپیوتری و دیجیتال نمیروند که جز استرس و خشونت فایده ی دیگری برایشان ندارد.کودکی که اوریگامی را یادبگیرد به خوبی میتواند از ابزار ساده و پیش پا افتاده ای مانندکاغذ بهترین استفاده را کند و ساعت ها با کاغذهای کوچک سرگرم باشد.


 با پیشرفت تکنولوژی، امروزه شاهد بازی های کامپیوتری از سوی کودکان هستیم که نه تنها هیچ سودی برای کودک ندارد بلکه باعث نهادینه شدن رفتارهای نادرست؛مانند خشونت در کودکان شده است. از جمله فواید اوریگامی این است که کودکان با وجود آن دیگر به سراغ بازی های کامپیوتری و دیجیتال نمیروند که جز استرس و خشونت فایده ی دیگری برایشان ندارد.کودکی که اوریگامی را یادبگیرد به خوبی میتواند از ابزار ساده و پیش پا افتاده ای مانندکاغذ بهترین استفاده را کند و ساعت ها با کاغذهای کوچک سرگرم باشد.

اوریگامی سرگرمی جالب و مفرحی است که میتواند جایگزین بسیاری از اسباب بازی های گران قیمت شود و معمولا کودکان کار با اوریگامی را به برخی دیگر از اسباب بازی ها ترجیح میدهند.

تقویت تمرکز و کمک به مهار استرس
اوریگامی برای تقویت تمرکز و مهار استرس کمک شایانی می کند. از جمله مهم ترین شاخصه های فردی دقت و تمرکز است. وجود دقت و تمرکز در انسان هافواید بسیار فراوانی دارد و در مقابل عدم وجود تمرکز و دقت در وجود انسان ها میتواند نکته ای مخرب در وجود انسان ها باشد.

اوریگامی یکی ازروشهایی است که به صورت غیر مستقیم و در قالب بازی ها و سرگرمی های کودکان باعث بهبود سطح تمرکز کودک میشود. به همین جهت از جمله فواید اوریگامی به افزایش تمرکز اشاره شده است.در واقع هنگامی که کودک در معرض آموزش اوریگامی قرار میگیرد با تمام ذهن و فکر خود به دنبال یافتن بهترین روش برای ساختن اجسام مورد نظر است و دقت لازم را هنگام آموزش تا کردن به روش های مختلف خواهد داشت و در هنگام اجرای این روش ها نیز با تمرکز بالا عمل خواهد کرد. در نتیجه اوریگامی به شدت بر افزایش دقت و تمرکز کودک تاثیر خواهد داشت.

درواقع تاکردنهای پی در پی کاغذ اوریگامی و تمرکز بر ساخت یک شکل مشخص کمک می کند تا کودک از استرس های روزانه رها شود. گاهی اوقات انسانها در دنیای خیالات و تصورات خود زندگی میکنند و کار با اوریگامی باعث ایجاد دنیای خیال اانگیز و آرام برای کودکان می شود. انسانها به چنین آرامشی برای مقابله برخی با استرسهای دنیای واقعی نیاز دارند.
اوریگامی
تقویت مهارتهای اجتماعی
یکی دیگر از فواید اوریگامی برای کودکان تقویت مهارتهای اجتماعی است. چون اوریگامی میتواند یک فعالیت گروهی باشد و درجمع خانواده و دوستان انجام شود موجب تقویت مهارتهای اجتماعی کودکان می شود.

آشنایی بهتر کودک با محیط زیست به وسیله اوریگامی
امروزه کودکان با محیط زیست و اجزا طبیعت آشنایی کمتری دارند و اوریگامی کمک می کند تا کودک با محیط زیست خود بهتر آشنا شود.همانطور که گفتیم به وسیله این هنر می توان آثارمختلفی را خلق کرد و یکی از مرسوم ترین مدل های اوریگامی ساخت حیوانات، درختان ، گل ها و سایر اجزاء طبیعت است.

به وسیله هنر اوریگامی و چند تکه کاغذ و چند تا کوچک می توان حیوانات مختلفی را برای آنها به وجود آورد و سپس در مورد خصوصیات هر یک از آنها با کودک صحبت کرد.همچنین میتوان هنگامی که هر یک از حیوانات را با استفاده از کاغذ ساختید شعر متناسب با نوع زیست آن حیوان را برای کودک بخوانید، در مورد عادات غذایی و سبک زندگی آن حیوان با فرزندتان سخن بگویید .

همچنین در کنار ساخت حیوانات و بیان چگونگی زندگی آنها ؛میتوانید با استفاده از اوریگامی بسیاری از اجزاء طبیعت همچون درختان ، گیاهان ، گل ها و… را خلق کرد و در مورد رنگ هر یک از آنها با کودکان سخن گفت.
تجسم هنری
یکی دیگر از فواید اوریگامی برای کودکان، تجسم هنری می باشد.همانطور که می دانیم همه افراد در زندگی دیدگاه هنری ندارند و این دیدگاه زمانی اتفاق می افتد که از همان دوران کودکی به آن توجه شده باشد و و با روش های مختلف مورد تشویق و بهبود قرار گیرد.

اوریگامی یکی از شاخه های هنرهای تجسمی است، از این روبه خوبی باعث بهبود تجسم هنری کودکان میشود.اوریگامی از این جهت باعث بهبود تجسم هنری کودکان می شود که آنها غالبا دیدگاه خوبی نسبت به هنر ندارند. اما زمانی که شباهت انتزاعی شکل هایی که به وسیله اوریگامی به دست آورده اند را با نمونه واقعی آن در طبیعت مشاهده می کنند کم کم تجسم هنری آنها پیشرفت می کند و به مرور زمان یک دیدگاه هنری در وجود آنها پرورش داده میشود.

 به وسیله هنر اوریگامی و چند تکه کاغذ و چند تا کوچک می توان حیوانات مختلفی را برای آنها به وجود آورد و سپس در مورد خصوصیات هر یک از آنها با کودک صحبت کرد.همچنین میتوان هنگامی که هر یک از حیوانات را با استفاده از کاغذ ساختید شعر متناسب با نوع زیست آن حیوان را برای کودک بخوانید، در مورد عادات غذایی و سبک زندگی آن حیوان با فرزندتان سخن بگویید .


بهبود مهارت های حرکتی
از دیگر فواید اوریگامی،بهبود مهارت های حرکتی می باشد.امروزه بسیاری از والدین به دنبال یافتن راه ها و روش هایی هستند به واسطه آن بتوانند مهارت های حرکتی و جسمانی کودکشان را تقویت کنند. اما همانطور می دانید اکثر کودکان به هیچ عنوان روش های سخت گیرانه یا ورزش های دشوار را نمی پذیرند، در واقع آنها هیچ درکی از تقویت قوای جسمانی و حرکتی خود ندارند و تنها به دنبال روش هایی جذاب و سرگرم کننده هستند. پس به ناچار اگر قرار است والدین برای تقویت مهارت های حرکتی و هماهنگی اعضای بدن کودک گامی بردارند،آن را باید در قالب بازی های کودکانه بگنجانند،زیرا این کار برای کودک جذابیت دارد و با میل و رغبت آن را انجام می دهد.

یکی از بهترین روش هایی که با استفاده از آن میتوان به راحتی مهارت های حرکتی کودک را تقویت کرد، اوریگامی است. کودک در اجرای روش های اوریگامی مجبور است که هم زمان از دو دست و چشم خود استفاده کند.به این معنا که مهم ترین اعضای بدن کودک در جریان هستند و به راحتی در غالب یک سرگرمی کودکان، این اعضا به کار افتاده و گذشته از آن مهم ترین عضو بدن کودک یعنی مغز نیز در این زمان در حال فعالی است و علاوه بر آن که مغز کودک دستور هماهنگی را صادر میکند همواره سعی در اجرای تکنیک های آموزش داده شده را دارد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .