تبیان، دستیار زندگی

نحوه کاشت و پرورش انبه در منزل

انبه از میوه‌های مناطق گرمسیری شرق آسیا محسوب می‌شود و كشت آن در فهرست ساده‌ترین و موفق‌ترین كشت‌ها به شمار می‌رود، كیفیت میوه‌های کاشته شده از هسته انبه، مربوط به انتخاب بهترین نوع دانه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاشت انبه
پرورش گل و گیاه در منزل و استفاده از زیبایی و میوه آن ها به صورت کاملا ارگانیک و طبیعی یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که هم باعث تقویت روحیه شده و هم زیبایی محیط منزل را دو چندان می کند.

درخت انبه از هزاران سال پیش در شبه جزیرهٔ هند پرورش داده می شد و بین قرن پنجم و چهارم پیش از میلاد به آسیای شرقی رسید، از سدهٔ دهم میلادی، انبه توسط اعراب به شرق آفریقا، و سپس به برزیل، کارائیب و مکزیک برده شد.

امروزه یک دوم کل محصولات انبه به کشور هند تعلق دارد. علاوه بر این کشور، انبه در آمریکای شمالی، مرکزی، جنوبی، کارائیب، جنوب و مرکز آفریقا، استرالیا، چین، پاکستان و آسیای جنوب شرقی پرورش داده می شود، این گیاه به آسانی پرورش داده می شود.

کاشت انبه

پرورش انبه در ایران

انبه یک میوه گرمسیری استوایی با طعم و مزه ای است که از درخت به درخت دیگر متفاوت است. انبه به “پادشاه میوه ها” معروف است، زیرا این میوه بسیار خوشمزه، آبدار و شیرین است.

بیشترین سطح زیر کشت انبه در ایران به استان هرمزگان اختصاص دارد، انبه در ایران در سواحل دریای عمان و حومه آن کشت شده است، در شهرستان حاجی آباد هرمزگان نیز درختان انبه بارور یافت می شوند.قدمت کشت این درخت در استان هرمزگان به بیش از ۳۰۰ سال می رسد، انبه همچنین در استان کرمان و جیرفت و کشت می شود. درخت انبه به عنوان یک میوه گرمسیری به آب و هوای مرطوب و خشک احتیاج دارد، همچنین نهال های جوان برای تولید میوه، به 3 تا 6 سال، زمان نیاز دارند.

کاشت انبه

نحوه کاشت و پرورش مرحله به مرحله انبه در منزل

یک انبه بسیار رسیده و نرم انتخاب کنید که وزنی سنگین و همچنین عطری دلپذیر داشته باشد.روش کاشت انبه در گلدان از طریق هسته آن بسیار ساده بوده و هر کس می تواند این کار را در منزل انجام دهد.

کاشت انبه
برای آشنایی با نحوه کاشت انبه این مراحل را دنبال کنید:
- یک انبه رسیده و تازه از بازار تهیه کنید، هر میوه انبه داخل خودش یک هسته دارد که به وسیله پوشش سخت بیرونی احاطه شده است. حتما باید میوه رسیده تهیه کنید وگرنه ممکن است دانه درونی به اندازه کافی بالغ نشده و برای کاشت آماده نباشد.

- میوه خوشمزه را نوش جان کنید و هسته آن را بیرون آورده و کنار بگذارید. به آرامی میوه های چسبیده به هسته را جدا کنید تا هسته سریع تر خشک شود و باز کردن آن آسان تر باشد. بعد از این که هسته را از تکه های میوه پاک کردید آن را با یک دستمال خشک کرده و آن را 1 تا 2 روز کنار بگذارید تا بیشتر خشک شود.

- در این مرحله به کمک یک قیچی تیز هسته را باز کرده و دانه انبه را بیرون بیاورید. این کار را به آرامی انجام دهید تا دانه درون هسته آسیب نبیند. با باز شدن هسته می توانید دانه درون آن را ببینید.

کاشت انبه
دانه را به آرامی از هسته خارج کنید و هر لایه اضافی روی آن را جدا نمایید، بعضی از انبه ها چندین دانه و بعضی فقط یک دانه تولید می کنند، هسته نشان داده شده در شکل فقط یک دانه دارد، اگر دانه چروکیده یا پوسیده به نظر می رسد بهتر است برای اطمینان یک انبه دیگر را امتحان کنید.

- یک دستمال پارچه ای را نمدار کنید و دانه را درون آن بپیچید، در این مرحله کاشت هسته انبه در آب هم امکان پذیر است.، می توانید دانه را به مدت یک روز در آب گرم خیس کنید و بعد در دستمال مرطوب قرار دهید.

سپس پارچه را به همراه دانه درون یک پلاستیک شفاف قرار دهید تا رطوبت آن بالا برود. کیسه پلاستیکی را در مکانی تاریک(مثلا داخل کابینت) قرار دهید. مکان دانه ها بهتر است گرم باشد اما حواستان باشد که پارچه مرطوب بماند. بعد از این مرحله هر سه روز یک بار به دانه سر بزنید و تغییرات آن را پیگیری کنید. در صورت لزوم هر بار پارچه را مرطوب نمایید.

- بعد از چند هفته می توانید شاهد جوانه زدن دانه باشید. هر وقت اندازه گیاه به حدود 8 سانتی متر رسید می توانید آن را به گلدان منتقل کنید.

کاشت انبه
- بعد از حدودا 5 هفته می توانید ریشه های جوانه قابل دیدن می شوند. بعد از مشاهده ریشه ها می توانید جوانه را به گلدان منتقل کرده و در خاک بکارید.- گلدانی که حداقل چند سانتی متر بزرگتر از دانه باشد انتخاب کنید. از باز بودن سوراخ های زهکش گلدان مطمئن شوید. گلدان را با خاک مخصوص کاشت پر کنید به طوری که 5 سانتی متر از روی گلدان خالی باشد. دانه را روی خاک بگذارید و روی آن حدود 2 سانتی متر خاک بریزید.

- در این مرحله باید مراقبت های لازم را نجام دهید تا گیاهتان رشد کند. انبه درخت بومی مناطق استوایی است و از آب و هوای گرم و مرطوب لذت می برد. گیاه را در برابر نور کامل خورشید قرار دهید آبیاری را مرتبا انجام دهید تا خاک همیشه مقداری رطوبت داشته باشد.
 
- ممکن است گیاه مدتی پس از رشد حالت افتاده به خود بگیرد و برگ هایش آویزان شوند. در این حالت نباید نگران باشید. افتادگی برگ ها اگر علامت آبیاری کم یا زیاد نباشد احتمالا طبیعی است و با رشد بیشتر گیاه برطرف می شود. اگر از متناسب بودن میزان آبیاریتان مطمئن هستید لزومی ندارد آن را تغییر دهید.

- وقتی گیاه به خوبی رشد کرد  و برگ های جدید در آورد می توانید این نهال کوچک را  در منزل نگهداری کنید و وقتی بزرگتر شد به باغچه منتقل کنید، دقت کنید که زمانی بین 5 تا 8 سال لازم است تا درخت انبه به میوه دهی برسد. بنابراین اگر می خواهید گیاهتان سریع تر میوه بدهد یک نهال چندساله انبه تهیه کرده و آن را بکارید.

کاشت انبه

شرایط نگهداری نهال انبه

نور: درخت انبه برای این که رشد کند و باردهی خوبی داشته باشد به نور کامل نیاز دارد. البته قرار دادن گیاه در نور مستقیم برایش مضر است. بعد از این که نهال انبه کمی رشد کرد می توانید آن را به فضای بیرون منتقل کنید تا مشکلی از نظر دریافت نور نداشته باشد.

آبیاری: آبیاری انبه باید به طور منظم انجام شود. بعد از کاشت انبه در گلدان هر وقت رویه خاک کمی خشک شد می توانید آن را آبیاری کنید. همانطور که در طرز کاشت دانه انبه گفتیم، آبیاری منظم برای جوانه زدن بذر هم ضروری است.

دما: بهترین دما برای نگهداری نهال انبه دمای 21 تا 25 درجه سانتیگراد است. انبه به دماهای پایین حساسیت دارد و دمای زیر 5 درجه می تواند باعث مرگ آن شود.

خاک: بهترین خاک برای نگهداری درخت انبه در گلدان مخلوط خاک معمولی و خاک برگ به نسبت های مساوی است، از ترکیب کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس هم می توانید برای انبه استفاده کرد.کود دهی: برای تقویت گیاه می توانید در طول سال ماهی یک بار به آن کود بدهید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .