تبیان، دستیار زندگی

صف واکسن از کجا خط می‌گیرد؟

تأخیر در واردات واکسن طی یک ماه اخیر، تزریق دوز دوم واکسیناسیون همگانی را با مشکلاتی مواجه کرد. تا 6 تیرماه حدود 5 میلیون 613 هزار دوز واکسن به شهروندان تزریق‌شده که تنها یک‌میلیون و 196 هزار دوز از آن‌ها دوز دوم بوده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


سخنگوی ستاد ملی کرونا در پاسخ به نگرانی‌های شهروندان می‌گوید: «8 تا 12 هفته پس از دریافت اولین دوز از واکسن زمان برای دریافت دوز دوم وجود دارد.»
بررسی آمارها نشان می‌دهد این روزها تزریق روزانه واکسن در کشور به نازل‌ترین سطح خود رسیده است. خبر سیر نزولی واکسیناسیون سبب شد بسیاری از متقاضیان به‌ویژه سالمندان مقابل پایگاه‌های سلامت تجمع کنند. آن‌طور که گفته می‌شود این وضعیت در تهران به‌مراتب نگران‌کننده‌تر بوده و تا حدودی مشکل‌ساز شده است. باید به این موضوع توجه داشت که با توجه به گرمای هوا ایستادن در صف طولانی برای سالمندان دشوارتر است و بر اساس اظهارات برخی از افراد تعدادی از آن‌ها گرمازده شده‌اند.
وضعیت تزریق نامناسب واکسن به سالمندان در برخی استان‌ها نیز در روزهای اخیر واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. البته تجمیع مراکز تزریق دوز دوم در برخی کلان‌شهرها هم به ازدحام جمعیت برای تزریق واکسن دامن زده است. این در حالی است که برخی اپیدمیولوژیست‌ها از نزدیک شدن موج پنجم کرونا خبر داده‌اند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز از عملکرد ضعیف مسئولان اجرایی در طرح واکسیناسیون همگانی انتقاد کرد و خواستار ساماندهی شرایط شد.
پس از افزایش انتقادها به دلیل تجمع مردم در صف‌های واکسن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا راه‌حل این مشکل را افزایش مراکز تجمیعی توزیع واکسن دانست و گفت: «باید مراکز تجمیعــی را برای تزریق واکسن جامعه هدف با همان مقدار واکسنی که توزیع می‌شود سریع بازگشایی و شروع کنیم تا معطلی پیش نیاید.»
به گفته علیرضا رئیسی، برای افراد بالای 65 سال به یک‌میلیون و 800 هزار دوز واکسن نیاز داریم که یک‌میلیون آن باید با واکسن برکت و 800 هزار تا نیز با واکسن وارداتی انجام شود؛ ازآنجایی‌که جمعیت 60 تا 65 سال عدد بالایی است و بالای دو میلیون و 600 هزار دوز واکسن نیاز داریم، بنابراین بهترین راه این است که به‌جای 5 سال فاصله سنی، دو سال دو سال فراخوان برای تزریق واکسن داده شود.
همچنین یک منبع آگاه پیش‌ازاین گفته بود دولت مانع از همکاری نهادها و ارگان‌های دیگر برای توزیع و تزریق واکسیناسیون شده است. البته نبود علیرضا رئیسی به‌عنوان معاون بهداشت وزارتخانه نیز به هرج‌ومرج در پایگاه‌های بهداشت و سلامت کشور دامن زده است. رئیسی ماه‌هاست به‌عنوان سخنگوی ستاد ملی کرونا فعالیت می‌کند و عملاً از وزارت بهداشت جداشده است. به نظر می‌رسد اکنون‌که کمبود واکسن برطرف شده، عدم نظارت صحیح بر واکسیناسیون عمومی مهم‌ترین دلیل نزولی شدن این روند باشد.