تبیان، دستیار زندگی

والدین چه مهارتهایی را باید از کودکی به فرزند خود آموزش دهند؟

والدین باید مهارتهای لازم و مفید برای داشتن زندگی خوب در آینده را به فرزندان خود آموزش دهند.این آموزش ها از سنین کودکی فرزند آغاز می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهارت های کودک
هر روز که از تولد کودک می گذرد، او رشد می کند و  این رشد فقط به تغییر ابعاد فیزیکی او محدود نمی‌شود. او توانایی هایی را به دست می آورد که قبلا نمی توانسته آنها را انجام دهد. پدر و مادر در شکل گیری این توانایی و مهارتها سهم بسزایی دارند. در واقع این والدین هستند که  باید مهارت‌های لازم را به فرزند بیاموزند و از او انسانی قوی و موفق بسازند. آموزش این مهارتها برای کودکان مفید است و باعث می شود پدر و مادر زمانشان را با بچه‌ها بهتر سپری کنند.

بسیاری از والدین گمان می کنند که نیاز نیست کودک قبل از مدرسه مهارتی را یاد بگیرد،اما اینطور نیست.  یک کودک برای اینکه به فردی قدرتمند، مستقل و ستودنی تبدیل شود، باید مهارتهای مفید و زیادی را یاد بگیرد. در واقع برخی مهارتها هستند که کودکان باید از قبل از ورود به مدرسه یاد بگیرند. این مهارت ها بیشتر توسط والدین در منزل به طور مستقیم یا غیر مستقیم به کودک آموزش داده می شود اما گاهی برای والدین دنبال کردن برنامه درسی کودکان مخصوصا در سنین خردسالی و پیش دبستانی کمی مشکل است و به همین دلیل والدین ، فرزندان خود را به مهدکودک می فرستند.

 
بسیاری از والدین گمان می کنند که نیاز نیست کودک قبل از مدرسه مهارتی را یاد بگیرد،اما اینطور نیست. یک کودک برای اینکه به فردی قدرتمند، مستقل و ستودنی تبدیل شود، باید مهارتهای مفید و زیادی را یاد بگیرد. در واقع برخی مهارتها هستند که کودکان باید از قبل از ورود به مدرسه یاد بگیرند. این مهارت ها بیشتر توسط والدین در منزل به طور مستقیم یا غیر مستقیم به کودک آموزش داده می شود.


 در ادامه مطلب می خواهیم مهارتهایی را که کودکان در سنین مختلف باید آموزش ببینند را بیان کنیم:

آموزش مهارتهای لازم قبل از مدرسه

فرزندان از لحظه تولد از قدرت فهم و درک برخوردارند و از همان لحظه ورود به دنیا باید تربیت شوند . با آموختن این اصول به فرزندان نه تنها او را آزار نمی بیند، بلکه والدین به او کمک می کنند هنگام ورود به اجتماع و در ارتباط با هم سالانش موفق تر شده و از ارتباطاتش لذت بیشتری ببرد.

مهارت شمارش
از اصلی ترین مهارت ها، مهارت شمارش می باشد. والدنی  می توانند از دوران نوپایی به کودکشان کمک کنند که شمارش را یاد بگیرد و به او نشان دهند که ریاضیات بخشی از زندگی روزمره است و او بالاخره برای کار های روزمره اش نیاز دارد که از حساب و ریاضی استفاده کند.

 والدین می توانند در منزل با انجام بازی های ساده و بدون  نیاز به وسایل خاص و با همان وسایلی که در منزل دارند، مهارتهای ساده و پایه ای را آموزش دهند. مثلا زمانی که بیرون از منزل هستند از او بخواهند تابلوهای تبلیغاتی را بشمارد و یا دنبال اعدادی باشد که پدر و مادر به او می گوید.

 همچنین زمانی که می خواهند به کسی زنگ بزنند،از کودک خود بخواهند شماره ها را او بگیرد و یا همه چیزهایی را که در اطرافش می بیند ، بشمارد.

یادگیری لغات

کودکان می توانند در این دوران از سن خود با کلمات زیادی آشنا شوند. در سنین دو تا سه سالگی کودکان می توانند حداقل ۵۰ کلمه را بگویند و دستور های ساده آن را دنبال کنند. حتی می توانند چند کلمه را با هم ترکیب کنند و یک جمله بسازند و به طور مثال بگویند ” مامان بیا تو ماشین ” یا ” من هم رفت “. کودکان حتی می توانند برخی از دستورهای گرامری ساده را نیز بفهمند مثل ” جوراب را بپوش ” یا بهتر از آن مثل  توپ را بردار و بده به من.

کودک زمانی که به سه سالگی رسید، دامنهی لغات او زیاد می شود و 200 تا 300 لغت را یاد می گیرد.حتی جملاتی را هم که به کار می برند، ساختار گرامری بهتر و منظم تری دارد. کودک بجای اینکه بگوید ” من هم رفت ” می گوید ” من دارم میرم “. حتی بعضی اوقات از فعل گذشته هم استفاده می کنند مثل ” پریدم “،” راه رفتم “. در این سن کودکان حرف های پدر و مادر را بهتر متوجه می شوند و روان تر صحبت می کنند، و اطرافیان هم حداقل ۷۵ در صد چیزهایی که می گویند را متوجه می شوند.
مهارت خواندن

مهارت خواندن

یکی دیگر از مهارتهایی که والدین باید قبل از مدرسه به فرزند خود آموزش دهند، مهارت خواندن می باشد. بهتر است مهارت خواندن کودکان وابسته به شروع تحصیل شان در مدرسه نباشد. برای مهارت خواندن کلمات قبل از مدرسه کودک باید درک ارتباط بین اصوات و حروف مرتبط به آن ها را یاد بگیرند و بتواند صداها را ترکیب کند و کلمات کوتاه را درست کند.
سنین ۳ الی ۵ سالگی مهم ترین مرحله ی کودکان برای یادگیری مهارت خواندن است. اگرچه  کودک تا سن ۳ سالگی کودکان نمی تواند یک جمله را به صورت کامل بخواند، اما او آمادگی خود را برای این کار نشان می دهد. آن ها برخی از کلمات پر کاربرد روزمره را متوجه می شوند و می توانند کلمات ساده ۳ حرفی ( مثل : آخ، وای ) را یاد بگیرند.
بیشتر بچه های پیش دبستانی می توانند اسم کتاب مورد علاقه شان را بگویند. آن ها ممکن است کتاب را در دست شان بگیرند و آن را ورق بزنند و کلمات پر کاربردی که هر بار آن را در این کتاب شنیده اند را بگویند و حتی تظاهر کنند که دارند کتاب می خوانند.
 همچنین آنها می توانند یک خط خطی ساده را با حروف واقعی الفبا تشخیص دهند و بعضی از آنها حتی کلمات را تشخیص می دهند و می توانند آن را بنویسند،که معمولا مانند کلمات یا جملات کوتاه بی ربط به هم می شوند.
 والدین برای اینکه کودک خود را تشویق به خواندن کتاب کنند، باید هر روز برای او کتاب بخوانند، مهم نیست کودک چقدر از آن کتاب را متوجه می شود ، همین که آنها ببینند برایشان کتاب می خوانند کفایت می کند، چون خواندن کتاب برای کودکان پنجره های زیادی در ذهن شان مانند لغت ها و آشنایی با دانش و سواد باز می کند و کودک را به یاد گیری مهارت خواندن تشویق می کند. مهارت خواندن فقط خواندن کتاب نیست، در واقع والدین می توانند از آنها بخواهند کلماتی را که در روی بسته های خوراکی و یا اسباب بازی هایشان نوشته شده را بخوانند.

  والدین برای اینکه کودک خود را تشویق به خواندن کتاب کنند، باید هر روز برای او کتاب بخوانند، مهم نیست کودک چقدر از آن کتاب را متوجه می شود ، همین که آنها ببینند برایشان کتاب می خوانند کفایت می کند، چون خواندن کتاب برای کودکان پنجره های زیادی در ذهن شان مانند لغت ها و آشنایی با دانش و سواد باز می کند و کودک را به یاد گیری مهارت خواندن تشویق می کند.


تشخیص اشیا مختلف
کودک در این سنین می تواند اشیا مختلف را تشخیص دهد و حتی کاربرد آن را یاد بگیرد. هر چقدر که مهارت تشخیص اشیا آنها بیشتر باشد،سروکله زدن آنها بیشتر می شود. آن ها به هر اشیائی که به صورت تصادفی دیده اند توجه نشان می دهند. حتی به چیز هایی که می شنوند هم عکس العمل نشان می دهند مثلا زمانی که در ماشین نشسته اند و صدای بوق ماشین را می شنوند یا صدای سر و صدای وسایل آشپزخانه را می شنوند، دوست دارند کارکرد وسایل را یاد بیگرند ،مثلا متوجه می شوند که کار جارو برقی جمع کردن خاک و کاغذ هایی که جلویش می ریزد است.

مهارت گوش دادن
کودکان قبل از مدرسه باید مهارت بهتر گوش دادن ، چگونه درست گوش دادن و درک توضیحات و دستورالعمل ها را آموزش ببینند.

مهارت حل مشکل
یک کودک پیش دبستانی باید یتواند مشکل خود را حل کند. فعالیت ها و بازی های آموزشی می تواند بهترین ابزار برای آموزش این مهارت به کودکان باشند.

 علاوه بر موراد بالا، کودکان می توانند مهارتهایی مانند قراردادن اسباب‌بازی‌ها در سطلی مخصوص، لباس پوشیدن، شست‌وشوی درست دست‌ها،استقلال در حرف‌زدن، واکنش در وضعیت اضطراری، دفاع از خود،حفظ‌کردن شماره تلفن را هم در این سن، آموزش ببینند و یاد بگیرند.
شستن لباس

 مهارتهای کودکان 7 یا 8 سال به بالاتر

شستن لباس
 بسیاری از افراد هستند که حتی در دوران بزرگسالی هنوز یاد نگرفته اند چگونه باید لباس بشویند، این سن بهترین زمان است که پدر و یا مادر به فرزند خود آموزش دهد چگونه لباس خود را با دست بشوید.
آموزش شستن لباس با ماشین لباسشویی کار ساده ایست و تنها والدین باید طرز استفاده از دکمه های ماشین را به فرزند خود یاد دهند.

کاشت نهال
کاشتن نهال کاری لذت بخش برای کودکان می باشد. شاید یک کودک پیش دبستانی یاد بگیرد که چگونه باید نهال بکارد، اما یاد نمیگیرد که چگونه باید جوانه ها را به باغ منتقل کند. اطرافیان برای یادگیری کودک باید از او بخواهند که یک حفره در باغ بکنند و گیاه را ازگلدان بیرون بیاورند و آن را درون باغچه بکارند. اجازه دهید کودک خودش گیاهی را که کاشته، آبیاری کند.

فرستادن کارت تشکر
بهتر است در این سن به کودک خود آموزش دهید که چگونه با دست خط خود کارت تشکر بنویسد.

 بهتر است والدین در این دوره به فرزند خود، آموزش درست کردن یک غذای ساده مانند نیمرو را به کودک خود دهند. همچنین از کودک بخواهند در تهیه کیک به آنها کمک کند و از این که دوروبر آرد بریزد و یا تخم مرغ از دستش روی زمین بیفتد ،عصبانی نشوند.


 بسته بندی هدیه
یکی دیگر از کارهایی که والدین باید به کودک خود آموزش دهند، بسته بندی هدیه است. کودکان به هدیه دادن علاقه دارند. آنها دوست دارندخودشان کاغذ را برش دهندو بر روی نوار چسب بچسبانند و با کمک پدر و مادر کارهای اضافی دیگر مانند حذف برچسب قیمت ، پیدا کردن جعبه با اندازه مناسب و بسته بندی کردن با کاغذ هدیه و فیت کردن آن برای کادو کردن و هدیه دادن را هم انجام دهند.

 آماده سازی غذای ساده
بهتر است والدین در این دوره به فرزند خود، آموزش درست کردن یک غذای ساده مانند نیمرو  را به کودک خود دهند. همچنین از کودک بخواهند در تهیه کیک به آنها کمک کند و از این که دوروبر آرد بریزد و یا تخم مرغ از دستش  روی زمین بیفتد ،عصبانی نشوند.والدین بهتر است در این سن از بچه ها در درست کردن مواد پیتزا، ساندویچ ساده و یا ماست میوه ای کمک بخواهند تا در آینده آنها بتوانند برای خودشان غذایی را آماده کنند.

شناسایی احساسات

یکی دیگر از چیزهایی که والدین باید به کودک خود آموزش دهند این است که به آنها کمک کنند تا احساسات خود را بشناسند.آنها باید با بچه‌ها درباره احساساتشان و نام هریک صحبت کنند. این یکی از مهارتهای حیاتی در زندگی هر فردی است. کسی که نتواند احساسات خود را بشناسد، این ناتوانی باعث می شود تبدیل به آدمی شود که ناآگاه از احساسی که دارد، خودش را در چیپس و پفک غرق می‌کند.
غذا درست کردن کودک

عذرخواهی‌کردن
 عذر خواهی کردن هم یکی از مهارتهای مهم در  دوران کودکی است که باید به کودک آموزش داده شود. دانستن اینکه چه زمانی باید عذرخواهی کنیم، برای هرکسی دشوار است. چیزی که بیشترین تأثیر را در آموزش این مسئله دارد، الگوسازی درست است. پس پدر و مادر به‌عنوان فرد بزرگ‌تر و الگوی کودکشان هر زمان اشتباه کردند، عذرخواهی کنند.

شناخت تفاوت‌ها و احترام به آن

کودکان باید تفاوت ها را بشناسند و به آن احترام بگذارند. در واقع والدین باید شناخت این تفاوت ها را به آنها آموزش دهند. آنها باید با کودکشان در موقعیت‌های مختلف درباره تفاوت آدم‌ها صحبت کنند؛ مثلا درباره اینکه آدمی که از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کند، باید از در بزرگ‌تری عبور کند یا کسی که مشکل شنوایی دارد، با چالش‌ها و مشکلات بیشتری روبه‌رو است. کودکی که یاد می‌گیرد تفاوت‌ها را ببیند و به آنها احترام بگذارد، در بزرگ‌سالی به آدمی تبدیل می‌شود که می‌داند باید به طرز فکرهای مختلف احترام بگذارد. این درسی است که خیلی از بزرگ‌تر‌ها هم به آن نیاز دارند.
آموزش خرید کردن
یکی دیگر از مهارتهایی که والدین باید به فرزند خود آموزش دهند، آموزش خرید کردن می باشد. والدین باید هوشمندانه خرید کردن را به آنها آموزش دهند.بهتر است قیمت وسایلی را که میخرند، با صدای بلند بخوانند و درباره انتخاب های خود توضیح دهند. آنها باید به کودک خود آموزش دهند تا با قیمت مناسب ، چیزهای با کیفیت بخرند. همچنین به آنها یاد دهند که در زمان‌ مناسب، فهرستی از چیزهایی تهیه کنند که باید خریده شوند. بهتر است که سفارش و خرید آنلاین را هم به آنها آموزش دهید.

  کودکی که یاد می‌گیرد تفاوت‌ها را ببیند و به آنها احترام بگذارد، در بزرگ‌سالی به آدمی تبدیل می‌شود که می‌داند باید به طرز فکرهای مختلف احترام بگذارد. این درسی است که خیلی از بزرگ‌تر‌ها هم به آن نیاز دارند.


مهارت تصمیم گیری
آموزش و روش های تصمیم گیری یکی از مهارت هایی است که  هر پدر و مادری باید به درستی آن را به کودک خود آموزش دهند تا بتواندبرای آینده ی خود  تصمیم های درستی در زندگی اش بگیرد و با مشکل مواجه نشود. پس آموزش دادن یک تصمیم گیری درست به عهده والدین می باشد.

 آموزش تماس های اضطراری

والدین باید به کودک خود گرفتن تماس های اضطراری را آموزش دهند. باید به آنها شماره تماس های اضطراری مانند پلیس، اورژانس، آتش نشانی را اموزش دهند. آنها حتی  بهتر است به کود آموزش دهند که چگونه نزد وقت بگیرند و یا تلفنی چگونه غذا سفارش دهند.

 آموزش نوشتن نامه و ارسال آن
بهتر است هر فردی نامه نوشتن را از همان دوران کودکی آموزش ببیند. والدین باید نوشتن نامه، گذاشتن برگه در پاکت و کامل‌کردن قسمت مربوط به گیرنده و فرستنده را روی پاکت نامه به کودکشان یاد دهند. چسباندن تمبر و ارسال نامه را با هم تمرین کنند.

توانایی برقراری ارتباط با دیگران
یکی از مهارت هایی که کودکان باید یاد بگیرند مهارت برقراری ارتباط با دیگران می باشد. کودک به مرور زمان بزرگ می شود و بیشتر با دنیای خود و همچنین اطرافیان و دوستان خود در ارتباط قرار می گیرد بنابراین نحوه ی آموزش دادن یک ارتباط خوب و موثر به عهده ی والدین می باشد. آنها باید به گونه ای کودک خود را آموزش بدهند تا به راحتی بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند و یک شخص گوشه گیر نشود.
مهارتهای کودک
توانایی مشورت کردن
والدین باید توانایی مشورت کردن را به کودک خود آموزش دهند. زمانی که کودک برای پوشیدن لباس، مردد است و نمی داندکدام یکی را انتخاب کند، والدین باید با آنها مشورت کنند و مشورت کردن را آموزش دهند. هیچ نباید به او بگویند که این لباس را بپوش و تمام . بجای این کار خوبی‌ها و بدی‌های دو انتخاب را به او بگویند. مثلا اگر این لباس را بپوشی سردت  می شود ؛پس بهتر است یک کاپشن هم برداری.یا آن‌یکی گرم‌تر است اما رنگش خیلی به شلوارت نمی‌آید. مشورت می‌تواند با جمله «حالا خودت فکر کن و ببین با کدام راحت‌تری» تمام شود.

 پدر و مادر باید با کودک مشورت کنند، حتی اگر موضوع پیچیده‌تر از آن است که او بتواند درک کند، همین که در تصمیم‌های مهم همراه والدین باشد به او حس خوبی خواهد داد. والدینی که با کودک خود مشورت می‌کنند، همیشه لازم نیست نظر او را بپذیرند. به‌این‌ترتیب او یاد می‌گیرد که الزاما نباید از نظر دیگران پیروی کند؛ اما آنها باید حواسشان باشد که همیشه نظر فرزند را رد نکنند. اگر پیشنهاد خوبی داد او را تشویق کنند.

مهارت توانایی نه گفتن
مهارت نه گفتن یکی از مهارت هایی است که باید در همان اول کودکی به فرزندان خود بیاموزید. والدین  همیشه نباید به کودک خود بگویند که هرچیزی را که هر بزرگ تری به تو گفت را باید بپذیری و آن را قبول کنی زیرا در این صورت کودک هرگز نمی تواند توانایی نه گفتن را یاد بگیرد و هنگامی که بزرگ شود هم  بخاطر اینکه نمی تواند به دیگران نه بگوید ممکن است با شکست و ناراحتی مواجه شود.

 او می تواند در مورد کلاس های خود، لباس پوشیدن و مواردی که به او مربوط می باشد، نظر خود را بدهد و سلیقه داشته باشد. لازم است بداند که او فردی مستقل است و نباید همیشه از انتخاب جمع پیروی کند.البته همیشه هم قرار نیست همه‌چیز بر وفق مراد او باشد. در مواردی لازم است که او بتواند وضعیت‌های متفاوت را درک کند و خود را با آن تطبیق دهد.


مهارت مقابله با استرس و اضطراب
بعضی از کودکان دچار استرس می شوند و نمی توانند آن را کنترل کنند و با آن مقابله کنند. بنابراین والدین باید سعی کنند به کودک خود نحوه مقابله با استرس را به خوبی آموزش دهند تا بتواند زمانی که دچار استرس شد بتواند به خوبی آن را کنترل کند. زیرا هنگامی که آموزش صحیح در دوران کودکی در نحوه مقابله با استرس به کودکان نداده باشند ممکن است تا بزرگسالی همراه او باشد و مشکلات زیادی را برای فرد به وجود بیاورد.

استقلال شخصیت
یکی دیگر از مهارتهایی که والدین باید به کودک خود آموزش دهند، استقلال شخصیت است. مثلا برای اینکه تهیه شام راحتتر باشد، پیتزا می خرید و به فرزند خود می گویید چون همه پیتزا می خورند، تو هم  باید پیتزا بخوری.در واقع این بدترین نصیحتی است که به فرزند خود می کنید،چون بهتر است اجازه دهید او سلیقه ی خود را داشته باشد و  بتواند مستقل از دیگران کاری را بکند که دوست دارد.
او می تواند در مورد کلاس های خود، لباس پوشیدن و مواردی که به او مربوط می باشد، نظر خود را بدهد و سلیقه داشته باشد. لازم است بداند که او فردی مستقل است و نباید همیشه از انتخاب جمع پیروی کند.البته همیشه هم قرار نیست همه‌چیز بر وفق مراد او باشد. در مواردی لازم است که او بتواند وضعیت‌های متفاوت را درک کند و خود را با آن تطبیق دهد. منظور این است که نباید شرایط را مدام به او تحمیل کنند. به همین ترتیب نباید او اجازه داشته باشد دلخواه خود را به دیگران تحمیل کند. در کنار استقلال، کودکان باید یاد بگیرند که دیگران هم مستقل هستند و سلایق خود را دارند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .