تبیان، دستیار زندگی

سلامت مردان

8 مشکل مردانه که آقایان درباره آن صحبت نمی‌کنند

در این مطلب 8 مشکل مربوط به سلامت جنسی را بررسی می‌کنیم که متأسفانه آقایان تمایلی به صحبت کردن در خصوص آن‌ها را ندارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلامت مردان
سلامت جنسی آقایان اهمیت ویژه‌ای دارد اما بر اساس بررسی‌هایی که در آمریکا انجام شده از هر 5 مرد، 4 مرد بین 18 تا 34 سال هیچ‌گاه در خصوص سلامت جنسی و مشکلات مردانه با اطرافیانشان صحبت نمی‌کنند. اما لازم است که آقایان از همین سنین نسبت به سلامت جنسی خود هشیار بوده و مراقب خود باشند. در این مطلب 8 مشکل مربوط به سلامت جنسی را بررسی می‌کنیم که متأسفانه آقایان تمایلی به صحبت کردن در خصوص آن‌ها را ندارند.


سرطان بیضه‌ها

آقایان به سختی راضی می‌شوند نزد پزشک بروند و این یک عادت ناخوشایند و آسیب‌رسان است. چون سرطان بیضه‌ها در حدود 33 سالگی بروز می‌کند و این نوع سرطان رایج‌ترین نوع سرطان در بین آقایان بین 15 تا 29 سال محسوب می‌شود. در حدود 7 درصد از این نوع سرطان نیز در بین کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شود. بر اساس بررسی محققان، در 40 سال گذشته شاخص ابتلا به سرطان بیضه در این گروه سنی دو برابر شده است.

اگر زیر 35 سال هستید، اما پدرتان سرطان پروستات داشته لازم است که زودتر از فردی که سابقه خانوادگی این نوع سرطان را ندارد تست‌های لازم را انجام دهید

به گفته متخصصان آقایان سالانه باید سلامت بیضه‌های خود را بررسی کنند این در حالی است که اکثر آن‌ها یا آگاهی کافی در این خصوص ندارند و یا تمایلی به این کار نشان نمی‌دهند. به توصیه پزشکان اگر در این ناحیه غده یا ناراحتی احساس می‌کنید حتماً به پزشک مراجعه کنید و بدانید که این نوع سرطان، مردان بین 20 یا 30 سال را درگیر می‌کند. خبر خوب اینکه این نوع سرطان اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است. خبر بد اینکه این نوع سرطان سلامت جنسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برداشتن بیضه نیز می‌تواند باروری را کاهش دهد. بنابراین بهتر است قبل از اقدام اسپرم فریز شود تا در زمان مورد نیاز مورد استفاده قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید

8 علامت سرطان بیضه

ناباروری

پدر شدن معمولاً در سنین پایین جزو اولویت‌های مردان جوان نیست. متأسفانه برخی کارها در سنین جوانی احتمال بروز مشکل در قدرت باروری مردانه را در سنین بالاتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. مصرف مواد مخدر سلامت اسپرم را به خطر می‌اندازد و مصرف استروئیدها برای افزایش حجم عضلانی نیز می‌تواند تولید اسپرم را متوقف کند. البته در نهایت، این مشکلات به مرور برگشت‌پذیر است چون اسپرم هر سه ماه یکبار دوباره تولید می‌شود. اما آقایان صرفاً زمانی متوجه خطرات و مشکلات سلامت جنسی خود می‌شوند که با پزشک مشورت کنند. بنابراین بهتر است هر از گاهی برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید.

افسردگی

علائم افسردگی در بین آقایان و خانم‌ها متفاوت است. مردانی که با این مشکل دست به گریبان هستند بیشتر احساس خستگی می‌کنند و عصبی و تحریک‌پذیر می‌شوند. افسردگی مانند دیگر مشکلات روحی، خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما اکثر آقایان به دلیل ترس از قضاوت شدن و به قول خودشان انگ خوردن در خصوص آن صحبتی نمی‌کنند. برخی از آقایان به دلیل افت میل جنسی به پزشک مراجعه می‌کنند و پزشک بعد از بررسی‌های دقیق‌تر متوجه علائم افسردگی یا مشکلات زناشویی در آن‌ها می‌شود. صحبت کردن با اطرافیان و پزشک در خصوص سلامت روان اولین گام برای کنترل مشکل افسردگی و بهبود سلامت روانی و جنسی در آقایان است.

چاقی مفرط

اضافه وزن و چاقی مفرط خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. اما اضافه وزن همچنین به قدرت باروری و میل جنسی آقایان نیز آسیب می‌زند. سلول‌های چربی، استروژن بیشتری تولید می‌کنند و این هورمون یک هورمون زنانه است. این مسئله نیز تأثیر منفی روی اسپرم گذاشته و به قدرت باروری آقایان آسیب می‌زند. این مسئله همچنین به میل جنسی نیز آسیب می‌زند. بنابراین لازم است که پزشک در هر مراجعه وزن و شاخص توده بدنی‌تان را کنترل کند. یادتان باشد برای داشتن رابطه جنسی شاداب بهتر است که آقایان برخی از تغییرات مثبت مانند کنترل وزن را از سنین جوانی اعمال کنند.

بیماری‌های مقاربتی

هرساله میلیون‌ها مورد جدید بیماری‌های جنسی قابل سرایت مانند سیفلیس که در صورت عدم درمان به‌موقع اثرات فاجعه باری دارد در آمریکای شمالی تشخیص داده می‌شود. یادتان باشد همیشه برای پرداختن به سلامت جنسی زمان ندارید و گاهی برای درمان خیلی دیر می‌شود. برای تشخیص و بررسی بیماری‌های مقاربتی لازم است که آقایان و حتی نوجوانان نیز حداقل یکبار تست اچ آی وی که عامل بیماری ایدز است بدهند. دیگر تست‌های مربوط به بیماری‌های مقاربتی نیز باید برحسب نوع سبک زندگی و سابقه پزشکی فرد انجام شود. لازم است که آقایان از سنین جوانی آموزش‌های لازم را برای خودمراقبتی دریافت کنند و همچنین بیاموزند که مراجعه به پزشک شروع صحبت در خصوص مشکلات سلامتی آن‌ها و بخصوص بیماری‌های مقاربتی است. یادتان باشد که پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری‌های بسیار ساده است و تنها نیاز به آموزش به موقع و صحبت در خصوص مشکلات جنسی دارد. استفاده از کاندوم بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مراقبتی در آقایان است.
بیشتر بخوانید

بیماری های آمیزشی

دیابت

باید بدانید ابتلا به دیابت نوع 2 در آقایان خطر بروز اختلالات نعوظ را افزایش می‌دهد. دیابت می‌تواند به عصب‌هایی که آلت تناسلی و همچنین رگ‌های خونی را تحت تأثیر قرار می‌دهند آسیب زده و در نتیجه در روند نعوظ آلت اختلال ایجاد کند. تشخیص به موقع اختلال در قند خون می‌تواند خطر ابتلا به دیابت و در نتیجه اثرات آن در بروز اختلال نعوظی را نیز کاهش دهد. متخصصان توصیه می‌کنند که آقایان به طور مرتب به پزشک مراجعه کنند تا در مسیر درست سلامتی گام بردارند. به این ترتیب نیز تمام عواملی که سلامت جنسی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد در سریع‌ترین زمان ممکن تشخیص و در مسیر درمان قرار می‌گیرد.
بیشتر بخوانید

مشکلات جنسی دیابت

افت میزان تستوسترون

میزان کم هورمون تستوسترون که یک هورمون مردانه است با بروز مشکلات سلامتی مانند افت میل جنسی، بی‌خوابی و تغییر خلق‌وخوی ارتباط دارد. این مشکل گاهی تمام اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین توصیه می‌شود که با پزشک مشورت کرده و آزمایش دهید. ممکن است برای برخی آقایان روش‌های درمانی جایگزینی تستوسترون برای تقویت مردانگی خود وسوسه‌انگیز باشد. اما توجه داشته باشید که این نوع درمان با عوارضی مانند جمع شدن بیضه‌ها و کاهش تولید اسپرم همراه است. بهتر است میزان تستوسترون خود را بررسی و با پزشک در خصوص مزایا و معایب درمان جایگزینی تستوسترون صحبت کنید. باید بدانید که روش‌های طبیعی مانند بلند کردن وزنه برای تحریک تولید تستوسترون وجود دارد.

سرطان پروستات

سرطان پروستات بیشتر جنبه ژنتیکی و خانوادگی دارد. اگر در خصوص این مشکل با خانواده و نزدیکانتان صحبت کنید بیشتر در جریان احتمال خطر بروز این نوع سرطان، روش‌های پیشگیری و مراقبت قرار می‌گیرید. اگر زیر 35 سال هستید، اما پدرتان سرطان پروستات داشته لازم است که زودتر از فردی که سابقه خانوادگی این نوع سرطان را ندارد تست‌های لازم را انجام دهید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.