تبیان، دستیار زندگی

مالیات حقوق کارمندان و کارگران چگونه محاسبه می شود؟

مالیات بر حقوق یکی از انواع مالیات‌ها در کشور است و تمامی افرادی که به نوعی مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می کنند، مشمول پرداخت این مالیات به وزرات اقتصاد و دارایی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مالیات
کلیه کارمندان و کارگران حقوق بگیر مشمول پرداخت مالیات حقوق هستند و هر ساله میزان مالیات حقوق، تغییر می نماید و طبق بخشنامه هایی به کلیه کارفرماها و بنگاه های اقتصادی ارسال می شود. کارفرماها نیز موظفند، مالیات تعلق گرفته به حقوق و مزایای کارکنان خود را کسر کرده و به حساب مشخص شده وزرات امور اقتصادی و دارایی واریز نماید.

پرداخت مالیات بارزترین هدف در تئوری های مالیاتی است که منجر به توزیع عادلانه درآمد می‌شود، در نظام مالیاتی کشور، مالیات حقوق جزئی از بخش‌های مالیات بردرآمد است و همچنین در ردیف مالیات‌های مستقیم قرار دارد و با نسبت خاصی از درآمد شخصی تعیین می‌شود.

طبق ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم، تمام افراد حقیقی و حقوقی که در داخل کشور با فعالیت اقتصادی، خدماتی و غیره درآمد کسب می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات هستند و مالیات بر حقوق از نظر حجم، ثبات، کارایی و سهولتی که در وصول دارد از اهمیت بسزایی برخوردار است، این مالیات مربوط به اشخاص حقیقی است.
مالیات

مالیات حقوق چیست؟

هر ساله در بودجه ای که دولت آن را به مجلس پیشنهاد می دهد، میزان افزایش حقوق و همچنین معافیت های مالیاتی برای حقوق در نظر گرفته می شود.

مالیات حقوق مبلغی است که از حقوق کارگر برداشت و به صندوق دولت پرداخت می شود، هر ساله مبلغ معافیت مالیاتی حقوق کارگران و کارمندان توسط هیات دولت تعیین و اعلام می شود.مالیات حقوق از عناصر مهم تشکیل‌دهنده مالیات بر درآمد است، از آنجا که این درآمد از حقوق کارکنان کسر می‌گردد، منبع درآمد تقریباً مطمئنی برای دولت است و یکی از نقش‌های اصلی آن، تأمین هزینه‌های دولت است. 

طبق ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم، تمام افراد حقیقی و حقوقی که در داخل کشور، با فعالیت اقتصادی، خدماتی و غیره درآمد کسب می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات هستند.

این امر منجر به توزیع عادلانه درآمد که از بارزترین اهداف تئوری‌های مالیاتی است می‌شود، مالیات بر حقوق در نظام مالیاتی ایران به‌صورت جزئی از مالیات بر درآمد در نظر گرفته می‌شود و در ردیف مالیات‌های مستقیم قرار می‌گیرد و میزان این مالیات معمولاً به‌صورت نسبتی از درآمد شخصی تعیین می‌شود.

مالیات بر حقوق از نظر حجم، ثبات، کارایی و سهولتی که در وصول دارد و همین‌طور ظرافتی که در منشأ و تعلق واقعی آن موردنظر است، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

مالیات

مالیات به چنددسته تقسیم می شود؟

در یک دسته بندی کلی مالیات به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود:

مالیات مستقیم: مالیات‌های که مستقیماً از دارایی و درآمد اشخاص (حقیقی یا حقوقی) حاصل می‌شود؛ نظیر مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر دارایی.

مالیات غیرمستقیم: مالیاتی که به قیمت کالا و خدمات تعلق می‌گیرد و به مصرف کننده منتقل می‌شود. نظیر مالیات بر ارزش افزوه و مالیات واردات.

پرداخت مالیات حقوق وظیفه کیست؟

طبق ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره این ماده، مالیات بر حقوق جز مالیات‌های تکلیفی محسوب می‌شود.

مالیات تکلیفی بدین معناست که شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق پرسنل به عهده پرداخت‌کننده حقوق (کارفرما) است و پرسنل در قبال این امور وظیفه‌ای ندارند، شرکت‌ها می‌توانند به کمک نرم افزار حقوق و دستمزد، به راحتی میزان مالیات بر حقوق پرسنل خود را محاسبه کنند.

 

مالیات

اشخاص مشمول مالیات بر درآمد چه کسانی هستند؟

طبق ماده 82 قانون مالیات‌های مستقیم درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیرنقد تحصیل می‌کند مشمول مالیات بردرآمد حقوق است.

کلیه افرادی که که به هر شکلی مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می‌کنند و بیمه تامین اجتماعی برای آن ها لحاظ می‌شود باید بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات بر حقوق به وزرات اقتصاد و دارایی پرداخت نمایند.

میزان مالیات حقوق در هر سال متفاوت بوده و طبق بخشنامه هایی به کلیه کارفرماها و بنگاه‌های اقتصادی ارسال می‌شود و کارفرما موظف است مالیات تعلق گرفته به حقوق و مزایای کارکنان خود را کسر کرده و به حساب مشخص شده وزرات امور اقتصادی و دارایی واریز نماید.

مالیات

درآمد مشمول مالیات حقوق چیست؟

طبق ماده 83 قانون مالیات مستقیم؛ درآمد مشمول مالیات عبارت است از حقوق (مقرری یا مزد، یا حقوق اصلی) و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و یا غیرمستمر قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون. این درآمد به دو بخش نقدی و غیرنقدی تقسیم می‌شود.از کلیه دریافتی های کارگران (موارد فوق الذکر) مالیات کسر می شود مگر در موارد زیر:
- بازخرید ایام مرخصی
- کمک هزینه عائله مندی
- هزینه سفر و فوق العاده ماموریت
- عیدی
- پاداش آخر سال
- کمک هزینه مسکن و خوار و بار در ایام بیماری
- حق شیر
- پاداش نهضت سوادآموزی
- حق التضمین (کسرصندوق)
    
مالیات

مالیات بر حقوق کارگران چگونه محاسبه می شود؟

مالیات و درصد آن هر ساله یک مسئله مهم برای تمامی مشمولان بوده و در واقع همه مودیان در ابتدای سال منتظر اعلام بخشنامه مراجع قانونی در خصوص میزان "ساو" می باشند اما در میان همه مودیان و مشمولان،
بیشتر بخوانید:

مالیاتِ کارگران و افرادی که در کارخانه های تولیدی یا خدماتی کار می کنند به دلیل اینکه سطح درامد پایین تری دارند از اهمیت خاصی برخوردار بوده و همیشه مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

اینکه نمایندگان کارگران در مجمع تعیین کننده ساو چقدر می توانند حقوق کارگران را رعایت کنند و چقدر شرایط اقتصادی و تورم در تعیین میزان "ساو" ها موثر است همه بستگی به کمسیون تعیین کننده مالیات ها دارد و در نهایت خروجی این کمسیون الزام قانونی برای دریافت ” ساو  “ها می شود و کارفرمایان موظف می شوند قبل از پرداخت حقوق کارگران خود مالیات تکلیفی ان را کسر کرده و باقی مانده حقوق را به حساب آن ها واریز نمایند.

مالیات

حداکثر مبلغ معاف از مالیات حقوق ۱۴۰۰

در محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۰ کارگران حداکثر تا چه مبلغی از حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ کارگران (و کارمندان) نباید مالیات کسر شود؟

به حداکثر مبلغی از حقوق و دستمزد و مزایایی که مشمول مالیات نمی شود سقف معافیت مالیات بر درآمد حقوق گفته می شود. این مبلغ به صورت سالیانه در قانون بودجه سالانه کشور مشخص و تعیین می شود.

سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۰ سالانه مبلغ چهارصد و هشتاد میلیون (۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

مالیات

مالیات حقوق کارگران و کارمندان در قانون بودجه ۱۴۰۰ چقدر است؟

برای محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۰ کارگران باید طبق تقسیم بندی پلکانی مالیات بر درآمد حقوق ۱۴۰۰ کارگران در قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور عمل شود.

- حقوق ماهیانه تا مبلغ ۴۰ میلیون ریال از مالیات معاف
- از سقف ماهیانه تا ۱.۵ برابر مازاد بر آن مشمول ۱۰ درصد مالیات حقوق
- از مازاد بر ۱.۵ برابر تا ۲.۵ برابر مشمول ۱۵ درصد مالیات حقوق
- از مازاد بر ۲.۵ برابر تا ۴ برابر مشمول ۲۰ درصد مالیات حقوق
- از مازاد بر ۴ برابر ۲۵ درصد مالیات حقوق.

مالیات
سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۰ سالانه مبلغ چهارصد و هشتاد میلیون (۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی اعم از حقوق و مزایا به شرح زیر می باشد:

- نسبت به مازاد چهار صد و هشتاد میلیون (۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا نهصد و شصت میلیون (۹۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برابر با ده درصد (۱۰%)

- نسبت به مازاد نهصد  وشصت میلیون (۹۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون (۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برابر با پانزده درصد (۱۵%)

- نسبت به مازاد یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون (۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا دو میلیارد و یکصد و شصت میلیون (۲.۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برابر با بیست درصد (۲۰%)

- نسبت به مازاد دو میلیارد و یکصد و شصت میلیون (۲.۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون (۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برابر با بیست و پنج درصد (۲۵%)

- نسبت به مازاد دو میلیارد هشتصد و هشتاد میلیون (۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا سه میلیارد و هشتصد و چهل میلیون (۳.۸۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برابر با سی و پنج درصد (۳۵%)

- مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ده درصد (۱۰%) و نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه پانزده درصد (۱۵%) و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه بیست درصد (۲۰%) و نسبت به مازاد چهاربرابر مشمول مالیات بیست و پنج درصد (۲۵%) می باشد.

میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده (۵۷) قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم، سالانه به مبلغ سیصد و شصت میلیون (۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

مالیات

نرخ مالیات حقوق و دستمزد مشمول مالیات در سال ۱۴۰۰ به قرار زیر است:

- از ۱ ریال تا ۴۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال مشمول نرخ ۰ درصد.
- از ۴۰،۰۰۰،۰۰۱ ریال تا ۸۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال مشمول نرخ ۱۰ درصد.
- ۸۰،۰۰۰،۰۰۱ ریال تا ۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال مشمول نرخ ۱۵ درصد.
- از ۱۲۰،۰۰۰،۰۰۱ ریال تا ۱۸۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال مشمول نرخ ۲۰ درصد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .