تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه مارمالاد زردآلو در خانه

مارمالاد از میوه، شکر و کمی ژلاتین (برای ژله ای شدن) تهیه می شود، مارمالاد زرد آلو مانند مربای آن علاوه بر مغذی بودن ظاهری بسیار زیبا دارد و بسیار خوشمزه و خوش طعم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مارمالاد زرد آلو
مارمالاد زردآلو یکی از انواع مارمالادهای خوشمزه بین المللی است که معمولا برای استفاده در انواع شیرینی و دسر تهیه می شود. اگر در فصل زردآلو هستید، می توانید این مارمالاد خوشمزه را در خانه تهیه کرده و در تمام سال از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

مارمالاد زرد آلو

خواص مصرف زردآلو در طب سنتی

زردآلو میوه ای شیرین با طبیعتی سرد و تر است، مزایای چشمگیر زردآلو برای سلامتی به دلیل طیف وسیع مواد مغذی موجود در آن است.

زردآلو ارزش غذایی زیادی دارد و دارای قند طبیعی می باشد که هضم آن بسیار راحت است، زردآلو غنی از ویتامین های A ، B ،C، ریبوفلاوین (B2) و نیاسین (B3)، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم و مقدار کمی مس، آهن و روی است.

مصرف زردآلو به جز آلرژی های عادی که برخی افراد ممکن است داشته باشند عوارضی ندارد. افرادی که حساسیت به گوگرد دارند باید در زمان مصرف زردآلو احتیاط بیشتری داشته باشند.



زردآلو میوه ای ضد سرطان است به ویژه سرطان ریه و لوزالمعده، برای از بین بردن ترک دست و پا برگ زردآلو را در روغن بادام زمینی خیس کرده و سپس استفاده شود.برای رفع چین و چروک صورت آب زردآلوی تازه را با کمی شیر و عسل مخلوط کنید و پوست صورت را که از قبل با صابون های گیاهی تمیز کرده اید را با این مخلوط ماساژ دهید.

شکوفه های خشک شده زردآلو برای بند آمدن خونریزی داخلی و بیرونی مفید است، افرادی که پوست آنها خشک است می توانند چند برگه خشک زردآلو را در روغن زیتون خیس کرده و سپس بکوبند و به عنوان ماسک بر روی صورت خود قرار دهند.

خوردن زردآلو برای افراد لاغر در فواصل غذا مفید است، زردآلوی رسیده به علت دارا بودن ویتامین های گروه B برای درمان بیماری های عصبی و روحی، بی خوابی، خستگی شدید، گیجی، فراموشی و ... مفید است.

افراد که درگیری های فکری زیاد دارند حتما زردآلو را در برنامه غذایی خود قرار دهند، برای رفع و درمان اسهال 10 گرم برگ خشک زردآلو را با آب سرد میل نمایید، زردآلو برای خانمهای باردار عصرانه بسیار مفیدی می باشد.

مارمالاد زرد آلو

طرز تهیه مارمالاد زردآلو به روش خانگی


مواد لازم:
- زردآلو                  1 کیلو
- ژله زردآلو             1 بسته
- شکر                   750 گرم
- وانیل                   یک چهارم قاشق چایخوری
- زعفران دمکرده     2 قاشق غذاخوری
- آب لیمو ترش      ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
برای تهیه مارمالاد زرآلوی خوشرنگ ابتدا هسته ها و پوست زردالوها را جدا می کنیم، سپس داخل مخلوط کن یا میکسر می ریزیم تا به صورت کامل پوره شوند، در ادامه پوره زردآلو را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

در این مرحله قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و صبر می کنیم تا پوره زردآلو به نقطه جوش برسد، سپس شکر را اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم تا شکر حل شود. حالا باید صبر کنیم تا مارمالاد به قوام برسد.

حالا باید کف های موجود روی مواد را بگیریم تا در پایان پخت، مارمالاد خوشنرگ تر و شفاف تر شود. برای اینکه متوجه شویم مارمالاد به قوام رسیده است به اندازه یک قاشق غذاخوری از شهد آن بر می داریم و کنار می گذاریم.
 
زمانی که شهد درون قاشق سرد شد، آنرا بین دو انگشت خود تست می کنیم، در صورتی که کشدار بود یعنی مارمالاد به قوام کافی رسیده است. پس از اینکه مارمالاد به قوام رسید زعفران دم کرده، وانیل و آب لیمو ترش را اضافه می کنیم.

در این مرحله مواد را مخلوط می کنیم و در پایان ژله زردآلو را به قابلمه اضافه می کنیم و با دیگر مواد ترکیب می کنیم. پس از اینکه ژله با مامالاد ترکیب شد، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم تا در دمای محیط خنک شود.پس از اینکه مامالاد با دمای محیط هماهنگ شد، آنرا درون ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم. در صورتی که بخواهیم مارمالاد را مدت طولانی تری نگهداری کنیم بهتر است آنرا بسته بندی و فریز کنیم.

مارمالاد زرد آلو

طرز تهیه مارمالاد زرد آلوی خوشمزه و خوش طعم با ژلاتین


مواد لازم:
- زرد آلو           2 کیلو
- شکر             ۵۰۰ گرم
- ژلاتین          ۲ ورق
 
طرز تهیه:
زردآلو را از هسته جدا و آن را چرخ کرده و یا درون دستگاه غذاساز بیاندازید، سپس شکر را روی زردآلو می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم.

۲ الی ۳ ساعت بماند تا شکر کمی آب شود، این مایه را در ظرف لعابی می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم و گاهی هم می‌زنیم تا مارمالاد جوش بیاید و کاملا سفت شود.

سپس ژلاتین را در کمی آب جوش حل می‌کنیم (یا لعاب به دانه) را داخل مایه مذکور می‌ریزیم، مارمالاد باید بعد از سرد شدن کاملا غلیظ و بدون آب باشد.

مارمالاد زرد آلو

طرز تهیه مارماد زردآلو با پودر ژلاتین


مواد لازم:
- زردآلو                    1 کیلو
- شکر                      1 کیلو
- پودر ژلاتین            1 قاشق مرباخوری 
- زعفران دمکرده       2 قاشق غذاخوری
- گلاب                    1 قاشق غذاخوری
آبلیمو                     1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
زرد آلوهای رسیده و شیرین را پس از شستن از وسط نصف کنید و هسته آن را در بیاورید.سپس در دستگاه غذا ساز بریزید تا له شوند ولی آب نیندازند.

زرد آلوهای له شده را در ظرفی ریخته و با شکر مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشند و غلیظ شود. بعد زعفران را به آن اضافه کنید.

در این فاصله پودر ژلاتین و گلاب را به روش بن ماری روی بخار کتری حل کنید و وقتی مارمالاد قوام کافی را بدست آورد ،آبلیمو را به آن اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

سپس گلاب و ژلاتین حل شده را به مارمالاد اضافه کنید و خوب هم بزنید. پس از اینکه مارمالاد زرد آلو خنک شد آن را در ظرف یا شیشه مورد نظر بریزید و درب آن را محکم ببندید و در یخچال نگه دارید.

مارمالاد زرد آلو

طرز تهیه مارمالاد زردآلو بدون ژلاتین


مواد لازم:
- زردآلو            1 کیلو
- شکر              ۴۰۰ گرم
- جوهر لیمو     یک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه:
ابتدا زردآلوها را داخل کاسه ای ریخته و رویش آب میریزیم و با آب روان خوب می شوئیم. سپس آبکش کرده و اجازه می دهیم تا آبش برود.

بعد آنها را با دست یا چاقو از وسط دونیم می کنیم و هسته اش را در می آوریم. سپس درون ظرفی ریخته و با دستگاه پوره کن خوب پوره می نماییم.

مخلوط را درون قابلمه ریخته و شکر را به آن افزوده و روی حرارت متوسط قرار می دهیم. و گاهی هم می زنیم. زردآلوها آب انداخته و مایعی رقیق خواهیم داشت. مایع به مرور کف نیز خواهد کرد. بالای سر ظرف می ایستیم و با قاشق چوبی گاهی هم میزنیم.

پوره زردآلوها درون آب خودشان خوب خواهند جوشید و نرم خواهند شدند. خواهیم دید مارمالاد کم کم شروع به سفت شدن خواهد کرد. حرارت را بلافاصله ملایم می کنیم و اجازه می دهیم خوب قوام بیاید. (یعنی مواد غلیظ شده و حباب بزند.)

سپس حرارت را خاموش کرده و گاهی هم می زنیم تا خنک شود، بعد از خنک شدن درون ظرف درب دار تمیز و خشک ریخته و نگهداری می نمائیم. نوش جان.

مارمالاد زرد آلو

روش نگهداری طولانی مدت از مارمالاد زردآلو در منزل

برای نگهداری مربا می‌توانید ظروف شیشه ای را کاملا استریل کرد تا باکتری‌هایی که موجب کپک زدن می‌شوند از بین بروند برای این کار می‌توان به دو روش عمل کرد.

اولین روش اینکه قبل از پر کردن ظرف‌ها آن‌ها را در آب جوش بجوشانید و بلافاصله مربا را داخل ظرف بریزید، روش دوم اینکه پس از پر کردن شیشه‌ها مانند جوشاندن کنسرو، شیشه‌ها را در آب بجوشانید.

اگر مارمالاد را با ژلاتین درست کنید، شانس کپک زدن مارمالاد خیلی کمتر خواهد شد، همچنین تمیز بودن شیشه‌ها و همچنین استفاده از یک قاشق چوبی برای هم زدن مربا مانع از بروز کپک در مارمالاد شما می‌شود که این نکته را نیز باید همواره مدنظر قرار دهید.

مارمالاد زرد آلو

نکات مهم در طرز تهیه مارمالاد زردآلو

- تهیه مارمالاد زردآلو از میوه‌های رسیده، سالم و بدون لک استفاده کنید.

- برای جلوگیری از شکرک زدن مارمالاد زردآلو، می‌توانید کمی جوهر لیمو را به آن اضافه کنید.

- برای نگهداری از مارمالاد حتما آن ها را در شیشه های دردار بریزید، شیشه‌های مورد استفاده برای نگهداری مارمالاد را قبل از مصرف، تمیز بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند.

- برای خوش طعم تر شدن مربا می‌توانید کمی پودر دارچین یا هل و حتی وانیل به مربا اضافه کنید.

- می توانید زردآلوها را درسته در آب جوش بریزید و بلافاصله آن ها خارج کرده در آب سرد قرار دهید، این طوری به زردآلوها شوک حرارتی بهشداده و به راحتی پوست آن ها گرفته می شود.

- پودر ژلاتین را در یک کاسه ریخته و مقداری آب اضافه کنید، سپس روی بخار کتری به روش بن ماری حل نمایید تا صاف و یک دست شود و اگر از ورق ژلاتین  استفاده می کنید، آن را چند دقیقه در  آب خیس کنید و به همراه آب لیمو به مارمالاد اضافه کنید.- با هلو و شلیل و آلوی زرد نیز به همین طریق مارمالاد تهیه می‌کنند، مارمالاد آلوی زرد به علت ترش بودن نیاز به آب لیمو ندارد و میزان شکر آن ۲ برابر است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .