تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه مربای سیب خانگی

مربای سیب یکی از انواع مرباهای پرطرفدار و خوشمزه است که مانند انواع مرباها به عنوان صبحانه یا عصرانه می توان آن را مصرف کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مربای سیب
مربای سیب یکی از انواع مرباهای بسیار خوشمزه و پر مصرف در سراسر جهان است که می توانید از آن علاوه بر صبحانه یا عصرانه برای تزیین شیرینی هایی مثل شیرینی مربایی نیز استفاده کنید، مربا یکی از چاشنی های ثابت و پر طرفدار صبحانه ایرانی است، مربا با نان و کره محبوبیت بیشتری دارد.

سیب یکی از میوه های خوشمزه و پر خاصیت است، به همین علت توصیه می شود روزانه یک عدد سیب مصرف کنید، این میوه به شادابی و جوانسازی پوست شما کمک می کند، سیب خواص شگفت انگیزی دارد که آن را به یک ماده غذایی ضد سرطان تبدیل کرده.

سیب به سلامت قلب و دندان ها کمک شایانی می کند، سیب سرشار از فیبر بوده که می تواند احساس سیری را در شما بیشتر کند و همچنین کالری کمی داشته و می تواند به سوخت و ساز بیشتر بدن نیز کمک کند.

سیب سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها، فیبر، ویتامین و مواد معدنی است که سبب حفظ سلامتی می‌شود، همچنین سیب برای تنظیم قند خون مفید است، سبب کاهش وزن شده و با بهبود هضم به رفع یبوست و اسهال کمک می‌کند، این میوه بسیار خوشمزه باعث کاهش کلسترول می‌شود، سبب استحکام استخوان‌ها شده و مغز را توانمندتر می‌کند.

مربای سیب

طرز تهیه مربای سیب خانگی به روشی ساده


مواد لازم:
- سیب                   ۱ کیلو
- شکر                    ۱ کیلو
- آب لیمو ترش      ۳ قاشق غذاخوری
- گلاب                  4 قاشق غذاخوری
- زعفران دمکرده     ۱ قاشق غذاخوری
- شیشه متوسط      1 عدد
 
مربای سیب
طرز تهیه:

مربای سیب حاوی تمامی خواص و فواید سیب است و علاوه بر این ویژگی‌ها حاوی انرژی و فیبر فراوانی نیز است، به همین دلیل مصرف مربای سیب انرژی بدن را برای تمام طول روز فراهم می کند.


ابتدا سیب ها را می شوییم و بعد پوستشان را می گیریم و از وسط نصف می کنیم و هسته های آن را خارج می کنیم و در ظرفی قرار می دهیم.سپس روی تخته آشپزخانه سیب ها را می گذاریم و به صورت مکعب های متوسط خرد می کنیم.

البته می توانید از انواع قالب ها نیز برای خرد کردن سیب ها استفاده کنید، پس از خرد کردن سیب را داخل کاسه ای می ریزیم و ۱ لیوان آب را بهمراه لیمو ترش به سیب ها اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا هیمن طور استراحت کنند.
 
داخل قابلمه ای (متناسب با مقدار سیب ها)۴ لیوان آب می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم تا با حرارت زیاد آب آن سریعتر جوش بیاید و شکر را کم کم داخل آب می ریزیم و آرام با قاشق هم می زنیم تا زودتر در آب حل شود.
 
زمانیکه آب در حال جوشیدن بود سیب ها را در آبکش می ریزیم و بعد به شربت در حال جوش اضافه می کنیم و زعفران دم کرده را نیز اضافه می کنیم حرارت را متوسط می کنیم تا مربا به مرور به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پخته شود و به غلظت مورد نظرمان در بیاید.

بعد از گذشت زمان گفته شده یک تکه از سیب ها را در دهان تست می کنیم.اگر سیب نرم تر شده بود و شربت مربا نیز به غلظت مورد نظرمان رسیده بود(شربت پس از سرد شدن کمی سفت تر می شود)قابلمه مربا را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

سپس همان لحظه گلاب را می افزاییم و کمی مربا را مخلوط می کنیم تا طعم گلاب به کل مربا برود و اجازه می دهیم تا مربا سرد شود و در شیشه مورد نظر می ریزیم و درب ان را محکم می بندیم و در یخچال قرار می دهیم و برای صبحانه نوش جان کنید.

مربای سیب

طرز تهیه مربای سیب بسیار خوشمزه


مواد لازم:
- سیب                1 کیلو
- شکر                 1 کیلو
- گلاب                نصف پیمانه
- جوهر لیمو        نصف قاشق چایخوری
- زعفران غلیظ     1 قاشق مرباخوری
- آب                 2 پیمانه

مربای سیب
طرز تهیه:
برای تهیه مربای سیب خانگی ابتدا سیب ها را تمیز می شوییم و پوست آن ها را می گیریم و از وسط نصف می کنیم و هسته های آن ها را با چاقو می گیریم و روی تخته آشپزخانه به صورت مکعب های بزرگ یا با استفاده از قالب آن ها را به هر مدلی که تمایل داریم

برش می دهیم و در کاسه ای بزرگ سیب ها را می ریزیم و ۱ لیوان آب را با ابلیمو مخلوط می کنیم و روی سیب ها می ریزیم(تا سیب ها تیره نشود) سپس در قابلمه ای ۴ لیوان آب می ریزیم و روی حرارت نسبتا زیاد قرار می دهیم و شکر را به آب اضافه می کنیم و کمی با قاشق شکر را در آب هم می زنیم تا زودتر حل شود و شربت به جوش بیاید.

سیب ها را در آبکش می ریزیم و بعد از به جوش آمدن شربت سیب ها را اضافه می کنیم و حرارت را ملایم می کنیم تا مربا به غلظت مطلوب برسد و زعفران دم کرده را نیز به شربت می افزاییم و اجازه می دهیم تا مربا پخته شود.

پس از گذشت ۲۰ دقیقه به مربا سر می زنیم، از سیب ها کمی تست می کنیم، اگر نرم تر شده بودند و شربت مربا به غلظت مطلوب رسیده بود.پس از سرد شدن شربت مربا سفت تر می شود، گلاب را اضافه می کنیم و با قاشق آرام در مربا مخلوط می کنیم و قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و صبر می کنیم تا مربا خنک شود و در شیشه می ریزیم و درب آن ها را می بندیم و در یخچال مربا سیب را نگهداری می کنیم. نوش جان

مربای سیب

طرز تهیه مربای سیب زرد مجلسی


مواد لازم:
- سیب زرد                  5 عدد
- شکر                         1 پیمانه
- دارچین یا هل           به مقدار لازم
- وانیل                       1 قاشق غذاخوری
- گلاب                       به مقدار لازم
- زعفران دمکرده         به مقدار لازم
- آب لیمو                  1 قاشق سوپ‌خوری
- آب                        2 پیمانه

مربای سیب
طرز تهیه:
سیب‌ها را خوب بشوید و پوست آن ها را بگیرید. سپس خرد کنید. اینکه به چه اندازه‌ و شکلی خرد کنید به سلیقه شما بستگی دارد، می‌توانید آن ها را به شکل مربع کوچک خرد کنید یا فقط سیب‌ها را دو نیم کنید، هسته سیب را بیرون بیاورید و برای این که سیب‌ها قهوه‌ای نشود، روی آن ها کمی آبلیمو بریزید.

آب، شکر و آبلیمو را داخل یک قابلمه با هم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. حدود پنج دقیقه صبر کنید تا چند جوش بخورد، سپس وانیل، هل یا دارچین را بریزید. این شربت ابتدا رقیق است ولی بعد از چند جوش کمی غلیظ خواهد شد.

سیب‌ها را به شربت اضافه کنید و روی حرارت کم برای حدود 45 دقیقه بگذارید تا بپزند، البته برای اطمینان از پخت سیب‌ها می‌توانید با چنگال آن را تست کنید، اگر پخته بود شعله را خاموش کنید و فرصت دهید تا مربا سیب در دمای محیط خنک شود، سپس در شیشه بریزید و در یخچال نگه دارید.
 
مربای سیب

نکات مهم در خصوص تهیه مربای سیب خانگی

در مربا سیب سبز و سیب زرد، معمولا سیب ها را به قطعات کوچک مکعبی برش می زنند. اما می توان سیب ها را رنده کرد و یا حتی به وسیله قالب، شکل های فانتزی و متنوعی به قطعات داد.

مربای سیب گلاب، به مربای سیب مینیاتوری معروف است، زیرا سیب درسته و بدون هیچ برشی در مربا به کار می رود. در تهیه این مربا، هم می شود سیب ها را پوست گرفت و هم سیب با پوست به کار برد و این مورد کاملا سلیقه ای می باشد.مربا را معمولا در ظرف های شیشه ای و در یخچال، تا مدت یک سال هم می توان نگهداری کرد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .