تبیان، دستیار زندگی

فعالیت‌هایی برای سرگرمی کودکان در تابستان

چگونه اوقات فراغت فرزندانمان را در تابستان پُر کنیم؟

سرگرمی و بازی کودکان در تعطیلات تابستانی و کرونایی یک مسئله مهم و گاهی یک کلاف سردرگم برای والدین است. این مسئله که یک معضل بین‌المللی به‌خصوص در روزهای کرونایی و خانه‌های آپارتمانی امروز است از سوی سازمان جهانی یونیسف موردتوجه قرارگرفته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اوقات فراغت کودکان
تابستان همواره یادآور خاطرات شیرین کلاس‌های تابستانی، مهمانی، ورزش و بازی در پارک برای همه بچه‌ها بوده اما جولان یک ویروس میکروسکوپی کوچک، دیگر نمی‌گذارد که تفریح کردن در تابستان شبیه روزهای گرم سال‌های قبل باشد. این ویروس منحوس حالا دیگر همین دل‌خوشی کوچک را هم از بچه‌ها گرفته و آن‌ها را گوشه‌گیر و بی‌حوصله کرده است. بچه‌ها از اوقات فراغت خود لذت چندانی نمی‌برند و والدین مدام از فرزند خود می‌شنوند که می‌گویند: حوصله‌ام سر رفته است اما باکمی خلاقیت، برنامه‌ریزی و انجام کارهای ساده، می‌توان این زمان را با سرگرمی‌های متنوع پر کرد.
سازمان یونیسف اعلام کرده است که والدین باید سعی کنند با برنامه‌ریزی برای بیدار شدن، خوردن وعده‌های غذایی و انجام فعالیت‌های کم‌وبیش هرروز در یک زمان، یک‌روال معمول را در طول روز انجام دهند. کودکان دوست دارند همه‌چیز قابل پیش‌بینی باشد زیرا این امر باعث می‌شود آن‌ها احساس امنیت کنند و همچنین این روال و برنامه‌ریزی داشتن برای سرگرمی بچه‌ها نیز کار والدین را آسان‌تر می‌کند. علاوه‌بر‌این با روش‌های دیگر می‌توان کودکان را در طول روزهای تابستان سرگرم کرد.

وقت بیشتری را در هوای آزاد  بگذرانید

طبق نظر یونیسف، گذراندن زمانی از روز در هوای آزادِ بیرون از خانه حتی در این موقعیت استرس‌زای کرونایی بسیار مهم است؛ بنابراین، اگر ممکن است سعی کنید صبح‌های زود قبل از اینکه خیابان‌ها و پارک‌ها شلوغ شوند بچه‌های خود را برای پیاده‌روی و بازی بیرون ببرید و یا در حیاط، پشت‌بام و یا تراس خانه اجازه دهید کودکتان بازی کرده و از هوای آزاد استفاده کند. چند مزیت شگفت‌آور بازی در هوای باز عبارت‌اند از:
-بازی در فضای باز رشد فیزیکی را تقویت کرده و باعث می‌شود کودکان احساس آزادی کنند. کودک می‌تواند بپرد، بدود و مهارت‌های جدیدی به دست آورد که این امر باعث می‌شود تنش و نگرانی کودکان از بین رفته و با آرامش بیشتری به خانه برگردند.
- بازی در هوای آزاد قدرت تخیل و خلاقیت کودک را تقویت می‌کند. آن‌ها حتی با سنگ، تکه‌های چوب و شاخه‌ها، بازی‌های جدیدی اختراع می‌کنند.
- ارتباط با طبیعت سیستم ایمنی کودک را قوی‌تر کرده و او را در مقابل انواع باکتری و گرد و خاک مقاوم‌تر می‌کند.

هر روز یک فعالیت بدنی داشته باشید

کودکان هر روز حداقل به 60 دقیقه فعالیت بدنی نیاز دارند؛ بنابراین هر روز با یک برنامه متنوع کودکان را به دوچرخه‌سواری، یوگا، شنا، طناب زدن و موارد دیگر تشویق کنید. این امر باعث ترغیب عادات سالم در کودک شده و مغز او را تقویت می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که ورزش می تواند افراد را خلاق‌تر کرده و تمرکز و حافظه را بهبود ببخشد.

باشگاه کتاب‌خوانی خانوادگی برگزار کنید

کتاب خواندن علاوه بر آنکه باعث رشد کودکان می‌شود، چیزهای زیادی را به آن‌ها یاد می‌دهد؛ بااین‌حال، اکثر کودکان از کتاب خواندن آنهم در تعطیلات تابستانی فرار کرده و تصور می‌کنند در زمان تعطیلات تنها باید بخورند و بخوابند و بازی کنند اما تشکیل یک باشگاه کتاب‌خوانی خانوادگی باعث می‌شود تا عادت به کتاب خواندن در کودک تقویت‌شده و روابط خانوادگی شما محکم‌تر شود. سعی کنید شبانه همه اعضای خانواده دورهم جمع شده و 30 دقیقه از وقتتان را به کتاب خواندن اختصاص دهید. کتاب‌هایی را پیدا کنید که کودک شما از خواندن آن‌ها لذت خواهد برد. بگذارید بچه‌هایتان کتابی را انتخاب کنند، آن‌ها را بخوانند و سپس کمی وقت بگذارید تا در مورد آن صحبت کنید. از آن‌ها بپرسید که چه قسمت‌هایی از کتاب را دوست داشتند و چه قسمت‌هایی را دوست نداشتند؟ این یک روش خوبی است که نه تنها کودکان را به خواندن ترغیب می‌کند بلکه آنها را تشویق می‌کند تا درباره چیزهایی که می‌خوانند، انتقادی بیندیشند. همچنین کتاب خواندن باعث می‌شود که ذهن کودکان در تابستان قوی و هوشیار باقی بماند. تحقیقات نشان داده است که کودکانی که در ماه‌های تابستان حداقل شش کتاب می‌خوانند، آمادگی بهتری برای سال تحصیلی جدید دارند. به علاوه، خواندن ذهن فرد را گسترش می دهد و به رشد تخیل کمک می‌کند.

به کودکتان اجازه بازی با دوستانش از طریق تماس تصویری را بدهید

یک زمان مشخصی را با دوستان کودکتان مشخص کرده و اجازه دهید هر روز راس همان ساعت با همدیگر به صورت تصویری بازی کنند. بازی کودکان با دوستانشان تأثیر بسزایی در شادی و نشاط آن‌ها خواهد داشت. علاوه بر این، کودکان به هنگام بازی با همسالان از حالت خودمحوری خارج‌شده و واقع‌گرا می‌شوند، به امیال و خواسته‌های دیگران توجه نموده و در کنش متقابل چیزهای زیادی از همدیگر یاد می‌گیرند.
در تماس تصویری کودکان می‌توانند با یکدیگر بازی‌هایی مثل هُب، یک مرغ دارم، شمارش رو به عقب، لب‌خوانی و پانتومیم را انجام دهند.
دقت کنید که اگرچه بازی با همسالان برای کودکان مفید است اما هرگز فرزندتان را مجبور به این کار نکنید و اگر روزی حوصله بازی با دوستانش را نداشت، او را به حال خود بگذارید زیرا تحمیل بازی با دوستان ولو به صورت تصویری می‌تواند باعث اختلال در بازی کودک شده و عادت به عصبانی شدن و نزاع به پا کردن را در او به وجود ‌آورد.

کودکتان را به ساخت کاردستی و گلدوزی تشویق کنید

انجام کارهای هنری می‌تواند بچه‌ها را تا ساعت‌ها مشغول کند و یکی از بهترین و لذت‌بخش‌ترین سرگرمی‌ها برای کودکان است. گلدوزی و انجام کاردستی باعث ایجاد پشتکار و خلاقیت در کودک می‌شود و صبر و توانایی انجام کارهای یکنواخت را در او پرورش می دهد.حتی اگر وسایل گلدوزی در خانه نداشته باشید، کودکان شما می توانند طرح‌ها و تصاویر ساده را با سوزن و نخ روی تی‌شرت یا شلوار بدوزند. همچنین ازآنجایی‌که کودکان دوست دارند در انجام امور سهمی داشته باشند، وقتی آن‌ها مهارتی را انجام می‌دهند و می‌توانند خودی نشان دهند، اعتمادبه‌نفس آن‌ها افزایش می‌یابد.

اجازه دهید کودکتان آشپزی کند

سعی حداقل چندین بار در هفته همراه با کودکتان آشپزی کنید. روانشناسان توصیه می‌کنند هیچ‌گاه جلوی آشپزی کردن کودکان را نگیرید زیرا آشپزی تمام استعدادها و توانایی‌های کودکان را تقویت و مهارت آن‌ها را در برخورد با مسائل مختلف زندگی افزایش می‌دهد. وظایفی که به کودکتان می‌سپارید مهم است که متناسب با سن او باشد. می‌توانید کودکتان را در کارهایی مثل شستن کاهو، پر کردن ماهیتابه با روغن، الک کردن آرد، درست کردن سالاد و.... مشارکت  دهید. اگر فرزندتان حین آشپزی کثیف‌کاری کرد، یک نفس عمیق بکشید و با خنده و شوخی نشان دهید که چطور باید بهم ریختگی و کثیف‌کاری‌ها را پاک کند. اجازه دهید کودکتان احساس کمال داشته باشد، از تلاشش قدردانی کرده و به خاطر اینکه به شما کمک کرده از او تشکر کنید.