تبیان، دستیار زندگی

آش های مخصوص فصل تابستان

شاید با شنیدن نام آش ، به یاد سرمای زمستان و آش های داغ آن زمان بیفتید. اما بایدبگوییم که آش هایی هم مناسب فصل گرما و تابستان وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آش
کسانی که عاشق آش هستند با امدن فصل گرما و تابستان نگران نباشند، چون برای این روزهای گرم هم آش های مناسبی می توانند درست کنند. منظور از آش های تابستانی، آش هایی هستند که از مواد سبکی درست شده است و طبع سردی دارند. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه آش های مخصوص فصل گرما و تابستان را بیان کنیم.

آش آبغوره

یکی از غذاهای خوشمزه و محلی آذربایجان شرقی ، آش آبغوره می باشدکه بیشتر در شهر تبریز تهیه می شود. اما اگر شما خواص این آش را بدانید،قطعا دوست دارید آن را درست کرده و میل نمایید.

 همانطور که از اسم این آش پیداست در آن از  آبغوره استفاده می شود. غوره خواص زیادی برای سلامتی دارد. غوره یک میوه بسیار مفید و پرخاصیت است که به صورت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و کاهش کلسترول، درمان سیاتیک و رماتیسم تنها چند نمونه از خواص این میوه می باشد. غوره میوه نارس انگور است و طعم ترشی دارد.

 افرادی که چاق هستند و مزاج آن گرم است می توانند در فصل گرما از غذاهایی که با غوره درست می شود، مانند آش آبغوره استفاده کنند.


برای دفع کرم روده و معده می توانید مقداری غوره مصرف کنید یا غوره را به غذای خود به عنوان چاشنی اضافه کنید، غوره به دلیل ترکیبات ضد عفونی کننده، پاک کننده معده و روده است. همچنین برای هضم بهتر غذاهای چرب و سنگین می توانید در کنار آن از غوره به هر صورتی که می خواهید استفاده کنید. غوره چاشنی برای تسهیل هضم غذای افراد مسن است که به دلیل کاهش اسید معده غذا را نمی توانند به خوبی هضم کنند.
افرادی که چاق هستند و مزاج آن گرم است می توانند در فصل گرما از غذاهایی که با غوره درست می شود، مانند آش آبغوره استفاده کنند.
آش آبغوره

 در ادامه طرز تهیه آش آبغوره را بیان می کنیم:
مواد لازم:
لوبیا چشم بلبلی پخته شده  1 پیمانه
عدس پخته شده  1 پیمانه
 بلغور   1 پیمانه
برنج نیم دانه  1 پیمانه
 سبزی (تره و جعفری) به اندازه ی مساوی 1 کیلوگرم
 آبغوره یا غوره نصف پیمانه
 پیاز داغ به مقدار لازم
 گوجه فرنگی رنده شده  4 عدد
رب گوجه ‌فرنگی    2 قاشق غذاخوری
آب قلم یا عصاره ی گوشت       به مقدار لازم
طرز تهیه: برای تهیه این آش، ابتدا پیاز داغ و لوبیا و عدس و برنج و بلغور با هم بگذارید تا پخته شود. کمی که پخت سبزی خردشده و آب قلم را اضافه کنید. سپس گوجه را با رنده درشت رنده کنید و رب و غوره های دون شده با کمی فلفل در روغن تفت بدهید و به آش اضافه کنید. تا آش جابیفتد.

وقتی جا افتاد به آش نعنا داغ اضافه کنید. یک جوش که خورد آن را خاموش کنید. به میزان دلخواه آبغوره اضافه کنید. ترشی به ذائقه خودتان بستگی دارد که زیاد یا کم باشد. و نوش جان کنید.

 برای خوشمزه تر شدن این آش می توانید از کوفته ریزهایی که با گوشت چرخ کرده درست شده، استفاده کنید. همچنین برای تهیه این آش حتما از غوره دون شده استفاده کنید.
آش دوغ

آش دوغ

یکی از آش های سنتی و خوشمزه ی ایرانی ، آش دوغ می باشد که در شهر های مختلف به روش های متفاوتی درست می شود.مواد استفاده شده در این آش در شهر های ایران یکی بود، اما برخی آن را شل و ابدار درست می کردند و برخی آن را مانند آش شله قلمکار ، غلیظ و کش دار.

مواد لازم:
دوغ      ۲ لیتر
نخود    ۲۰۰ گرم
سبزی آش         ۷۵۰ گرم
برنج     ۱ پیمانه
سیر داغ ۱ قاشق غذاخوری
نعناع داغ          ۲ قاشق غذاخوری
پیاز داغ ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه         به اندازه کافی

 می توانید این آش را با گوشت هم درست کنید. برای اینکار می توانید مقدار گوشت گوسفندی را به همراه یک عدد پیاز و مقداری زردچوبه در یک قابلمه جداگانه بپزید. پس از اینکه گوشت پخت آنرا به صورت ریش ریش خرد کرده و به قابلمه آش اضافه کنید.


طرز تهیه: برای تهیه آش دوغ خوشمزه ابتدا نخود را حداقل از دو ساعت قبل در یک کاسه خیس دهید تا علاوه بر اینکه راحت تر پخته شود ، نفخ آن نیز برطرف شود. البته بهتر است برای اینکه نفخ نخود به طور کامل گرفته شود از شب قبل خیسانده شود و چندین بار آب آن تعویض شود. سپس آنرا با آب سرد آبکشی کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. چند لیوان آب نیز به قابلمه اضافه کنید و آنرا روی حرارت قرار دهید تا نخودها به طور کامل پخته شوند.

 در مرحله ی بعدی ۲ لیوان آب به نصف قاشق چایخوری نمک داخل یک قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت قرار  دهید تا آب به جوش بیاید سپس برنج را  بشویید و به آب جوش اضافه  کنید و اجازه دهید برنج نرم شود سپس برنج را به قابلمه ای که در آن نخود است ،اضافه  کنید.

 در مرحله ی بعدی سبزی آش که شامل جعفری ، شوید و جعفری به مقدار یکسان است را پس از از اینکه خوب شستید ،خرد کنید و به قابلمه ی دارای نخود و برنج اضافه  کنید. اگر می خواهید سبزی آش در زمان پخت خوشرنگ تر بماند قبل از اضافه کردن آن کمی نمک به قابلمه اضافه کنید.
همچنین پس از اضافه کردن سبزی نباید درب قابلمه را بگذارید زیرا این کار باعث بد رنگ شدن سبزی آش می شود. پس از گذشت ۳۰ دقیقه که سبزی آش پخت دوغ را کم کم به قابلمه اضافه کنید و همزمان آش را هم  بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند.
 بهتر است برای این آش از دوغ محلی استفاده کنید. دوغ محلی آش را خوشمزه تر می کند، اما اگر دوغ محلی در دسترس نبود از دوغ های گازدار پاستوریزه استفاده کنید. توجه داشته باشید که پس از اضافه کردن دوغ نباید درب قابلمه را بگذارید زیرا ممکن است دوغ ببرد و ظاهر آش خراب شود.

پس از ۱۵ دقیقه بعد از اضافه کردن دوغ ، مقداری نمک و فلفل سیاه به آش اضافه کنید. در پایان پس از اینکه آش اماده شد آنرا در ظرف مورد نظر بریزید  و به وسیله پیاز داغ ، سیر داغ و نعناع داغ تزیین کرده و سرو  کنید.

 نکته: می توانید این آش را با گوشت هم درست کنید. برای اینکار می توانید مقدار گوشت گوسفندی را به همراه یک عدد پیاز و مقداری زردچوبه در یک قابلمه جداگانه بپزید. پس از اینکه گوشت پخت آنرا به صورت ریش ریش خرد کرده و به قابلمه آش اضافه کنید.

آش گوجه سبز

آش گوجه سبز

آش گوجه سبز هم یک غذای کامل و مقوی برای روزهای گرم بهار و تابستان می باشد.

 مواد لازم:

گوجه سبز        750 گرم
 گوشت چرخ كرده        300 گرم
 سبزی آش        یك كیلوگرم
 بلغور گندم       2 پیمانه
 لوبیا قرمز         یك پیمانه
 عدس  یك پیمانه
نعنا خشك         3 قاشق سوپ‌خوری
پیاز       نیم كیلوگرم
نمك و فلفل       به مقدار لازم
روغن مایع        به مقدار لازم

 گوجه سبزها را هم بشویید و چوب آنها را جدا كنید. بعد از اینكه سبزی پخته شد، گوجه‌ها را همراه گوشت چرخ‌كرده سرخ شده به آش اضافه كنید. در این مرحله، حرارت را كم كنید و اجازه دهید تا آش كاملا جا بیفتد.


طرز تهیه: برای تهیه این آش ابتدا لوبیا قرمز را در یك كاسه آب به مدت 24ساعت خیس کنید. بلغور و عدس را نیز به صورت جداگانه در آب به مدت یك‌ساعت خیس كنید.

 سپس یكی از پیازها را پوست بكنید و پس از خرد كردن، در تابه‌ روغن داغ، بریزید تا نیمه‌سرخ شود. سپس گوشت چرخ‌كرده را به پیاز اضافه كنید و همراه با آن تفت دهید.  كمی نمك و فلفل به گوشت اضافه کنید . در تابه را بگذارید تا گوشت همزمان با سرخ شدن بپزد. در این فاصله زمانی، بقیه پیازها را پوست كنده  به صورت خلالی خرد كنید.

 سپس یك قابلمه مخصوص آش آماده كنید و در آن كمی روغن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید. پیازهای خلالی‌شده را داخل روغن سرخ كنید و بعد یك قاشق نعنای خشك را هم در روغن تفت دهید؛ البته پیش از آن، كمی از پیاز داغ را برای تزیین روی آش بردارید. حالا لوبیا را همراه دو لیوان آب اضافه كنید و بگذارید نیم‌پز شود. پس از آن، عدس و بلغور را اضافه و  صبر كنید تا این حبوبات هم نیم‌پز شوند.

در فاصله زمانی لازم برای پخت حبوبات، سبزی را پاك كنید و پس از شستن، به صورت درشت خرد كنید. بعد از اینكه همه حبوبات نیم‌پز شدند، سبزی را  همراه دو لیوان آب جوشیده به غذا اضافه كنید.

گوجه سبزها را هم بشویید و چوب آنها را جدا كنید. بعد از اینكه سبزی پخته شد، گوجه‌ها را  همراه گوشت چرخ‌كرده سرخ شده به آش اضافه كنید. در این مرحله، حرارت را كم كنید و اجازه دهید تا آش كاملا جا بیفتد.

در پایان در تابه كوچكی مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس 2 قاشق باقیمانده نعنا خشك را در آن تفت دهید. حالا روی آش را با نعنا داغ و پیاز داغ تزیین كنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .