تبیان، دستیار زندگی

چگونه از همسر خود عذر خواهی کنیم؟

هرچه قدر هم زن و شوهر با هم روابط عاشقانه و صمیمانه ای داشته باشند،اما گاهی پیش می آید که این رابطه شکراب شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زن و شوهر
در زندگی مشترک هر زن وشوهری ،ممکن است اختلافات و دعوا پیش بیاید و همین باعث می شود تا در اوج عصبانیت دست به انجام کارها و یا گفتن چیزهای نامربوط شوند و دلخوری بیشتر شود. بهر حال در اینجا یک دعوای زن و شهری صورت گرفته و قطعا آنها بعد از گذشت زمان، آرام تر می شوند و دوباره باید با هم ارتباط برقرار کنند. اما این که مقصر چه کسی است و کدام یکی از آنها باید عذر خواهی کند ،دغدغه ای است که ذهن آنها را درگیر می کند. آنها حتی نمی دانند که چگونه باید جلو بروند و از همسر خود عذر خواهی کنند.

 همه افراد در زندگی ممکن است دچار اشتباهاتی شوند،چون هیچ کس بی عیب و نقص نیست ، پس زمانی که اشتباه می کنند باید آن را بپذیرند و از آن اشتباهات درس بگیرند و تلاش کنند به یک شخص وهمسری بهتر برای شریک زندگی شان تبدیل شوند.

 گاهی ممکن است دعواهایی که بین زن و شوهر پیش می آید هیچ مقصری نداشته باشد و تنها فقط اختلاف نظر و عقیده باعث به وجود آمدن این مشکلات شود. بهتر است بین زن و شوهر بخاطر غرور و قدرت دعوایی صورت نگیرد، چون آنها باید در زندگی زناشویی غرور و قدرت را کنار بگذارند تا بتوانند با هم یکی شوند و رشد کنند. این که مرد و یا زنی اشتباهش را قبول می کند ، این قبول اشتباه، احساس خجالت و عذرخواهی بابت آن به این معنی نیست که مرد یا زن همسرِ ضعیفی هست.

گاهی ممکن است دعواهایی که بین زن و شوهر پیش می آید هیچ مقصری نداشته باشد و تنها فقط اختلاف نظر و عقیده باعث به وجود آمدن این مشکلات شود. بهتر است بین زن و شوهر بخاطر غرور و قدرت دعوایی صورت نگیرد، چون آنها باید در زندگی زناشویی غرور و قدرت را کنار بگذارند تا بتوانند با هم یکی شوند و رشد کنند.


 وقتی زن یا شوهر بعد از دعوا و اختلاف از طرف مقابل عذر خواهی می کند،این عذرخواهی و بیان تاسف به این معنی است که آنقدر بزرگ و بالغ شده‌اند که اشتباهاتشان را بپذیرند، از صمیم قلب بابت آنها عذرخواهی کنند و با خود عهد ببندند که دیگر آن اشتباه را تکرار نکنند.بنابراین، اگر زن و سیا شوهری تردید دارید که بگوید متاسفم یا نه، پاسخ این است که بله، بگویید. عذر خواستن یكی از موثر ترین روشهایی است كه می تواند آتش معركه را در خانواده خاموش كند و جو آرامی را دوباره به خانه بر گرداند.

دلیل اینکه باید عذرخواهی کنیم چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که فرد باید عذرخواهی صمیمانه ای را انجام دهید، وقتی که غیر ضروری به کسی آسیب زده یا اشتباه کرده باشد. اولا عذرخواهی یک گفتگوی بین او  و شخص دیگری را باز می کند. تمایل برای پذیرفتن اشتباه می تواند به فرد دیگری فرصت دهد که با او ارتباط و با احساساتش ارتباط برقرار کند.وقتی زن و یا شوهر عذرخواهی می کنند، اذعان می کنند که از رفتار غیر قابل قبول خود آگاه هستند. این به  آنها کمک می کند اعتماد را بازسازی کنند و روابط خود را با طرف مقابل خود برقرار کنند. همچنین فرصتی برای بحث در مورد آنچه که قابل قبول نیست، به او می دهد.
علاقه نشان دادن

 گام های عذر خواهی از همسر

گاهی ممکن است همسر آمادگی نداشته باشد که شما را ببخشید در این مواقع باید صبر و تحمل کنید تا آرام شود و زمانی که احساس کردید زمان آن فرا رسیده از او عذر خواهی کنید، اما قبل از عذر خواهی این مراحل را در نظر بگیرید:

قبول کنید که اشتباه کردید

این که قبول کنید شما اشتباه کرده اید، این مهم ترین مرحله ی عذر خواهی از همسر می باشد. این که قبول کنید مشکلی دارید. تا زمانی که قبول نکنید اشتباه کرده‌اید، معذرت‌خواهی‌تان صادقانه، معنی‌دار و واقعی نخواهد بود زیرا این موارد از حالت‌های چهره و طرز برخوردتان مشخص خواهد شد. بنابراین، یاد بگیرید که اشتباهات خود را قبول کنید. مسئولیت  کارهای خود را بپذیرید.

 قبول کنید که به احساس همسرتان صدمه زدید

وقتی شخصی که دوستش داریم اشتباهی مرتکب شود، ما همه احساس می‌کنیم که آسیب دیده‌ایم. بنابراین، همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید. بهتر است به احساسات همسرتان احترام بگذارید. خودتان را جای او بگذارید.

 این که قبول کنید شما اشتباه کرده اید، این مهم ترین مرحله ی عذر خواهی از همسر می باشد. این که قبول کنید مشکلی دارید. تا زمانی که قبول نکنید اشتباه کرده‌اید، معذرت‌خواهی‌تان صادقانه، معنی‌دار و واقعی نخواهد بود زیرا این موارد از حالت‌های چهره و طرز برخوردتان مشخص خواهد شد. بنابراین، یاد بگیرید که اشتباهات خود را قبول کنید. مسئولیت کارهای خود را بپذیرید.


 متواضعانه از او بخواهید که شما را ببخشد
بهترین روش برای معذرت‌خواهی از همسر به صورت شخصی، حضوری و رو در رو است. سعی کنید عذرخواهی را ننویسید یا به شکل پیام یا ایمیل نفرستید، حتی اگر ترجیح می‌دهید یک نامه‌ی عذرخواهی برای همسرتان بفرستید. اگر نمی‌توانید معذرت‌خواهی را به زبان بیاورید، کمی عمیق‌تر به قضیه نگاه کنید و از خود بپرسید چه چیزی مانع بیان این جمله می‌شود؟ آیا دلیلش این است که نمی‌دانید چگونه بدون ایجاد دعوا با همسرتان ارتباط کلامی برقرار کنید؟ اگر دلیلش همین است، پس امروز این کار را یاد بگیرید.

واضح و صریح معذرت خواهی کنید
زمانی که می خواهید از همسرتان عذر خواهی کنید، به رفتاری که باعث دلخوری او شده اشاره کنید و به دلیل همان اشتباه از او دلجویی کنید و جملات کلی که بیان نمی کند از کدام کارتان پشیمانید، را بیان نکنید. بهتر است خیلی ساده، صریح و مصداقی عذر خواهی کنید و اگر کارتان علتی داشته علت آنرا هم بیان کنید و بگویید که چرا چنین خطایی را مرتکب شده ایدتا طرف مقابل فکر نکند از او متنفر هستید.

به موقع عذر خواهی کنید
برای عذر خواهی کردن لازم است درست و به موقع این کار را انجام دهید زیرا اگر بخواهید کار اشتباه و غلط را انجام دهید، آسیب انجام آن کار غلط بیشتر از انجام ندادن آن است.. زمانی که  شخص خودش  قبول داشت که کار خطایی انجام داده، زمان واقعی عذرخواهی است نه اینکه وقتی که کسی از او رنجیده است. پس اگر فقط به خاطر رفع کدورت و دلخوری و ترس از خراب شدن رابطه ، عذرخواهی کند، در این کار موفق نمی شود و ممکن است حتی باهم بحث شان بشود و دلخوریها عمیق ترشود.

 همان طور که گفتیم کسی که بخواهد عذر خواهی کند ، از قبل باید قبول داشته باشد که اشتباه کرده است و کارش غلط بوده است،حتی اگر طرف مقابل به رو نیاورد و به ظاهر آن را نشان ندهد.

 اگر می خواهید اشتباه خود را قبول کنید و با زبان بدن آن را بیان کنید باید احساساتتان را به طرف مقابل بفهمانید. توجه داشته باشید که کلمات مناسب را به کار ببرید و آنها را سر سری بیان نکنید تا طرف مقابل احساس نکند که نقش بازی می کنید و احساستان واقعی نیست، زیرا زبان بدن رسواکننده است و احساس طرف مقابلتان در این زمینه اشتباه نخواهد کرد. پس زمانی عذر خواهی کنید که اشتباه خود را پذیرفته باشید.
عذر خواهی زن و شوهر
کاری کنید که همسرتان متوجه ناراحتی و تاسف شما شود
عذرخواهی باید کاملا صادقانه و صمیمانه باشد، نه اینکه فقط برای راضی کردن همس چیزی را به زبان آورد. همان طور که در بالا گفتیم دلیل عذر خواهی تان را مشخص کنید و به هیچ عنوان عذر خواهی  را با موارد دیگر همراه نکنید. هر بار بر یک موضوع تمرکز کنید و یک بار عذرخواهی کنید.همچنین در هنگام معذردت‌خواهی، از جملاتی که با “من” شروع می‌شوند، استفاده کنید. مثلا، به جای این که بگویید متاسفم، بگویید من بابت کاری که انجام دادم یا حرفی که زدم، متاسفم. این که چه لغت و کلمه ای را در عذر خواهی استفاده شود، اهمیت زیادی دارد،چون یک معذرت‌خواهی صمیمانه  ممکن است اعتماد ویا عدم اعتماد را در شخص مقابل به وجود آورد و همچنین مهارت فرد را در برقراری ارتباط بیشتر می کند، و صمیمیت موجود در ازدواج را افزایش می‌دهد.
 انتظار نداشته باشید که فورا بخشیده شوید
انتظار نداشته باشید که فورا بخشیده شوید،بهتر است به او زمان دهید تا از نظر روحی آماده شود و بعد از اینکه معذرت خواهی کردید ،بگویید:«می دانم که هنوز برای بخشیدن من آمادگی نداری، و درکت می کنم. فقط می خواستم بگویم که خیلی معذرت می خواهم. لازم نیست همین حالا من را ببخشی، به اندازه ی کافی وقت داری تا متوجه شوی  من تغییر کرده ام و متوجه اشتباهم شده ام.


عذر خواهی یک هنر است

همان طور که یک کودک قبل از کشیدن نقاشی  یاد می گیرد چگونه باید نقاشی بکشد که از خط بیرون نیاید، عذر خواهی هم هنر رفتاری است که فرد باید بداند از چه راهی باید این کار را انجام دهد. در واقع عذر خواهی نه باید بیش از حد باشد تا به عزت نفس فرد  صدمه بزند و نه آنقدر در عذرخواهی کردن کوتاهی کند که دیگران از او به خاطر جبران نکردن اشتباهاتش دلگیر شوند. افرادی که مدام برای کارهای کرده و ناکرده خود عذرخواهی می کند، بعد از یک مدت باعث می شود که دیگران حتی در یک اختلاف جدی که خطایشان آشکاراست، نیز نتوانند عذرخواهی کنند. پس مانند هر هنر دیگری، باتمرین و ممارست، برای ارتقاء زندگی خود این هنر را نیز بیاموزید.

 در برخی موارد بعد از اینکه متوجه میزان درد و رنجی که به همسر و فرد مورد علاقه تان وارد کرده اید، شدید شاید نتوانید خودتان را ببخشید. توجه داشته باشید همانطور که باید در مواقع وقوع مشکل همسرتان را ببخشید، باید برای خودتان هم دلسوری کنید و بتوانید خودتان را ببخشید.


مشکل را ریشه یابی کنید

زمانی که می خواهید عذر خواهی کنید و به او می گویید بایت اتفاقی که افتاده متاسفید، تنها گفتن این جمله تمام مشکلات را حل نمی کند . در واقع این جمله به این معناست که می دانید چیزی اشتباه است و در ادامه باید بگویید که سعی می کنید دفعه ی بعد بهتر رفتار کنید.

 گاهی ممکن است اشتباه را دوباره تکرار کنید ولی بهتر است از خودتان سوال کنید به چه دلیل باید به خود و همسرم آسیب برسانم؟و چرا نمی توانم اشتباهم را متوقف کنم؟ همسرم چگونه می تواند برای عدم تکرار این اشتباه به من کمک کند؟ زمانی که این سوالات را از خودتان سوال می کنید، کمک کرده اید که همسر بهتری باشید و اشتباهات یکسان را تکرار نکنید و برای پیشرفتتان کمک لازم را دریافت کنید.


خودتان را ببخشید

در برخی موارد بعد از اینکه متوجه میزان درد و رنجی که به همسر و فرد مورد علاقه تان وارد کرده اید، شدید شاید نتوانید خودتان را ببخشید. توجه داشته باشید همانطور که باید در مواقع وقوع مشکل همسرتان را ببخشید، باید برای خودتان هم دلسوری کنید و بتوانید خودتان را ببخشید. بخشیدن خودتان باعث حس اطمینان و دلگرمی در شما خواهد شد و در همسر بهتری بودن شما را کمک خواهد کرد.
قلب

چگونه عذر خواهی صمیمانه انجام دهیم؟

همان طور که در بالا گفتیم عذر خواهی باید کاملا صادقانه و صمیمانه باشد، اما برای اینکه ابراز پشیمانی خود را به همسرتان نشان دهید و او به صداقت شما پی ببرد باید نکاتی را رعایت کنید:

 اول اینکه  در زمان عذر خواهی کلمه اما به کار نبرید. چرا که کلمه “اما” بعد از هر عبارتی قرارگیرد، آن عبارت خودبخود معنای واقعی خود را از دست میدهد. مثلا اگر بگویید عزیزم من متاسفم اما….  این اما ؛صداقت عذر خواهی شما را زیر سوال میبرد.

 همچنین بخشش را حق مسلم خود ندانید. همسرتان حق دارد به خاطر اشتباهی که انجام دادید از شما ناراحت باشد، پس باید به او زمان بدهید.

 بخشیدن شما نباید همسرتان را تحت فشار قرار دهید که حتما در اسرع وقت شما را ببخشد، از او این ببخش را بخواهید اما صبر کنید و او را تحت فشار قرار ندهید و از صبر و شکیبایی شریک زندگیتان تشکر کنید.

 برای اینکه عذر خواهی صمیمانه باشد، کلمات و عبارات نرم و ملایم به کار ببرید؛ اما زیاده روی نکنید تا ابراز پشیمانی واقعی و از ته دل باشد.

 برای اینکه به همسرتان نشان دهید عذر خواهی شما صادقانه است، یک یادداشت عاشقانه برایش بنویسید و ناراحتی و تاسف خود را بروز دهید. به یاد داشته باشید که نوشتن یک یادداشت دست نویس تاثیر بیشتری از ارسال پیام از طریق موبایل دارد و همچنین اگر او در دسترس نیست ، برای او پیام صوتی بگذارید.

 توجه داشته باشید در هنگام عذر خواهی از عباراتی مانند " اگر کار اشتباه کردم" و یا " اگر ناراحت شدی" استفاده نکنید، چون استفاده از این عبارات به این معناست که احساسات همسر  را جدی نگرفته است.

  برای اینکه به همسرتان نشان دهید عذر خواهی شما صادقانه است، یک یادداشت عاشقانه برایش بنویسید و ناراحتی و تاسف خود را بروز دهید. به یاد داشته باشید که نوشتن یک یادداشت دست نویس تاثیر بیشتری از ارسال پیام از طریق موبایل دارد و همچنین اگر او در دسترس نیست ، برای او پیام صوتی بگذارید.


کارهایی که بعد از دعوا و قهر زن و شهر باید انجام دهند:


برای دلجویی پیش قدم شوند

وقتی زن و مرد هر دو از موضوعی ناراحت هستند، شاید منتظر بمانند تا دیگری قدم اول را برای دلجویی بردارد؛ این یعنی  آنها مهارت لازم را برای ترمیم آسیب احساسی که در زندگی مشترکشان ایجاد شده است، ندارند و توجه ندارند که به خاطر همین اشتباه‌شان، ممکن است به مرور زمان، علاقه آنها نسبت به همدیگر کمرنگ شود؛ بنابراین برای دلجویی، بهتر است یکی از دو نفر پیشقدم شوند.

زن و شوهر از لحاظ روحی خود را برای آشتی آماده کنند وبعد پیش روند
زن و شوهر زمانی که با یکدیگر دعوا می کنند ، برای آشتی کردن ابتدا باید خودشان را از لحاظ روحی آماده کنند و بعد پیشقدم شوند. در واقع اگر احساس کردند که حتی یک درصد برای مصالحه و سازش آمادگی ندارند، بهتر است  به هیچ وجه پیش نروند زیرا ممکن است که صحبتی شود و نتوانند خود را کنترل کنند و اوضاع از اینکه هست بدتر شود. برای همین گفته می‌شود که از لحاظ روحی آمادگی کامل داشته باشند و بعد جلو بروند.

چه بهتر می شود زمانی که یکی از آنها از خود گذشتگی کند و علی رغم تمامی هیجانات منفی خود که به نوعی طرف مقابل را از این کار منع می‌کند اما باز هم به سمت طرف مقابل خود برود، و رابطه را ادامه دهد. این کار او باعث می‌شود که طرف مقابل از کرده‌ی خود پشیمان شود و ارزش همسرش را بهتر درک کند.

بهتر است زن و شوهر در دعواها به تنهایی پیش نروند و قضاوت پیش از موعد نداشته باشند و مانند نوجوانان پرخاش جو و یکه تاز نباشند.
محبت زن و شوهر

 شیوه دلجویی از خانم ها و آقایان

دلجویی از خانم با دلجویی از آقایان فرق دارد. در زمان دلجویی باید زن و مرد بدانند که چگونه از همدیگر دلجویی کنند. از آنجا که خانم‌ها خیلی شنیداری هستند و دوست دارند بشنوند بهتر است، مرد‌ها عبارت‌هایی مانند اینکه «من هنوز تو رو دوست دارم» و «تو برایم مهمی» و «من منظوری نداشتم» را زیاد استفاده کنند. نیاز ذاتی خانم‌ها دوست داشته شدن و دوست داشتن است؛ بنابراین وقتی در موضوعی قرار می‌گیرند که آزرده خاطرند نیاز ذاتیشان، آسیب می‌بیند و با خودشان فکر می‌کنند «من رو دوست نداره» یا نفهمید من دوستش دارم.

 عذر خواهی کردن تنها به این معنا نیست که زن یا مرد به طرف مقابل خود بگویند،متاسفم و تمام شود، بلکه باید آن اتفاق را برای همیشه فراموش کنند


آقایان هم از لحاظ ذاتی نیاز به قدرت و توانایی دارند.معمولا در بحران‌ها احساس آزاردهنده آقایان بی‌کفایتی و تحقیر شدن است؛ در واقع آنها از اینکه بی کفایت و بی لیاقت احساس شوند، آزار می بینند،بنابراین باید کلماتی به کار گرفته شود که این احساس از او گرفته و حس توانمندی به او بازگردانده شود؛ بیان عبارت‌هایی مانند «من می‌دونم که تو می‌تونی» و «می‌دونم به فکر ما هستی و حواست هست» بسیار مهم است. به طور کلی در دلجویی کردن باید به فرهنگ کلماتی که بین زن و شوهر است، بیشتر توجه کرد و هر آنچه را که برای بهتر شدن حال طرف مقابلتان لازم است انجام داد.

 ببخشید و فراموش کنید

عذر خواهی کردن تنها به این معنا نیست که زن یا مرد به طرف مقابل خود بگویند،متاسفم و تمام شود، بلکه باید آن اتفاق را برای همیشه فراموش  کنند.در حقیقت فراموشی باعث می شودکه مسئله مورد نظر راه بازگشت و سرایت دوباره به رابطه  آن دو را نداشته باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .