تبیان، دستیار زندگی

سفر به جاهای دیدنی کرمانشاه

کرمانشاه، یکی از زیباترین و دیدنی ترین استان های تاریخی در غرب ایران می باشد. این استان در دوران ساسانیان جزو پایتخت های كشور ایران و از اقامتگاه های پادشاهی ساسانیان بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کرمانشاه
کرمانشاه ،یكی از استان های غربی وكوهستانی ایران است که با استان های ایلام، لرستان، همدان وكردستان و همچنین کشور عراق هم مرز می باشد. این منطقه در هر زمان از مهمترین مناطق سیاسی و گردشگری زمان خود بوده است.

همان طور که گفتیم این استان جز استان های مرزی کشور محسوب می شود و با عراق همسایه می باشد، از این رو طی هشت سال دفاع مقدس به طور کامل درگیر جنگ زمینی و هوایی با ارتش عراق بود.

شهرستان های اسلام آباد غرب، سرپل ذهاب، سنقر، هرسین، کنگاور، جوانرود، صحنه، پاوه، گیلانغرب، روانسر، دالاهو، قصر شیرین و ثلاث بابا جانی، در این استان قرار گرفته است. این استان بخشی از رشته کوه زاگرس را در خود جای داده است. کوه های زاگرس در این منطقه شامل کوه بیستون، کوه آتشگاه، کوهستان پروا، کوه فرخشاد، کوه سه کل، کوه خرامان، کوه دالاخانی، کوه دالاهو، سفید کوه، شاودالان، کوه بلوچ، کوه شاهو، کوه ماکوان و کوه میوله می شود.
 استان کرمانشاه آب و هوای بسیار دلپذیری دارد که در دسته اقلیم های معتدل کوهستانی قرار دارد. از این رو می توانید این استان را برای سفر تابستانی خود انتخاب کنید.
 در این استان جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار زیبایی وجود دارد. در ادامه می خواهیم برخی از آنها را به شما معرفی کنیم:

 استان کرمانشاه آب و هوای بسیار دلپذیری دارد که در دسته اقلیم های معتدل کوهستانی قرار دارد. از این رو می توانید این استان را برای سفر تابستانی خود انتخاب کنید.


آبشار پیران

یکی از جاذبه های طبیعی زیبا و دیدنی در استان کرمانشاه، آبشار پیران می باشد. این آبشار در قسمت شمال غرب شهر ریژاو و در روستای ژالکه شهرستان سرپل ذهاب واقع شده و از جمله بلندترین آبشارهای ایران به حساب می آید. این آبشار، عنوان بلند ترین آبشار ایران را از آن خود کرده است.
در نزدیکی این آبشار روستایی به نام پیران است که نام آبشار از همین روستا گرفته شده است. این آبشار که به نام آبشار ریجاب یا ریژآوو هم شناخته می شود، آن ها در زبان خود آب را «آوو» صدا می زنند و بخش دوم واژه یعنی «ریژ» نیز به معنی ریختن است.این آبشار به سه طبقه بودنش معروف است. یعنی اینکه صخره ها مسیر آب را به سه طبقه تقسیم کرده اند. اگر ارتفاع آبشار را از بالاترین نقطه تا سطح زمین در نظر بگیریم، حدود ۱۵۰ متر است. اگر هم بخواهیم از قسمتی که به پایین می ریزد، به اصطلاح حوزه آبریز، ارتفاع را اندازه بگیریم، به ارتفاعی حدود ۱۰۰ متر می رسیم.

 در کنار این آبشار صخره هایی دیده می شود که فرصت را برای کسانی که اهل صخره نوردی هستند، فراهم می کند.همانطور که گفتیم این استان جزء استانهای سرد کشور به حساب می آید، از این رو فصل پاییز و زمستان زمان مناسبی برای دیدن این آبشار نمی باشد.چون این مکان در این فصل ها بسیار سرد و دارای برف می باشد. بهترین فصل های بازدید از آبشار پیران، بهار و تابستان هستند که علاوه بر آب و هوای متعادل، لذت تماشای سبزی درختان را هم خواهید برد.

 در این منطقه پوشش های گیاهی فراوانی وجود دارد.از میان این پوشش های گیاهی می توان به  گونه هایی مانند درختان بلوط، پسته کوهی، زالزالک، آلبالوی وحشی، تمشک وحشی، بید، انجیر کوهی، گردو، انار، چنار، انگور، هلو، و زیتون  اشاره کرد. علاوه بر این گونه ها در این منطقه ،گونه های گیاهان دارویی مانند چینور، گنور و ریواس، سماق، اسپند، زو، کنگر، سیرونه، پیچک و کول، قارچ، تولکه، ترشکه، گیلاخه، چاوبازه، شن و سیاکوز هم یافت می شود.

سرآب نیلوفر

سرآب نیلوفر

در استان کرمانشاه سرآب‌های بسیاری وجود دارد که یکی از زیباترین آن‌ها سراب نیلوفر ؛دریاچه کوچکی است که در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه قرار گرفته است . این سرآب پر از گل های نیلوفر آبی است که در فصول گرم سال غنچه ها و برگ های آن سر از آب برآورده و قسمت زیادی از آن را می پوشاند. این دریاچه ی کوچک در دامنه کوه کماجار بوده و جزو مناطق بکر کشور است.

 تا چند سال قبل هم سطح این دریاچه پوشیده از نیلوفرهای زیبا بود اما به دلایلی از جمله خشکسالی‌های پیاپی و همچنین چاهای عمیقی که در اطراف سراب حفر شده‌اند؛ باعث شده اند دریاچه رو به خشکیدگی ررو و کم‌تر اثری از نیلوفرهای آن باقی ماند.

 در استان کرمانشاه سرآب‌های بسیاری وجود دارد که یکی از زیباترین آن‌ها سراب نیلوفر ؛دریاچه کوچکی است که در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه قرار گرفته است . این سرآب پر از گل های نیلوفر آبی است که در فصول گرم سال غنچه ها و برگ های آن سر از آب برآورده و قسمت زیادی از آن را می پوشاند. 


این دریاچه در زمانی که پر از آب بود، میزبان گونه‌های مختلف پرندگان و ماهی‌ها بود. در فصل زمستان، پرندگان مهاجر در کنار دریاچه مشاهده می شوند.

سراب نیلوفر پنجاه و پنجمین اثر طبیعی ملی است که سازمان میراث فرهنگی، ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار داده است. اطراف این سرآب تأسیسات رفاهی گردشگری و پارکی احداث شده است.در کنار سراب فضای سبزی وجود دارد که معمولا خانواده‌ها اوقات خود را در آلاچیق‌های اطراف آن می‌گذرانند. قایق‌سواری در کنار دریاچه نیز از کارهایی است که می‌توانید انجام دهید تا اوقات خوشی را سپری کنید.

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه

غارهای زیادی در ایران وجود دارد که هر کدام برای خود زیبایی ها و ویژگی های منحصربه فری دارند. در میان تمام غارهایی که در ایران وجود داردغار قوری قلعه، از غارهای زیبا در استان کرمانشاه میباشد. این غار، یکی از جذاب‌ترین غارهای ایران و  بزرگترین غار آبی آسیا به حساب می‌آید و طولانی‌ترین غار ایران است. این غار 12 کیلومتر طول و 3140 متر عمق دارد.
 این غار قدمت بالا و پیشینه ی 65 ساله داردو از این جهت در بین غارهای ایرانی از اهیمت بالایی برخوردار است. این غار در ۲۵ کیلومتری شهرستان روانسر در مجاورت مسیر روانسر به پاوه قرار دارد. این غار در دامنه ی کوهی به نام شاهو قرار گرفته است.همانطور که گفتیم این غار ویژگی منحصر به فردی دارد و این ویژگی ، وسعت آن است که در میان دیگر غارهای آبی قاره‌ی کهن در خارومیانه، در رتبه ی اول قرار دارد.
 

  در غار قوری قلعه تالارهای زیبا در یک هزار و ۴۰۰ متری و ۵۰۰ متری به نام‌های تالار مریم، کوهان شتر، مسیر برزخ، بلور و تالار عروس دیده می شود. تالار مریم به عنوان یکی از زیباترین دیدنی‌ها، محوطه‌ای بزرگ و عظیم مانند حوضچه‌ای گسترده است که قندیل‌های زیبایی به آن زینت بخشیده‌اند. یکی از این قندیل‌ها شکل و شمایل حضرت مریم را دارد و به همین خاطر اسم این تالار را مریم گذاشته‌اند.

در این منطقه درختانی مانند درختان بلوط، انجیر کوهی، آلبالوی کوهی، بادام وحشی و همچنین در کنار این درختان حیواناتی مانند روباه، خرگوش، کل و بز که در اطراف این غار زندگی می‌کنند. همچنین این غار از لحاظ زیست‌شناسی محل زندگی گونه‌ ی نادر و کم یابی از خفاشی بنام خفاش موش گوشی است.
 این غار یکی از بزرگترین غارهای آبی در میان غارهای کهن می باشد و از لحاظ مساحت، حدود ۵۰۰ متر به ثبت رسیده است. طول این غار ۱۲ کیلومتر و عمق آن ۳۱۴۰ متر است به همین دلیل است که غار قوری قلعه را به عنوان یکی از بزرگترین غارهای آبی خاورمیانه می شناسند. حوضچه ‌های این غار به ۱۴ متر می‌رسد هم‌ چنین دمای درون غار ۷ تا ۱۱ درجه است و در همگی فصل‌های سال ثابت است.
 در غار قوری قلعه تالارهای زیبا در یک هزار و ۴۰۰ متری و ۵۰۰ متری به نام‌های تالار مریم، کوهان شتر، مسیر برزخ، بلور و تالار عروس  دیده می شود. تالار مریم به عنوان یکی از زیباترین دیدنی‌ها، محوطه‌ای بزرگ و عظیم مانند حوضچه‌ای گسترده است که قندیل‌های زیبایی به آن زینت بخشیده‌اند. یکی از این قندیل‌ها شکل و شمایل حضرت مریم را دارد و به همین خاطر اسم این تالار را مریم گذاشته‌اند.
در کنار تالار مریم، تالار  دیگری به نام کوهان شتر قرار دارد که شکل قندیل‌های آن به نحو زیاو شگفت انگیزی شبیه به اشکال مختلف است. کشتی، شیر و ساختمان‌های مختلف از جمله اشکالی است که طبیعت با قندیل‌های تالار کوهان شتر ساخته شده‌اند.

غار قوری قلعه
 تالار عروس هم یکی دیگر از دیدنی های زیبای این غار می باشد. در این تالار، کریستال‌های براق و سفیدرنگی وجود دارد که به حدی زیبا و بدون لک است که با راه رفتن روی آن‌ها می‌توان ردپای خود را دید. از سقف تالار عروس قندیل های زیبایی که ماند چلچراغ های باشکوه هستند، آویزان شده است.

تالار بتهوون هم یکی دیگر از زیبایی های شگفت انگیز غار قوری قلعه می باشد. این تالار  حوضچه‌های کم‌نظیر و زیبایی دارد، قندیل‌های درون این تالار، به طرز اعجاب انگیزی صداهای متفاوتی می‌دهند. دلیل نامگذاری این تالار به بتهوون این است که اگر به هرکدام از قندیل‌های تالار بتهوون دست زده شود، طنینی و صدای متفاوت از قندیل‌های دیگر تولید خواهد کرد، به همین علت نام این تالار را بتهوون گذاشته‌اند.
در این غار تالار دیگری به نماز وجود دارد که به تونل تاریکی ختم می شود و به برزخ مشهور است. این تونل ۲۲۰ متر طول و سه متر عرض دارد و نیمی از آن را آب گرفته است.

در انتهای غار قوری قلعه، آبشارهایی به طول 12 متر وجود دارد. در واقع پس از طی کردن ۲ فاز ابتدایی غار قوری قلعه یعنی سه هزار متر از ورودی غار، محوطه آبشارها شروع شده که در آن چهار آبشار قرار دارد و صحنه‌ای  زیبا و بی‌نظیر در غار ایجاد کرده است، ارتفاع این آبشارها از ۱۰ تا ۱۲ متر است.
تالاب هشیلان

تالاب هشیلان

یکی دیگر از زیبایی های استان کرمانشاه،تالاب هشیلان می باشد. این تالاب در فاصله ۳۱ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه در دهستان الهیارخانی قرار گرفته است. نام تالاب در زبان کردی، از دو بخش «هه‌شی» به معنی مار و «لان» به معنای خانه، گرفته شده است، از این رو نام هشیلان به معنی لانۀ ماران می‌باشد.آب تالاب هشیلان از سرآب سبزعلی تأمین می‌شود. آب تالاب در بالا دست به صورت سرآب و چشمه جوشان می‌باشد و در پهنهٔ تالاب به صورت کانال‌های بزرگ و کوچک پخش شده‌است.

 این تالاب زیستگاهی مناسب برای پرندگانی مثل لک لک، حواصیل، بوتیمار ، غار خاکستری و انواع اردک می باشد. روباه و شنگ هم در اطراف تالاب به فراوانی دیده می‌شود. این تالاب پناهگاه مناسبی جهت گذران زمستان برای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی می باشد. در این تالاب مارهای آبی، لاک‌ پشت برکه‌ای، لاک پشت مهمیز را به فراوانی می‌توان دید و همچنین آگاما، مارمولک و سمندر نیز از دیگر خزندگان تالاب هشیلان می‌باشند. در داخل و حاشیه تالاب جوندگانی از خانواده موش‌ها و پستاندارانی مانند گرگ، روباه، خرگوش، شغال و گربه وحشی زندگی می‌کنند.

 نام تالاب در زبان کردی، از دو بخش «هه‌شی» به معنی مار و «لان» به معنای خانه، گرفته شده است، از این رو نام هشیلان به معنی لانۀ ماران می‌باشد.


پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده است. در داخل محدودهٔ تالاب هیچ درخت خودرویی وجود ندارد و فقط گونه‌های بید به صورت خیلی پراکنده و بسیار کم در چند نقطه از تالاب رویش داشته‌اند.

 در این تالاب حدود ۱۱۰ جزیره كوچک و بزرگ با مساحت‌های تقریبی ۱۰۰ مترمربع تا حدود یک هكتار قرار گرفته‌اند که در فصل زمستان و در روزهای پر باران، بر اثر افزایش دبی آب تالاب، تعدادی از آن‌ها زیر آب پنهان می‌شوند.

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا

یکی از جاهای دیدنی و تاریخی استان کرمانشاه معبد آناهیتا می باشد. این معبد بزرگ‌ترین بنای سنگی ایران بعد از تخت‌جمشید است که در شهر کرنگاور در استان کرمانشاه واقع شده است. معبد آناهیتا از آثار باستانی دوران پیش از میلاد مسیح می باشد.

 معبد آناهیتا بعد از ظهور دین اسلام در کشور ایران دچار تغییرات زیادی شد و همین امر ابهامات زیادی را در مورد تاریخچه، معماری و نوع استفاده از بنا به وجود آورد. اما با توجه به نوشته‌ها و مستندات تاریخی، قدمت این بنای تاریخی عظیم به سه دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان بر می‌گردد.

این بنای عظیم تاریخی روی تپه‌ای به ارتفاع حدود ۳۲ متر نسبت به زمین‌های اطراف قرار گرفته است. قسمت ورودی بنا پله‌هایی دو طرفه دارد که در سمت جنوبی تعبیه شده است و در قسمت شمال پله‌هایی یک طرفه وجود دارد که به ساختمان معبد ختم می‌شود.

معبد آناهیتا، بزرگترین سازه سنگی یکپارچه در ایران شناخته شده است که در سال ۱۳۱۰ در فهرست ملی آثار تاریخی ایران ثبت شده است. در مورد این الهه داستان های زیادی وجود دارد که به فرمان او ابرها به زمین می آمدند و باران پاک به مردم هدیه داده می شد. ایرانیان باستان معتقد بودند که آناهیتا، فرشته‌ی فراوانی، زیبایی و باروری و آب است، به همین دلیل برای ارج نهادن به مقام آن، معبدی را برایش بنا کردند.این الهه جزو محبوب ترین ها بین ایرانیان بوده است. برخی از باستان‌شناسان سازمان میراث فرهنگی  معتقدند که این بنای عظیم سنگی، بخشی از کاخ ناتمام خسرو پرویز است.

 در مورد این الهه داستان های زیادی وجود دارد که به فرمان او ابرها به زمین می آمدند و باران پاک به مردم هدیه داده می شد. ایرانیان باستان معتقد بودند که آناهیتا، فرشته‌ی فراوانی، زیبایی و باروری و آب است، به همین دلیل برای ارج نهادن به مقام آن، معبدی را برایش بنا کردند.این الهه جزو محبوب ترین ها بین ایرانیان بوده است.


معماری این به گونه است که به سمت آب و الهه آب توجه شده است.دالان های اطراف معبد آب را به طرز بسیار زیبایی به وسط سازه و استخر مربعی هدایت می کردند. همچنین در دو طرف معبد نیز سردیسی از سرِ چهار گاو را روبروی هم قرار داده بودند تا در زمان آبگیری استخر تصویرشان به درون آب بیفتد و فضا زیبا شود. در مورد معبد بودن این ساختمان نیز می توان به تعداد زیادی علامت داغ به جا مانده از آتش بر روی صفحه های سنگی بنا اشاره کرد.

علامت های داغی که در آتشکده های زرتشتی دیده می شود، نشان دهنده انجام مراسمات مذهبی در این مکان بوده است. ستون ها و سرستونهای بزرگ توجه همه را به سوی خود جذب می کند. این بنا در صفحه ای با ۳ سطح از زمین ساخته شده بود که از پایین به بالا ابعاد آن کوچکتر شده است. این ساختمان کاملا بر اساس معماری ایرانی بنا شده است؛به این صورت  که بر روی ارتفاعات، تپه ها و صخره های طبیعی ساخته شده است.

 در این معبد، پرستشگاه ها و چهارطاقی آتشکده ها وجود دارد که برای انجام مراسم مذهبی در هوای آزاد به کار می رفت. حیاط وسیع محصور شده با دیوار و ستون وجود دارد. پله های دوطرفه برای ورودی بنا و فرم مربع در پلان ها و همچنین استفاده از مصالح سنگ، خشت و گچ نشان دهنده معماری ایرانی در این بنا است.
قلعه یزدگرد

قلعه یزدگرد

یکی دیگر از آثار باستانی استان کرمانشاه قلعه یزدگرد می باشد. مجموعه قلعه یزدگرد شهرستان دالاهو یکی از بزرگترین و کهن ترین قلعه های ایران باستان است که شهرتی جهانی دارد.
 در زمان های گذشته شاهان ایرانی برای حفاظت از حریم خود در مقابل تهاجم دشمنان قلعه های متعددی در این منطقه بنا کرده اندکه یکی از بناها، قلعه یزگرد می باشد.این قلعه در ارتفاعات روستای زرده شهرستان دالاهو واقع شده و به واسطه موقعیت و حصارکشی پیرامونش دژی دست نیافتنی بوده است. منطقه ای که قلعه در آن جای دارد را می‌توان یکی از جاذبه‌های طبیعی درنظر گرفت.
دلیل نام گذاری این قلعه، به یزگرد این است که این قلعه پناه گیری یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی و دخترش در این قلعه پس از حمله اعراب به ایران است، علاوه براین افسانه های بسیاری در میان مردم بومی درباره این قلعه وجود دارد.
این قلعه 40 کیلومتر مربع وسعت دارد و شهری بوده که 10 بنای بزرگ را در دل خود جای داده که آشپزخانه ،دروازه با دو برج منفرد، جای دار، تپه رش، گچ گنبد یا میدان، قلعه داور که آتشکده دوره ساسانی بوده و در اوایل اسلام کارگاه شیشه گری شد، نقاره خانه، آشیه وا(آسیابان) و دیوار گچ از جمله این بناها هستند.

 گچ گنبد یا «میدان» نام دیگر این محوطه است که مساحتی نزدیک بر ۳۲۰۰ مترمربع دارد. در اطراف این مجموعه می‌توان حصاری از برج‌هایی به شکل نیم‌دایره را دید. همچنین در بخش جنوبی آن و در قسمت شمالی کاخی وجود دارد که در آن تزئینات گچی زیبا و منحصربه فردی انجام شده است.

دیوار گچی این سازه با استفاده از قلوه و لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده است. طول آن حدود ۵ کیلومتر و عرض آن از ۲ متر تا ۴ متر متغیر است. در فاصله‌هایی منظم از دیوار گچی، می‌توان برج‌هایی را مشاهده کرد که در زمان پویایی هم به عنوان پشتبند شناخته می‌شد و هم به عنوان اتاق‌های نگهبانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
قلعه داور هم بنایی باقیمانده از دوران ساسانیان که به عنوان آتشکده مورد استفاده قرار گرفته است. این اثر در روستای بان گنبد قرار دارد و در دوران اسلامی به کارگاه شیشه‌گری تغییر کاربری داده است.
آشیه وا به معنای «آسیاب بادی» است که در بخش شمال غربی قلعه یزدگرد و برفراز ارتفاعات قرار دارد.
در تپه رش که در گویش کردی به معنای «تپه سیاه» است، تعداد زیادی سفال که متعلق به دوران مختلفی از تاریخ است، کشف شده است.
در قسمت ابتدای دیوار دفاعی، دو برج تکی قرار دارد که به آن دروازه می گویند.
گچ گنبد یا «میدان» نام دیگر این محوطه است که مساحتی نزدیک بر ۳۲۰۰ مترمربع دارد. در اطراف این مجموعه می‌توان حصاری از برج‌هایی به شکل نیم‌دایره را دید. همچنین در بخش جنوبی آن و در قسمت شمالی کاخی وجود دارد که در آن تزئینات گچی زیبا و منحصربه فردی انجام شده است.
در بخش انتهایی پایی دیوار،  مجموعه‌ای از استحکامات دیده می شود که باستان‌شناسان اعتقاد دارند این مکان به عنوان محل استقرار سربازان استفاده شده است.

تکیه معاون الملک

 تکیه معاون الملک

یکی از آثار باشکوه و زیبای کرمانشاه تکیه معاون الملک است. این اثر باستانی از دوره قاجار به یادگار باقی مانده است. این تکبه روزگاری میزبان مراسم‌های بسیاری در کرمانشاه بوده است.

تکیه معاون الملک بیش از صد سال پیش توسط حسین خان معین الرعیا ساخته شد. حسین خان معین الرعیا پدربزرگ رحیم معینی کرمانشاهی از شاعران بزرگ معاصر بوده است. بعد از آن، تکیه توسط حسن خان معین الملک تکمیل شد.

 این تکیه در سه بخش حسینیه، زینبیه و عباسیه شروع به ساخت کرد و در سال اول حسینیه آن ساخته شد،اما چند سال بعد به دنبال جریان مشروطه خواهان، تکیه توسط ظهیرالملک به توپ بسته شد. ظهیرالملک به بهانه‌ی اینکه مشروطه خواهان به این حسینیه پناه آورده‌اند، آنجا را تخریب کرد. در جریان این اتفاق منزل مسکونی معین الرعیا هم تخریب و خود حسین خان هم ترور شد.

 بعد از اینکه شرایط آرام شد؛حسینیه چند سال متروکه باقی ماند تا اینکه میرزا حسن خان معاون الملک آن را خرید و آن را بازسازی کرد.بعد از اینکه حسینیه آن بازسازی شد، چند سال بعد ساختمان مجاور آن را هم خریداری کرد و زینبیه و عباسیه آن هم ساخته شد.

 از ویژگی های برجسته این تکیه، کاشی کاری آن است که زیبایی آن را دوچندان کرده است. کاشی کاری‌ها در دو نوع کاشی برجسته و کاشی هفت رنگ اجرا شده‌اند. در ساخت این تکیه باشکوه از هنرمندان مشهور و ماهری مانند استاد محمدبنا، سید ابوالقاسم مانی، حسین خطاط و حسن تهرانی کمک گرفته شده است. در این کاشی کاری‌های تصویرسازی‌های زیبا و تماشایی به کار گرفته شده است.


میرزا حسن‌خان، تکیه معاون‌الملک را برای  سوگواری امامان معصوم و مراسم مذهبی وقف کرد.با از بین رفتن حکومت قاجار و روی کار آمدن پهلوی ، زمزمه های تخریب این ساختمان به گوش می رسید تا اینکه سید محمد میبدی و آقا شیخ محمد هادی جلیلی برای جلوگیری از تخریب بنا، پیشنهاد کردند که بخش عباسیه به مدرسه علوم اسلامی تبدیل شود. بخش عباسیه 30 سال به صورت مدرسه باقی ماند.

از ویژگی های برجسته این تکیه، کاشی کاری آن است که زیبایی آن را دوچندان کرده است. کاشی کاری‌ها در دو نوع کاشی برجسته و کاشی هفت رنگ اجرا شده‌اند. در ساخت این تکیه باشکوه از هنرمندان مشهور و ماهری مانند استاد محمدبنا، سید ابوالقاسم مانی، حسین خطاط و حسن تهرانی کمک گرفته شده است. در این کاشی کاری‌های تصویرسازی‌های زیبا و تماشایی به کار گرفته شده است.

تصاویری که بر روی کاشی‌ های این تکیه حک شده شامل صحنه‌ هایی از غزوات محمد (ص)، نبردهای حضرت علی، حوادث کربلا، تصاویر سلاطین باستانی ایران از جمله پادشاهان هخامنشی و تصاویری از تخت جمشید می باشد که در نوع خود بی نظیر هستند. در واقع نقاشی‌های این بنا روایت‌گر واقعه کربلا و حوادث مربوط به آن و همچنین داستان‌های قرآنی است. دیوارهای عباسیه هم با کاشی های هفت رنگ زیبا تزیین شده است که روی آن‌ها صحنه‌هایی از بارگاه امام علی (ع) و پسرش امام حسین (ع) و ورود حضرت یوسف (ع) به کنعان دیده می‌شود.
سراب صحنه

سراب صحنه

 یکی از مناطق خوش آب و هوا و دیدنی کرمانشاه، سراب صحنه می باشد.صحنه نام یکی از شهرهای کرمانشاه می باشد که پر از جاذبه های طبیعی زیبا و وصف نشدنی در آن دیده می شود. سراب صحنه در قسمت شمالی این شهر و در محلی به نام دربند قرار دارد که دره‌ای پر از درختان سرسبز با انواع درخت های وحشی و باغ میوه است که احتمالاً تفرجگاه شاهان زیادی در طول تاریخ بوده است. طبیعت بی‌نظیر باعث شده که در این دره امکانات تفریحی و اقامتی زیادی درست شود و گردشگران بسیاری به اینجا بروند.

در این منطقه بسیاری از درختان مانند گردو و انجیر ، گلابی و سُماق و سنجد به صورت خودرو روییده است و مناظری بسیار زیبا و دلنشین را به وجود آورده است.


در سرچشمه های اصلی این دره در زمان های نه چندان دور آبشار کوچک دیگری وجود داشته است که در حال حاضر به نام آبشار خُشکه معروف است.پایین تر از این آبشار خشک شده سرچشمه های آب دربند به نام چهارچشمه ( چوار کینی) وجود دارد که قسمت شمالی دربند است و خود به تنهایی از مکان های زیبا و دیدنی دربند است. نیمی از همین آب جهت استفاده مردم شهر که در قسمت شمالی شهر صحنه اسکان دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

 در این منطقه بسیاری از درختان مانند گردو و انجیر ، گلابی و سُماق و سنجد به صورت خودرو روییده است و مناظری بسیار زیبا و دلنشین را به وجود آورده است. زیبایی های بی نظیری اطراف این چهارچشمه را فرا گرفته است.آبشارهای زیبا و طبیعت چشم نواز این منطقه، گردشگران زیادی را به سوی آنجا کشانده است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .