تبیان، دستیار زندگی

نحوه تایید چک در سامانه صیاد بانک مرکزی با موبایل

چک یکی از ابزارهای ویژه پرداخت اعتباری محسوب می‌شود، ولی امروزه با روند روبه‌رشد چک‌های برگشتی اعتبار آن تا حدی کم ‏شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سامانه صیاد
برای جلوگیری از افزایش چک‌های برگشتی در چند سال اخیر اقدامات جدیدی برای اصلاح قانون چک انجام شده و در این راستا از مهم‌ترین یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش چک‌های برگشتی، راه‌اندازی سامانه صیاد ‏از سوی بانک مرکزی است.

در شیوه جدید، دسته‌چک‌های تمامی بانک‌ها کاملاً یک‌شکل و یک‌رنگ صادر می‌شوند که باهدف ‏یکپارچه‌سازی و استانداردسازی طراحی‌شده و هویت اوراق بهادار را پیدا خواهد کرد. طبق روال جدید، ‏دیگر شعب بانکی مرجع صدور دسته‌چک نیستند و متقاضی دسته‌چک از طریق سامانه بانک ‏مرکزی اعتبارسنجی شده و دسته‌چک برایش صادر می‌شود‎.‎

در سامانه صیاد امکان استعلام پیشینه صادرکننده چک برای دریافت‌کننده وجود دارد که بزرگ‌ترین ‏مزیت برای کاهش آمار چک‌های برگشتی خواهد بود. با اجرایی شدن صدور دسته‌چک‌های جدید ‏که علاوه بر متحدالشکل بودن، در نحوه صدور نیز از روش یکسانی پیروی می‌کنند، ارتباط متقاضی ‏دسته‌چک با شعبه به ارتباط متقاضی با سامانه صیاد تغییر می‌کند‎.

بنابراین با کنار رفتن شعبه و عوامل انسانی، فرآیند اعتبارسنجی، صدور و رصد استفاده از چک کاملاً ‏مکانیزه می‌شود و امکان اینکه صدور دسته‌چک بر اساس روابط شعب و مشتریان شکل بگیرد، ‏دیگر وجود نخواهد داشت.

تعداد زیادی از اپلیکیشن ها برای پرداخت، کارت به کارت، خرید شارژ، پرداخت قبوض و ... وجود دارند؛ اما بانک مرکزی برای ثبت چک، تنها دو اپلیکیشن آپ و 724 را معرفی نموده و در واقع، تنها این دو اپلیکیشن مجوزهای لازم برای ثبت چک در سامانه صیاد را دارند.



با راه‌اندازی این سیستم یک‌پارچه صدور چک، اطلاعات چک به‌صورت ‏آنلاین در دسترس متقاضیان است که امکان شناسایی و اعتبارسنجی را فراهم می‌کند.این سیستم ‏باعث منحصربه‌فرد بودن چک و آنلاین بودن آن بدون در نظر گرفتن بانک صادرکننده می‌شود‎.‎ بنابراین باتوجه به این قانون و ارایه دسته چک‌های جدید که دارای تاریخ انقضا هستند، باید ثبت و انتقال و دریافت چک در سامانه چک صیادی انجام شود.

شاید تا به حال نام چک های صیادی به گوشتان خورده باشد. این چک ها با هدف کاهش موارد چک هایی برگشتی به بازار بانکی آمده اند.

در واقع، بهتر است بگوییم که چک صیادی می تواند توسط دریافت کننده بررسی شود و اگر مشکلی مانند بدهی کلان فرد صادر کننده چک وجود داشت، دریافت کننده چک از تحویل آن چک صرفه نظر کند.

حدود سه سال قبل سامانه ای تحت عنوان استعلام چک صیادی راه اندازی شد؛ اما هنوز که هنوز است امکانات زیادی برای کاهش چک های برگشتی راه اندازی می شود که یکی از این امکانات جدید، ثبت چک در اپلیکیشن آپ می باشد.

سامانه صیاد

نحوه تایید چک در سامانه صیاد بانک مرکزی با موبایل

صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک از ۲۰ دی ماه سال 1399 به صورت اختیاری می توانند فرایندهای ثبت، تائید و انتقال چک را در سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن های موبایلی مورد تایید بانک مرکزی انجام دهند.

مطابق آنچه از سوی روابط عمومی بانک مرکزی اعلام شده، در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش عموم در اجرای ماده ۲۱ مکرر قانون صدور چک به منظور ثبت الکترونیکی چک در سامانه صیاد، امکان ثبت، تائید و انتقال چک در سامانه صیاد به صورت اختیاری از طریق اپلیکیشن‌های موبایلیِ مورد تائید بانک مرکزی که اسامی آن‌ها در تارنمای شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) و همچنین از طریق درگاه‌های نوین بانک‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) منتشر می شود، فراهم شده است.

بر اساس این سامانه صدور قانونی و نقد شدن برگه ی چک منوط به تعیین هویت گیرنده، مبلغ و تاریخ آن توسط صادر کننده در سامانه است و انتقال چک با ثبت هویت گیرنده ی جدید امکان پذیر است و عدم ثبت این اقلام از نقد شدن چک جلوگیری می کند.

طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، امکان ثبت اختیاری صدور، دریافت و انتقال چک از طریق نرم افزارهای آپ و ۷۲۴ و همچنین از طریق درگاه‌های نوین بانک‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) فراهم گردیده است.

سامانه صیاد

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد در اپلیکیش آپ

ثبت چک در برنامه آپ اخیرا راه اندازی شده است و شاید برخی از افراد هنوز با نحوه ثبت چک در این برنامه آشنا نباشند. به همین منظور در این مطلب به شما نحوه ثبت چک در اپلیکیشن آپ را آموزش می دهیم:- جهت استفاده از سرویس اپلیکیشن آپ؛ اگر اپلیکیشن آپ را روی گوشی اندرویدی یا آی او اس خود نصب دارید، آن را بروزرسانی کنید تا قابلیت ثبت چک برای شما نمایش داده شود.

برای بروزرسانی برنامه آپ؛ برنامه قدیمی را از روی گوشی خود پاک کنید و آخرین نسخه آن را شما نصب کنید. همانطور که اشاره کردیم در مرحله اول باید جدیدترین نسخه اپلیکیشن را نصب نموده و پس از ورود به برنامه، در آخرین اسلاید از امکانات برنامه، گزینه ای به نام چک صیادی وجود دارد که روی آن کلیک کنید.

- در این سرویس وضعیت اعتباری صادرکننده چک، ثبت چک صیادی، تایید دریافت و مندرجات برگ چک، انتقال چک صیادی، استعلام وضعیت چک صیادی وجود دارد.

- در مرحله ی بعد از منوی باز شده گزینه ی "ثبت چک صیادی" را انتخاب نموده و در صفحه ی باز شده میبایست نام بانک صادر کننده ی چک و شناسه ۱۶ رقمی صیاد را وارد کرد.

- سپس با پیغام احراز هویت و ثبت مشخصات کارت بانکی صادر کننده چک با استفاده از رمز پویا و شماره تلفن صاحب حساب مواجه خواهید شد.

- در مرحله بعد با ثبت مشخصات کارت بانکی با استفاده از رمز پویا و کد شش رقمی ارسال شده به تلفن همراه صاحب حساب در سایت شاپرک، احراز هویت شما انجام می پذیرد.

- بعد از مشاهده ی ثبت مشخصات کارت بانکی و تایید احراز هویت اطلاعات حساب چک شما نشان داده خواهد شد که در صورت تایید می بایست وارد مرحله ی بعد شوید.

- در  این مرحله؛ میبایست مندرجات چک شامل مبلغ و تاریخ چک و دریافت کننده های چک را وارد نمایید، لازم به ذکر است که در حال حاضر سامانه صیاد فقط برای صدور چک در وجه اشخاص حقیقی فعال می باشد.

- در آخرین مرحله مشخصات کامل چک صادر شده، مشاهده می شود و در صورت تایید گزینه ی ثبت و تایید چک را انتخاب خواهید کرد و بدین صورت چک شما در سامانه ی صیاد ثبت خواهد شد و فقط گیرنده ی مورد تایید شما می تواند چک را نقد کند.

سامانه صیاد

نکات مهم در خصوص برنامه ثبت چک در سامانه صیاد با آپ

- سیم کارتی که در گوشی شما وجود دارد، باید به اسم خود شما باشد تا احراز هویت شما به درستی انجام شود.

- لازمه ثبت چک در برنامه آپ این است که فرد از قبل کارتی که از آن چک صادر شده است را در اپلیکیشن ثبت کند.

- دقت کنید که تاکنون فقط دو اپلیکیشن آپ و 724 به عنوان برنامه های مورد تایید برای ثبت چک در سامانه صیاد از طرف بانک مرکزی اعلام شده اند. بنابراین، لازم است که برای ثبت چک تنها از این دو برنامه استفاده کنید.

- ثبت چک در سامانه صیاد آپ توسط برنامه ثبت چک در سامانه صیاد، عملی کاملا اختیاری است. تمامی چک های قدیمی و موجود در بازار می توانند با روند قدیمی پذیرش شوند و پاس شوند.

- قابلیت های دیگری در اپلیکیشن آپ برای چک های صیادی وجود دارد که کاربران بسته به اینکه صادر کننده چک یا دریافت کننده چک هستند، می توانند از این قابلیت ها استفاده کنند.

- اطلاعاتی که برای ثبت کردن چک صیاد با آپ درج می شود باید به طور کاملا دقیق وارد شوند.این اطلاعات شامل مبلغ چک، تاریخ چک و ... می باشد که توسط صادر کننده چک و طبق مراحل آموزشی بالا درج می شوند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .