تبیان، دستیار زندگی

قیمت بلیط قطار برای هر نفر و عوامل موثر بر آن

عوامل مختلفی در قیمت بلیط قطار برای هر نفر تاثیر گذار است شاید جالب باشد که بدانید قیمت بلیط قطار، بر چه مبنایی در سایت https://respina24.ir/train تعیین می شود و چه عواملی بر آن تاثیر گذارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیمت بلیط قطار برای هر نفر و عوامل موثر بر آن
قطار از دوست داشتنی ترین و خاطره انگیز ترین وسایل نقلیه برای سفر است. قشر های مختلفی از مردم برای استفاده از این وسیله امن و راحت ابراز علاقه کرده و طیف های مختلفی از مردم از آن استفاده می کنند. اما عوامل مختلفی در قیمت بلیط قطار برای هر نفر تاثیر گذار است. عواملی که می توانند هر کدام در این موضوع تعیین کننده باشند.

شاید جالب باشد که بدانید این قیمت بر چه مبنایی در سایت https://respina24.ir/train تعیین می شود و چه عواملی بر آن تاثیر گذارند.

قیمت بلیط قطار ارزان است؟

مسافران قطار از لحاظ اقتصادی، معمولا از قشر متوسط جامعه هستند و قطار نیز از لحاظ هزینه در جایگاهی ما بین اتوبوس و هواپیما قرار می گیرد. هر چند که امروزه قطارهای لوکسی در مسیر های مختلف حرکت می کنند که بعضا بلیط هایی گران تر از هواپیما دارند. اما در مجموع قیمت بلیط ها متوسط هستند و بسته به شرایط تغییر می کنند. ولی با خرید بلیط قطار میتوان این اطمینان را داشت که سفری ایمن و راحتی را پیش رو خواهید داشت.

قیمت بلیط قطار برای هر نفر چطور محاسبه می شود؟

از جمله فاکتور های تاثیر گذار بر قیمت قطار می توان به موارد مختلفی اشاره کرد. اما مهمترین آنها موارد زیر هستند.

شرکت ریلی

اینکه بلیط قطاری که خریداری می کنید، از کدام شرکت ریلی باشد تا حدی مهم است. برای مثال بلیط قطار فدک با توجه به کیفیت قطار های این شرکت، حسن سابقه و خدماتش معمولا اندکی گرانتر از بلیط سایر شرکت های ریلی است. این قطار 5 ستاره دارای خدمات VIP بوده و متناظر با خدماتی که ارائه میده ، قیمت بالاتری نسبت به سایر قطار ها دارد.

شرکت ریلی

درجه کیفیت قطار

قطار های مختلف از شرکت های مختلف، دارای طول عمر متفاوتی می باشند و در کنار آن امکانات مختلفی را نیز عرضه می کنند. اینترنت، کافی شاپ و رستوران، منویی از انواع غذا و دسر یا نوشیدنی و... معمولا از امکانات قطار های با کیفیت تری هستند که قیمت بالاتری دارند.

مسافت و هزینه سوخت

این موضوع کاملا بدیهی است که هر چه مسیر های طولانی تر را برای طی کردن با قطار در نظر بگیرید، باید هزینه بیشتری نیز بابت آن پرداخت کنید، چرا که علاوه بر خدمات بیشتر، سوخت بیشتری نیز در فاصله بین مبدا تا مقصد مصرف می شود.

زمان خرید بلیط قطار

از عوامل موثر بر قیمت بلیط قطار برای هر نفر، می توان به زمان سفر نیز اشاره کرد. بلیط هایی که به شکل پیش فروش عرضه می شوند، معمولا ارزان تر از بلیط هایی هستند که در فاصله کمی تا شروع حرکت قطار به فروش می رسند. برای مثال می توان به پیش فروش بلیط ها برای سفر های نوروزی اشاره کرد.

امکانات و خدمات داخل قطار

قطار های مسافربری در کشورمان، به سه دسته تقسیم بندی می شوند. اول، قطار های ویژه که بهترین نوع از قطار ها شناخته می شوند و امکاناتی مثل سیستم صوتی و تصویری، امکانات تفریحی، پذیرایی بیشتر و کامل تر، زیبایی بیشتر محیط قطار و کوپه، خدمات استقبال و بدرقه و... را در اختیار مسافران قرار می دهند. دوم، قطارهای درجه یک هستند که امکانت متعادل تری را ارایه می دهند. این قطار ها معمولا یک میان وعده یا صرفا یک وعده غذایی را در اختیار مسافر می گذارند.
اما دسته سوم، قطار های درجه د هستند که خدمات کمتری را رایه می دهند و در انواع مختلفی وجود دارند.

نوع کوپه و صندلی

از عوامل موثر بر قیمت بلیط قطار برای هر نفر می توان به کوپه قطار اشاره کرد. معمولا قطار ها با کوپه های 4 تخته گران تر از قطار های شش تخته هستند. قطار های اتوبوسی نیز در انواع مختلف وجود دارند که معمولا جزو ارزان تر ها محسوب می شوند.

نوع کوپه و صندلی

قیمت بلیط برای کودکان

برای خرید بلیط قطار بزرگسالان شما باید بیش از 12 سال سن داشته باشید. اما اگر کودک شما بین 2 تا 12 سال سن داشته داشته باشد، هزینه بلیط برای آو نیمه بها تمام خواهد شد. اماچنانچه نوزادی همراه شماست که و کمتر از 2 سال سن دارد. لازم به تهیه بلیط برای او نیست و فقط باید هزینه بیمه مسافر را برای نوزاد پرداخت کنید. توجه داشته باشید، در صورتی که مایل به استفاده از صندلی برای نوزاد هستید، باید بهای بلیط را به شکل نیمه بها پرداخت کنید.

قیمت بلیط برای جانبازان

اگر جزو خانواده شهدا هستید و یا عزیزی از خانواده شما، جزو جانبازان هستند، بهتر است بدانید که قیمت بلیط قطار برای هر نفر از این عزیزان، به شکل نیمه بها محسوب می شود. اما نکته مهم در این موضوع این است که این نوع بلیط ها به شکل اینترنتی قابل خریداری نیست و صرفا به شکل حضوری و با ارایه کارت شناسایی معتبر بنیاد می توان آن را خریداری نمایید.
اگر امکان مسافرت برای شخص جانباز به تنهایی مقدور نباشد و لازم باشد شخصی در مراحل سفر همراه ایشان باشد، بلیط فرد همراه با معرفی نامه به شکل نیمه بها محاسبه خواهد شد.

قیمت رزرو کوپه دربست

در زمانی که کوپه را به شکل دربست رزرو می کنید، مبلغی که بابت هزینه صندلی‌های خالی پرداخت می کنید، با کسر هزینه خدمات ایستگاهی و پذیرایی به صورت خودکار محابه خواهد شد و فقط بهای صندلی پرداخت می شود. در این زمان اگر نوزاد کمتر از دو سالی بین مسافران باشد برای رزرو کوپه دربست، باید نصف بهای بلیط بزرگسال پرداخت شود. در بالا نمونه از موارد تاثیر گذار برای یافتن بلیط قطار برای هر نفر را ذکر کردیم که این عوامل اصلی بوده و میتواند عوامل دیگر نیز بر این مورد تاثیر بگذارد.