تبیان، دستیار زندگی

سبزیجات را این طوری مصرف کنید

چگونه از فواید سبزیجات بیشترین بهره را ببریم؟

آیا در طول روز به اندازه کافی سبزیجات مصرف می‌کنید؟ سبزیجات غیرنشاسته‌ای، منبع مواد مغذی بوده و حتی فیبری که بدن شما برای عملکرد مناسب روده‌هایتان نیاز دارد را نیز دارا می‌باشند. اگر باید بین یک کربوهیدرات نشاسته‌ای و یک سبزی رنگی یکی را انتخاب کنید، سبزی رنگی را برگزینید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سبزیجات
رنگ سبزیجات، علامتی است که نشان می‌دهد یک سبزی دارای طیف گسترده‌ای از فیتونوترینت‌هایی است که فراتر از تغذیه‌اند. بعضی از سبزیجات رنگی، فعالیت‌های ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی در بدن دارند.
یکی از راه‌های دریافت خواص سبزیجات این است که بیشتر از آن‌ها بخورید. بیشتر افراد پنج وعده میوه و سبزی که بدنشان نیاز دارد مصرف نمی‌کنند. اما به حداکثر رساندن خاصیتی که از سبزیجات مصرفی‌تان دریافت می‌کنید نیز مهم است. ارزش غذایی سبزیجات بسته به شیوه‌ای که آن‌ها را آماده مصرف می‌کنید و همچنین چه اندازه از ویتامین‌ها و املاحشان جذب بدنتان می‌شود متفاوت است. در این مطلب به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که مطمئن شوید از سبزیجاتی که می‌خورید حداکثر بهره را می‌برید.

سبزیجات را به طور مناسب آماده کنید

شیوه‌ی آماده کردن و پخت سبزیجات بر ارزش غذایی آن‌ها اثر می‌گذارد. برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین C و بعضی از ویتامین‌های B، نسبت به حرارت حساس هستند؛ یعنی اگر آن‌ها را در معرض دمای بالا قرار دهید یا آب زیادی به آن‌ها اضافه کنید، مقدار چشمگیری از این ویتامین‌ها را از دست خواهید داد. جوشاندن باعث از بین رفتن تقریباً نیمی از محتوای ویتامین C موجود در سبزیجاتی مانند اسفناج، بروکلی و کاهو می‌شود.
رمز کار این است که سبزی را زیاد نپزید و از روش‌هایی برای پخت استفاده کنید که شامل حرارت بالا یا آب زیاد نمی‌شوند. مثلاً بخارپز کردن، روش خوبی است در حالی که آب‌پز کردن شیوه‌ی خوبی نیست، زیرا ویتامین‌های سبزی وارد آب می‌شوند و شما هم معمولاً این آب را دور می‌ریزید. اگر هم چاره‌ای جز آب‌پز کردن سبزیجات ندارید، آب آن را دور نریزید و از آن به صورتی استفاده کنید، مثلاً در سوپ یا خورش، تا ویتامین‌های جمع شده در این آب، هدر نروند.
همچنین سبزیجاتی را که قرار است فعلاً در یخچال یا فریزر بگذارید، خرد نکنید یا آن‌ها را به صورت خرد شده در فروشگاه نخرید. این کار باعث می‌شود سبزی در معرض نور و هوا قرار بگیرد و ویتامین C آن از بین برود. سبزی را به صورت درسته بپزید تا سطوح کمتری از آن در معرض آب و حرارت قرار بگیرد.
برخلاف باور رایج، ماکروویو کردن روش خوبی برای آماده‌سازی سبزیجات است زیرا کمک می‌کند مواد معدنی سبزی بسیار کم از بین بروند. برای مایکروویو کردن سبزی، مقدار اندکی آب به آن اضافه کرده و برای مدت زمان کوتاهی آن را بپزید تا بیشتر ویتامین‌های آن حفظ شوند.


سبزیجات را همراه با کمی چربی مصرف کنید

افرادی که از خوردن چربی هراس دارند، فرصت بهره بردن از تمام فواید سبزیجاتی که مصرف می‌کنند را از دست می‌دهند. خیلی از سبزی‌ها از جمله سبزیجات برگ‌دار و یا سبزیجات نارنجی و زرد، سرشار از کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن هستند. این مواد مغذی، محلول در چربی‌اند؛ یعنی اگر این سبزی‌ها را همراه با چربی مصرف نکنید، این مواد مغذی بسیار مفید خیلی کم جذب بدنتان خواهد شد. به همین دلیل، تفت دادن سبزی با روغن زیتون، روش خوبی برای به حداکثر رساندن خواص سبزیجات است. ضمناً، روغن زیتون بکر، غنی از پلی فنول‌هایی است که فعالیت آنتی‌اکسیدانی در بدن دارند.

بعضی از سبزی‌ها خام و بعضی پخته باید مصرف شوند

همان‌طور که گفتیم، پختن سبزی باعث کاستن از میزان ویتامین C و ویتامین‌های گروه B می‌شود، اما گرما می‌تواند کمک کند، دیگر مواد مغذی را جذب کنید. گرما با تخریب دیواره‌ی سلولی سبزی‌ها و آزاد کردن مواد مغذی و فیتونوترینت‌های داخل آن، به جذب برخی از مواد مغذی کمک می‌کند. مثلاً لیکوپن گوجه فرنگی با حرارت بهتر جذب بدن می‌شود. لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب است که در صورت پختن گوجه فرنگی، بهتر جذب بدن می‌شود.
یکی از خواص میوه‌ها و سبزی‌ها به پلی فنول‌های موجود در آن‌ها مربوط می‌شود. بعضی از این ترکیبات ضدالتهابی زمانی که شما سبزیجات را با حرارت و آب زیاد می‌پزید، تجزیه می‌شوند. بنابراین قطعاً بهترین کار این است که هم سبزیجات خام بخورید و هم سبزیجات پخته.
به طور کلی، گوجه فرنگی و هویج را پخته مصرف کنید زیرا پختن باعث تخریب دیواره‌ی سلولی و آزاد شدن لیکوپن و بتاکاروتن موجود در این دو سبزی می‌شود. بروکلی را خام بخورید زیرا بروکلی خام، دارای آنزیم بیشتری به نام میروسیناز می‌باشد که ترکیبات ضدسرطان موجود در این سبزیجات کلمی را فعال می‌نماید.

گوجه فرنگی و هویج را پخته مصرف کنید زیرا پختن باعث تخریب دیواره‌ی سلولی و آزاد شدن لیکوپن و بتاکاروتن موجود در این دو سبزی می‌شود


سبزیجات را با انواع ادویه‌ها مصرف کنید

ادویه‌ها و گیاهان معطر نسبت به میوه‌ها و سبزی‌ها، آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند. بنابراین می‌توانید سبزیجات را با ادویه‌ها و گیاهان بپزید و خواص آن‌ها را چند برابر کنید. ادویه‌ها و گیاهان معطر، مانند زنجبیل، زردچوبه، سیر، رزماری و زیره به دلیل فعالیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی برای عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مفید بوده و از سلول‌ها در برابر آسیب استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. طبق تحقیقات، آنتی‌اکسیدانی که با مصرف یک قاشق مرباخوری از این ادویه‌ها دریافت می‌کنید، معادل با حجم بسیار زیادی از سبزیجات است.

سبزیجات را زودتر مصرف کنید یا به صورت منجمد بخرید

اجازه ندهید سبزیجات رنگی زیاد بمانند، چون تدریجاً مواد مغذی خود را از دست می‌دهند، خصوصاً ویتامین C. اگر قرار نیست سبزیجات را در عرض یکی دو روز مصرف کنید، آن‌ها را منجمد نمایید. طبق یافته‌های علمی مطالعه‌ای جدید، سبزیجات منجمد مانند سبزیجات تازه مواد مغذی دارند.
تیمی از محققان دانشگاه جورجیا، میزان مواد مغذی انواع سبزیجات فصول مختلف سال را با هم مقایسه کردند و دریافتند سبزی‌ها در هر زمانی از سال که برداشت شده بودند، محتوای مواد مغذی آن‌ها نسبتاً یک‌جور بود. انجماد این سبزی‌ها باعث حفظ مواد مغذی‌شان شده و جلوی از بین رفتن آن‌ها را گرفته بود. همچنین شما می‌توانید سبزی‌ها را تا چند ماه در فریزر نگهداری کنید. ضمناً اگر سبزیجات آماده‌ی پخت در فریزر داشته باشید، بیشتر احتمال دارد سراغشان بروید و آن‌ها را بخورید.

کلام پایانی
حالا می‌دانید که چگونه از فواید سبزی‌ها بیشترین استفاده را ببرید و به سلامتی‌تان کمک بیشتری کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.