تبیان، دستیار زندگی

انواع کاکتوس؛ آشنایی با خاص‌ترین گونه‌های کاکتوس

کاکتوس‌ها زیبایی منحصر به فردی دارند که دارای گونه‌های بسیار فروانی هستند و هر کدام با ظاهر و شکلی متفاوت طرفداران خاص خود را دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاکتوس ها
کاکتوس گیاهی است از تیره کاکتوسیان که اغلب خاردار و گوشتی هستند. کاکتوس‌ها برگ های خیلی کوچکی داشته و یا اصلاً برگ ندارند همچنین ریشه‌های عمیق و ساقه شبکه مانندی دارند که به عنوان منبع ذخیره آب عمل می‌کنند، این ساقه ها توسط تیغ‌هایی محافظت می‌شود.

کاکتوس‌ها گیاهان بسیار خاص و پرطرفداری هستند، که برخلاف خیلی از گیاهان آب بسیار کمی نیاز دارند؛ هرمقدار آبی که بگیرند را ذخیره کرده و در دورهٔ خشکی از آن استفاده می‌کنند، کاکتوس‌ها را عموما گیاهان صحرایی می‌دانند، اما آنها در محیط خانه هم پرورش می‌یابند.

کاکتوس
کاکتوس به سه زیر تیره تقسیم می‌شود که عبارتند از:
پرسکیه: درخت مانند، دارای برگ‌های پهن، گل‌ها دارای دمگل کوتاه، گل‌ها به صورت دسته‌ای و شبیه گل نسترن‌های وحشی.

اوپانسیه: راکت مانند، فاقد برگ، گل‌های فاقد دمگل، گل‌ها مثل چرخ‌دنده هستند. تیغ‌های آن‌ها به راحتی کنده می‌شود.

سرئه: ستونی، فاقد برگ، گل‌ها فاقد دمگل، برخی گونه‌ها تیغ ندارند، در مناطق سردسیر به صورت گیاهان درون خانه‌ای نگهداری می‌شوند.

اغلب کاکتوس‌ها در شرایط آب و هوایی مختلف رشد کرده و برای عادت دادن خود با این شرایط، اندازه‌ها و شکل‌های عجیب با ساقه‌های گوشتی،

کاکتوس جزء گیاهانی است که طرفدارهای خاص خود را دارد، هر نوعی از این گیاه خاردار و در عین حال جذاب زیبایی منحصر به فردی داشته و این گیاه به راحتی از بین نمی‌رود و نگه‌داری از اآن بسیار ساده است!

آبدار و مفصل‌دار ایجاد کرده‌اند و ساقه‌های گوشتی سبز آن‌ها، عمل ذخیره آب جهت مواقع خشکی و نیز فتوسنتز جهت ساختن غذا را به جای برگ‌ها انجام می‌دهد.

برخی از انواع کاکتوس ها، در چمن‌زارهایی که در آنجا گیاهان دیگری مثل درختان کوتاه، درختچه‌ها و باریک برگ‌ها وجود دارد، رشد می‌کنند، گونه‌هایی وجود دارند که در یک خاک لومی خوب رشد می‌کنند، در حالی که برخی دیگر در صخره‌ها و کوه‌های پر آب ساکن شده‌اند.

کاکتوس

کاکتوس‌های مناسب فضای داخل خانه

معروف است که کاکتوس‌ها عاشق نور خورشید هستند، اما خیلی از انواع آن، گیاهان داخل خانه هستند، کاکتوس‌ها کنار پنجره یا در فضای نشیمن، جلوهٔ خاصی به خانه می‌بخشند، کاکتوس هایی که مناسب داخل خانه هستند، نور کمتری نیاز دارند و اندازه‌شان هم کوچک‌تر است.

کاکتوس

کاکتوس‌‌های مناسب فضای خارج از خانه

خیلی‌ها کاکتوس را شبیه به کاکتوس‌های بزرگ بیابانی در کارتون لوک خوش‌شانس در ذهن‌شان مجسم می‌کنند، البته خیلی از کاکتوس‌ها واقعا در بیایان رشد می‌کنند، اما بعضی‌ها هم مناسب باغچه‌های کوچک خانه‌ هستند.

بسته به اینکه در چه آب‌وهوایی زندگی می‌کنید، کاکتوس‌هایی هستند که می‌توانید در حیاط‌تان بکارید و از تماشای آنها لذت ببرید.

کاکتوس ها

کاکتوس اپونتیا میکروداسیس یا گوش‌ خرگوشی

اپونتیا میکروداسیس یا کاکتوس گوش‌ خرگوشی که به‌خاطر ظاهرش چنین لقب گرفته است، اصالتی مکزیکی دارد. این گیاه دو پد دارد که به‌شکل گوش‌های خرگوش هستند.

این پدها پُر از خارهای قهوه‌ای هستند و باید در برخورد با آنها مراقب باشید. کاکتوس گوش‌ خرگوشی نهایتا تا یک متر رشد می‌کند، به همین خاطر مناسب فضای خانه است، این کاکتوس هر سه تا چهار هفته آب می‌خواهد و اگر نور کافی داشته باشد، در تابستان گل‌های سفید و میوه‌های بنفش می‌دهد.

کاکتوس ها

کاکتوس بانوی پیر  یا مامالاریا هانیانا

مامالاریا هانیانا یا کاکتوس بانوی پیر نوعی کاکتوس بالشتکی از خانوادهٔ مامالاریاست که ۲۵۰ گونه دارد. این کاکتوس مو و تیغ دارد و به‌خاطر گل‌های صورتی و بنفش ریزش معروف شده که در بهار شکوفه می‌دهند. کاکتوس بانوی پیر باید در مخلوط پودر شنی کاشته شود و هفته‌ای یک‌بار هم آب می‌خواهد.

کاکتوس

کاکتوس انجیر تیغی

اپونتیا یا کاکتوس انجیر تیغی سرده‌ای است که در مناطق مستعد خشکسالی از محبوبیت زیادی برخوردار است. انجیر تیغی بیورتیل و انجیر تیغی ایندین، از انواع کاکتوس اپونتیا هستند. اپونتیا در حیاط خانه‌ها رشد خوبی دارد، اما تیغ‌هایش می‌ریزد، این کاکتوس هر سه تا چهار هفته یک‌بار آب می‌خواهد و گل‌های زرد، قرمز و بنفش می‌دهد.

کاکتوس

کاکتوس ستاره‌ای

استروفایتم استریا یا کاکتوس ستاره‌ای به‌نام کاکتوس خارپشت دریایی یا کاکتوس دلار شنی هم معروف است. این کاکتوس تنهٔ گردی دارد که به هشت بخش تقسیم و با موهای سفید و نقطه‌های سفید ریز پوشیده شده است.این گیاه در فصل بهار گل زرد می‌دهد، کاکتوس ستاره‌ای ۵ تا ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌کند، بنابراین گیاه ایدئالی برای داخل منزل محسوب می‌شود و بیشتر از ماهی یک‌بار هم به آب نیازی ندارد.

کاکتوس

کاکتوس کریسمس

شلامبرگرا بریجیزی یا کاکتوس کریسمس در اواخر زمستان گل‌های قرمز می‌دهد. این کاکتوس در بسیاری از کشورها، هدیهٔ مناسبی برای سال نوی میلادی محسوب می‌شود.

کاکتوس کریسمس داخل منزل و در شرایط متعادل، خیلی خوب می‌ماند، بیش‌ازاندازه به این کاکتوس آب ندهید، هر سه تا چهار هفته یک‌بار کافی است، چون آب زیاد باعث می‌شود ریشه‌هایش بپوسند، این گیاه می‌تواند خود را با نور کم تطبیق بدهد، اما هر چه نور بیشتر باشد، گل‌های بیشتر می‌دهد.

کاکتوس

کاکتوس آشیانهٔ پرنده

مامیلاریا لانگیماما یا کاکتوس آشیانهٔ پرنده بومی مکزیک است. نوع بالغ آن ۸ تا ۲۴ سانتی‌متر طول دارد. خود را با نور کم و زیاد تطبیق می‌دهد. در شرایط کم‌آبی هم رشد می‌کند و به آب چندانی نیاز ندارد. گل‌های آن زردرنگ هستند.

کاکتوس

کاکتوس ماه

ژیمنوکالیسیوم میهانوویچی یا کاکتوس ماه  که به‌ نام کاکتوس چانه هم معروف است، اندازه، شکل و رنگ‌های مختلفی دارد.

کاکتوس هیبوتان، یکی از انواع پرطرفدار آن است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی محسوب می‌شود و رنگ‌های قرمز، صورتی، زرد و نارنجی دارد. کنار پنجره جای مناسبی برای نگهداری این گیاه است و هر سه تا چهار هفته هم آب می‌خواهد.

کاکتوس

کاکتوس توپی

پارودیا مگنیفیکا یا کاکتوس توپی بومی کشورهای برزیل، آرژانتین، اوروگوئه و پاراگوئه محسوب می‌شود، این کاکتوس ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر رشد می‌کند.

خود را با نور کم و زیاد تطبیق می‌دهد. در شرایط کم‌آبی هم رشد کرده و به آب چندانی نیاز ندارد، اما در یخبندان نمی‌تواند به زندگی ادامه بدهد. نگهداری از این کاکتوس بسیار آسان است و گل‌هایش هم زردرنگ هستند.
 
کاکتوس آرماتوکریوس گادنجیانوس

کاکتوس آرماتوکریوس گادنجیانوس

کاکتوس آرماتوکریوس گادنجیانوس  بومی آمریکای جنوبی، به‌ویژه اکوادور و پرو است، نام این کاکتوس از واژهٔ لاتین inchesarmatus به‌معنای مسلح گرفته شده است.

نوع بالغ این گیاه ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر طول دارد. با آب و نور کم می‌تواند رشد کند، دمای ۱۰ سانتی‌گراد برای نگهداری این گیاه مناسب است. گل‌های آن سفید هستند.

کاکتوس ربوتیا

کاکتوس ربوتیا

ایلوسترا نارویسنسس یا کاکتوس ربوتیا  بومی بولیوی است، این گیاه تا ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌کند، خود را با نور کم و زیاد تطبیق می‌دهد.

در شرایط کم‌آبی هم رشد می‌کند و به آب چندانی نیاز ندارد، بهترین خاک برای رشد مناسب این کاکتوس، خاکی است که از ۵۰ درصد شن تشکیل شده باشد، گل‌های این کاکتوس به‌رنگ صورتی هستند.

کاکتوس

کاکتوس خارپشت توت‌فرنگی

اکایناکریوس انگلمانی یا کاکتوس خارپشت توت‌فرنگی بومی ایالات متحده و مکزیک است. این کاکتوس تا ۲۴ سانتی‌متر رشد می‌کند و وقتی بالغ می‌شود، به نور فراوانی احتیاج دارد. این گیاه آب چندانی نمی‌خواهد، گل‌های آن بنفش و صورتی هستند.

کاکتوس

کاکتوس چانهٔ کوتوله

ژیمنوکالیسیوم گیبوسام یا کاکتوس چانهٔ کوتوله که آن را به‌نام کاکتوس عنکبوت (Spider Cactus) هم می‌شناسند، بومی آرژانتین است.

این گیاه کوچک درنهایت تا ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌کند، کاکتوس‌های چانهٔ کوتوله خود را با نور کم یا زیاد تطبیق می‌دهند؛ این کاکتوس‌ها به آب چندانی نیاز ندارند؛ گل‌های آن به‌رنگ‌های صورتی، سفید و نارنجی هستند.

کاکتوس

کاکتوس ملکهٔ شب

اپیفلوم اکسیپتلوم یا کاکتوس ملکهٔ شب که آن را کاکتوس لوله‌ای داچمن هم می‌نامند، از کاکتوس‌های اپیفلوم است که روی درخت می‌روید.

این گیاه بومی برزیل است و شکوفه‌های سفید بزرگی دارد، این کاکتوس را به این خاطر ملکهٔ شب نامیده‌اند که معمولا شب‌ها شکوفه می‌دهد، استفاده از خاک نسبتا اسیدی باعث می‌شود که ملکهٔ شب بیشتر گل بدهد، این کاکتوس هفته‌ای یک‌بار آب می‌خواهد.

کاکتوس آرماتوکریوس گادنجیانوس

کاکتوس بشکه‌ای  یا فروکاکتوس

کاکتوس فروکاکتوس یا کاکتوس بشکه‌ای  به‌خاطر شکل گرد و بشکه‌ای خود این‌چنین نام‌گذاری شده است، در اطراف این کاکتوس، از بالا به پایین خطوطی کشیده شده است که تیغ‌ها روی آنها رشد می‌کنند.

بشکهٔ طلایی، بشکهٔ کالیفرنیا، کاکتوس قلاب ماهی، بشکهٔ آبی و بشکهٔ کلویلر، از انواع پرطرفدار این گیاه هستند. شکوفه‌های قرمز و زرد آن در ماه‌های اردیبهشت و خرداد سر برمی‌آورند. آبیاری این گیاه هم هر سه تا چهار هفته یک‌بار کافی است.

کاکتوس

کاکتوس توتم پُل

پاکیکریوس شاتی مانستروسس یا کاکتوس توتم پُل به‌خاطر قد بلندش این‌طور نام‌گذاری شده است، این کاکتوس تا سه‌ونیم متر رشد می‌کند.
بیشتر بخوانید:
سبز بمانید
این کاکتوس پُر از چین‌وچروک است. ماهی یک‌بار آب می‌خواهد، به نور احتیاج دارد، اما ممکن است نور خورشید ظهر، این کاکتوس را بسوزاند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .