تبیان، دستیار زندگی

آیا ویدئو پروژکتور جایگزین مناسبی برای تلویزیون خانگی است؟

امروز با افزایش چشم‌گیر تکنولوژی، این دستگاه برای بسیاری از امور دیگر کاربرد داشته و در نتیجه توجه بسیاری از کاربران را برای خرید ویدئو پروژکتور به خود جلب می نماید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیا ویدئو پروژکتور جایگزین مناسبی برای تلویزیون خانگی است؟


این روزها ویدئو پروژکتورها نقش پررنگی در زندگی روزمره ما بازی می‌کنند. احتمالا همه ما دست کم برای یکبار تجربه تماشای تصاویر پخش‌شده از ویدئو پروژکتور را در یک سالن کنفرانس، کلاس درس یا محیط‌های این چنینی داشته‌ایم. این وسعت استفاده و کاربرد برای ویدئو پروژکتور‌ها روز به ‌روز وسیع و وسیع‌تر شده است. شاید تا چند سال پیش، از آن‌ها فقط برای سالن جلسات، سالن همایش یا کلاس‌های درس مدرسه و دانشگاه استفاده می‌شد. اما امروز با افزایش چشم‌گیر تکنولوژی، این دستگاه برای بسیاری از امور دیگر کاربرد داشته و در نتیجه توجه بسیاری از کاربران را برای خرید ویدئو پروژکتور به خود جلب می نماید. ویژگی‌های منحصر به فرد ویدئو پروژکتورها باعث شده است تا با بسیاری افراد به سراغ استفاده از چنین وسایلی به جای تلویزیون‌ خانگی امروزی بروند. استفاده از ویدئو پروژکتورها به جای تلویزیون خانگی ویژگی‌های جذاب و قابل توجه خود را دارد. اما برای اینکه این موضوع برایتان روشن‌تر شود نیازمند بررسی این موضوع هستیم که آیا اساسا می‌توان یک ویدئو پروژکتور را جایگزین تلویزیون خانگی کرد؟ اگر شما هم از کاربران ویدئو پروژکتور هستید، به احتمال زیاد، این سوال برای شما هم پیش آمده است. بنابراین اگر به دنبال این هستید که بدانید ویدئو پروژکتور جایگزین مناسبی برای تلویزیون خانگی هست یا خیر، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

چگونگی عملکرد ویدئو پروژکتور

اصولا ویدئو پروژکتور وسیله‌ای است که از آن برای نمایش عکس و فیلم روی یک پرده نمایش یا دیوار استفاده می‌شود. در حالت کلی ویدئو پروژکتورها بر اساس ساختار فنی خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. یکی ویدئو پروژکتورهای DLP نام دارد و دسته دیگری با نام ویدئو پروژکتورهای3LCD  شناخته می‌شود. هر کدام از این ویدئو پروژکتور‌ها ویژگی خاص خود را دارند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

تفاوت ویدئو پروژکتور DLP با 3LCD در چیست؟

انواع ویدئو پروژکتورها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال ویدئو پروژکتور با فناوری 3LCD تصاویر را با وضوح بیشتر و شدت نوری بالاتری نمایش می‌دهد. علاوه بر واضح‌ و پرنورتر بودن تصاویر، آنچه که 3LCD روی پرده نشان می‌دهد، غلظت رنگ بالاتری دارد. هرچند این ویژگی در یک ویدئو پروژکتور 3LCD باعث به وجود آمدن یک مشکل به نام نمایان شدن پیکسل‌ها می‌شود. اما از نظر مقایسه تعداد رنگ‌ها تکنولوژی 3LCD دارای تعداد رنگ بیشتری نسبت به DLP است. بیشتر بودن تعداد رنگ در 3LCD به این صورت است که تعداد رنگ‌ها در 3LCD تقریبا سه برابر DLP است.

مزایای ویدئو پروژکتورهای  DLP و 3LCD

بررسی تمام و کمال ویژگی‌های ویدئو پروژکتور‌ها خود چندین صفحه جداگانه می‌طلبد. اما برای اینکه یک نگاه گذرا و سریع به این مسئله داشته باشیم مزایای هر یک را به طور خلاصه بیان می‌کنیم. در ویدئو پروژکتورهای DLP به دلیل استفاده از قطعات کمتر، عمر بیشتری نسبت به LCD دارند Screen Door .در این تکنولوژی کمتر به چشم می‌خورد و تصاویر شفاف‌تری نمایش می‌دهد. همچنین رنگ سفیدی که نشان می‌دهد عمق بالایی دارد. اما در ویدئو پروژکتور 3LCD  نور بیشتری نسبت به DLPبه نمایش در می‌آید. به عبارتی دیگر با وجود داشتن لامپ یکسان، LCD  تصویر روشن‌تری تولید می‌کند. در نوع  LCD به علت وجود غلظت رنگ بالا، تصاویر جذاب‌تر نشان داده می‌شوند.

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون خانگی

اکنون زمان آن رسیده تا ویدئو پروژکتورها را با تلویزیون خانگی مقایسه کنیم. با مقایسه ویژگی‌های این دو وسیله با یکدیگر، می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا ویدئو پروژکتور می‌تواند جایگزین مناسبی برای تلویزیون خانگی باشد؟ برای این منظور به مقایسه موارد زیر می‌پردازیم:
1- کیفیت نور و تصویر
2- اندازه صفحه نمایش
3- حمل و نقل و جابجایی
4- نصب و راه‌اندازی
5- طول عمر و مقرون به صرفه بودن
6- نمایش تصویر سه بعدی
7- تنوع کاربری
با توضیح و مقایسه این ویژگی‌ها، برتری تلویزیون یا ویدئو پروژکتور را می‌توان به راحتی مشاهده کرد.

کیفیت نور و تصویر

اگر بخواهیم به کیفیت نور و تصویر یک ویدئو پروژکتور نگاه کنیم باید به سراغ کیفیت نمایش تصاویر در سینماها برویم. طبیعتا لذت تماشای یک فیلم در سینما بسیار بیشتر از دیدن همان فیلم در یک تلویزیون خانگی است. به عبارتی دیگر، شما با خرید یک ویدئو پروژکتور لذت تماشای فیلم در سینما را تجربه می‌کنید. دلیل نمایش تصاویر با کیفیت در ویدئو پروژکتور این است که ویدئو پروژکتورها نور بازتابی تصاویر را طبیعی‌تر، متعادل‌تر و چشم‌نوازتر نمایش می‌دهد. همچنین ویدئو پروژکتور نور را غیر مستقیم به چشم می‌تاباند و این موضوع مانع از خستگی زودهنگام چشم‌ها می‌شود. اما یک تلویزیون خانگی نور زیادی به چشم می‌تاباند و این مسئله خستگی چشم‌ها را به دنبال خواهد داشت. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که "یک تلویزیون‌ خانگی مناسب یک اتاق روشن است و ویدئو پروژکتورها مناسب یک فضای تاریک می‌باشند" شما می‌توانید با انتخاب یک ویدئو پروژکتور با روشنایی بالا به راحتی در یک اتاق روشن تصاویر باکیفیتی را مشاهده کنید. بنابراین در حوزه کیفیت نور و تصویر به علت آن که چشم شما نور را غیر مسقیم مشاهده می‌کند، برتری با ویدئو پروژکتور است.

 
کیفیت نور و تصویر

اندازه صفحه نمایش

اندازه و بزرگی صفحه نمایش مسئله دیگری است که می‌توان بین ویدئو پروژکتور و تلویزیون خانگی مقایسه شود. اصولا یک ویدئو پروژکتور این توانایی را دارد تا تصویر را بزرگ نمایش دهد. برای اینکه این موضوع را راحت‌تر متوجه شوید یک مثال می‌زنیم. شما با خرید یک ویدئو پروژکتور می‌توانید تصویری باکیفیت، شفاف و مناسب در ابعاد 120 اینچ بر روی پرده یا دیوار ایجاد کنید. یعنی 5 برابر یک تلویزیون خانگی 43 اینچ. متوسط اندازه تلویزیون خانگی بین 13 تا 80 اینچ است. با مقایسه ویدئو پروژکتورها با تلویزیون خانگی می‌توانید به این مسئله پی ببرید که در اندازه صفحه نمایش برتری قاطعانه با ویدئو پروژکتورهاست. علاوه بر این که ویدئو پروژکتورها تصاویر بزرگ‌تری تولید می‌کنند، باید به قابلیت تنظیم اندازه صفحه نمایش در ویدئو پروژکتور نیز اشاره کرد. یعنی شما می‌توانید با تنظیم اندازه تصاویر تولیدشده روی پرده یا دیوار متناسب با محیط و فضای خود، از تماشای تصاویر باکیفیت لذت بیشتری ببرید. به همین دلیل باز هم می‌توان به برتری ویدئو پروژکتور اشاره کرد.

حمل و نقل و جابجایی

معمولا تلویزیون‌ خانگی به علت ساختار فنی و ویژگی‌های فیزیکی که در ساخت آن بکار رفته است، طبیعی است که وزن و ابعاد بالایی داشته باشد. تلویزیون خانگی متناسب با برند و اندازه صفحه نمایش آن وزنی بین 2 تا 9 کیلوگرم دارد. این مسئله باعث می‌شود که حمل و نقل تلویزیون خانگی با مشکلات خاص خود مواجه باشد. بنابراین در کنار حمل و نقل آسان، به علت سبک بودن ویدئو پروژکتور، احتمال آسیب رسیدن بسیار کمتر از تلویزیون خانگی خواهد بود. حمل و نقل آستان یکی دیگر از مزایای ویدئو پروژکتور نسبت به تلویزیون‌های خانگی می باشد.

نصب و راه‌اندازی

اصولا نصب و راه‌اندازی یک تلویزیون خانگی و اتصال آن به دستگاه‌های مختلف، دشواری‌های خاص خود را دارد. یکی از تاکیداتی که سازندگان ویدئو پروژکتورها دارند، سادگی و راحتی این وسیله در راه‌اندازی و کاربری آن است. شما با هر بار جابجایی تلویزیون خانگی نیاز به انجام کارهای دست و پا گیر دارید. هرچند انجام این کارها بسیار آسان است اما این موضوع در مورد ویدئو پروژکتورها صدق نمی‌کند. برای نصب ویدئو پروژکتورها حتی نیاز به انجام همان کارهای ساده و راحت هم ندارید. هرچند در این مورد نمی‌توان گفت برتری خاصی بین تلویزیون خانگی و ویدئو پروژکتورها وجود دارد. اما با این حال استفاده از ویدئو پروژکتورها به دلایل مختلف ساده‌تر از تلویزیون خانگی است.

طول عمر و مقرون به صرفه بودن

اصولا تلویزیون خانگی به علت تجهیزات پیچیده‌تری که برای صفحه نمایش در آن بکار رفته است، با احتمال خرابی بیشتری مواجه است. اما این مسئله در مورد ویدئو پروژکتورها به این اندازه نیست. درست است که تجهیزات بکار رفته در ویدئو پروژکتور هم به پیچیدگی تلویزیون خانگی است، اما احتمال خرابی آن‌ها کمتر است. هزینه تعمیرات یک تلویزیون خانگی طبیعتا بسیار بالاتر از هزینه تعمیر و تعویض قطعات ویدئو پروژکتورها خواهد بود. علاوه بر موارد فوق، معمولا طول عمر لامپ بکار رفته در ویدئو پروژکتورها کمتر از طول عمر لامپ موجود در تلویزیون خانگی است. اما باید به این مسئله توجه کنید که لامپ موجود در ویدئو پروژکتورها قابل تعویض است و اتفاقا این کار بسیار ساده و راحت انجام می‌پذیرد. به عبارتی دیگر این مسئله از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه‌تر است. همه این مسائل به کنار، هزینه خرید یک ویدئو پروژکتور باکیفیت کمتر از یک تلویزیون خانگی است. یعنی هزینه‌ای که برای یک ویدئو پروژکتور باکیفیت می‌کنید، کمتر از هزینه‌ای است که برای یک تلویزیون خانگی متوسط خرج خواهید کرد. اگر از نظر طول عمر و صرفه اقتصادی این دو محصول را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که ویدئو پروژکتور صرفه اقتصادی بیشتری دارد. پس در این مورد هم برتری با ویدئو پروژکتور خواهد بود.

نمایش تصویر سه بعدی

نمایش تصاویر سه بعدی موضوع دیگری است که می‌خواهیم بین ویدئو پروژکتور و تلویزیون خانگی بررسی و مقایسه کنیم. قطعا کیفیت نمایش سه بعدی تصویر در یک تلویزیون خانگی بالاست. اما این مسئله یک محدودیتی دارد. این محدودیت هم مربوط به اندازه صفحه نمایش تلویزیون خانگی است. اما در ویدئو پروژکتور به علت اندازه تصاویر بزرگ، شما تجربه مشاهده یک تصویر سه بعدی بزرگ را خواهید داشت. شاید از نظر کیفیت تصاویر سه بعدی فرقی بین این دو نباشد، اما بزرگی تصویر سه بعدی در ویدئو پروژکتور یک برتری قابل توجه است.

تنوع کاربری

تلویزیون خانگی به علت ویژگی‌های ساختاری و فیزیکی که دارد، توان کاربری‌ متنوع را ندارد. به عبارتی دیگر نمی‌تواند هم نقش یک سینما را برای شما بازی کند و هم توان یک وسیله برای نمایش بازی‌های کامپیوتری را داشته باشد. اما ویدئو پروژکتورها به دلایلی که پیش‌تر به آن اشاره شد، این توانایی را دارد که کاربری‌های مختلفی داشته باشند. شما می‌توانید از این وسیله به عنوان نمایشگر بازی‌های کامپیوتری استفاده کنید. علاوه بر آن می‌توانید محیط خانه خود را به یک سینمای خانگی جذاب تبدیل کنید و از تماشای فیلم روی پرده نمایش لذت بیشتری ببرید. حتی ویدئو پروژکتور توان اجرای و نمایش تصاویر در یک اتاق روشن هم دارد. بنابراین در مورد تنوع کاربری، ویدئو پروژکتور برتری نسبی بیشتری دارد.

پیشنهاد ما

آنچه که ما از نمایش‌دهنده‌ها انتظار داریم، نشان دادن یک تصویر باکیفیت و مناسب است. ویدئو پروژکتور را از نظر کیفیت تصویر، اندازه صفحه نمایش، حمل و نقل و جابجایی و راحتی نصب و راه‌اندازی با تلویزیون خانگی مقایسه کردیم. در تمامی موارد برتری به طور کامل با ویدئو پروژکتور بود. همچنین طول عمر و مقرون به صرفه بودن هر دو را با نمایش تصویر سه بعدی و تنوع کاربری هریک مقایسه کردیم. نتیجه‌ای که حاصل شد نشان از برتری ویدئو پروژکتور داشت. اکنون می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا ویدئو پروژکتور جایکزین مناسبی برای تلویزیون‌های خانگی است؟ پاسخ این سوال قاطعانه مثبت است. نه تنها ویدئو پروژکتور جانشین مناسبی برای تلویزیون‌های خانگی است، بلکه برتری‌های زیادی نسبت به آن دارد. بنابراین اگر می‌خواهید لذت تماشای فیلم، بازی و ... برای شما دوچندان شود، انتخاب یک ویدئو پروژکتور ایده‌آل انتخاب فوق‌العاده‌ای خواهد بود .برای کسب اطلاعات بیشتر و بهرمند شدن از مشاوره رایگان در خصوص مشخصات و قیمت ویدئو پروژکتورها با کارشناسان شرکت مهندسی نوآوران تحقیق از طریق وبسایت شرکت با آدرس www.noavaran-eng.com و یا سایر راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت استفاده نمایید. همچنین کافیست برای مشاهده محصولات در موتور جستجو گوگل کلمه ویدئو پروژکتور نوآوران تحقیق را جستجو کنید تا به طور مستقیم وارد صفحه مربوط به دیتا پروژکتورها شوید.