تبیان، دستیار زندگی

شایع‌ترین دلایل بی‌حسی دست چپ

بی‌حسی دست چپ، یک احساس غیرمعمول است که گاهی ممکن است آن را تجربه کنید. بی‌حسی دست چپ، علامتی است که خیلی‌ها را نگران می‌کند چون معمولاً به احتمال یک حمله قلبی ربط داده می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بی حسی دست چپ
بی‌حسی در یک یا هر دو دست در واقع یک احساس نسبتاً شایع است که می‌تواند ریشه در عوامل گوناگونی داشته باشد. ضمناً، این عارضه می‌تواند قلبی و عروقی باشد. بنابراین باید به بی‌حسی دست چپتان توجه کنید چون ممکن است نیاز به اقدامات اورژانسی داشته باشید.
چیزهایی که باید به آن‌ها توجه کنید این است که ببینید آیا علاوه بر بی‌حسی دست چپ، علائم دیگری هم دارید یا نه، مثلاً گردن درد، درد قفسه سینه، اضطراب، استفراغ و ... . همچنین باید ببینید آیا دردی که دارید با فعالیت بدنی بدتر می‌شود یا آیا بعد از قرار گرفتن در وضعیتی که راحت نیستید روی می‌دهد.
حالا علت بی‌حسی دست چپ چیست؟ با توجه به شایع بودن این مسئله، به جزئیاتی در مورد علت‌های احتمالی بی‌حسی دست چپ می‌پردازیم و نکاتی در مورد آن ارائه می‌دهیم. یادتان باشد که این مطلب فقط اطلاع‌رسانی می‌کند و شما باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

علت‌های احتمالی بی‌حسی دست چپ

بی‌حسی دست چپ می‌تواند دلایل مرتبط با قلب یا نامرتبط با قلب داشته باشد. به همین دلیل مهم است که تفاوت علائم را بدانید تا اقدام پزشکی لازم را انجام دهید.

بی‌حسی دست چپ مرتبط با قلب
بیماری عروق کرونری اغلب یکی از دلایل بی‌حسی دست چپ است که حتی می‌تواند در هر دو دست نیز خود را نشان دهد.
علاوه بر بی‌حسی یک یا هر دو دست، علائم زیر نیز ممکن است وجود داشته باشند:
. درد توان‌فرسا یا درد پشت جناغ سینه، یا دردی شدید در قفسه سینه که محل آن مبهم است (آنژین پکتوریس)
. دردی که تا نواحی گردن یا بالای شکم، بین دو کتف، آرواره، دندان‌ها یا شانه‌ها منتشر می‌شود
. احساس سنگینی و فشار
این علائم می‌توانند ناشی از فشار فیزیکی، استرس یا قرار گرفتن در معرض سرما باشند. به طور کلی، این درد تا چند دقیقه ادامه دارد (دو تا پنج دقیقه) و ممکن است با برطرف شدن عامل محرکه اصلی، ناپدید شود.
اما همیشه هم اتفاق به این صورت نیست و ممکن است طی استراحت نیز سراغ فرد بیاید. همچنین ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد، مانند:
. فرد احساس می‌کند در حال مُردن است
. اضطراب
. تعریق
. تهوع و استفراغ
. شکم‌درد
. آروغ زدن
. تنگی نفس
. از حال رفتن
اگر مشکوک به حمله قلبی هستید فوراً با اورژانس تماس بگیرید یا خود را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید. یادتان باشد که هر چه زودتر اقدام کنید، بهتر تشخیص داده خواهد شد و درنتیجه بهتر درمان می‌شوید.
بی‌حسی دست چپ نامرتبط با قلب
آرتروز گردن یک عارضه‌ی تحلیل برنده در ستون فقرات در قسمت گردن است که به آن اسپوندیلوز گردن نیز می‌گویند. این بیماری معمولاً بعد از 40 سالگی ایجاد شده و با افزایش سن شدت می‌گیرد. در واقع، خیلی از افراد بالای 60 سال به آرتروز گردن دچارند.
تا امروز ما می‌دانیم که عواملی مانند سیگار کشیدن، زیاد جسم سنگین بلند کردن یا وضعیت نادرست بدنی می‌توانند آرتروز گردن را بدتر کنند. آرتروز گردن اغلب خود را به صورت گردن درد و شانه درد، سردرد و درد در ناحیه استخوان پس‌سری نشان می‌دهد و ضمناً می‌تواند حرکت را محدود کند.
این نوع دردها می‌تواند با انجام فعالیت‌های خاص یا حرکات سر، ظاهر شده یا تشدید شوند. ضعف عضلانی نیز در افراد دچار آرتروز گردن شایع می‌باشد. البته لازم به ذکر است بعضی از بیماران علی‌رغم داشتن علائم آرتروز در تست‌های تصویری، درد یا بی‌حسی در دست‌ها ندارند.
حتماً باید بررسی شود که آیا بی‌حسی، مرتبط با درد است یا نه (خصوصاً در قسمت سر و گردن و اینکه تحت چه شرایطی روی می‌دهد)، تا تشخیص درست داده شود. ضمناً اگر سابقه‌ی تصادف یا آسیبی وجود دارد باید به پزشک گفته شود.
پزشک معاینه‌ی فیزیکی انجام می‌دهد اما به احتمال زیاد نیاز به آزمایشات تصویری نیز هست تا وجود آرتروز تائید شود. به طور کلی، درمان شامل تجویز داروی مسکن، فیزیوتراپی (ورزش، ماساژ و تمرینات کششی)، تغییر و اصلاح وضعیت بدن و ... می‌شود. در موارد نادر ممکن است به درمان‌های تهاجمی نیاز باشد.

دیگر علت‌های نامرتبط با قلب برای بی‌حسی دست چپ

. وضعیت نادرست بدن هنگام خواب
. سندرم تونل کارپال
. بیماری تنیس البو یا آرنج تنیس بازان
. بیماری گلف البو یا آرنج گلف بازان
. نوروپاتی دیابتی
. سندرم تونل کوبیتال
. رادیکولوپاتی یا درگیری اعصاب گردن
. جریان خون ناکافی
اگر جریان خون کافی در بدن برقرار نباشد می‌تواند باعث بی‌حسی و گزگز در هر دو دست شود. محدود شدن جریان خون در دست‌ها می‌تواند نتیجه‌ی آسیب یا یک بیماری مانند فشارخون بالا، دیابت و یا نارسایی کلیوی باشد. اگر علت بی‌حسی و گزگز دست‌هایتان جریان خون ناکافی باشد ممکن است درد و سردی دست‌ها و انگشتان را نیز تجربه کنید.
. آسیب‌دیدگی عصب
آسیب‌هایی که به عصب‌های دست وارد می‌شوند می‌توانند در پیام‌هایی که از مغز فرستاده می‌شوند اختلال ایجاد کرده و سبب بی‌حسی شوند. مثلاً Brachial plexus neuropathy نوروپاتی شبکه بازویی، نوعی آسیب عصبی است که در آن عصب‌هایی که از دست‌ها به ستون نخاعی می‌روند آسیب دیده‌اند. نوروپاتی شبکه بازویی می‌تواند سبب درد در شانه‌ها و دست‌ها و بی‌حسی و محدودیت در حرکت شود. ورزش‌هایی که در آن‌ها برخورد وجود دارد، تصادفات اتومبیل و دیگر عوامل می‌توانند منجر به این نوع آسیب عصبی شوند.
. کم‌کاری تیروئید
کم‌کاری تیروئید می‌تواند علائمی ایجاد کند از جمله بی‌حسی، گزگز شدن، و احساس سوزن سوزن شدن‌های دردناک که می‌توانند روی دست‌ها اثر بگذارند. کم‌کاری تیروئید ناشی از کمبود تولید هورمون تیروئید توسط غده‌ی تیروئید می‌باشد که می‌تواند علائمی مانند خستگی، حساسیت به سرما، افزایش وزن، خشکی پوست و ... نیز ایجاد نماید.
. بیرون‌زدگی دیسک
بیرون زدن یک دیسک که در نزدیکی عصب‌هایی قرار دارد که به دست چپتان می‌رسند می‌تواند باعث بی‌حسی و گزگز در این دست شود. ریسک فاکتورهای این عارضه شامل مکرراً قوز کردن یا دولا شدن و یا چرخاندن کمر، بلند کردن اجسام سنگین، سیگار کشیدن و نداشتن تحرک بدنی می‌شود.
. کمبود ویتامین B12
ویتامین B12 یک ماده‌ی مغذی بسیار مهم است که به عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند، بنابراین عجیب نیست که کمبود آن منجر به بی‌حسی و گزگزی شود که معمولاً دست‌ها و پاها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
. ام‌اس
احساس گزگز و کرختی در دست می‌تواند از علائم اولیه‌ی ام‌اس باشد. این بیماری که مربوط به سیستم عصبی است، به ماده‌ی اطراف سلول‌های عصبی که محافظ آن‌هاست آسیب می‌زند که باعث می‌شود پیام‌رسانی بین مغز و بدن، کُند شده یا مهار شود. علائم ام‌اس شامل ضعف عضلانی، مشکلاتی در تعادل و هماهنگی بدن، مشکلات ادراکی، اختلال در بینایی و بی‌حسی و گزگز که گاهی فقط در یک سمت بدن رخ می‌دهد می‌شود.
فراموش نکنید که اگر علت بی‌حسی ناشی از یک عامل نامرتبط با قلب باشد (آرتروز، تنیس البو یا غیره)، بی‌حسی در هر دستی می‌تواند رخ دهد، یعنی یا دست چپ یا دست راست.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.