تبیان، دستیار زندگی

به گفته‌ی پزشکان:

با این کارها به بدنتان آسیب می‌زنید

آیا بدون اینکه بدانید به بدنتان آسیب می‌زنید؟ احتمالاً جواب مثبت است. از عادت‌های خواب و بهداشتتان گرفته تا رژیم غذایی و ورزش؛ شما می‌توانید از انواع و اقسام راه‌ها به بدن و روان خود بدون اینکه آگاه باشید صدمه بزنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قوز کردن

به خواب و استراحتتان توجهی نمی‌کنید

اهمیت ندادن به خُروپف و بدخوابی‌های شبانه، آسیب بزرگی به سلامتی‌تان می‌زند. خروپف می‌تواند علامت آپنه خواب باشد و احتمالاً نیاز دارید بررسی پزشکی شوید. عواقب نادیده گرفتن خروپف و بدخوابی‌های شبانه می‌تواند عوارضی مانند آشفتگی‌های طی روز و بی‌انرژی و کسل بودن داشته باشد. افرادی که دچار آپنه انسدادی خواب هستند، دو تا سه برابر سایرین دچار تصادفات رانندگی می‌شوند. آپنه انسدادی خواب می‌تواند موجب کاهش دقت و تمرکز شده، حافظه را ضعیف کرده و در عملکردهای ادراکی نقص‌هایی ایجاد کند. ضمناً این عارضه می‌تواند بر سیستم قلب و عروق نیز اثر گذاشته، احتمال بیماری فشارخون را بالا ببرد، سبب بیماری عروق کرونری شود، نارسایی قلبی و سکته مغزی ایجاد کند. ضمناً مشکلات ریوی از جمله فشارخون ریوی و نارسایی سمت راست قلب می‌توانند ناشی از آپنه انسدادی خواب باشند.

وقتی قوز می‌کنید یا شانه‌هایتان را پایین می‌اندازید، ستون فقراتتان در حالت نادرستی قرار می‌گیرد و بدنتان نمی‌تواند جریان خون لازم را برقرار کند و این مسئله قطعاً عواقبی دارد. کمردرد و گردن درد و شانه درد مزمن می‌تواند ناشی از فشار و تنشی باشد که در اثر بد نشستن یا وضعیت نادرست بدن ایجاد می‌شود


چاق هستید

بیش از دویست بیماری وجود دارند که ناشی از چاقی و اضافه وزن هستند. این بیماری‌ها شامل تمام اندام‌ها و ارگان‌های بدن می‌شوند و خیلی از آن‌ها تا زمانی که شدت نگیرند و وخیم نشوند خاموش‌اند. مثلاً دیابت می‌تواند به خیلی از ارگان‌های بدن از جمله عصب‌ها، کلیه‌ها و چشم‌ها آسیب زده و منجر به حمله قلبی شود. همچنین بیماری کبد چرب می‌تواند سبب التهاب و زخم کبد شده و در صورت تشدید به سیروز برسد. خوشبختانه خلاص شدن از چاقی و اضافه وزن، راه‌حل دارند. کاهش وزن حتی به اندازه‌ی پنج درصد از وزن بدن می‌تواند احتمال خیلی از بیماری‌های مرتبط با چاقی را به میزان زیادی کاهش بدهد و کمک قابل توجهی به سلامتی و کیفیت زندگی‌تان بکند.

وضعیت بدنی‌تان درست نیست

وضعیت بدنی نادرست بیشتر از آنچه فکر کنید به سلامتی‌تان لطمه می‌زند. وقتی قوز می‌کنید یا شانه‌هایتان را پایین می‌اندازید، ستون فقراتتان در حالت نادرستی قرار می‌گیرد و بدنتان نمی‌تواند جریان خون لازم را برقرار کند و این مسئله قطعاً عواقبی دارد. کمردرد و گردن درد و شانه درد مزمن می‌تواند ناشی از فشار و تنشی باشد که در اثر بد نشستن یا وضعیت نادرست بدن ایجاد می‌شود. وضعیت نادرست بدن بر ظرفیت ریه‌ها و عملکرد آن‌ها نیز اثر منفی می‌گذارد. وقتی قوز می‌کنید و صاف نمی‌نشینید یا صاف راه نمی‌روید، قلب، مغز و دیگر ارگان‌ها اکسیژن کافی مورد نیازشان را دریافت نمی‌کنند، و این می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی، ضعف عملکرد ادراکی و تنگی نفس شود.

روی تشک و بالش کهنه می‌خوابید

خوابیدن روی تشک و بالش مستعمل و کهنه به سلامتی‌تان صدمه می‌زند. رختخواب شما چیزی است که هر روز از آن استفاده می‌کنید اما خیلی از افراد نمی‌دانند که بالش و تشک خواب تا چه اندازه برای سلامتی‌شان مهم است. بالش و تشک کهنه در اثر سال‌ها استفاده، شکل و فرم خود را از دست می‌دهد و وقتی وزنتان روی آن می‌افتد گودی‌ها و انحناهایی پیدا می‌کند. خوابیدن در وضعیتی که ستون فقرات شما به جای اینکه تراز مناسبی داشته باشد، انحنا پیدا کند می‌تواند باعث کمردرد و گرفتگی‌های مزمن شود. ضمناً رختخواب مستعمل و نادرست باعث بدخوابی هم می‌شود. وقتی شب بد بخوابید و کسر خواب داشته باشید، توانایی بدنتان برای تشخیص اینکه چه زمانی از غذا خوردن سیر شده‌اید تضعیف می‌شود. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد شما اغلب احساس گرسنگی می‌کنید و در نتیجه بیشتر می‌خورید و در نهایت وزن اضافه می‌کنید. کمبود خواب ناشی از رختخواب نادرست و ناراحت به مرور زمان باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شده و شما راحت‌تر مریض می‌شوید.

به اندازه کافی تحرک ندارید

نداشتن تحرک کافی حتی می‌تواند کُشنده باشد. سبک زندگی بی‌تحرک، بی‌نهایت خطرناک است. متأسفانه افراد زیادی در سراسر دنیا بیشتر وقت خود را نشسته طی می‌کنند و بسیار کم تحرک‌اند. وقتی فعالیت بدنی چندانی ندارید، خودتان را در معرض چاقی، بیماری‌های قلبی، کلسترول بالا، انواع سرطان‌ها و دیابت نوع دوم و خیلی از بیماری‌های مزمن دیگر قرار می‌دهید. ورزش منظم می‌تواند طول عمرتان را بیشتر کند، احتمال بیماری‌های مزمن را کاهش بدهد، حالتان را خوب کند و به شما کم کند وزن کنید.

هر روز می‌دوید

هرچند ورزش یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامتی‌تان انجام دهید، اما نباید زیاده‌روی کنید. وقتی می‌دوید سه برابر وزن بدنتان به زمین فشار وارد می‌کنید و این فشار بسیار زیادی است که مفاصلتان باید آن را تحمل کنند. بنابراین جای تعجب ندارد که هفتاد درصد از دونده‌ها در نهایت دچار آسیب‌هایی می‌شوند.

بیشتر اوقات استرس دارید

استرس هم می‌تواند مریضتان کند. استرس مزمن باعث می‌شود مغزتان کورتیزول زیادی تولید کند و این فرایند سلول‌های T را که اولین جنگنده‌های خونتان در برابر بیماری‌ها هستند مهار می‌نماید. به عبارتی دیگر، هورمون استرس می‌تواند اثرگذاری سیستم ایمنی‌تان را سرکوب کرده و شما را در برابر آنفلوانزا و سرماخوردگی بی‌دفاع کند. استرس مزمن می‌تواند فشارخونتان را هم بالا ببرد یا باعث شود پُرخوری کنید.

اغلب اوقات را تنهایی سپری می‌کنید

کناره‌گیری از اجتماع باعث افزایش عوارض جسمی و روحی مانند افسردگی، اضطراب، آلزایمر، افت قدرت ادراکی و حتی مرگ می‌شود. شما نیاز دارید با افراد خانواده و دوستان معاشرت کنید یا اگر اجباراً تنها هستید باید با کمک یک مشاور، راه‌های سالمی برای غلبه بر تنهایی‌تان پیدا نمایید.


جوش‌هایتان را می‌ترکانید

ترکاندن جوش‌ها شاید بی‌خطر به نظر برسد اما واقعیت این است که می‌تواند آسیب جدی به پوستتان بزند. ترکاندن و چلاندن جوش و آکنه اصلاً به نفع پوستتان نیست و می‌تواند اثر و اسکاری دائمی روی پوستتان به جا بگذارد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.