تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه موچی با مغز شکلات

در کشور ژاپن به کیک برنجی موچی می‌گویند، انواع مختلفی از موچی با توجه به فرهنگ هر کشوری تهیه می‌شود، اما به طور معمول آن را با آرد برنج تهیه می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موچس
موچی یکی از شناخته شده‌ترین خوراکی های مردم ژاپن است و این خوراکی به عنوان دسر سرو می شود، شاید شما هم جزء آن دسته افرادی باشید که دوست دارید غذا‌های کشور‌های مختلف را تهیه و سرو کنید، در این میان موچی یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ژاپنی است، طبخ آن بسیار ساده بوده و از طعم و مزه فوق العاده ای برخوردار است.

طبق نظریه برخی از باستان شناسان و از ابزارهای کشف شده از پخت موچی، تاریخچه طبخ این خوراک معروف ژاپنی به سال های ۲۵۰ تا ۵۳۸ میلادی برمی گردد، روش تهیه موچی قرن هاست که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و برای آماده کردن موچی، یک جور برنج دانه ریز مخصوص لازم است و آن را باید به قدری کوبید تا به شکل توپ های چسبناک در بیاید.

موچی

مردم ژاپن موچی چه زمانی تهیه و مصرف می کنند؟

مردم کشور ژاپن در طول بهار وقتی به پارک ها می روند و در زیر درختان شکوفه های گیلاس می نشینند این لحظه را با خوردن موچی جشن می گیرند،

طرز تهیه موچی ژاپنی بسته به طعم، رنگ و نوع آن به روش‌های مختلف صورت می گیرد که البته خیلی از مراحل آن به سلیقه خود فرد بستگی دارد.

همچنین در تعطیلات سنتی نوع خاصی از موچی درست می شود که خیلی هم خوشمزه و پرطرفدارند،البته در این کشور برای هر مناسبتی موچی مخصوصی جشن گرفته می شود که با لوبیای شیرین و میسوی سفید پر شده و لای برگ درخت بلوط پیچیده شده باشد.

معروف ترین زمان برای خوردن موچی، تعطیلات سال نو است، زمانی که یکی از مهمترین تعطیلات در تقویم ژاپنی هاست و با غذاهای خاص و البته موچی های خوشمزه جشن گرفته می شود. ژاپنی ها برای موچی های سال نو عقیده جالبی دارند؛ موچی چسبناک تر یعنی طول عمر و خوشبختی بیشتر!

موچی

طرز تهیه موچی  با مغز شکلات


مواد لازم:
- آرد برنج              200 گرم
- نشاسته ذرت        نصف پیمانه
- شکر                    نیم کیلو
- پودر کاکائو           به میزان دلخواه
- شکلات تخته ای    به میزان دلخواه
- آب                      به میزان لازم

طرز تهیه:
ابتدا آرد برنج را به همراه شکر در کاسه ای ریخته و مخلوط می کنیم، سپس آب را کم کم به آن ها اضافه کرده و هم می زنیم تا گلوله نشود و ترکیب کاملا یکدست شود.

در این مرحله با استفاده از  قابلمه ی مخصوص بخارپز خمیر را بپزید، قابلمه را روی حرارت قرار دهید و خمیر را به مدت 15 دقیقه حرارت دهید.

دقت داشته باشید که روی قابلمه دم کنی بگذارید و به هیچ وجه در قابلمه را باز نکنید، بعد از گذشت 15 دقیقه در قابلمه را بردارید و خمیر را خوب هم بزنید تا مجددا کمی بپزد، این کار را چند بار تکرار کنید و مواد را آن قدر هم بزنید تا کاملا یکدست و نرم شده و به حالت سفت و ژلاتینی در آید، حالا خمیر شیرینی برنجی شما آماده است.

می توانید کمی از خمیر شیرینی را جدا کرده و به آن پودر کاکائو بزنید، حالا نوبت پهن کردن خمیر است، روی سطحی صاف کاغذ روغنی پهن کنید و نشاسته ذرت را روی آن الک کنید، خمیر را روی نشاسته ذرت قرار دهید و مقداری دیگر روی خود خمیر بپاشید، خمیر را با استفاده از وردنه پهن کنید تا نازک شود.

موچی
خمیر را به همان حالت به همراه کاغذ روغنی زیرش روی سینی فر قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا به خوبی خودش را بگیرد،بعد از آن که خمیر خوب خودش را گرفت آن را با قالب برش گرد برش دهید و قالب بزنید، نشاسته ذرت اضافه و باقی مانده روی خمیرهای قالب زده شده را با کمک قلمو پاک کنید، روی خمیر ها سلفون گذاشته و آن ها را روی هم قرار دهید و مجددا آن ها را به مدت ۳۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید.

در مرحله ی آخر خمیرها را از یخچال خارج کنید و آن مقدار خمیری را که با پودر شکلات مخلوط کرده اید را به صورت گرد وسط خمیر بگذارید

حالا خمیر را جمع کرده و به شکل توپ کوچک درآورید، هر توپی را که درست می کنید داخل سلفون بپیچید تا سلفون دور خمیر را بپوشاند و در مرحله آخر می توانید آن را با سس شکلات، ترافل و  پودر نارگیل به دلخواه تزیین کنید.

همچنین می توانید داخل این شیرینی از شکلات استفاده کنید و هم بعد از گلوله کردن خمیر دور آن، شیرینی را داخل پودر کاکائو یا شکلات آب شده بغلتانید.

طرز تهیه موچی کاکائویی به همین سادگی است، می توانید داخل مواد اولیه ی خمیر موچی نیز از پودر کاکائو استفاده کنید، همچنین می توانید از میوه های دلخواهتان نیز در مواد داخل موچی استفاده کرده و خوشمزگی طعم آن را دو برابر کنید.

موچی

طرز تهیه موچی ساده با مغز توت فرنگی بسیار خوشمزه


مواد لازم:
- آرد برنج سفید    ۱ پیمانه
- پودر نشاسته      نصف پیمانه
- توت فرنگی        ۲۰۰ گرم
- شکر سفید         ۳ قاشق غذاخوری
- آب                  ۲/۳ لیوان
- نمک               یک دوم قاشق چایخوری

طرز تهیه:
برای تهیه کیک برنجی با مغز توت فرنگی آرد برنج و شکر و نمک را مخلوط کرده و ۲ بار الک می‌کنیم، سپس ۲/۳ لیوان آب را به آن اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم.

سپس روی ظرف را با نایلونی پوشانده و به مدت یه دقیقه در ماکرویو قرار می‌دهیم، پس از یک دقیقه مواد را خارج کرده هم بزنید و دوباره برای مدت ۱ دقیقه دیگر در ماکرویو قرار بدهید.  بهتر است این مراحل را ۳ بار تکرار کنید تا کیک برنجی به خوبی پخته و منسجم شود.

بر روی تخته‌ای نشاسته ذرت ریخته و خمیر آرد برنج را به خوبی ورز می دهیم،  سپس خمیر را به ۶ یا ۷ قسمت مساوی تقسیم کرده و هر قسمت را در کف دست خود باز کنید.

سپس یک توت فرنگی یا نصفه را در وسط خمیر گذاشته و خمیر را دور توت فرنگی می‌پیچیم، کیک برنجی‌ها را برای ۱ تا ۲ ساعت قبل از سرو در پخچال بگذارید تا خوب سرد شوند.

موچی

نکات مهم در تهیه و مصرف موچی

دقت داشته باشید که حتما باید از آرد برنج گلوتینوس یعنی آرد مخصوص موچی استفاده کنید، اگر با آرد برنج معمولی آن را تهیه کنید موچی شما خوب نمی شود و یا حتی ممکن است بد طعم باشد.نکته مهم دیگر اینکه باید مراقب باشید و موچی را کاملا بجوید زیرا ممکن است اگر خوب جویده نشود و آن را قورت دهید باعث خفگی شما شود، زیرا  موچی  بسیار چسبنده است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .