تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه دسر کیک برنجی یا یخمک لوبیای کره‌ای

دسر یخمک لوبیا یا کیک برنجی در کشورهای شرق آسیا به خصوص کره محبوبیت زیادی دارد و برای تهیه این غذای پرطرفدار به خمیر لوبیای قرمز نیاز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذاهای کره ای
کیک برنجی، یک کیک بخار پز جذاب و پر طرفدار که از آن هم برای تهیه غذاهای کره ای استفاده می شود و هم می توان با اضافه کردن مقداری طعم دهنده های خوش عطر و طعم مثل نارگیل، هل و بادام هندی آن را به عنوان  دسر استفاده نمود.

غذاهای کره ای

طرز تهیه کیک برنجی ساده


مواد لازم:
- برنج                                   ۴ پیمانه
- شیره قند                             ۴ پیمانه
- نارگیل تازه مکعبی خرد شده    به مقدار دلخواه
- بادام هندی                          ۲۵ گرم
- پودر هل                              به مقدار لازم
- آب                                     ۴ پیمانه

طرز تهیه:

اگر از علاقمندان غذاهای کره ای هستید، حتماً اسم کیک برنجی کره ای را زیاد شنیده اید. یک کیک بخارپز جذاب و پر طرفدار که با اضافه کردن  طعم دهنده های خوش عطر تهیه می شود.


در اولین مرحله از طرز تهیه کیک برنجی ساده باید برنج را بشویید و داخل آب بریزید، اجازه دهید برنج برای یک شبانه روز خیس بخورید.سپس آب آن را خالی کنید و برنج را روی یک پارچه پهن کنید تا کاملاً خشک شود، ممکن است این مرحله چند روز طول بکشد، می توانید برنج را روی بخاری و یا زیر آفتاب قرار دهید تا زودتر خشک شود.

سپس برنج را آسیاب کنید و کاملاً به صورت آرد درآورید، اگر زمان کافی برای انجام این کار ندارید، می توانید از آرد برنج آماده نیز استفاده کنید.

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک برنجی ساده باید مقداری آب داخل قابلمه بریزید و روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید.

غذاهای کره ای
سپس بادام هندی آسیاب شده را همراه با نارگیل و پودر هل و شیره قند به آن اضافه کنید، زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، آرد برنج را به آن اضافه کنید.

مواد را خوب با هم ترکیب کنید تا کمی نرم شوند، در نهایت شعله گاز را خاموش کنید و کمی صبر کنید تا مواد خنک شوند.

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک برنجی ساده باید خمیر کیک را داخل قالب بریزید، برای این کار می توانید از یک قالب بزرگ یا چند قالب کوچک کاپ کیک استفاده کنید.

کف قالب را با استفاده از مقداری روغن یا کره آب شده چرب کنید، سپس مقداری خمیر کیک برنجی را داخل آن بریزید، روی کیک نیز مقداری روغن بریزید، سپس برای حدود ۳۰ دقیقه قالب ها را داخل فر قرار دهید تا کاملاً پخته شوند.

غذاهای کره ای

طرز تهیه دسر کیک برنجی کره ای با لوبیا قرمز


مواد لازم:
- آرد برنج            3 پیمانه
- لوبیا قرمز           نصف پیمانه
- شکر قهوه ای      1 پیماانه
- دارچین             ۱ قاشق چایخوری
- عصاره وانیل      نصف قاشق جایخوری
- دانه کنجد         به مقدار لازم
- روغن کنجد       ۱ قاشق غذاخوری
- آب جوش         ۳/۴ پیمانه
- نمک                به مقدار لازم
 
طرز تهیه:
در اولین مرحله از طرز تهیه کیک برنجی کره ای با لوبیای قرمز باید لوبیاها را برای چند ساعت در آب قرار دهید، چند بار آب آن ها را عوض کنید تا نفخ آن از بین برود، سپس لوبیای خیس خورده را آبکشی کنید و در قابلمه متوسط بریزید.

مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و آن را با حرارت متوسط روی شعله گاز قرار دهید، اجازه دهید تا آب به جوش بیاید و لوبیاها آن قدر پخته شوند که نرم شوند، سپس لوبیاها را در آبکش بریزید و آب آن را تخلیه کنید، حالا لوبیا قرمز پخته شده را داخل میکسر یا غذاساز بریزید، خوب هم بزنید تا لوبیا به شکل پوره شود.

ب
غذاهای کره ای
عد از پوره شدن لوبیاها در این مرحله از طرز تهیه کیک برنجی کره ای باید لوبیاها را به همراه شکر قهوه ای، وانیل و دارچین در یک قابلمه بریزید، کمی نمک هم به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید،سپس شعله گاز را با حرارت متوسط روشن کنید و مواد را هم بزنید، اجازه دهید مواد برای ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشد، سپس شعله گاز را خاموش کنید و مواد را داخل ظرفی ریخته و کنار بگذارید.

در این مرحله از طرز تهیه کیک برنجی کره ای باید خمیر کیک برنجی را آماده کنید، ابتدا آرد برنج، نمک و آب جوش را در یک کاسه بزرگ با هم ترکیب کنید، سپس روی کاسه را با سلفون بپوشانید و یک شکاف در آن ایجاد کنید و کاسه را برای ۲ دقیقه در مایکروفر قرار دهید.

سپس خمیر کیک برنجی را با کمک یک قاشق چوبی خوب هم بزنید. دوباره روکش پلاستیکی را روی کاسه قرار دهید و آن را برای ۲ دقیقه دیگر در مایکروفر بگذارید، حالا مقداری روغن کنجد روی تخته آشپزی بریزید، سپس خمیر کیک را روی تخته قرار دهید، با کمک گوشتکوب چوبی برای ۵ دقیقه خمیر را بکوبید تا صاف و نرم شود.

برای آماده کردن خمیر کیک برنجی می توانید به جای مایکروفر از روش بخارپز نیز استفاده کنید، برای این کار باید بعد از ترکیب کردن مواد، خمیر را داخل یک کاغذ روغنی بزرگ قرار دهید، سپس یک ظرف را پر از آب کنید و خمیر را با کاغذ روغنی داخل آب بگذارید تا برای ۲۵ دقیقه بخارپز شود.

در این مرحله باید بعد از آماده کردن خمیر کیک، مقداری از آن را بردارید، خمیر را روی تخته صاف کنید و یک قاشق خمیر لوبیا در وسط آن قرار دهید. سپس با احتیاط لبه های خمیر را تا کنید و آن را با انگشتان خود فشار دهید تا کاملاً بسته شود.

بعد از اینکه همه کیک برنجی ها را آماده کردید، باید یک قابلمه بزرگ بردارید و مقداری آب در آن بریزید، قابلمه را با شعله متوسط روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید، سپس کیک های برنجی را به آرامی داخل آب بیندازید، هر زمان که کیک برنجی ها به روی آن آمدند، آن ها را بردارید و فوراً داخل آب سرد بیندازید.

در آخرین مرحله؛ بعد از انداختن کیک برنجی ها در آب سرد، اجازه دهید برای  ۲ دقیقه در آب سرد بمانند، سپس کیک ها را بردارید و روی یک کاغذ روغنی قرار دهید، حالا صبر کنید تا کیک ها به طور کامل خشک شوند، سپس می توانید برای روی کیک برنجی از پودر نارگیل و دانه کنجد استفاده کنید، برای زیباتر شدن کیک های برنجی می توانید آن ها را در پودر نارگیل و کنجد بغلتانید.

غذاهای کره ای

طرز تهیه کیک برنجی کره ای با مغز توت فرنگی


مواد لازم:
- آرد برنج سفید    1 پیمانه
- پودر نشاسته      نصف پیمانه
- لوبیای قرمز       250 گرم
- توت فرنگی       200 گرم
- شکر سفید        5 قاشق غذاخوری
- عسل               4 قاشق غذاخوری
- نمک               نصف قاشق چایخوری
- آب                 به میزان لازم

طرز تهیه:
برای تهیه خمیر لوبیای قرمز لوبیا ها را شسته و در قابلمه ای می ریزیم، 6 لیوان آب را به آن اضافه کرده و به مدت 1 ساعت آن را حرارت می دهیم تا لوبیا ها کاملا بپرند، اگر همچنان لوبیاها نپخته بودند بهتر است مدت بیشتری بر روی حرارت بمانند تا کاملا پخته شوند.

غذاهای کره ای
سپس لوبیاها را از روی حرارت برداشته و در میکسر و یا مخلوط کن می ریزیم تا له شوند، حالا آب، عسل، شکر سفید و نمک را به مخلوط  اضافه کرده و دوباره مخلوط کن را روشن می کنیم تا جایی که مواد کاملا له شوند.

مخلوط را دوباره در قابلمه ای ریخته و به مدت 15 دقیقه حرارت می دهیم تا به صورت خمیری یکدست در آید، خمیر لوبیا را می توانید در شیشه های در بسته در یخچال نگهداری کنید.

برای تهیه کیک برنجی با مغز توت فرنگی آرد برنج و شکر و نمک را مخلوط کرده و 2 بار الک می کنیم، سپس کمی آب به آن اضافه کرده و خوب هم می زنیم، حالا روی ظرف را با نایلونی پوشانده و به مدت یک دقیقه در ماکرویو قرار می دهیم، پس از یک دقیقه مواد را خارج کرده هم بزنید و دوباره برای مدت 1 دقیقه دیگر در ماکرویو قرار بدهید. (بهتر است این مراحل را 3 بار تکرار کنید تا کیک برنجی به خوبی پخته و منسجم شود.)

در این مرحله روی تخته؛ نشاسته ذرت ریخته و خمیر آرد برنج را به خوبی ورز میدهیم، سپس خمیر را به 6 یا 7 قسمت مساوی تقسیم کرده و هر قسمت را در کف دست خود باز کنید.

در میان خمیر یک قاشق از خمیر لوبیای قرمز گذاشته و آن را نیز بر روی خمیر پهن کنید،سپس یک توت فرنگی در وسط خمیر گذاشته و خمیر را دور توت فرنگی می پیچیم، کیک برنجی ها را برای 2 ساعت قبل از سرو در پخچال بگذارید تا خوب سرد شوند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .