تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه چند نوع نوشیدنی ساده با شیر

شیر یکی از مواد غذایی مفید و مغذی است که خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد و با این ماده غذایی می‌توان نوشیدنی‌های متنوع و خوشمزه‌ای تهیه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوشیدنی با شیر
شیر منبع غنی کلسیم و فسفر و همچنین ویتامین D، ویتامین A، منیزیوم و روی است و اگر این گروه غذایی را از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنید، قطعا به مشکل برخواهید خورد.

طرز تهیه انواع نوشیدنی های تابستانی خوشمزه با شیر


نوشیدنی با شیر

طرز تهیه ریاژنکا؛ نوشیدنی محلی اوکراین بر پایه شیر

نوشیدنی شیری ریاژنکا، یک نوشیدنی سنتی و محبوب در کشورهای شوروی سابق به‌خصوص اوکراین و بلاروس است که در واقع، یک فرآورده لبنی تخمیرشده است.

پایه تولید ریاژنکا، شیر پخته، یک نوشیدنی شیرین است که از حرارت دادن شیر به‌مدت زیاد به دست می‌آید و بسیاری از افراد، آن را به شیر ساده ترجیح می‌دهند.

برای تهیه ریاژنکا، کافی است شیر پخته را با خامه ترش مخلوط کنید تا عمل تخمیر انجام شود، ریاژنکا با بافتی خامه‌ای و غلیظ دارد، طعمی نسبتا شیرین و رنگ زرد و شیری دارد، ریاژنکا معمولا به‌عنوان نوشیدنی همراه با شام آخر شب، صبحانه یا حتی یک ناهار سبک، با انواع غلات، میوه‌های خشک، توت‌ها، آجیل و نان سرو می‌شود.

بافت نهایی ریاژنکا شبیه به ماست است و اگر دوست دارید یک نوشیدنی رقیق‌تر داشته باشید، باید آن را کمی تکان دهید.این نوشیدنی خوشمزه را می‌توان برای ۲ تا ۳ هفته در یخچال نگهداری کرد و برای تهیه آن شما به فر و دیگ چدنی یا یک آرامپز احتیاج دارید.

نوشیدنی با شیر

خواص ریاژنکا

ریاژنکا منبع غنی بتاکاروتن، ویتامین‌‌های گروه B، کلسیم و پروتئین است، از فواید نوشیدنی ریاژنکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

با توجه به اینکه در  روزهای گرم تابستان به سر می بریم، یکی از گزینه های مهم تهیه و آماده سازی نوشیدنی های مغذی و خنک در این روزهای گرم تابستانی است.


- رفع دل درد
- مراقبت از مو
- رفع گرسنگی و تشنگی

- جلوگیری از فشار خون
- جلوگیری از انسداد عروق
- تامین نیاز بدن به کلسیم

- تقویت سیستم ایمنی بدن
- درمان انواع سردرد و میگرن
- مفید برای مری، کلیه و معده

- جلوگیری از انواع عفونت بخصوص در فصل سرما
- بهبود هضم و کمک به متابولیسم بدن، کاهش وزن
- جلوگیری از پوکی استخوان، مراقبت از استخوان‌ها و دندان‌ها.

نوشیدنی با شیر

طرز تهیه نوشیدنی ریاژنکا


مواد لازم:
- شیر پاستوریزه یا محلی                              به مقدار لازم
- خامه ترش یا کفیر به ازای ۲ لیوان شیر         1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
شیر را در آرام‌پز بریزید و درب آن را نصفه بگذارید تا بخار از آن خارج شود. سپس کمترین درجه آن را روشن کنید و شیر را برای ۸ تا ۱۰ ساعت بپزید تا یک رویه طلایی روی شیر شکل بگیرد و رنگ آن کاراملی شود.

رویه شیر را بردارید و آن را نوش جان کنید؛ زیرا بسیار لذیذ و خوش‌طعم است. شیر پخته را در یخچال قرار دهید تا خنک شود. در این مرحله، چربی شیر سفت می‌شود و شما می‌توانید آن را از شیر جدا کنید.

شیر را از یک صافی عبور دهید و در یک ظرف شیشه‌ای بریزید، برای هر دو لیوان شیر پخته، یک قاشق غذاخوری خامه ترش یا کفیر در شیر بریزید.

درب ظرف را محکم ببندید و آن را برای ۴ تا ۱۲ ساعت در دمای اتاق رها کنید تا غلیظ شود، بافت نهایی شیر پس از تخمیر شبیه به همان رویه طلایی رنگ آن است. ریاژنکا را در لیوان بریزید و سرو کنید.

نوشیدنی با شیر

طرز تهیه باندونگ؛ نوشیدنی محلی و سرد مالزیایی بر پایه شیر

باندونگ، یک نوشیدنی سرد بر پایه شیر پرطرفدار در جنوب شرق قاره آسیا و شبه قاره هند به‌خصوص در هند، مالزی، سنگاپور و برونئی است که به‌سادگی با شیر و شربت گلاب یا شیره گل سرخ درست می‌شود و رنگ صورتی آن به‌علت استفاده از رنگ مجاز خوراکی قرمز به وجود می‌آید.

انواع شیر از جمله شیر تغلیظ شده شیرین، شیر تازه، شیر تغلیظ شده یا ترکیبی از این سه نوع برای تهیه باندونگ به کار گرفته می‌شوند و این نوشیدنی شیرین معمولا همراه با یخ، به‌خصوص در مراسم‌های مهم از جمله عروسی و بر سر سفره افطار در ماه رمضان سرو می‌شود.

 

نوشیدنی با شیر

خواص نوشیدنی باندونگ

گلاب سرشار از ویتامین C، ویتامین E، تانن، پکتین، سیترنلول، گرانتول، استاروپنین و فنیل اتانول است و طبیعت گرم و معتدلی دارد.

- آرام‌بخش
- درمان گلودرد
- کاهش فشار خون

- درمان سرماخوردگی
- ضد استرس و افسردگی 
- پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

- تقویت سیستم ایمنی بدن
- ضدعفونی‌کننده و ضد التهاب
- تقویت قوا و تجدید انرژی در بدن

- رفع اختلالات خواب و درمان بی خوابی 
- تقویت قلب و پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی
- سلامت دستگاه گوارش و رفع مشکلاتی مانند نفخ، معده درد و زخم معده کمک می‌کند.

نوشیدنی با شیر

طرز تهیه نوشیدنی باندوک


مواد لازم:
- شربت گلاب یا شیره گل سرخ    یک و نیم پیمانه
- شیر تغلیظ شده                      1 پیمانه
- رنگ خوراکی صورتی               ۳ قطره
- آب سرد                                5 پیمانه
- یخ                                      به مقدار لازم

مواد لازم برای شربت گلاب:
- آب                      1 پیمانه
- گلاب                   نصف پیمانه
- شکر                   یک و نیم پیمانه
- آب لیموی تازه     ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت گلاب:
آب، گلاب، آب لیمو و شکر را در یک قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیایند، سپس شعله گاز را کم کنید و برای ۵ دقیقه آن‌ها را بجوشانید تا شکر کاملا حل شود. قابلمه را کنار بگذارید تا سرد شود.

شربت گلاب شما آماده است و شما می‌توانید آن را در یخچال نگهداری کنید، حالا در یک پارچ، شربت گلاب، شیر تغلیظ شده، آب سرد و رنگ خوراکی را با هم مخلوط کرده و خوب هم بزنید و بعد از آماده شدن آن را در لیوان‌ سرو کنید، لیوان ها را پر از یخ کنید و نوشیدنی خوشرنگ باندونگ خود را در آن بریزید.

نوشیدنی با شیر

طرز تهیه لاسی؛ نوشیدنی سنتی هندی

لاسی، یک نوشیدنی سنتی تابستانی محبوب بر پایه شیر یا ماست است که خاستگاه آن به ایالت پنجاب در کشور هند برمی‌گردد.

این نوشیدنی که قدیمی‌ترین اسموتی جهان به شمار می‌آید، با شیر، آب، ادویه‌جات و گاهی میوه‌جات درست می‌شود و می‌توان آن را با طعم شیرین یا شور سرو کرد.

لاسی نمکی یا شور، شباهت زیادی به دوغ ایرانی دارد و لاسی‌های شیرین و انبه، شبیه به میلک شیک هستند و با شکر یا میوه درست می‌شوند.

لاسی شور سنتی، رایج‌ترین نوع این نوشیدنی در شبه قاره هند است، این نوع لاسی را به‌سادگی با ترکیب کردن ماست، آب و نمک درست کرده و گاهی آن را با ادویه‌جاتی چون ادویه چات ماسالا، هل و زیره سبز، مزه‌دار می‌کنند.

لاسی شیرین را می‌توان با شکر، گلاب یا لیمو، توت فرنگی یا دیگر آب‌میوه‌ها یا همچنین با طعم زعفرانی، نعنایی یا کره‌ای نیز درست کرد. جالب است بدانید که این نوشیدنی، نسخه تند هم دارد و با زنجبیل تازه، فلفل سبز چیلی، ماست، آب، گشنیز و آب لیمو درست می‌شود.

نوشیدنی با شیر

خواص نوشیدنی لاسی

لاسی، یک نوشیدنی خنک و مناسب برای رفع عطش در تابستان است. نسخه شیرین لاسی شبیه به اسموتی است و هم بچه‌ها و هم بزرگسالان، عاشق آن هستند، این نوشیدنی فوق‌العاده یک منبع غنی از ویتامین دی و لاکتیک اسید است.

-  تقویت سیستم ایمنی بدن
- کمک به کاهش کلسترول خون

- تقویت سیستم گوارش و کمک به هضم غذا 
- سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان

لاسی یک نوشیدنی فوق‌العاده برای فصل تابستان و مناسب برای رفع عطش است و شما می‌توانید به آسانی آن را در منزل با انواع میوه‌های تابستانی مانند انبه، توت فرنگی، موز و آووکادو یا زعفران، کره، خامه و نعنا درست کنید. یک سینی پر از انواع رنگارنگ لاسی دقیقا همان چیزی است که در مهمانی‌های تابستانی خود به آن نیاز دارید.

نوشیدنی با شیر

طرز تهیه نوشیدنی لاسی انبه


مواد لازم:
- انبه یخ‌زده            1 پیمانه
- شیر                     نصف پیمانه
- ماست ساده         1 پیمانه
- عسل یا شکر        ۴ قاشق چای‌خوری
- هل آسیاب شده    به مقدار لازم
- یخ                      به مقدار لازم

طرز تهیه:
انبه، ماست، شیر، شکر و هل را در یک مخلوط کن بریزید و به‌مدت ۲ دقیقه آن‌ها را با هم مخلوط کنید.اگر می‌خواهید لاسی شما بافتی شبیه به میلک شیک داشته باشد، چند تکه یخ به آن‌ها اضافه کنید. لاسی را در یک لیوان بلند بریزید و با پودر هل تزئین کنید و بلافاصله سرو کنید.

نوشیدنی با شیر

طرز تهیه میلک شیک گلابی خوش طعم

میلک شیک یا همان شیک به زبان ساده تر شیر بستنی یکی از انواع نوشیدنی ها دارای طعم شیرین و خنک می باشد. مواد تشکیل دهنده ی این نوشیدنی اغلب بستنی، طعم دهنده های مثل کارامل، شهد میوه، سس شکلات و پاتر اسکاچ، شیر است. میلک شیک گلابی یکی از انواع میلک شیک ها و نوعی نوشیدنی خوشمزه و خنک محسوب می شود.

نوشیدنی با شیر

خواص گلابی

- کمک به رفع تب
- درمان تنگی نفس

- پیشگیری از سرطان
- کنترل سطح قند خون

- تنظیم و کنترل فشار خون
- پیشگیری از امراض قلبی

- تقویت و رفع خشکی مو
- تقویت سیستم ایمنی بدن

- پیشگیری از پوکی استخوان
- تقویت و افزایش انرژی بدن

- سودمند برای خانم های باردار
- تقویت دستگاه گوارش و هضم بهتر غذا

نوشیدنی با شیر

طرز تهیه میلک شیک گلابی


مواد لازم:
- گلابی                     1 عدد
- شیر                       یک چهارم پیمانه
- شکلات صبحانه       ۱ قاشق چای خوری
- بستنی شکلاتی       ۳۰۰ میلی لیتر

طرز تهیه:
ابتدا در اولین مرحله گلابی ها را شسته و پوست بگیرید، سپس هسته های آن را بیرون بیاورید. گلابی را به تکه های کوچک ریز نموده و همراه با شیر، بستنی شکلاتی، شکلات صبحانه درون مخلوط کن ریخته و برای ۱ دقیقه با دور تند ترکیب نمایید. پس از این مدت ترکیب به دست آمده را درون لیوانی ریخته و با استفاده از خامه، شکلات تزیین کنید.

نوشیدنی با شیر

طرز تهیه فراپه؛ قهوه لذیذ و خنک یونانی

قدمت فراپه به قرن نوزدهم برمی‌گردد، فراپه‌ها در واقع فرمی از یک نوشیدنی قدیمی به نام اسلاش یا همان یخ در بهشت‌ خودمان است. فراپه، نوعی قهوه مدرن یخ‌زده کف‌دار است که خاستگاه اصلی آن به کشور یونان و قدمت آن به قرن نوزدهم برمی‌گردد و در یونان و قبرس، طرفداران زیادی دارد.

این نوشیدنی نمادی از فرهنگ یونانیان است و با نام‌های کافه فراپه یا فراپه یونانی نیز مشهور است. فراپه با قهوه فوری، شکر، آب و تکه‌های یخ تهیه می‌شود و می‌توان آن را با یک شیکر قهوه یا یک همزن دستی نیز درست کرد و آب سرد (یا شیر) و تکه‌های یخ در آخرین مرحله، به فراپه اضافه می‌شوند.

استفاده از قهوه فوری در طرز تهیه فراپه، روی سطح این نوشیدنی، یک لایه کف مانند ایجاد می‌کند، این کف به این دلیل روی فراپه ایجاد می‌شود که قهوه فوری فاقد هرگونه روغنی است.

برای سرو فراپه از لیوان‌های بلند و نی استفاده می‌شود و روی آن را با خامه یا کف شیر، شکلات رنده‌شده یا تکه‌های شکلات و یک اسکوپ بستنی تزئین می‌کنند. اگر از طرفداران قهوه هستید، حتما فراپه را امتحان کنید و شک نداشته باشید که بی‌درنگ عاشق آن خواهید شد.

شهرت فراپه جهانی است و این نوشیدنی خوشمزه، طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد، شما می‌توانید فراپه را با انواع طعم‌دهنده‌ها، میوه‌ها، کارامل، شکلات و غیره ترکیب کنید، از بهترین انواع فراپه‌ می‌توان به فراپاچینو، موکا فراپاچینو، فراپه کارامل، فراپه شکلاتی و فراپه وانیلی اشاره کرد.

نوشیدنی با شیر

طرز تهیه نوشیدنی فراپه


مواد لازم:
- قهوه فوری      ۲ قاشق غذاخوری
- شیر               ۲ قاشق غذاخوری
- شکر               ۲ قاشق غذاخوری
- آب سرد          دو سوم پبمانه
- تکه‌های یخ     به مقدار لازم

طرز تهیه:
قهوه فوری را به‌همراه شکر، چند تکه یخ، آب سرد و شیر کامل در یک شیکر قهوه یا مخلوط‌کن بریزید، درب آن را ببندید و به‌مدت ۳۰ ثانیه، تکان دهید تا یک لایه کف‌مانند غلیظ به دست بیاید و یخ‌ها کاملا خرد شوند.چند تکه یخ دیگر در یک لیوان بلند بریزید و قهوه کف‌دار را به آن اضافه کنید تا فراپه شما آماده است، آن را بلافاصله سرو کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .