تبیان، دستیار زندگی

برکت به داد مردم رسید

رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی‌هایشان با اشاره به ساخت واکسن‌های ایرانی فرمودند که جوان‎های ما در قضیه واکسن منتظر دست‎های بخیل خارجی نماندند. جوانان از همان روزهای اول تلاش کردند و رسیدند به تولید واکسن و ما شدیم جزو ۶ کشوری که می‎توانند واکسن کرونا تولید کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


از ابتدای واکسیناسیون در ایران تاکنون نزدیک به 5 میلیون نفر واکسن کرونا دریافت کردند اما نزدیک به نیمی از این تعداد، هنوز نوبت دریافت دوز دوم واکسنشان نرسیده است. بااین‌حال در روزهای اخیر تعدادی از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی از کمبود واکسن برای تزریق دوز دوم خبر دادند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا دلیل کمبود واکسن را بدعهدی شرکت‌های خارجی در تعهداتشان اعلام کرد. گفته می‌شود بیش از ۸۰ درصد واکسن‌های دنیا را ۶ کشور در اختیار گرفته‌ و سهم کشورهای فقیر ۲۵ عدد تزریق بوده است. به گفته علیرضا رئیسی، قرار بود اوایل خردادماه سه میلیون دوز واکسن کرونا به دست ما برسد ولی این امر محقق نشد.

وزارت بهداشت در پاسخ به نگرانی شهروندان از کمبود واکسن اعلام کرد برای تزریق دوز دوم 3 ماه فرصت است. بااین‌وجود متخصصان داخلی گفته‌اند شهروندان می‌توانند دوز دوم واکسن خود را از میان واکسن‌های ایرانی دریافت کنند.

سرانجام 24 خردادماه وزیر بهداشت از صدور مجوز مصرف واکسن کووبرکت خبر داد. واکسن برکت اولین واکسن ایرانی است که موفق به دریافت مجوزهای لازم برای مصرف عمومی شده است. تاکنون 3 میلیون دوز از واکسن برکت تولید و به وزارت بهداشت تحویل داده‌شده است.

ظرفیت تولید واکسن‌ کووبرکت از تیرماه به 11 میلیون دوز در ماه خواهد رسید. با صدور مجوز برای واکسن برکت مشکل کمبود دوز دوم واکسن برطرف شده و شهروندان می‌توانند از این واکسن استفاده کنند.
خوشبختانه عوارض واکسن ایرانی کرونا خفیف بوده است. حدود 25 درصد موارد، عوارض خفیف شامل تب و بدن‌درد و درد محل تزریق داشته‌اند که در واکسن‌ها رایج است و واکسن عوارض جدی و عارضه‌ای مانند لختگی خون نداشته است و واکسن بسیار ایمنی است. در شرایط آزمایشگاهی، ایمنی‌زایی این واکسن به اثبات رسیده و این واکسن بیش از 90 درصد اثربخشی دارد. نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که واکسن کوو ایران برکت قادر است ویروس کرونای جهش‌یافته موسوم به جهش (واریانت) انگلیسی را خنثی کند؛ البته نباید این تصور ایجاد شود که اگر کسی واکسن تزریق کند دیگر به‌هیچ‌عنوان به بیماری کرونا مبتلا نمی‌شود، تمامی واکسن‌های کرونای تزریق‌شده در جهان، مواردی از ابتلا پس از تزریق واکسن را داشته‌اند؛ بنابراین بروز بیماری پس از واکسن کرونا در تمامی پلتفرم‌های واکسن کرونا رخ خواهد داد اما موارد شدید و مرگ کاهش خواهد یافت.