تبیان، دستیار زندگی

چگونه کته گوجه خوشمزه خانگی درست کنیم؟

کته گوجه یا همان استانبولی، یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفداری است که به آسانی درست می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استانبولی
 شاید بارها دچار کمبود وقت و زمان بوده اید و نمی دانستید در مدت زمان کم چه غذایی درست کنید که باب میل همه افراد خانواده باشد. درجواب باید بگوییم کته گوجه یا همان استانبولی ،غذایی است راحت که به سرعت هم آماده می شود.

 شاید هر خانم کدبانو کته گوجه را به روش خاص خود درست کند. برخی ممکن است آن را با گوشت چرخ کرده، یا سینه مرغ ریز شده درست کنند و برخی آن را با سبزیحات معطر ، و گاهی هم فقط با گوجه و سیب زمینی نگینی سرخ شده، که هر کدام از آنها طعم خاص و بی نظیر خود را دارد. برخی از افراد استانبولی را با لوبیا سبز پخته شده هم درست می کنند که به آن لوبیا پلو هم می گویند.

استانبولی پلو از جمله غذاهایی می باشد که اساس آن برنج و گوجه فرنگی می باشد که به عنوانی بعضی از افراد از آن نیز به عنوان دمی گوجه هم یاد می کنند.

  برخی ممکن است آن را با گوشت چرخ کرده، یا سینه مرغ ریز شده درست کنند و برخی آن را با سبزیحات معطر ، و گاهی هم فقط با گوجه و سیب زمینی نگینی سرخ شده، که هر کدام از آنها طعم خاص و بی نظیر خود را دارد.


در ادامه طرز تهیه نوعی از استانبولی پلو را بیان می کنیم:

مواد لازم برای تهیه استانبولی پلو:

برنج سه پیمانه
گوجه پوره شده دو پیمانه یا چهار عدد
سیب زمینی سه عدد متوسط
رب گوجه فرنگی یک تا دو قاشق غذاخوری
نخود فرنگی (اختیاری) یک سوم پیمانه
نمک / فلفل / زردچوبه به مقدار لازم
زعفران دم کرده یک قاشق چای‌خوری
گوشت چرخ کرده ( اختیاری) 350 گرم
روغن یک قاشق غذاخوری
کره پاستوریزه دوقاشق چای خوری
پیاز یک عدد
طرز تهیه: برای تهیه این غذای خوشمزه ، ابتدا چند پیمانه برنج بشویید وکمی آب و مقداری نمک روی ان بریزید و اجازه دهید تا خیس بخورد. سپس گوجه‌ها را خرد کنید و درون غذا‌ساز بریزید تا به شکل پوره شوند. پوره گوجه باید به اندازه دو پیمانه باشد.می‌توانید قبل از اینکه گوجه‌ها را در مخلوط کن بریزید پوست‌شان را کاملا جدا کنید. بعد از اینکه گوجه ها را به صورت پوره در آوردید، آن را کنار بگذارید.

سپس در یک قابلمه جدا مقداری روغن بریزید و پیازهایی را که به صورت نگینی خرد کرده اید را درون قابلمه بریزید تا سرخ شوند و رنگ آن تغییر کند.

سپس اگر دوست داشتید می‌‎توانید در این مرحله گوشت چرخ کرده (یا تکه های گوشت مرغ و یا همان گوشت گوسفند که به صورت قورمه ای در آورده اید) را به پیاز‌ها اضافه کنید. زردچوبه، فلفل و نمک را نیز در همین مرحله به قابلمه اضافه کنید. بعد از اینکه گوشت چرخ کرده تفت خود پوره گوجه فرنگی را به گوشت‌ اضافه کنید و اجازه دهید حدود سه دقیقه بپزد. اگر طرز تهیه استانبولی پلو را با گوشت دوست ندارید می‌توانید فقط پوره گوجه را با پیاز‌ها تفت دهید.ولی قطعا این غذا با گوشت خوشمزه تر خواهد شد.پس پیشنهاد می کنیم اگرچه کم ولی مقداری گوشت در این غذا بریزید.
استانبولی

مرحله ی بعدی  وقت اضافه کردن سیب زمینی است. سیب زمینی‌ها را به صورت نگینی خورد کنید و داخل یک ماهی‌تابه دیگر بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا طلایی رنگ شوند. سپس رب گوجه فرنگی را به سیب زمینی‌های سرخ شده اضافه کنید و هم بزنید. اگر بخواهید در طرز تهیه پلو گوجه خود نخود فرنگی نیز داشته باشید، باید در این مرحله نخود سبز‌ها را به سیب زمینی‌ها اضافه کنید و یک سوم پیمانه آب بریزید تا پخته شوند. اگر نه ادامه مراحل را انجام دهید. همچنین اگر قصد اضافه کردن لوبیا سبز را دارید ، آن را هم می توانید در این مرحله اضافه کنید.

 سیب زمینی پخته شده و رب گوجه ، نخود فرنگی و لوبیا سبز را به پیاز و گوشت اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

 اگر می خواهید استانبولی کمی طعم ترش داشته باشد، می توانید مقدار تمبر هندی یا رب انار را در آب حل کنید و به مواد غذا اضافه کنید.


نکته: برخی از افراد برای خوشمزه تر شدن ،همراه سیب زمینی از بادمجان هم استفاده می کنند. در این روش باید بادمجان ها را پوست کنید و آنها را به صورت نگینی ریز کنید و در تابه همراه با سیب زمینی سرخ کنید.

مرحله ی آخر ، مرحله ی اضافه کردن برنج به مواد پخته شده است. در این مرحله از تهیه استانبولی پلو برنج شسته شده را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و به اندازه نصف لیوان آب  درون قابلمه بریزید. حواستان باشد آب زیادی داخل قابلمه نباشد چرا که باعث خمیر شدن غذا خواهد شد. زمانی که آب داخل قابلمه جوش آمد و حدودا تمام شد به مرحله آخر میرسید. در مرحله آخر یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده و یک دو قاشق چای‌خوری کره پاستوریزه برای عطر و طعم بهتر به کته گوجه اضافه کنید. سپس در قابلمه را ببندید و اجازه دهید حدود 40 دقیقه روی حرارت کم پخته شود. استانبولی پلو پس از 40 دقیقه آماده است و می‌توانید آن را کنار یک کاسه ماست  و سالاد شیرازی نوش جان کنید.

نکات مهم در تهیه کته گوجه:

برای خوشمزه تر شدن، می توانید از دارچین  استفاده کنید.
یکی از قسمت های خوشمزه غذا، ته دیگ آن است . برای اینکه ته دیگ خوب داشته باشید از شعله پخش کن استفاده کنید.
اگر اهل فلفل‌دلمه‌ای هستید، نصف فلفل‌دلمه‌ای سبز یا قرمز را نگینی كرده و با پیاز تفت دهید. تاثیری در مزه ندارد اما شكل و شمایل غذا را بهتر می‌كند.
اگر می خواهید استانبولی کمی طعم ترش داشته باشد، می توانید مقدار تمبر هندی یا رب انار را در آب حل کنید و به مواد غذا اضافه کنید.
اگر فقط از گوجه فرنگی استفاده كنید، غذایتان كمرنگ می‌شود و احتمال برنج شما شفته می شود. بنابراین حتما رب گوجه فرنگی را به غذا اضافه كنید، اما آن را تفت دهید تا طعم خوبی بگیرد.
اگر نصف پیمانه برنج دودی به غذایتان اضافه كنید، عطر و طعم آن بی‌نظیر می‌شود. این كار به‌خصوص برای كسانی كه با بوی گوشت در پلو مشكل دارند، بسیار كارساز است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .