تبیان، دستیار زندگی

فواید شگفت‌انگیز تخم مرغ

5 نکته در مورد تخم مرغ که خوب است بدانید

تخم‌مرغ این خوردنی شگفت‌انگیز! تعداد خوراکی‌هایی که به اندازه‌ی تخم مرغ ارزش غذایی داشته باشند کم است. زمانی کارشناسان تصور می‌کردند تخم مرغ غذای سالمی نیست زیرا کلسترول بالایی دارد، اما امروزه این‌طور فکر نمی‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تخم مرغ
مطالعات جدیدتر نشان دادند تخم مرغ در صورتی که در حد اعتدال مصرف شود می‌تواند خوردنی مغذی و بسیار مفیدی در رژیم غذایی یک فرد سالم باشد.
حتی متخصصین قلب و عروق می‌گویند برخی از افرادی که بیماری قلبی دارند هم می‌توانند هر روز تخم مرغ بخورند، هر چند که در هر زرده تخم مرغ، 210 میلی‌گرم کلسترول وجود دارد. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهند تخم مرغ دارای خواص بی‌نظیری است که بعضی از آن‌ها شگفت‌زده‌تان خواهد کرد!

تخم مرغ به کنترل وزن کمک می‌کند

اگر نگران این هستید که وزن اضافه کنید و دور کمرتان زیاد شود، خوب است بدانید وارد کردن تخم مرغ در رژیم غذایی به کنترل بهتر وزنتان کمک می‌کند. یک تخم مرغ متوسط فقط 75 کالری دارد و وقتی شما تخم مرغ می‌خورید، احساس سیری و رضایت می‌کنید. در واقع مطالعات نشان می‌دهند تخم مرغ یکی از سیرکننده‌ترین غذاهاست. بنابراین وقتی در یک وعده غذایی‌تان تخم مرغ می‌خورید، بعد از آن کمتر ممکن است سراغ خوراکی‌هایی بروید که سالم نیستند یا چندان سیرتان نمی‌کنند، مثلاً کربوهیدرات‌های تصفیه شده.

دو آنتی‌اکسیدان موجود در تخم مرغ یعنی لوتئین و زآگزانتین می‌توانند ریسک ناهنجاری‌های چشمی مرتبط با سن را کاهش دهند، مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد که یکی از شایع‌ترین علت‌های کاهش بینایی در سنین بالاست

چرا تخم مرغ سیرکننده است؟ تخم مرغ یک منبع پروتئین باکیفیت است و پروتئین نیز در میان سه درشت مغذی (کربوهیدرات، چربی و پروتئین) سیرکننده‌ترین است. ضمناً 6 گرم پروتئین موجود در تخم مرغ آن‌قدر باکیفیت است که دانشمندان آن را استانداردی برای سنجش میزان کیفیت پروتئین موجود در سایر مواد غذایی می‌دانند. تخم مرغ سرشار از ویتامین‌های گروه B نیز می‌باشد و یکی از معدود خوراکی‌هایی است که ویتامین D دارد. یک تخم مرغ بزرگ آب‌پز شده حاوی 44 واحد بین‌المللی ویتامین D است.


تخم مرغ کولین دارد

زرده تخم مرغ منبع خوبی از یک ماده باارزش غذایی به نام کولین است. کولین ماده غذایی است که کمتر در موردش شنیده‌اید؛ اما یکی از موادی است که بیشتر افراد به اندازه‌ی کافی از آن دریافت نمی‌کنند. یک تخم مرغ بزرگ تقریباً 35 درصد از نیاز روزانه شما به کولین را تأمین می‌کند. کولین در غذاهای حیوانی مانند تخم مرغ پیدا می‌شود اما با خوردن غذاهایی بر پایه سویا، غلات کامل، مغزها و دانه‌ها هم می‌توانید مقدار اندکی کولین دریافت کنید. کولین نقش‌های متعددی در بدن دارد و باید حتماً به اندازه‌ی کافی از آن مصرف کنید.
چرا کولین مهم است؟ کبد شما برای آن که چربی را متابولیز کرده و به انرژی تبدیل کند به کولین نیاز دارد. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند کولین می‌تواند ریسک بیماری کبد چرب غیرالکلی را کاهش دهد. کولین برای حافظه و یادگیری نیز اهمیت دارد و به جریان خون بدن کمک کرده و جلوی اسپاسم‌های عضله را می‌گیرد. کولین برای رشد مغز جنین و نوزاد نیز ضروری است.

تخم مرغ سرشار از آنتی‌اکسیدان است

تخم مرغ منبعی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. در یک مطالعه دانشمندان دریافتند قدرت آنتی‌اکسیدانی زرده‌های دو عدد تخم مرغ خام، دو برابر قدرت آنتی‌اکسیدانی یک عدد سیب است. تخم مرغ جزو معدود غذاهای حیوانی است که آنتی‌اکسیدان دارند.
دو آنتی‌اکسیدان موجود در تخم مرغ یعنی لوتئین و زآگزانتین می‌توانند ریسک ناهنجاری‌های چشمی مرتبط با سن را کاهش دهند، مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد که یکی از شایع‌ترین علت‌های کاهش بینایی در سنین بالاست. این آنتی‌اکسیدان‌ها از بافت ظریف پشت چشم در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت می‌کنند. میوه‌ها و سبزی‌ها نیز لوتئین و زآگزانتین دارند؛ اما نه به اندازه‌ی تخم مرغ.


تخم مرغ منبع قابل توجهی از امگا 3 نیست

برخلاف باورهای رایج، نمی‌توانید روی تخم مرغ به عنوان منبعی از امگا 3 حساب کنید. مرغ‌هایی که تغذیه‌ی بخصوصی دارند ممکن است تخم‌مرغ‌هایی تولید کنند که امگا 3 بیشتری دارد اما باز هم این مقدار در حد متوسط است. به عبارتی دیگر، تخم مرغ را به عنوان منبعی از امگا 3 مصرف نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد مقدار امگا 3 موجود در تخم‌مرغ‌های غنی‌شده ممکن است تنها 100 میلی‌گرم در هر تخم مرغ باشد. بهتر است امگا 3 مورد نیاز بدنتان را از منابعی مانند ماهی‌های چرب دریافت نمایید.

تخم مرغ منبع خوبی از آهن است

شما برای عملکرد مغز و حمل و نقل اکسیژن در جریان خونتان به آهن نیاز دارید. همچنین آهن برای عملکرد عضلات لازم است. آهن هِم که در غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز و گوشت مرغ یافت می‌شود، راحت‌تر از آهن موجود در غذاهای گیاهی جذب بدن می‌شود. تخم مرغ، یک منبع استثنایی از آهن هِم است؛ یک تخم مرغ بزرگ دارای 5 درصد از آهن مورد نیاز روزانه شماست.
یک تست فوری خانگی که به شما نشان می‌دهد تخم مرغ سالم است یا نه
می‌خواهید بدانید تخم‌مرغی که در یخچالتان است هنوز سالم است یا نه؟ در یک لیوان ده سانتیمتر آب بریزید و تخم مرغ را در آن بیندازید؛ اگر تخم مرغ روی آب ماند پس دیگر سالم و تازه نیست. اما اگر به ته لیوان رفت، سالم و قابل مصرف است.

و اما در مورد اثر تخم مرغ بر کلسترول خون
هر چند تحقیقات نشان می‌دهند مصرف زیاد تخم مرغ، کلسترول LDL را بالا می‌برد، اما خوردن تخم مرغ با افزایش احتمال بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد سالم ارتباطی ندارد. اما اگر سطح کلسترول خونتان بالاست، پیش از شروع مصرف تخم مرغ با پزشکتان مشورت کنید. برخی از افراد نسبت به دیگران، با مصرف تخم مرغ، کلسترول خونشان بالا می‌رود. اما در مورد بیشتر افراد سالم این‌گونه نیست. مصرف تخم مرغ در حد اعتدال بی‌خطر است که البته این قانونی است که در مورد همه غذاها صدق می‌کند!

کلام پایانی
حالا که دانستید تخم مرغ چه خواصی دارد از مصرف آن اجتناب نکنید و در حد اعتدال تخم مرغ بخورید و لذت ببرید!
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.