تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه آرد برنج ژاپنی

آرد برنج از دانه های برنج تهیه می شود و به خاطر خواص زیاد آن و همچنین نداشتن مواد مضر مانند گلوتن، یکی از بهترین مواد غذایی محسوب می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
آرد برنج
برنج ژاپنی دانه‌هایی کوتاه و تپل دارد و چیزی شبیه به دانه های جو می باشد، موچی (به ژاپنی: 餅 Mochi)  نوعی خوراکی است که از غلات به‌ویژه برنج ژاپنی تهیه می‌شود.

طرز تهیه این غذا به این صورت است که در یک نوع آن برنج با آب و حرارت پخته و بوسیلهٔ فشار خارجی و کوبیدن در هاون تبدیل به ماده‌ای چسبناک می‌شود و بعد به آن شکل مخصوصی داده می‌شود.

در نوع دیگر آن به آرد غلات آب گرم افزوده شده و پس از ورز دادن بخارپز می‌شود، هر چند موچی در تمام مدت سال مصرف دارد ولی بیشتر به عنوان یک غذای سنتی شهرت دارد که در سال نو ژاپنی تهیه می‌شود.

این ماده از نشاسته برنج متمایز است و جایگزین مناسبی برای آرد گندم است و از آن برای کسانی که هضم گلوتن در دستگاه گوارش آنها باعث سوءهاضمه می‌شود استفاده می‌کنند.

آرد برنج یکی از آردهایی است که مصرف آن محدود به موارد خاص می‌شود، این آرد برای تهیه‌ی غذاهایی مثل فرنی، حلوا، سوپ و آش، شیرینی برنجی، کوکو و کتلت استفاده می‌شود. این آرد را می توان در سه نوع تهیه کرد:
- آرد برنج شیرین
- آرد برنج قهوه ای
- آرد برنج سفید

نوع قهوه ای و سفید مانند هم هستند و فقط تفاوت آن ها در پوسته ای است که در برنج قهوه ای وجود دارد و وقتی شما این پوسته را جدا می کنید، به برنج سفید تبدیل می شود؛ از این رو خواص بیشتری نسبت به برنج سفید دارد.

البته موچی که با آرد برنج ژاپنی تهیه می شود به علت خاصیت چسبندگی، خوردن آن برای سالمندان که قدرت کمتری برای قورت دادن مواد چسبنده دارند بسیار خطرناک است و هر ساله تعدادی بر اثر خوردن آن دچار مرگ ناشی از خفگی می‌شوند.
 
آرد برنج

خواص آرد برنج گلوتینوس

آرد برنج یک ماده غذایی است که از برنج های خیلی ریز و شکسته تهیه می شود، که معمولاً برای تهیه آن برنج پوست کنده را یک روز در چاودار می‌خیسانند و بعد از خشک شدن آن را می‌کوبند تا آرد شود.

آیا شما هم برنج های چسبناکی که در غذاهای ویتنامی و تایلندی و انواع غذاهای ژاپنی به کار می‌روند را دیده اید؟این برنج چسبناک در کشورهای آسیای شرقی و فیلیپین و اندونزی و به خصوص تایلند به عنوان غذای اصلی سرو می شود،که بیشتر در ژاپن تهیه می شود و برای مراسم های رسمی و ضیافت ها کاربرد دارد.

در تایلند نیز این برنج در پوست موز پیچیده می شود و به عنوان یک غذای ساده مورد استفاده قرار می گیرد.آرد برنج گلوتینوس خواص زیادی دارد به طور کلی بیشتر خواصی که در برنج وجود دارد، در آرد برنج هم یافت می شود؛ حتی خواص بیشتری نیز در آن وجود دارد و برای افرادی که توانایی خوردن برنج را ندارند، می توان این آرد را به صورت پوره کرده و میل نمایند.
 
آرد برنج
آرد برنج فاقد گلوتن است و گلوتن پروتئینی است که باعث تحریک و آسیب رساندن به سیستم گوارشی بدن می شود و از این رو برای کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند، یک جایگزین مناسب و عالی است. برنج گلوتینوس تقریبا همه ی خواص برنج را در خود جای داده است و تفاوت آن با برنج معمولی در اندازه و میزان رطوبت آن است.

- این برنج دارای ماده‌ای به نام کولین است که کلسترول و تری‌گلیسیرید را از کبد خارج می‌کند و موجب پاکسازی کبد از کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می شود، پس مصرف این برنج موثر در کاهش کلسترول و حفظ قند خون در بازه‌ی نرمال است.

- نکته ی جالبی که باید در رابطه با این برنج بگوییم، این است که فیبر بسیار بالایی دارد و مشکل یبوست را به روش کاملا گیاهی از بین می برد. همچنین به علت بافت نرمی که دارد برای کودکان و سالمندانی که قدرت جویدن ندارند، بسیار مناسب است.

آرد برنج
داشتن فیبر زیاد که برای لاغری بسیار مفید است، می تواند فیبر مورد نیاز بدن انسان را تامین کند و برای کسانی که مشکل یبوست دارند درمانی گیاهی و اصولی می باشد.

- به علت نداشتن گلوتن، تحریک و آسیب پذیری سیستم گوارش را کم کرده خواهد کرد. این برنج می تواند جایگزین مناسبی برای گندم و غلات دارای گلوتن باشد، زیرا فاقد گلوتن است و گزینه ای مناسب برای افراد حساس به گلوتن می باشد.

همانطور که می دانید گلوتن در بعضی افراد موجب صدمات شدید به سیستم گوارش می شود، به همین خاطر برنج گلوتینوس بدون گلوتن ،جایگزین بی نظیری برای غلات گلوتن دار است.

- برنج گلوتینوس برای لاغری به عنوان یک آنزیم عمل کرده و سرعت کاهش وزنتان را فوق العاده افزایش می دهد،زیرا هم فیبر بیشتری نسبت به برنج معمولی دارد و هم قدرت چربی سوزی بدنتان را افزایش می دهد. همچنین افراد دیابتی می توانند قند خونشان را با خوردن این برنج تایلندی کنترل کنند.

- آرد برنج منبع غنی از ویتامین B است که موجب افزایش تقسیم سلولی در بافت پوست می‌شود. این ماده به فولیکول های موجود در پوست سر کمک می‌کند تا سرعت تقسیم خود را افزایش داده و به همین دلیل حجم مو را افزایش می‌دهد.

آرد برنج

طرز تهیه آرد برنج ژاپنی


مواد لازم:
- برنج گلوتینوس   1 کیلو
- آب                   2 لیتر

طرز تهیه:
آرد برنج آردی است که از برنج درست می‌شود، برای تهیه آن برنج گلوتینوس را در آب سرد خیس می‌کنند و بعد از خشک شدن آن را می‌کوبند تا آرد شود، برای تهیه آرد برنج گلوتینوس خیلی خوب در منزل، برنج را چندین بار بشویید.

آرد برنج
به مدت یکی الی دو روز در آب خیس کنید، در این بازه زمانی چندین بار آب برنج را عوض کنید، سپس برنج را در آبکش ریخته تا آب آن گرفته شود.

سپس برنج گلوتینوس را می‌کوبیم به طوری که کاملا نرم شود، بعد از کوبیدن آن را پهن می‌کنیم تا کمی خشک شود، در این مرحله آن را از الک رد می‌کنیم،دوباره آرد برنج الک شده را می‌گذاریم کاملا خشک شود، باز هم از یک الک ریز آن را رد می‌کنیم، در آخر یک آرد برنج بسیار نرم و لطیف به دست می آید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .