تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه جغوک؛ غذای سنتی کرمانی

جغوک یکی از غذاهای بسیار ساده و خوشمزه سنتی استان کرمان است. این غذا یک گزینه عالی برای روزهایی است که وقت کافی برای تهیه غذا ندارید. شما می‌توانید جغوک را با نان یا پلو به‌عنوان وعده اصلی سرو کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


جغوک علاوه بر طعم و مزه بسیار خوبی که دارد، غذای بسیار مقوی و مغذی است. جغوک در گویش کرمانی به گنجشک می‌گویند. این غذای خوش‌طعم در کنار لیموترش تازه به‌عنوان چاشنی بسیار دلچسب می‌شود و ممکن است این غذا در شهرهای دیگر نام‌های مختلف دیگری داشته باشد.

مواد لازم:

گوشت چرخ‌کرده: 300 گرم
سیب‌زمینی نگینی خردشده: 500 گرم
پیاز بزرگ نگینی خردشده: 1 عدد
رب گوجه‌فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
نمک و زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
سبزی معطر تازه یا خشک: 1 قاشق غذاخوری

ارزش غذایی:

1800 کالری

زمان پخت:

20 دقیقه

طرز تهیه:

-ابتدا سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید، سپس نگینی یا مکعبی خردکرده و داخل کمی روغن سرخ‌کنید تا طلایی شود. در حین سرخ شدن کمی نمک و زردچوبه به سیب‌زمینی‌ها بزنید.
-پیاز را پوست بگیرید. نگینی ریز خردکنید و به همراه زردچوبه، نمک فلفل سیاه و کمی روغن تفت دهید تاکمی سبک و طلایی شود .سپس گوشت چرخ‌کرده را اضافه کرده و خوب تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.
-در ادامه رب را اضافه کنید و هم بزنید تا رب خوش‌رنگ شود سپس سبزی معطر خشک را نیز افزوده و تفت دهید.
-در انتها سیب‌زمینی را با مواد مخلوط‌کنید و کمی که تفت خورد از روی حرارت بردارید. سپس به همراه پلو و نان و لیموترش سرو کنید.

خواص غذای جغوک

این غذا ازنظر پروتئین و آهن و ویتامین‌ها غنی بوده و بهتر است کنار این غذا از سبزیجات تازه استفاده شود. گوشت چرخ‌کرده موجود در این غذا یک منبع عالی از انرژی است. صد گرم گوشت دارای 206 کیلوکالری انرژی است که انرژی موردنظر روزانه را تأمین می‌کند. همچنین این غذا دارای ترکیباتی از کلسیم است که برای تقویت استخوان‌ها مفید است. این غذا دارای ویتامین ب، امگا 3، کلسیم، پتاسیم، پروتئین و آهن است که برای جلوگیری از ابتلا به کم‌خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از شکننده شدن استخوان‌ها، افزایش گلبول‌های قرمز، کم شدن درد قاعدگی، تقویت مغز و... بسیار مفید است. به همین منظور توصیه می‌کنیم که حداقل هفته‌ای یک‌مرتبه این غذا را میل نمایید.