تبیان، دستیار زندگی

 تکنیک‌های رفتاری با فرزندی که وسایل‌دیگران را بدون اجازه برمی‌دارد

بعضی از بچه‌ها بدون اینکه متوجه رفتار زشت‌شان باشند، کارهای عجیبی مثل برداشتنِ بدون اجازه وسایل دیگران را انجام می دهند.  باید بدانید ذهن کودک مثل ما نیست و تصوری که از چنین کارهایی دارد، با آن‌چه در ذهن ماست متفاوت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رفتار با فرزند - اصلاح رفتار فرزند -
نویسنده : مارال مرادی | روزنامه‌نگار
بعضی از پدرها به‌دلیل مشغله زیاد و حوصله کم در مواجهه با چنین شرایطی برخورد دقیق و باظرافتی ندارند اما مادرها می‌توانند با ترفندهای خوبی برای اصلاح رفتار فرزند و برخورد صحیح با آن اقدام کنند. در این مطلب همراه ما باشید تا دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم.

1- مراقب برخورد اول باشید

برخورد مادر در مقابل مشاهده نخستین بار از انجام این رفتار بسیار حائز اهمیت است. وقتی برای اولین بار از این عمل کودک اطلاع می‌یابید باید تلاش کنید تا آرامش خود را حفظ و از کاربرد واژه‌هایی مثل «دزد» و «دزدی کردن» خودداری کنید. رفتارهای خشن و بسیار تند با کودک زمینه را برای ایجاد مشکلاتی دیگر از جمله دروغگویی فراهم می‌سازد.

2- اشتباهش را با روش قابل فهم توضیح دهید

بهترین روش آن است که بد بودن این کار را به شیوه‌ای قابل فهم برایش توضیح دهید؛ مثلاً احساس فردی را که وسیله‌اش در دست کودک شماست، شرح دهید. همچنین با یک مثال ساده او را متوجه کنید که اگر شخص دیگری همین کار را با خود او می کرد تا چه حد رنجیده می‌شد. چنان چه کودک مفهوم قوانین را درک می‌کند به او بگویید که این کار خلاف قانون است.

3- جریمه‌ای کوچک برای کودک در نظر بگیرید

با آن که کودک بدون درک زشتی این کار، وسایل دیگران را برداشته است اما بهتر است که جریمه‌ای کوچک برایش تعیین کنید تا متوجه شود از این عمل ناخشنود هستید. البته این جریمه را با اقتدار و مهربانی، دور از هرگونه خشونت ارائه کنید. مثلا محروم شدن از دیدن برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌اش در همان روز می‌تواند یک جریمه مناسب با سن کودک باشد.رفتارهای خشن و بسیار تند با کودک زمینه را برای ایجاد مشکلاتی دیگر از جمله دروغگویی فراهم می‌سازد.

رفتارهای خشن و بسیار تند با کودک زمینه را برای ایجاد مشکلاتی دیگر از جمله دروغگویی فراهم می‌سازد.



4- شرایط را برای جبران اشتباهش فراهم کنید

بدون آن که عزت نفس و شخصیت کودک زیر سوال برود یا برچسب دزدی به او بخورد، باید شرایط را برای جبران اشتباهش فراهم کنید. به عنوان مثال اگر چیزی از مغازه برداشته است باید عذرخواهی و پول آن را پرداخت کند یا اگر وسیله هم‌کلاسی‌اش را برگردانده است، به او بگویید علاوه بر عذرخواهی، هدیه‌ای هرچند کوچک به او بدهد.

5- بیش از حد آسان نگیرید

آسان‌گیری بیش از حد به این بهانه که فرزند شما هنوز کوچک است و درک لازم را ندارد، خود می‌تواند باعث تثبیت رفتار در کودک شود و این کار را به یک عادت برای او تبدیل کند. بنابراین بی توجهی دایمی به این گونه رفتارها یکی از نامناسب‌ترین شیوه‌هاست.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .