تبیان، دستیار زندگی

چگونه با تغذیه بر کمبود انرژی‌‌مان غلبه کنیم؟

مواد غذایی ضد خستگی را بشناسید

برخی از مواد غذایی که مصرف می‌کنید هم مانند مکمل‌های غذایی می‌توانند برچسب «مفید برای سلامتی» بخورند، چون سرشار از مواد مغذی هستند که خاصیت ضدخستگی دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذاهای ضدخستگی
تمام مدت احساس خستگی می‌کنید؟ خستگی اول صبح باعث می‌شود نتوانید از زیر پتو بیرون بیایید؟ پیش از اینکه سراغ مولتی‌ویتامین بروید بد نیست نگاهی به تغذیه‌تان بکنید. برخی از مواد غذایی که مصرف می‌کنید هم مانند مکمل‌های غذایی می‌توانند برچسب «مفید برای سلامتی» بخورند، چون سرشار از مواد مغذی هستند که خاصیت ضدخستگی دارند. بهتر است وقتی برای خرید می‌روید، این نوع مواد غذایی را نیز تهیه کنید که حاوی این املاح و ویتامین‌ها بوده و به شما انرژی بیشتری می‌دهند.

منابع غذایی حاوی ویتامین C

ویتامین C در کیوی و مرکباتی مانند لیمو، پرتقال و گریپ‌فروت و در سبزیجاتی مانند اسفناج، فلفل دلمه‌ای و کاهو برَه به وفور یافت می‌شود.

منابع غذایی غنی از پروتئین‌های کم‌چرب

تخم‌مرغ دارای پروتئین باکیفیتی است که می‌تواند بافت‌های بدن را حفظ کرده و به رشد آن‌ها کمک کند. لوتئین و زآگزانتین (کاروتنوئیدها) تخم‌مرغ به تقویت بینایی کمک کرده و فرایند پیری را کُند می‌نمایند. پروتئین در حبوبات نیز وجود دارد.

منابع غذایی حاوی آهن

آهن علاوه بر گوشت در سبزیجات برگ سبز تیره، نخودفرنگی، حبوبات، توفو، کینوآ، میوه‌های خشک و شکلات تلخ وجود دارد.

منابع غذایی حاوی سلنیوم

سلنیوم دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بوده و ماده‌ای معدنی است که می‌تواند اثرات خواب‌آلودگی، خستگی و بی‌انرژی بودن را کاهش دهد. ضمناً سلنیوم از شما در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی و اختلالات گوش و حلق و بینی محافظت می‌کند. لوبیا، مغزها و تخم‌مرغ، منابع خوبی از سلنیوم محسوب می‌شوند.

پروبیوتیک‌ها

انواع ماست‌ها دارای باکتری‌های اسیدلاکتیک هستند که خاصیت پروبیوتیکی دارند و سیستم دفاعی طبیعی بدن را قوی می‌کنند؛ اما پروبیوتیک‌ها در انواع پنیرهای نرم و سخت و فرآورده‌های تخمیری شیر، کلم‌برگ و سبزیجات سبز نیز وجود دارند.
مواد غذایی زیر نیز می‌توانند به شما انرژی داده و از خستگی‌تان کم کنند:

زعفران

حتماً می‌دانید که زعفران خاصیت ضدافسردگی دارد اما آیا می‌دانستید که تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی نیز هست؟ همچنین مصرف زعفران همراه با شیر می‌تواند خستگی‌تان را به‌خوبی کاهش دهد.

اسپیرولینا

این‌گونه جلبک آب‌های تازه خاصیت انرژی بخشی زیادی دارد. اسپیرولینا، مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها را افزایش داده و استقامت بدنی را بیشتر می‌کند.

عسل

عسل طبیعی می‌تواند خستگی جسمی و ذهنی را کاهش دهد و تحملتان را در برابر استرس بیشتر کند. عسل، منبع عالی از املاحی مانند کلسیم، آهن، سیلیکون، فسفر و ... و ویتامین‌ها به خصوص ویتامین‌های گروه B‌ است.

زنجبیل

زنجبیل سرشار از ویتامین‌ها و املاح است. برای شروع روزتان، فوراً یک لیوان آب همراه با کمی آب لیموترش تازه و یک سانتی‌متر زنجبیل پودر شده بنوشید.

شکلات تلخ

کاکائو حاوی پلی فنول‌هایی است که خاصیت آنتی باکتریایی دارند. ضمناً کاکائو دارای ویتامین‌های A، B6‌ و C می‌باشد که تولید تائورین می‌کنند؛ تائورین نقش ضدعفونی‌کنندگی در بدن دارد. کاکائو سرشار از ویتامین D، منیزیم، زینک، منگنز، مس و سلنیوم نیز هست. برای اینکه از خاصیت انرژی بخشی کاکائو بهره ببرید، از شکلات تلخ حاوی حداقل 70 کاکائو درصد استفاده کنید. در روز بیشتر از یکی دو تکه شکلات نخورید.

آجیل برزیلی

آجیل برزیلی یا گردوی برزیلی شهرت کمتری نسبت به بادام هندی دارد اما از جهت رفع خستگی بهترین است. گردوی برزیلی جزو مواد خوراکی است که بیشترین منیزیم را دارند (366 میلی‌گرم در هر ده گرم) و تنها یک عدد گردوی برزیلی می‌تواند نیاز روزانه شما به سلنیوم را تأمین کند. همان‌طور که گفتیم، سلنیوم نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی و غده تیروئید دارد.

زنجبیل سرشار از ویتامین‌ها و املاح است. برای شروع روزتان، فوراً یک لیوان آب همراه با کمی آب لیموترش تازه و یک سانتی‌متر زنجبیل پودر شده بنوشید


کیوی

کیوی مطمئناً بهترین انتخاب از جهت ویتامین C‌ است که با خستگی مبارزه می‌کند. دو عدد کیوی تازه برای میان‌وعده‌ی صبح، بسیار گزینه خوبی است.

موز

موز سرشار از دوپامین و سروتونین است که دو فرارسان عصبی دخیل در کاهش استرس بوده و برای عملکرد سیستم عصبی اهمیت دارند.

دانه چیا

این دانه‌های ریز منبع انرژی هستند. دانه چیا سرشار از ویتامین‌ها، املاح، پروتئین، آنتی‌اکسیدان و فیبر است. این دانه‌ها می‌توانند تا ده برابر اندازه‌ی خود حجیم شده و با توجه به آبی که جذب می‌کنند به شما احساس سیری بدهند.

جو دوسر

جو دو سر پخته شده به‌عنوان صبحانه موجب افزایش انرژی شما در طول روز شده و به تأمین فیبر مورد نیازتان کمک می‌کند. جو دو سر علاوه بر فیبر، منبع خوبی از مواد مغذی مانند منیزیم، پروتئین، فسفر و تیامین (ویتامین B1) است.
بلغور جو دو سر با حفظ سطح طبیعی قند خون مانع خستگی فرد می‌شود. برای مزه‌دار کردن آن می‌توانید از کمی عسل، مقداری توت و یا کمی شیر استفاده کنید.

آب و نوشیدنی‌های سالم

آب برای عملکرد مطلوب بدن ضروری است. اگرچه آب به صورت کالری به تأمین انرژی بدن کمکی نمی‌کند اما به تسهیل فرایندهای انرژی‌زا در بدن کمک می‌کند. در واقع یکی از دلایل خستگی، کم‌آبی بدن است. بنابراین هر وقت احساس بی‌حالی کردید، مخصوصاً در این روزهای گرم سال یک لیوان آب بنوشید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.