تبیان، دستیار زندگی

انواع دمنوش های گیاهی برای فصول سال

دمنوش،به نوشیدنی گفته می شود که از میوه‌های خشک‌شده، گل‌ها، گیاهان و ادویه‌جات تهیه می‌شوند و فواید زیادی برای سلامتی دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دمنوش
با عصاره گیری توسط حرارت و آب  از ریشه، ساقه ، برگ و حتی پوسته ی برخی از گل ها و گیاهان، دمنوش را تهیه می کنند.به همین دلیل هر یک از دمنوش ها طعم و عطر متنتوع و متفاوتی دارد. این دمنوش ها برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند و بسیاری از بیماری ها را درمان می کنند.

 کسانی که اهل دمنوش هستند، باید بدانند که هر یک از دمنوش ها مخصوص فصلی از سال است و بهتر است دمنوش بهاره را در همان بهار و پاییزه  را در فصل پاییز مورد استفاده قرار دهند. افراد می توانند این دمنوش ها را یا از عطاری ها آماده کنند، یا خودشان به دل طبیعت روند و آنها را فراهم کنند.

 فصل که تغییر می‌کند ذائقه هم هم‌زمان با آن دگرگون می‌شود.ممکن است با آمدن فصل جدید،دمنوش هایی که در فصل قبل حسابی به شما می چسبید،الان خیلی به مزاجتان خوش نیاید، از این رو بهتر است دمنوش را مناسب با همان فصل بخورید.


اما نکته ای که باید به آن توجه کنند این است که بهترین دمنوش باید بدون مواد نگهدارنده و بدون طعم دهنده باشد و گیاه دمنوش در شرایط خاص کشت، برداشت و نگهداری شود. گیاهان دارویی که در دما، رطوبت و نور غیراستاندارد نگهداری می شوند علاوه بر آلودگی های ناشی از گرد و غبار و حشرات، ماده موثره خود را نیز از دست می دهند.

فصل که تغییر می‌کند ذائقه هم هم‌زمان با آن دگرگون می‌شود.ممکن است با آمدن فصل جدید،دمنوش هایی که در فصل قبل حسابی به شما می چسبید،الان خیلی به مزاجتان خوش نیاید، از این رو بهتر است دمنوش را مناسب با همان فصل بخورید. در ادامه مطلب می خواهیم دمنوش های مخصوص هر فصل را برایتان بگوییم:


دمنوش های بهاری

با جوانه‌زدن گل‌ها و شکوفه‌ها، باران‌های بهاری، نسیم ملایم و هوایی عالی،بهتر است از دمنوش های بهاری  با طعم سبک‌تر و تازه‌تر  را انتخاب کنید. دمنوش های بهاری بیشتر ترکیبی از شکوفه‌ها و جوانه گل‌ها هستند و رایحه آنها شیرین است.
مخلوط چای سبز با شکوفه‌های بهاری

مخلوط چای سبز با شکوفه‌های بهاری
 یکی از دمنوش های خوش طعم برای فصل بهار، مخلوط چای سبز و شکوفه بهاری می باشد. این دمنوش از مخلوط چای سبز و گل‌های رنگارنگ با میوه پشن‌فروت (میوه گل ساعتی) که طعمی لطیف و شیرین دارد تهیه می‌شود. گلرنگ، چای سبز، میوه گل ساعتی،گلبرگ‌های گل رز، گلبرگ همیشه‌بهار،اگر تمایل داشتید کمی ادویه و همچنین شکوفه های گل ختمی محتویات این دمنوش می باشد.

 برای دم کردن این دمنوش همه گیاهان را در یک فنجان بریزید، روی آن را با آب‌جوش بپوشانید و چند دقیقه بگذارید دم بکشد. درِ آن را حتما بگذارید. بعد، از صافی رد کنید و بنوشید.
دمنوش گل سرخ
دمنوش گل سرخ
با امدن فصل بهار برخی از افراد از خستگی و کسالت احساس ناراحتی می کنند. بعضی از دمنوش ها برای رفع خستگی و کسالت بسیار مفید می باشد. یکی دیگر از دمنوش های فصل بهار، دمنوش گل سرخ می باشد. این دمنوش آرام بخش و شادی آور است. نوشیدن آن در این فصل برای کسانی که احساس افسردگی و اضطراب می‌کنند، مفید است.

برای تهیه این دمنوش یک سوم قاشق غذاخوری پر از برگ‌های گل سرخ و یک قاشق چای‌خوری چای سبز را در یک قوری چینی بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد، سپس آن را صاف و میل کنید. یا اینکه ۱۵ تا ۲۰ گرم برگ گل سرخ خشک شده را در یک لیتر آب جوش دم کنید و پس از هر وعده غذا یک فنجان بنوشید. چند عدد میوه گل سرخ را در یک قوری آب جوش بریزید، ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد، سپس دمنوش را با مقداری عسل بنوشید.
دمنوش سه نوع چای بهاری
دمنوش سه نوع چای بهاری
این دمنوش را می‌توانید به چند صورت تهیه کنید.می توانید آن را به سه روش تهیه کنید و ترکیبات هرکدام متفاوت است و می‌توانید آنها را با توجه به ذائقه‌ خودتان انتخاب کنید.

در روش اول، علف لیمو، چای سبز، پوست لیمو، اسانس لیمو، گلبرگ گل رز، اسطوخودوس، تکه‌های وانیل؛ را با هم ترکیب کنید و مانند چای آن را دم کنید

 در روش دوم،گل رز، گیلاس و چای سبز را با هم ترکیب کنید و روی آن آب جوش بریزید و آن را دم کنید و در روش سوم هم پرتقال، چای سبز،گلبرگ های گیاه گلرنگ، گلبرگ‌های گل یاسمن، اسانس پرتقال ماندارین یا نارنگی را هم مانند روش های قبل با هم ترکیب کنید و آن را دم کنید.
دمنوش قاصدک
دمنوش قاصدک
دمنوش قاصدک مواد مغذی بسیار زیادی دارد  و برای رفع خستگی و کسالت مفید است و همچنین به لاغری و کاهش وزن کمک می کند، خطر ابتلا به سرطان را کاهش  می دهدو برای درمان عفونت ادراری مفید می باشد. گل، ریشه و ساقه این گیاه خوراکی هستند و از برگ‌های آن نیز می‌توانید در تهیه سالاد یا در دمنوش استفاده کرد.

 برای تهیه دمنوش ریشه قاصدک ، باید ریشه های گیاه قاصدک را از برگ ها و ساقه های آن جدا کنید، خوب بشویید و با استفاده از یک چاقوی تیز به قطعات کوچک و نازک برش بزنید.سپس ریشه های قاصدک را به مدت 2 تا 3 ساعت در دمای 200 درجه فر بگذارید تا کمی برشته شوند. توجه کنید آن ها را جا به جا کنید تا نسوزند.

همچنین می توانید ریشه های قاصدک را در یک تابه با حرارت متوسط ​​بو داده کنید. ریشه های بو داده گیاه قاصدک را در یک قوری حاوی آب داغ بریزید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بجوشد تا عصاره ی آن خارج شود. از صافی رد کنید، در فنجان بریزید، با مقداری شیر نارگیل یا عسل طبیعی شیرین کنید و بنوشید.

 همچنین می توانید ریشه های قاصدک را در یک تابه با حرارت متوسط ​​بو داده کنید. ریشه های بو داده گیاه قاصدک را در یک قوری حاوی آب داغ بریزید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بجوشد تا عصاره ی آن خارج شود. از صافی رد کنید، در فنجان بریزید، با مقداری شیر نارگیل یا عسل طبیعی شیرین کنید و بنوشید.


 در روش دوم، با برگ های قاصدک دمنوش درست می کنیم. در این روش چند برگ تازه گیاه قاصدک را بچینید . بهتر است برگ های کوچکتر را انتخاب کنید چون برگ های بزرگ دمنوش را تلخ می کند، بشویید، خشک کنید و آن ها را به قطعات ریزی خرد کنید تا عصاره ی آن ها بهتر آزاد شود. برگ های خرد شده گیاه قاصدک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. برای خوش طعم شدن آن می توانید مقداری شیر نارگیل، عسل، شکر قهوه ای، یک قاچ لیمو ترش یا یک قاچ پرتقال تازه به آن اضافه کنید و بنوشید.

 سومین روش، استفاده از گل های قاصدک می باشد. برای تهیه این دمنوش گل های زرد قاصدک را از ساقه ها و برگ ها جدا کنید و گل های قاصدک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 5 تا 8 دقیقه بماند تا دم بکشد.برای خوش طعم تر شدن ، آب 3 تا 4 لیمو ترش تازه را به دمنوش گل قاصدک اضافه کنید و چند ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود. مقداری است و یا عسل طبیعی به عنوان شیرین کننده به آن اضافه کنید و بنوشید.
دمنوش گل صدتومانی و چای سفید

دمنوش گل صدتومانی و چای سفید

یکی دیگر از دمنوش های بهاری،دمنوش گل صدتومانی و چای سفید می باشد. این دمنوش مخلوطی از چای سفید و گل صدتومانی است.باید توجه داشته باشید که دو برگ بالاتر چای سفید (یعنی دو برگی که در یک شاخه گیاه، بالاتر از بقیه‌اند) و نیز لطیف‌ترین گلبرگ‌های گل صدتومانی را انتخاب کنید. به این ترتیب، دمنوشی منحصربه‌فرد با طعم مغز دانه‌های آجیل و عطری مطبوع و شیرین خواهید داشت.
برای تهیه این دمنوش، گل صدتومانی و چای سفید را با هم ترکیب کنید و روی آن آب جوش بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد.

 دمنوش تابستانی

اکثر افراد از گرمای فصل تابستان اذیت و گاهی دچار گرمازدگی می شوند. دمنوش های گیاهی مخصوص این فصل کمک می کند تا گرما از وجود فرد خارج و بدن را در مقابل امراض و بیماری های تابستانی مقاوم  کند.

چای اسمانتوس خشک شده

چای اسمانتوس خشک شده
یکی از دمنوش های گیاهی مخصوص فصل تابستان؛ چای اسمانتوس خشک شده می باشد. چای اسمانتوس از گیاه اسمانتوس، نوعی گیاه پایا، گلدار ( با گلهای ریز زرد رنگ) و دو ساله که متعلق به خانواده تیره زیتون می باشد، تولید می شود. برگ های گیاه اسمانتوس همیشه سبز و ساده و نیز دندانه دار است. چای اسمانتوس یک چای مدیترانه ای می باشد که سرشار از عطرهای غنی و فوق‌العاده می باشد، برای سلامتی بسیار مفید است. این چای به تنهایی طعم خوشایندی دارد.

چای اسمانتوس را از گلبرگ خشک شده این گیاه تهیه می کنند. برای تهیه این دمنوش 2 قاشق غذاخوری گل خشک شده گیاه اسمانتوس را در قوری بریزید و سپس دو فنجان آب جوشیده بر روی آن بریزید و 3 تا 4 دقیقه زمان می دهیم تا چای، دم کشیده و آماده شود، سپس از صافی رد کرده و میل کنید.
 دمنوش نعنا و نعنا فلفلی
 دمنوش نعنا و نعنا فلفلی
یکی از دمنوش های مناسب برای تابستان، دمنوش نعنا می باشد. دمنوش نعنا فلفلی یا نعنا به همراه چند تکه یخ یک نوشیدنی خنک‌کننده و نشاط انگیز برای هوای گرم تابستان است. مصرف دمنوش نعنا بصورت گرم نیز درمانی خانگی و موثر برای سرماخوردگی‌ها و گلودردهای فصل تابستان به شمار می‌رود.نعنا فلفلی یک نوع گیاه مستقل از خانواده نعنا است. نعناع برای رفع خستگی و ایجاد آرامش مفید است.

برای تهیه‌ی این دمنوش طراوت‌بخش، برگ‌های نعناع فلفلی (خشک یا تازه) را به آب جوش اضافه کنید و اجازه بدهید به مدت ۵ تا ۷ دقیقه دم بکشد. بعد ترکیب را صاف کنید و کمی آب لیمو و عسل برای بهبود طعم به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید چند برش هلو به دمنوش اضافه کنید و آن را به صورت یخ‌چای مصرف کنید. یخ‌چای سیب، نعناع فلفلی و لیمو هم برای تابستان عالی خواهد بود.
دمنوش بادرنجبویه
دمنوش بادرنجبویه
 یکی دیگر از دمنوش های مناسب فصل تابستان، دمنوش بادرنجبویه است. این دمنوش هم مانند نعناع طبعی سرد دارد و برای خنک کنندگی بدن مناسب است. دمنوش بادرنجبویه طعمی شبیه لیمو دارد و غیر از خنک کنندگی خواصی همچون تسکین دهندگی، شادی بخشی و نشاط آوری دارد.

دمنوش بادرنجبویه برای رفع تنش های عصبی و سردرد مفید است و سردردهای حاصل از گرمای تابستان را از بین می برد.برای تهیه این دمنوش ابتدا یک کتری آب را جوش بیاورید و پس از جوش آمدن آب ، آنرا درون قوری بریزید، سپس به اندازه یک قاشق برگ گیاه بادرنجبویه را داخل آن بریزید. سپس به مدت 15 دقیقه می گذارید تا دم بکشد. پس از دم کشیدن می توانید برای شیرین کردن آن از مقداری عسل استفاده کنید.این دمنوش  بصورت خنک و سرد طعمی بی نظیر خواهد داشت.

 این دمنوش را می توان در هر زمانی میل کرد، اما بهترین زمان برای مصرف دمنوش بادرنجبویه 1 تا 2 ساعت قبل از غذا یا بعد از غذا می باشد. همچنین حد مجاز مصرف دمنوش بادرنجبویه یک الی چهار گرم در روز است.
دمنوش اسطوخودوس
دمنوش اسطوخودوس
یکی دیگر از دمنوش های گیاهی مناسب فصل تابستان، دمنوش اسطوخودوس می باشد. این دمنوش یک نوشیدنی آرامش بخش برای شب است که  کمک می کند خوابی آرام داشته باشید، همچنین برای رفع استرس، تنش و سردرد نوشیدن این دمنوش نیز توصیه می‌شود. دمنوش برگ‌های تازه یا خشک شده اسطوخودوس به تنهایی یا در ترکیب با گل‌های دیگر مثل گل سرخ یک نوشیدنی عالی برای روزهای گرم تابستان است.

 این دمنوش را می توان با سنبل الطیب، نعنا،گل گاو زبان،بهار نارنج، افتیمون و بابونه هم تهیه کرد. رد هر یک از روش ها گل خشک شده  یا تازه گیاه اسطوخودوس را به آب جوش اضافه کنید و 10 دقیقه به آن اجازه دهید تا دم بکشد.بعد از دم کشیدن آن را صاف کنید و با مقداری عسل آن را میل کنید.

می توانید قبل از خواب یک فنجان دمنوش اسطوخودوس مصرف کنید تا خوابی راحت داشته باشید. دمنوش اسطوخودوس فعالیت مغز را آرام می کند و با ایجاد واکنش های شیمیایی در سیستم عصبی می تواند برای شما خوابی آرام فراهم کند.
دمنوش بابونه
دمنوش بابونه برای فصل تابستان
دمنوش بابونه هم برای رفع تشنگی و عطش فصل گرم تابستان مفید می باشد. گل بابونه معمولا در فصل تابستان و در علفزارها و دشت‌ها رشد می‌کند. این گیاه دارای گونه‌های متفاوتی است و با نام های بابونه یونانی، بابونه شیرازی، بابونه رومی و… شناخته می‌شود.در طب سنتی گیاهان زیادی برای خنک کردن بدن استفاده می شده است که یکی از این گیاهان بابونه می باشد، بابونه خواص خنک کنندگی زیادی دارد که برای رفع عطش، تشنگی و گرمای بالای بدن به کار می رود.

 برای تهیه دمنوش بابونه‌ و بهارنارنج مقدار مشخصی مثلا یک قاشق چایخوری بابونه و به همین مقدار بهار نارنج را درون دمنوش ساز یا هر ظرف دیگری بریزید و به نسبت مشخص آب داغ به آن اضافه کنید. بعد از گذشت 7 تا 15 دقیقه می‌توانید آن را صاف کرده و از آن لذت ببرید.


برای تهیه دمنوش بابونه ابتدا مقداری از بابونه‌ خشک را  داخل قوری بریزید و مقدار مناسب آب سرد به آن اضافه کنید. سپس قوری را بر روی شعله غیر مستقیم مانند سماور یا کتری قرار دهید تا به مدت 10 تا 15 دقیقه بماند. بعد از صاف کردن می‌توانید از جوشانده بابونه لذت ببرید. دقت داشته باشید که ماندن بر روی شعله به مدت طولانی بیش از 45 دقیقه ممکن می‌تواند خواص بابونه را از بین ببرد و عملا جوشانده کارایی کمتری خواهد داشت.

همچنین می توانید مقدار مشخص بابونه‌ خشک را درون دمنوش ساز یا قوری بریزد. سپس میان مناسب آب داغ به آن اضافه کنید. بعد از گذشت 7 تا 12 دقیقه می‌توانید دمنوش را صاف کنید و از آن لذت ببرید.

 از آنجایی که نوشیدن این دمنوش به دلیل تلخی آن به تنهایی کار سختی است، می توانید آن را با بهار نارنج  یا دارچین هم درست کنید. برای تهیه دمنوش بابونه‌ و بهارنارنج مقدار مشخصی مثلا یک قاشق چایخوری بابونه و به همین مقدار بهار نارنج را درون دمنوش ساز یا هر ظرف دیگری بریزید و به نسبت مشخص آب داغ به آن اضافه کنید. بعد از گذشت 7 تا 15 دقیقه می‌توانید آن را صاف کرده و از آن لذت ببرید.

 دمنوش های پاییزی

با رسیدن فصل پاییز ، باید از دمنوش هایی استفاده کنید که بدن را گرم نگه می دارد و از بروز بیماری ها جلوگیری می کند.
دمنوش زنجبیل
دمنوش زنجبیل
دمنوش زنجبیل ،یکی  از دمنوش های خوش طعم برای فصل پاییز است.این دمنوش مواد مغذی فراوانی دارد و سیستم ایمنی بدن را در برابر نفوذ میکروب و ویروس‌های فصل پاییز ،تقویت می کند. همچنین دمنوش زنجبیل برای از بین بردن انقباضات دردناک و گرفتگی عضلات و درمان سرماخوردگی بسیار مفید می باشد.

 برای تهیه این دمنوش ابتدا پوست زنجبیل را بگیرید و آن را به صورت ورقه‌های نازک ببرید. مقداری آب جوش داخل یک قوری کوچک بریزید و ورقه‌های زنجبیل تازه را داخل آب جوش بریزید و در قوری را ببندید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دمنوش زنجبیل دم بکشد.برای شیرین کردن این دمنوش می توانید از عسل یا نبات استفاده کنید.برای خوش طعم شدن آن می توانید مقداری آب لیمو اضافه کنید.
دمنوش آویشن
دمنوش آویشن
 یکی دیگر از دمنوش های خوش طعم مخصوص پاییز ، دمنوش آویشن می باشد. آویشن گیاهی مقاوم، بوته‌ای و چندساله است که با گل‌هایی به رنگ صورتی و بنفش در طبیعت دیده میشود و زنبورهای عسل را مجذوب خود میکند. آویشن برگهایی کوچک با کرکهای ریزی، میوه هایی بسیار کوچک و به رنگ قهوه ای تیره که درون آن ۴ دانه وجود دارد. برگهای لوزی شکل آویشن به صورت متقابل بر روی ساقه های آن قرار گرفته اند. این گیاه، بویی مطبوع و طعمی تیز دارد که از قدیم هم به عنوان دارو و هم برای معطر کردن غذا، خوشبو کردن بدن، دهان، پاها و... از آن استفاده میشده است.

 این گیاه، بویی مطبوع و طعمی تیز دارد که از قدیم هم به عنوان دارو و هم برای معطر کردن غذا، خوشبو کردن بدن، دهان، پاها و... از آن استفاده میشده است.


دمنوش آویشن و یا چای آویشن نوشیدنی های پرخاصیتی هستند که از دم کردن گیاه آویشن به دست می آیند. این نوشیدنی تمام خاصیت آویشن را درخود جای داده است. خواص دمنوش آویشن بیشتر بر روی هضم غذا، رفع دل درد و نفخ است. این دمنوش گیاهی آویشن خاصیت ضدعفونی و ضد باکتریایی دارد و از بروز بیماری‌های مانند سرماخوردگی و آرتروز که باعث آسیب وارد شدن به بدن افراد می‌شود جلوگیری می‌کند. این دمنوش برای از بین بردن درد مفاصل، نقرس، ورم مفاصل و درد سیاتیک، دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی، برونشیت، سیاه سرفه و التهاب دستگاه تنفسی مفید است. همچنین آویشن ضد سرفه و خلط آور است.

برای تهیه دمنوش آویشن، یک قاشق مرباخوری آویشن خشک‌شده را داخل دو لیوان آب جوش بریزید و قوری را روی شعله غیرمستقیم قرار دهید تا دم بکشد. سپس به مقدار دلخواه، عسل به آن اضافه و میل کنید. همچنین می‌توانید موقع دم کشیدن، به آن لیموعمانی نیز اضافه کنید.

دمنوش میخک
دمنوش پاییزی میخک
دمنوش میخک ، دمنوشی مسکن و ارام بخش برای فصل پاییز می باشد.میخک گیاهی کوچک است که خواص درمانی فراوانی دارد. دمنوش این گیاه تقویت کنده مغز است و برای کسانی که حافظه ضعیف دارند و همچنین برای کاهش درد معده، بهبود تهوع و رفع گرفتگی عضلات بسیار مفید است. مصرف دمنوش میخک باعث افزایش متابولیسم میشود و مصرف آن در لاغری و کاهش وزن موثر است. به طور کلی مصرف این دمنوش به تنهایی یا همراه با زنجبیل به پیشگیری از افزایش وزن کمک می‌کند و زمانی که همراه غذا مصرف شود، باعث افزایش تولید بزاق می‌شود که برای گاستریت، اسیدی‌شدن معده و کاهش اشتها مناسب است.

 برای تهیه این دمنوش یک قاشق مرباخوری از خردشده گل میخک را با دو لیوان آب جوش در یک قوری بریزید و قوری را به مدت ده دقیقه روی شعله غیرمستقیم قرار دهید و سپس دمنوش را صاف و با شکر مخلوط کرده و میل کنید.

دمنوش دارچین
دمنوش دارچین
 دارچین ،.بهترین دارو برای دردهای عضلانی می باشد. این گیاه طعم متفاوتی دارد که اگر در تمام غذاها و نوشیدنی‌ها از آن استفاده شود، کاملا مشخص می باشد.

دمنوش دارچین یک نوشیدنی خوش عطر و بو و یکی از محبوب ترین دمنوش های گیاهی بدون کافئین است که با استفاده از چوب یا پودر دارچین و آب جوش تهیه می شود. این دمنوش مقدار فراوانی آنتی اکسیدان و پلی فنول دارد که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک  می کند و خطر ابتلا به بیماری های دیابت، سرطان و بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

دمنوش دارچین تری گلیسیرید و کلسترول بد خون را کاهش می دهد و با افزایش کلسترول خوب خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

 طبیعت و مزاج دمنوش دارچین گرم می باشد. این گیاه را می توان با هل، زنجبیل، نعناع، رازیانه، به، سیب، عسل، لیمو ترش، استویا و گل محمدی ترکیب کنید و دمنوش های گیاهی مفید برای سلامتی تهیه کنید.


طبیعت و مزاج دمنوش دارچین گرم می باشد. این گیاه را می توان با هل، زنجبیل، نعناع، رازیانه، به، سیب، عسل، لیمو ترش، استویا و گل محمدی ترکیب کنید و دمنوش های گیاهی مفید برای سلامتی تهیه کنید.

 برای تهیه این دمنوش چند عدد چوب دارچین را در یک قوری بریزید و یک لیوان بزرگ آب ۸۰ درجه به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دم بکشد.اگر دوست داشتید می‌توانید برای شیرین شدن آن از نبات استفاده کنید. همچنین اگر چند قطره آب لیموترش به آن  اضافه کنید،باعث می‌شود طبع گرم دارچین تعدیل شود.

 دمنوش های زمستانی

با فرا رسیدن فصل زمستان و کوتاه شدن روزها، نوشیدن یک فنجان چای و دمنوش گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند لذت بخش باشد. بهتر است در این فصل از دمنوش هایی استفاده کنید که به درمان سرماخوردگی و رفع گلو درد کمک کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند .
مریم گلی
دمنوش مریم گلی
مریم گلی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان سرماخوردگی می باشد. این گیاه یکی از اعضای خانواده نعناعیان و یک گیاه دارویی معطر است که از گذشته های دور در پزشکی سنتی برای درمان عفونت‌های ویروسی استفاده شده است. خواص ضد ویروسی مریم گلی بیشتر با ترکیباتی به نام سافی‌سینولید  مرتبط است که در برگ‌ها و ساقه این گیاه وجود دارند.

مریم گلی ارتباط نزدیکی با رزماری دارد و معمولا این دو گیاه «گیاهان خواهر» درنظر گرفته می‌شوند. درواقع بسیاری از مزیت‌های سلامتی و خواص مریم گلی به دلیل وجود رزمارینیک اسید موجود در آن است. رزمارینیک اسید، ترکیبی آلی در رزماری است که آن را به گیاهی قدرتمند و مفید تبدیل می‌کند. البته مریم گلی تفاوت‌هایی با رزماری دارد و درواقع بوته‌ای همیشه سبز با ساقه‌های چوبی و گل‌های آبی یا بنفش است که در منطقه‌ی مدیترانه یافت می‌شود.

برگ‌ های این گیاه خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی دارند به همین دلیل نوشیدن این دمنوش باعث تسکین گلو درد می شود. همچنین این دمنوش خلط آور است و نوشیدن آن در زمان سرماخوردگی مفید می باشد. گیاه مریم گلی طبعی گرم و خاصیت آرام‌بخشی دارد. این گیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن، زیاد کردن اشتها و درمان کم‌خونی کمک می‌کند و میکروب‌کش و نشاط آور می باشد.

 مریم گلی مزه تند و کمی تلخ دارد. عطر و طعم آن نعنایی است. مریم گلی به صورت جوشانده یا دمنوش مصرف می‌شود؛ همچنین عصاره آن به صورت قطره خوراکی یا موضعی کاربرد دارد.


این گیاه مزه تند و کمی تلخ دارد. عطر و طعم آن نعنایی است. مریم گلی به صورت جوشانده یا دمنوش مصرف می‌شود؛ همچنین عصاره آن به صورت قطره خوراکی یا موضعی کاربرد دارد.

برای تهیه این دمنوش، برگ‌های مریم گلی را با آب سرد بشویید و در قوری بریزید،سپس آب جوش را به قوری اضافه کنید و اجازه دهید، مریم گلی ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی بخار آب دم بکشد. از آنجایی که این دمنوش طعم تلخی دارد، در صورت امکان می‌توانید مقداری عسل یا نبات به آن اضافه کرده و نوش جان کنید.

البته برای تهیه این دمنوش می توانید آن را بجوشانید به این صورت که گیاه را در آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید. حرارت را ملایم کرده و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا مریم گلی در آب بجوشد. حرارت را خاموش کنید و ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا محلول خنک شود. سپس محلول را صاف کنید و آبلیمو و عسل را به آن اضافه کنید.

دمنوش نعناع و رازیانه و زنجبیل

این دمنوش معطر یکی از بهترین دمنوش های زمستانی برای رفع درد و نفخ های شکمی می باشد.برای تهیه این دمنوش کافیست یک قاشق چای خوری نعناع خشک، 1 قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک شده و نصف قاشق چای خوری پودر یا دانه رازیانه را به آب داغ داخل قوری اضافه کنید و پس از 5 دقیقه میل کنید. به سرعت نفخ شکم درمان شده و سیستم ایمنی بدن نیز در برابر سرماخوردگی تقویت می شود.

دمنوش گزنه و دارچین
این چای تند زمستانی، مقدار زیادی آهن و ویتامین (ث) دارد و زمانی که با هم ترکیب می شود، به راحتی  جذب بدن می شود. برگ گزنه معمولا به‌عنوان چای دم می‌شود که بسیاری از مواد مفید ضروری را در خود جای داده است. گزنه مواد مغذی فراوانی برای سلامتی بدن دارد و همین مواد مغذی آن را به یک سم زدا برای بدن تبدیل می شود.

 برای تهیه دمنوش گزنه و دارچین، 2 قسمت پودر خشک شده گیاه گزنه را با 2 قسمت غنچه گل محمدی و 1 قسمت پودر یا چوب دارچین ترکیب کنید. سپس به اندازه 4 فنجان آب داخل قوری ریخته و پس از داغ شدن آب 2 قاشق چای خوری از ترکیب را به آن اضافه کنید. بگذارید 20 دقیقه دم بکشد و سپس میل کنید.

زنجبیل و زردچوبه
دمنوش زنجبیل و زردچوبه
این دمنوش زمستانی خوشمزه می تواند سیستم ایمنی بدن را در طول فصل زمستان و سرما تقویت کند. همچنین با اضافه کردن کمی عسل و لیمو ترش می توانید از آن برای تسکین درد معده نیز استفاده کنید.

 برای تهیه این دمنوش زمستانی 1 قاشق چای خوری زنجبیل تازه و زردچوبه را به آب داغ قوری (70-80 درجه) اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس می توانید این دمنوش مقوی را میل کنید. اگر مزه زردچوبه را دوست ندارید می توانید این دمنوش را تنها با زنجبیل درست کنید یا مقداری دارچین و لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید.

 برای تهیه ‌این دم‌نوش به فلفل سیاه، عسل، لیموترش و آب گرم احتیاج دارید. بهتر است از دانه‌های پودر نشده فلفل سیاه استفاده کنید. دو قاشق فلفل را به همراه یک برش لیموترش درون آب جوش قرار داده و اجازه دهید دم بکشد. در نهایت برای شیرین کردن آن از عسل استفاده کنید.


دمنوش فلفل سیاه و لیموترش
فلفل سیاه یک ادویه فوق‌العاده است که باعث بهبود گردش خون، سم‌زدایی از خون و کاهش التهاب در بدن می‌شود و در کنار لیموترش و خواص آن می‌تواند یک دم‌نوش مفید و کارساز در فصل زمستان باشد.

برای تهیه ‌این دم‌نوش به فلفل سیاه، عسل، لیموترش و آب گرم احتیاج دارید. بهتر است از دانه‌های پودر نشده فلفل سیاه استفاده کنید. دو قاشق فلفل را به همراه یک برش لیموترش درون آب جوش قرار داده و اجازه دهید دم بکشد. در نهایت برای شیرین کردن آن از عسل استفاده کنید.

دمنوش گل بنفشه و گل سرخ

دو گیاه گل بنفشه و گل سرخ در درمان سرفه‌های خشک در زمستان بسیار مفید است. گل سرخ در این دمنوش  می‌تواند ریه‌های را مقاوم کند و قوای بدنی را افزایش دهد. این دمنوش می‌تواند سرماخوردگی، گرفتگی‌های برونشی و آنفولانزا را هم درمان کند ، است به همین علت در دم‌نوش‌های زمستانی جایگاه ویژه‌ای دارد. گل بنفشه در درمان سرفه‌های خشک بسیار مناسب است.
می توانید این گیاهان را خودتان از دل طبیعت و یا از عطاری فراهم کنید و آنها را در آب جوش بریزید و میل کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .