تبیان، دستیار زندگی

چرا در ایران واکسن کرونا به کندی تزریق می‌شود؟!

خیز تازه کرونا در ایران درراه است و سالمندان چشم‌انتظار دوز دوم واکسن. مقامات ستاد کرونا بی‌نظمی و کندی در تزریق واکسن را کتمان نمی‌کنند اما سخنگوی دولت در تبلیغ تولید واکسن داخلی از یک شاهکار سخن می‌گوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


از ابتدای اسفندماه 99 واکسیناسیون عمومی در کشور آغاز شد. طبق آمار وزارت بهداشت، تاکنون بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده است. همچنین اعلام‌شده تا هشتم تیرماه، 4 میلیون و 424 هزار و 855 نفر دوز اول و یک‌میلیون و 379 هزار و 431 نفر نیز دوز دوم را دریافت کرده‌اند. بااین‌حال، به دلیل عدم واردات به‌موقع تزریق واکسیناسیون دوز دوم در کشور با تعویقی طولانی مواجه شد. همین موضوع باعث شد وزارت بهداشت و درمان اواسط خردادماه به واکسن کووبرکت مجوز مصرف اضطراری بدهد.

عبدالملکی در توییتر خود اعلام کرد که واکسن برکت به وزارت بهداشت تحویل‌شده و در مراکز بهداشت در حال توزیع است. بااین‌وجود آمارها نشان می‌دهد در روزهای اخیر میانگین تزریق روزانه واکسن تنها 5 هزار دوز است. درحالی‌که تا قبل از تأیید واکسن کووبرکت میزان تزریق واکسن روزانه میانگین 15 هزار دوز در روز بوده است. درعین‌حال سخنگوی ستاد ملی کرونا ادعا می‌کند ظرف 6 هفته آتی 9 میلیون دوز واکسن تزریق خواهد شد.

آمارها نشان می‌دهد تزریق روزانه واکسیناسیون در ایران از میانگین جهانی بسیار پایین‌تر است. مقایسه نرخ واکسیناسیون در ایران و کشورهای همسایه و منطقه، جایگاه نومیدکننده‌ ایران را نشان می‌دهد. امارات و بحرین نیمی از مردمشان و ترکیه طی دو ماه ۱۰ درصد از جمعیت ۸۴ میلیونی خود را واکسینه کرده‌اند. آمار واکسیناسیون در پاکستان نیز ۶ برابر ایران است. این درحالی‌که است که وعده کرده بودند که بیماران خاص، سالمندان و گروه‌های دارای اولویت را تا پایان خرداد واکسینه کنند. هم‌زمان سخنگوی دولت گفته که پیوستن ایران به «باشگاه تولیدکنندگان واکسن کرونا»، افتخار و یادگار دولت تدبیر و امید خواهد بود. علی ربیعی در کنفرانس مطبوعاتی اول تیر عنوان کرد: «تا پایان تابستان علاوه بر واردات، حداقل ۳۰ میلیون دز واکسن برکت، ۳ میلیون دز واکسن پاستوکووک و چند میلیون دز اسپوتنیک تولید داخل و از آن به بعد به ترتیب شاهد تولید واکسن‌های دیگر ایرانی خواهیم بود.»

اکنون نیز باوجود توزیع واکسن‌های برکت در مراکز بهداشت، میزان تزریق واکسیناسیون بسیار ناچیز است. صف‌های طولانی سالمندان مقابل خانه‌های بهداشت برای دریافت واکسن هم به عاملی برای شیوع بیشتر کرونا تبدیل‌شده است.

سؤالی که افکار عمومی را به خود مشغول کرده این است که چرا باوجود تولید واکسن برکت، واکسیناسیون همچنان به‌کندی انجام می‌شود؟