تبیان، دستیار زندگی

شیشه بالکن چیست و انواع آن کدام است؟

در خانه های ما فضا های نادری وجود دارند که بتوانند همانند یک بالکن کاربردهای چند منظوره با امکانات متنوع را فراهم کنند. این بالکن ها میتوانند به کمک ما به منبعی برای لذت و فرصت تبدیل شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیشه بالکن چیست و انواع آن کدام است؟
بالکن‌های شیشه‌ای مدتی است که در طراحی خانه‌های ایرانی متداول شده و هر روز به طرفداران آن افزوده می‌شود. شیشه بالکن به دلایل مختلفی مثل زیبایی، امکان استفاده بهتر از مناظر بیرونی، طراحی آسان، نصب بدون دردسر و مدرن بودن مورد توجه قرار گرفته است. در گذشته این نوع طراحی بیشتر در مکان‌های عمومی مثل بالکن کافی شاپ‌ها هتل‌ها و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت اما این روزها عمومیت یافته و در منازل مسکونی لوکس و زیبا هم استفاده می‌شود. در این مطلب به این سوال که شیشه بالکن چیست و انواع آن کدام است پاسخ می‌دهیم، همراه ما باشید.
 

شیشه بالکن دقیقا چیست و چرا این روزها محبوب شده است؟

در خانه های ما فضا های نادری وجود دارند که بتوانند همانند یک بالکن کاربردهای چند منظوره با امکانات متنوع را فراهم کنند. این بالکن ها میتوانند به کمک ما به منبعی برای لذت و فرصت تبدیل شوند. آسمان محدودیت شماست زمانیکه فرصت های این فضا را برای شما به ارمغان بیاوریم.
سیستم های شیشه بالکن ، بالکن شما را از باران، برف، باد، گرد و غبار و پرندگان دور نگاه داشته و به عنوان محافظی برای سطوح داخلی و سازه های بالکن عمل خواهد کرد و بنابراین با طولانی کردن فواصل تعمیر و نگه داری سبب کاهش هزینه های شما خواهد شد. این سیستم ها همچنین سبب کاهش سروصدا و صرفه جویی در انرژی خواهد شد.

استفاده از شیشه بالکن چه مزیت‌هایی دارد؟

استفاده از شیشه بالکن علاوه بر اینکه طراحی فضای خانه شما را مدرن‌تر و شیک‌تر می‌کند به طراحی خانه حالتی مینیمال می‌دهد که این روزها بسیار پر طرفدار است. شیشه نور خورشید را به راحتی از خود عبور می‌دهد به این ترتیب خانه‌هایی که دیواره بالکن آن شیشه‌ای است پرنورتر هستند و نمای زیباتری هم به ساختمان می‌دهند. یکی دیگر از استفاده از شیشه در بالکن‌ها این است که مانعت نفوذ سر و صدا، گرد و غبار یا هر عامل خارجی مثل حشرات ریز به داخل ساختمان شده و در عین حال شما بدون دردسر می‌توانید بیرون ساختمان را ببینید. دیوارها فضای بالکن را تنگ کرده و باعث ایجاد حس خفگی و دلمردگی در بالکن می‌شوند این در حالی است که شیشه انرژی مثبت زیادی به محیط منتقل کرده و فضا را بزرگتر از اندازه واقعی خود نشان می‌دهد. شیشه بالکن‌ها نواع مختلفی دارد و علاقه‌مندان می‌توانند بسته به آب و هوای منطقه شیشه مناسب را انتخاب کنند.

استفاده از شیشه بالکن چه مزیت‌هایی دارد؟


انواع شیشه بالکن کدام است؟

شیشه بالکن‌ها انواع مختلفی دارند که در اینجا به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

شیشه بالکن ریلی (کشویی)
این شیشه بالکن در جنوب اروپا و سراسر ایالات متحده بسیار محبوب است و برای اتاق‌های هتل، آپارتمان‌ها و اقامتگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. این نوع از شیشه بالکن استفاده از بالکن را راحت‌تر کرده و برای فضاهای باز و بزرگ انتخاب بسیار مناسبی است.

 شیشه بالکن بدون قاب
این شیشه‌ها به شکل کامل باز شده و می‌توان آن‌ها را در کنار دیوار تا کرد به همین دلیل بسیار محبوب هستند. نظافت این نوع از شیشه‌ها آسان بوده و دسترسی به آن‌ها هم بسیار آسان است. قدرت مقاومت این نوع از شیشه‌ها بسیار زیاد است و می‌توانند بادی به سرعت 300 کیلومتر را هم به راحتی تحمل کنند.

بهترین شیشه بالکن چه مشخصاتی دارد؟

شیشه‌های بالکن با قطرهای مختلفی طراحی و عرضه می‌شوند که بسته به نوع فضا می‌توان از ضخامت مناسب استفاده کرد. شیشه‌هایی که برای این منظور بکار برده می‌شوند معمولا شفاف هستند اما اگر برای مقاوم سازی بیشتر در مواد اولیه آن‌ها آهن بکار برده شود گاهی در عین شفافیت رنگ آن‌ها به سبزی هم متمایل می‌شود. این نوع شیشه بالکن درجه یک است و سایر انواع شیشه گران‌تر است.
این روزها برندهای متنوعی از شیشه بالکن در بازار موجود است که کار انتخاب را کمی دشوار می‌کند، هنگام خرید بهتر است به سراغ شیشه‌های استاندارد از برندهای معتبر و خوشنام بروید که امتحان خود را در بازار ایران پس دادند و با خیال راحت می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.
شیشه بالکن خوب به دما حساسیت زیادی ندارد و با تغییر دما آسیبی نمی‌بیند. این شیشه‌ها اغلب ضد ضربه و ضد خش هستند و به سادگی کیفیت اولیه خود را از دست نمی‌دهند. برخی از انواع باکیفیت و گرانقیمت این شیشه‌ها قادرند وزن انسان را تحمل کنند و شخص با خیال راحت حتی می‌تواند روی آن‌ها گام بردارد.
شیشه بالکن باکیفیت طی سالیان شفافیت خود را از دست نمی‌دهد و اتصالات و متعقلقات آن هم به خوبی روز اول کار می‌کنند. به هیچ عنوان از شیشه‌های معمولی که برای بالکن طراحی نشده استفاده نکنید، چراکه استحکام و کیفیت لازم را ندارند و ممکن است بشکنند یا آسیب ببینند.

چطور می‌توان از شیشه بالکن به بهترین شکل نگهداری کرد؟

مقاومت شیشه بالکن بسیار بالا است به همین دلیل در برابر تابش نور مستقیم آفتاب، رطوبت یا سایر عوامل بازدارنده محیطی آسیب ندیده یا زنگ نمی‌زند. بهترین راه نگهداری و مراقبت از این شیشه‌ها نظافت مستمر آن‌ها است و کار دیگری نیست که لازم باشد برای نگهداری آن‌ها انجام دهید.
بهترین شیشه‌ها هم در مقابل ضربه‌های خیلی شدید نمی‌توانند مقاومت کنند، بنابراین باید دقت کنید به شیشه‌ها ضربه‌های سخت و سنگین وارد نشود. امنیت این شیشه‌ها بسیار زیاد است و در عین حال بسیار زیبا هستند بنابراین انتخاب آن‌ها برای خانه شما بسیار مناسب است به شرط آنکه دقت کنید و انتخابی متناسب با شرایط محیطی، آب و هوایی و انتظاری که از شیشه دارید داشته باشید.
شیشه‌ها را با دستمال مناسب تمیز کنید و از بکار بردن ابزارهای تیز مثل کاتر، سیم ظرفشویی و مشابه آن برای تمیز کردن این شیشه‌ها استفاده نکنید.

چه کسانی برای نصب شیشه بالکن مناسب هستند؟

نصب شیشه بالکن یک کار تخصصی است که باید توسط تکنسین‌های دارای مهارت انجام شود، نکته دیگر این که هنگام نصب این شیشه‌ها باید تمامی نکات ایمنی به دقت رعایت شود، افراد غیر حرفه‌ای علاوه بر اینکه ممکن است با نصب غیر صحیح عمر شیشه‌ها را کم کنند با عدم رعایت نکات ایمنی ممکن است هنگام نصب به خود و دیگران آسیب وارد کنند.
اتصالات باید در محل مناسب قرار بگیرند و به بهترین شکل ممکن محکم شوند، این کار معمولا به دو یا چند نفر نیاز دارد که به صورت هماهنگ با هم کار کنند. برای کاهش هزینه‌ها به سراغ افراد نامناسب نروید که ممکن است خسارت زیادی را به شما تحمیل کند.

منبع مقاله:
شیشه بالکن سهند
ویکی پدیا