تبیان، دستیار زندگی

نحوه محاسبه معدل و نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم

نحوه محاسبه نمرات امتحان نهایی دانش آموزان پایه دوازدهم، با نحوه محاسبه نمره امتحانات دیگر فرق دارد زیرا شرط قبولی در این امتحانات هم به نمره نهایی و هم به نمره سالانه دانش آموز و معدل کتبی آن‌ها بستگی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امتحان نهایی
دانش آموزان پایه دوازدهم و پایه نهم باید امتحانات نهایی بدهند و امتحان های نهایی پایه دوازدهم و نهم، یکی از مهم ترین امتحان ها در پایه های مختلف است.

به همین خاطر بسیار مهم است که دانش آموزان، از نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی مطلع بوده و بدانند که تحت چه شرایطی می توانند وارد پایه تحصیلی بعدی شده و یا فارغ التحصیل شوند.

با توجه به اهمیت نمرات نهایی نهم و دوازدهم برای ورود به پایه دهم و همچنین دانشگاه های سراسر کشور، دانش آموزان می بایستبا نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی و معدل کتبی آشنا شوند.

امتحان نهایی

نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی

به طور کلی در امتحان نهایی شروط خاصی برای قبولی دانش آموزان وجود دارد، دو معیاری که برای قبولی دانش آموزان در امتحان نهایی وجود دارد مربوط به نمره امتحان نهایی و نمره سالانه دانش آموزان است.

نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی و شرایط قبولی در امتحان های نهایی، کمی با شرایط قبولی در امتحانات عادی متفاوت می باشد.



طبق آخرین قانون، دانش آموزان برای قبولی در امتحانات نهایی باید نمره سالانه بالای 10 و نمره امتحان نهایی بالای 7 داشته باشند، تا در یک امتحان نهایی قبول شوند.نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی، به این گونه است که نمره برگه دانش آموز چقدر باشد؛ در واقع نمره برگه دانش آموزان در امتحان نهایی بدون هیچ ارفاقی برای امتحان های نهایی آن ها ثبت می شود، اما نحوه محاسبه نمره سالانه دانش آموزان کمی پیچیده است و حاصل میانگین گیری بین چند نمره مختلف می باشد.

فرمول محاسبه نمره سالانه دانش آموزان به شرح زیر می باشند. دقت داشته باشید که اگر نمره دانش آموز طبق فرمول زیر بالای 10 شود، دانش آموز دارای شرط قبولی نمره سالانه را دارد. البته اگر دانش آموز نمره امتحان نهایی بالای 7 هم کسب کرده باشد و نمره سالانه وی بالای 10 باشد، به طور حتم در امتحان نهایی قبول می شود، در غیر اینصورت جزو تجدید شده امتحان نهایی به شمار می رود.

(نمره مستمر نوبت اول ₊ نمره پایانی نوبت اول ضربدر 2 ₊ نمره مستمر نوبت دوم ضربدر 1 ₊ نمره پایانی نوبت دوم ضربدر 4) ÷ 8
 
فرمول ذکر شده برای محاسبه نمره سالانه دانش آموزان در امتحان های نهایی می باشد. دقت داشته باشید که برای هر درس نهایی باید به همین روش، نمره سالانه دانش آموز را حساب کرد. در صورتی که نمره سالانه دانش آموز از طریق فرمول بالا، بالای 10 محاسبه شد دانش آموز، یکی از شروط قبولی را دارد. اما در صورتی که نمره سالانه دانش آموز، زیر 10 باشد، فرد دارای شرط قبولی برای ورود به دانشگاه و یا مقطع بعدی را ندارد.

امتحان نهایی

بارم بندی نمرات امتحان نهایی

یکی از روش هایی که دانش آموزان می توانند با کمک آن، نمره خوبی از امتحان های نهایی خود کسب کنند، اطلاع از بارم بندی امتحان نهایی نهم و یا دوازدهم می باشد. در واقع، در هر سال بارم بندی مشخصی برای امتحانات نهایی دانش آموزان وجود دارد و گاهی اوقات نیز بعضی از دروس امتحان های نهایی حذف می شوند.

بنابراین، بسیار مهم است که دانش آموزانی که امتحان های نهایی داده اند، بارم بندی مشخصی که آموزش و پرورش برای امتحان های نهایی در نظر گرفته است را مطالعه نمایند و طبق بارم بندی، وقت خود را برای کسب نمره قبولی در امتحان های نهایی و نمره سالانه تقسیم بندی کنند و برنامه ریزی مناسبی نیز برای دریافت نمره خوب از امتحان های نهایی داشته باشند.

لازم به ذکر است که بارم بندی امتحانات نهایی در هر یک از رشته های تحصیلی پایه دوازدهم متوسطه دوم، متفاوت می باشد.

در واقع، دانش آموزان پایه دوازدهم رشته ریاضی فیزیک، دانش آموزان پایه دوازدهم رشته تجربی، دانش آموزان پایه دوازدهم رشته علوم انسانی، دانش آموزان پایه دوازدهم ادبیات و غیره دارای بارم بندی مشخصی در امتحان های نهایی خود می باشند.

بارم بندی امتحان های نهایی همزمان با آغاز فرآیند طراحی سوال و امتحان های نهایی، در سایت آموزش و پرورش قابل دریافت می باشد. دانش آموزان می توانند با مطالعه بارم بندی این امتحانات، برنامه ریزی مناسبی برای مطالعه داشته باشند.

شیوه محاسبه نمره سالانه و شرایط قبولی در پایه دوازدهم:
نمره مستمر نوبت اول × ۱
نمره پایانی نوبت اول × ۲
نمره مستمر نوبت دوم × ۱
نمره پایانی نوبت دوم × ۴
سپس نمره کل تقسیم بر ۸ می شود.

اگر میانگین به‌دست آمده ۱۰ شود دانش آموز شرایط قبولی را خواهد داشت. به عنوان مثال؛ دانش‌آموزی نمرات درس ریاضی اش به این ترتیب است:
– نمره مستمر نوبت اول: ۲۰
– نمره پایانی نوبت اول: ۱۶
– نمره مستمر نوبت دوم: ۲۰
– نمره پایانی نوبت دوم: ۱۴

در نتیجه نمره نهایی این دانش آموز ۱۶ خواهد بود ضمنا این امکان نیز وجود دارد دانش آموزان نمره کسب شده در برگه امتحان نهایی اش زیر ۱۰ باشد اما در نمره سالانه و مدرک پایه دوازدهم قبول شود.

امتحان نهایی

قبولی در امتحانات نهایی پایه دوازدم دو شرط اصلی دارد:

- نمره سالانه ۱۰ به بالا
- نمره نهایی ۷ به بالا

دانش آموز برای ۲ درس نهایی و ۲ درس غیر نهایی مجاز به استفاده از “تک ماده” برای قبولی می باشد. هیچ یک از نمرات فوق (چه مستمر و چه ترم اول و چه نمره کل سال) تاثیری در کنکور ندارند و فقط فقط نمره اخذ شده در امتحان نهایی تاثیر مثبت خواهند داشت

برای هر دانش آموز از اول سال تحصیلی تا آخر سال تحصیلی ۴ نمره برای هر درس در کارنامه ثبت می شود و هر کدام دارای ضریب می باشند که عبارت است از:

- نمره مستمر اول > ضریب ۱
- نمره پایانی اول( امتحانات دی ماه) > ضریب ۲
- نمره مستمر دوم > ضریب ۱
- نمره پایانی دوم ( امتحانات خردادماه ) > ضریب ۶ 

در آخر سال این نمرات با هم جمع می شود و تقسیم بر ۱۰ می شوند و نمره حاصله به عنوان نمره نهایی آن درس در کارنامه ثبت می شود و  این نمره قبولی و یا تجدیدی فرد را در آن درس مشخص می کند و همچنین از این نمرات معدل کل را استخراج می کنند.
بیشتر بخوانید:
دروس امتحانات نهایی
نمرات درس ریاضی یک دانش آموز در طول سال تحصیلی و شیوه محاسبه آن را عنوان می کنیم:
- نمره مستمر اول : ۱۷ >                    ۱۷=۱×۱۷
- نمره پایانی اول(دی ماه): ۱۶  >         ۳۲=۲×۱۶
- نمره مستمر دوم: ۱۸ >                     ۱۸=۱×۱۸
- نمره پایانی دوم(خرداد ماه): ۱۴ >      ۸۴=۶×۱۴
- نمره نهایی ۱/۱۵=۱۰ تقسیم بر ۱۵۱ =۸۴+۱۸+۱۶+۱۷

لازم به ذکر می باشد که هر درس با توجه به اینکه چند واحذی می باشد به همان اندازه در معدل تاثیر دارد. مثلا تاثیر یک درس ۳واحدی در معدل ۳ برابر بیشتر از درس یک واحدی می باشد.

امتحان نهایی

محاسبه معدل دوازدهم

نحوه محاسبه معدل کتبی نهایی، ابتدا در ردیف اول نام دروس را نوشته، در ردیف دوم ضریب هر درس را یادداشت کنید، در ردیف سوم نمره کسب شده در امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی را یادداشت کنید و در ردیف چهارم نیز نمره هر امتحان را در ضریب آن درس یادداشت کنید.

حالا بعد از اینکه این کار را برای تمام دروس انجام دادید، نمرات کسب شده در ردیف چهارم را با هم جمع نموده و تقسیم بر ۲۹  (مجموعه ضرایب دروس) کنید و نتیجه معدل کتبی نهایی دوازدهم ریاضی شما می باشد.

شیوه محاسبه نمره سالانه و شرایط قبولی در پایه دوازدهم:

نحوه محاسبه نمره کل سال:
نمره مستمر نوبت اول × ۱
نمره پایانی نوبت اول × ۲
نمره مستمر نوبت دوم × ۱
نمره پایانی نوبت دوم × ۴
سپس نمره کل تقسیم بر ۸ می شود

اگر میانگین به‌دست آمده ۱۰ شود دانش آموز شرایط قبولی را خواهد داشت. دانش آموز برای ۲ درس نهایی و ۲ درس غیرنهایی مجاز به استفاده از “تک ماده” برای قبولی می باشد.

تذکر مهم: هیچ یک از نمرات فوق (چه مستمر و چه ترم اول و چه نمره کل سال) تاثیری در کنکور ندارند و فقط فقط نمره اخذ شده در امتحان نهایی تاثیر مثبت خواهند داشت. لازم به ذکر می باشد که هر درس با توجه به اینکه چند واحدی می باشد به همان اندازه در معدل تاثیر دارد. مثلا تاثیر یک درس  ۳واحدی در معدل ۳ برابر بیشتر از درس یک واحدی می باشد.

امتحان نهایی

نحوه محاسبه معدل کتبی نهایی دوازدهم ریاضی

نحوه محاسبه معدل کتبی نهایی، برای محاسبه معدل کتبی دوازدهم ریاضی، ابتدا در ردیف اول نام دروس را نوشته،در ردیف دوم ضریب هر درس را یادداشت کرده، در ردیف سوم نمره کسب شده در امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی را یادداشت کنید و در ردیف چهارم نیز نمره هر امتحان را در ضریب آن درس یادداشت کنید.

حالا بعد از اینکه این کار را برای تمام دروس انجام دادید،نمرات کسب شده در ردیف چهارم را با هم جمع نموده و تقسیم بر ۲۹  (مجموعه ضرایب دروس) کنید و نتیجه معدل کتبی نهایی دوازدهم ریاضی شما می باشد.

امتحان نهایی

نحوه محاسبه معدل کتبی نهایی دوازدهم تجربی

نحوه محاسبه معدل کتبی نهایی، برای محاسبه معدل کتبی دوازدهم تجربی ابتدا در ردیف اول نام دروس را نوشته، در ردیف دوم ضریب هر درس را یادداشت کرده، در ردیف سوم نمره کسب شده در امتحانات نهایی دوازدهم تجربی را یادداشت کنید و در ردیف چهارم نیز نمره هر امتحان را در ضریب آن درس یادداشت کنید.

حالا بعد از اینکه این کار را برای تمام دروس انجام دادید، نمرات کسب شده در ردیف چهارم را با هم جمع نموده و تقسیم بر ۲۹ (مجموعه ضرایب دروس) کنید و نتیجه معدل کتبی نهایی دوازدهم تجربی شما می باشد.

امتحان نهایی

نحوه محاسبه معدل کتبی نهایی دوازدهم انسانی

نحوه محاسبه معدل کتبی نهایی، برای محاسبه معدل کتبی دوازدهم انسانی ابتدا در ردیف اول نام دروس را نوشته، در ردیف دوم ضریب هر درس را یادداشت کرده، در ردیف سوم نمره کسب شده در امتحانات نهایی دوازدهم انسانی را یادداشت کنید و در ردیف چهارم نیز نمره هر امتحان را در ضریب آن درس یادداشت کنید.حالا بعد از اینکه این کار را برای تمام دروس انجام دادید،نمرات کسب شده در ردیف چهارم را با هم جمع نموده و تقسیم بر  ۲۷(مجموعه ضرایب دروس) کنید و نتیجه معدل کتبی نهایی دوازدهم انسانی شما می باشد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .