تبیان، دستیار زندگی

ورود یکپارچه به پلتفرم‌های مختلف از طریق آیدال

آیدال سامانه احراز هویتی است که امکان ورود یکپارچه بر بستر وب و موبایل را برای وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها با رویکرد passwordless فراهم کرده تا کاربران راحت‌تر به سامانه مورد نظر وارد شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ورود یکپارچه به پلتفرم‌های مختلف از طریق آیدال



مهرماه سال ۱۳۹۹ شرکت توسعه ارتباط هوشمند تبیان در راستای تولید سامانه احراز هویت متمرکز «آیدال» که توسط تیم توسعه و فناوری این مجموعه طراحی و اجراشده، با کسب تأییدیه از کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، در زمینه فناوری اطلاعات، ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای به گروه شرکت‌های دانش‌بنیان پیوست.
بسیاری از کاربران برای ورود به سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها در برخی موارد با مشکل فراموشی حساب کاربری یا رمزعبور مواجه می‌شوند که آیدال با هدف ورود یکپارچه به بسترهای مختلف توسعه پیدا کرده و در حال حاضر در مراحل پایانی آزمایشی است که به گفته مدیر برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار مجموعه هوشمند تبیان به زودی در اپ‌استورها برای استفاده عموم قرار خواهد گرفت.
مهرداد مهدویان با اشاره به جزییات بیشتری از این سامانه گفت: «آیدال سامانه احراز هویتی است که امکان ورود یکپارچه بر بستر وب و موبایل را برای وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها با رویکرد passwordless فراهم کرده تا کاربران راحت‌تر به سامانه مورد نظر وارد شوند و نیازی به حفظ کردن حساب کاربری و رمز عبور خود نداشته باشند. تیم فناوری توسعه ارتباطات هوشمند تبیان سعی کرده‌اند تا قابلیت ورود یکپارچه در آیدال در قالب پروتکل‌ها و استاندارهای جهانی را فراهم کرده تا سرویس‌گیرندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری با هر پلتفرم و زبان برنامه‌نویسی بتوانند به‌سهولت از این سرویس استفاده کنند.»
او در ادامه افزود: «در حال حاضر برای همه سامانه‌های داخلی خود در شرکت از آیدال استفاده می‌شود به این معنی که جهت ورود به سایر سامانه‌های شرکت هوشمند تبیان ازجمله سامانه‌های همدم، کدومو و … که توسط تیم فنی داخلی مجموعه توسعه پیدا کرده و یا حتی برای ثبت درخواست در اتوماسیون اداری از سامانه آیدال استفاده می‌شود. ورود یکپارچه یک نیاز مشترک برای سازمان‌های مختلف بوده و مزایای زیادی برای آن‌ها دارد. مدیران می‌توانند با استفاده از خدمات مدیریت یکپارچه ورود، مشکلاتی از قبیل مکالمات پشتیبانی، فراموشی رمز عبور مشتریان، خطرات امنیتی و … را کاهش داده و وقت و منابع خود را ذخیره کنند»
مهدویان در خصوص آغاز پروژه آیدال و اخذ مجوز دانش‌بنیان شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان در ادامه تصریح کرد: «تقریباً از ۶ ماه گذشته فعالیت تیم آیدال شروع شد و ایده آن از سمت آقای مهندس کاشی مدیرعامل هوشمند تبیان بوده که در راستای آن آیدال توسط مجموعه از افراد متخصص و حرفه‌ای طراحی شد و با تشکیل این تیم توانستند در مدت‌زمان کوتاهی سامانه مذکور را توسعه دهند. با معرفی این محصول به کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان توانستیم از طریق پیاده‌سازی سامانه آیدال مجوز دانش‌بنیان را اخذ کنیم.»
از ویژگی‌های آیدال عدم نیاز به ثبت‌نام جداگانه، امنیت بالا و همچنین بهره‌گیری از فناوری نوین احراز هویت است که قابلیت‌های جدیدی را پیش روی تولیدکنندگان نرم‌افزار قرار داده است. ازاین‌رو، آیدال با بهره‌گیری از فناوری‌های بیومتریک مانند تشخیص اثر انگشت، چهره و صدا باعث می‌شود کاربر یک ورود سریع و امن را تجربه کند و تجربه کاربری مطلوبی فراهم شود.
او در ادامه با اشاره به مزایای آیدال گفت: «تبیان یکی از باسابقه‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات مرکز داده در کشور است. در پروژه آیدال از زیرساخت بومی و قدرتمند تبیان بهره‌گیری شده که درنتیجه آن پشتیبانی قوی دارد. علاوه بر این در طراحی واسط کاربری سعی شده تا زیبایی، سادگی و راحتی کاربر در نظر گرفته شود تا در نهایت یک تجربه کاربری خوش‌آیندی به همراه داشته باشد. در حال حاضر برطرف شدن مشکل فراموشی نام کاربری و رمز عبور و نهایتا عدم ثبت‌نام جداگانه در سامانه‌های مختلف، دغدغه بسیاری از افراد است که هنگام ورود به هر سامانه‌ای نیاز دارند که حساب کاربری ایجاد و اطلاعات اولیه خودشان را وارد کنند، در صورتی که با آیدال و تنها با یک‌بار احراز هویت دیگر نیازی به طی کردن این مراحل به صورت جداگانه برای هر وب‌سایت و اپلیکیشن نیست.»