تبیان، دستیار زندگی

خوراکی های مناسب برای پیک نیک

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید آخر هفته ی خود را در هوای آزاد و تفریح یک روزه و پیک نیک سپری کنید، اما نمی دانید چه خوراکی برای این روز مناسب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سبد پیک نیک
پیک‌نیک یک گشت گروهی است در مناطق سرسبز و داری چشم‌انداز مانند یک پارک، در کنار یک دریاچه یا هرجایی با منظره و طبیعت مطلوب است که در آن معمولاً یک وعدهٔ غذایی در خارج از منزل خورده می‌شود.

فصل تابستان بهترین زمان برای رفتن به پیک نیک می باشد. پیک نیک اغلب با پخت غذا در بیرون همراه است و بنابراین فعالیت‌هایی مانند باربیکیو، کباب با توری، تفت آب‌پزی، تنوری کردن یا ترکیبی از همه موارد فوق در آن دیده می‌شود.همچنین برای یک پیک نیک خاطره انگیز به صندلی ،زیر انداز و سبد پیک نیک نیاز است.

 برخی از افراد برای رفتن به پیک نیک به صورت مشترک یک غذای ساده را آماده می کنند و  آن را بر روی میز مشترک می گذارند و مورد استفاده قرار می دهند. در این مطلب می خواهیم چند غذای ساده که مناسب یک پیک نیک می باشد را بیان کنیم:
سالاد سیب زمینی

سالاد سیب زمینی

با سیب زمینی می توان انواع سالادها را درست کرد. در این جا طرز تهیه یک نوع از این سالاد  که با روش ها و طعم های متنوعی تهیه می شود را بیان می کنیم:

مواد لازم:

سیب زمینی :4 عدد متوسط
خیار شور :6 عدد
 پیازچه : 2 ساقه
کنسرو ذرت :2 قاشق غذاخوری
شوید خرد شده : 1 دسته
مواد لازم برای سس خردل :

ماست چکیده : 2 قاشق غذاخوری
 خردل : 1 قاشق غذاخوری
سس مایونز : 2 قاشق غذاخوری
شکر : 1 قاشق چایخوری
 آب لیمو ترش : 1 قاشق غذاخوری
روغن زیتون : 2 قاشق غذاخوری
نمک : به مقدار کافی

 در کاسه ای دیگر ، ماست چکیده و سس مایونز را به همراه سس خردل،روغن زیتون و شکر مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا شکر حل شود. آب نصف یک عدد لیمو را بگیرید و به سس اضافه کنید.وقتی شکر کاملا حل شد و مواد سس یکنواخت شدند آن را داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرید و مزه ها باهم ترکیب شوند.


طرز تهیه: برای تهیه این سالاد بین المللی ابتدا سیب زمینی ها را خوب بشویید تا گل و خاک نداشته باشد.بعد داخل قابلمه ای بریزید و به اندازه ای که سطح روی آن ها را آب بگیرد.آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید و سیب زمینی ها پخته شوند. دقت کنید تا له نشوند.

در این زمان شوید را پاک کنید و بشویید. سپس داخل آبکش قرار دهید. وقتی آب شوید ها گرفته شد آنها را ریز خرد کنید. خیارشورها را به صورت مکعبی خرد کنید. سپس داخل کاسه ای بزرگ خیار شورها را با ذرت و شوید خرد شده مخلوط کنید

سپس به سراغ تهیه سس خردل بروید. برای این کار در کاسه ای دیگر ، ماست چکیده و سس مایونز را به همراه سس خردل،روغن زیتون و شکر مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا شکر حل شود. آب نصف یک عدد لیمو را بگیرید و به سس اضافه کنید.وقتی شکر کاملا حل شد و مواد سس یکنواخت شدند آن را داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرید و مزه ها باهم ترکیب شوند.

 سپس سیب زمینی ها ی آبپز شده را در آبکش قرار دهید تا خنک شوند. بعد پوست روی آن ها را بگیرید و به صورت مکعبی خرد کنید و مواد سالاد اضافه کنید. در آخر سس خردل دست ساز را روی سالاد بریزید و به آرامی هم بزنید تا مواد کاملا به سس آغشته شوند.

سالاد سیب زمینی آماده شده را داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود و هنگام سرو مقداری کنجد بو داده روی آن بپاشید و میل کنید.
اسنک مرغ

اسنک مرغ

 یکی دیگر از خوراکی های مناسب برای پیک نیک، اسنک مرغ می باشد. اسنک مرغ از غذاهای پر طرفدار و خوشمزه است که به آسانی می توانید آن را آماده کنید.

مواد لازم برای اسنک مرغ

 فیله مرغ    8 عدد
 فلفل دلمه   2 عدد
پیاز    1 عدد
 قارچ  400 گرم
پنیر  پیتزا    به میزان لازم
نان تست  12 عدد
نمک و فلفل سیاه    به مقداری لازم

  قارچ ها را تفت دهید و کمی نمک روی آن بپاشید. کف و روی دستگاه ساندویج ساز را چرب کنید و نان تست را روی آن بگذارید و روی نان تست یک لایه مرغ، قارچ ، فلفل دلمه ای و پنیر پیتزا بگذارید و روی آن را با یک نان تست دیگر بپوشانید و در دستگاه ساندویج میکر را ببندید.


طرز تهیه:برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا  فیله ها را نازک برش بزنید.فلفل دلمه ای ها را نگینی خرد کنید و قارچ ها را حلقه ای ببرید. سپس پیاز ها را با رنده ی درشت  رنده کنید و فیله مرغ برش زده را به همراه کمی نمک و فلفل با هم مخلوط کنید تا به خوردش برود. کمی بعد فیله ها را در روغن تفت دهید تا حدی که خشک نشود و  رنگ آن طلایی شود.

 سپس قارچ ها را  تفت دهید و کمی نمک روی آن بپاشید. کف و روی دستگاه ساندویج ساز را چرب کنید و نان تست را روی آن بگذارید و روی نان تست یک لایه مرغ، قارچ ، فلفل دلمه ای و پنیر پیتزا بگذارید و روی آن را با یک نان تست دیگر بپوشانید و در دستگاه ساندویج میکر را ببندید. حدود 3 تا 5 دقیقه بعد ساندویج های آماده شده و برشته شده را خارج کنید و با سس خردل و کچاپ میل کنید.
سالاد اسپانیایی

سالاد اسپانیایی

سالاد اسپانیایی، مخلوطی از سبزیجات و مواد پروتئینی است که می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل در پیک نیک مورد استفاده قرار گیرد.

مواد لازم برای سالاد اسپانیایی:

گوجه فرنگی خرد شده 2 عدد متوسط
سرکه 2 قاشق غذا خوری
 خیار خرد شده 2 عدد
زیتون سبز 1/2 پیمانه
کاهو 1 عدد
پیاز خلال شده 1عدد کوچک
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
تن ماهی 400 گرم
 تخم مرغ آب پز شده 3 عدد
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه: برای تهیه این سالاد ابتدا تخم مرغ ها را آبپز کنید. در این فاصله گوجه فرنگی ها را بشویید و به اندازه های متوسط خرد کنید.سپس خیار شسته شده را خرد کنید و پیاز را پوست بگیرید و خلالی خرد کنید. تخم مرغ های آبپز شده را پوست بگیرید و برش بزنید. ظرف سالاد را آماده کنید و همه مواد را داخل آن بریزید. زمانی که مواد را داخل ظرف سالاد می ریزید تن ماهی را هم در کنار مواد قرار دهید و زیتون را به همراه نمک و کمی فلفل داخل سالاد بریزید و همه مواد را خوب مخلوط کنید.البته میتوانید مواد را به صورت جداگانه داخل ظرف سالاد بچینید و یا همه مواد را با هم مخلوط کنید.

کتلت میگو

کتلت میگو

به کسانی که به غذاهای دریایی علاقه مند هستند، پیشنهاد می کنیم کتلت میگو درست کنند.
 مواد لازم:

میگو:150 گرم
 سیب زمینی پخته شده: پنج عدد
 لیموترش: یک عدد
 زنجبیل تازه:یک قاشق چای خوری
 زردچوبه:یک قاشق چای خوری
تخم گشنیز:یک قاشق چای خوری
گشنیز تازه خرد شده:سه قاشق سوپ خوری
روغن و نمک:به میزان لازم
 مواد لازم برای سس تمر هندی:
تمر هندی:نصف پیمانه
آب جوش: نصف پیمانه
 انبه کوچک:یک عدد
سس گوجه فرنگی تند: 5 قاشق سوپ خوری
 آب جوش:1/2 پیمانه   
برای از بین بردن بوی زهم میگو بهتر است بعد از پاک کردن و شستن آن‌ها، داخل یک قابلمه مقداری آب و نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. میگو‌ها را داخل آب جوش و نمک بریزید و صبر کنید حدود پنج دقیقه بجوشد و بعد آن‌ها را آبکش کنید.

طرز تهیه: برای تهیه این کتلت ابتدا باید میگو را به همراه زنجبیل ، تخم گشنیز ، سیب زمینی پخته شده ، آب لیموترش ، نمک و زرد چوبه در یک دستگاه غذاساز بریزید و مخلوط کنید تا همه مواد با هم میکس شوند و ترکیب یکدستی به وجود بیاید. سپس مواد مخلوط شده را در کاسه ای بریزید و گشنیز خرد شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید. تابه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید تا داغ شود.

 سپس مقدار کمی از از مواد کتلت را بردارید و با دست سطح آن را صاف کنید و در تابه داغ قرار دهید تا دو طرف آن سرخ شود. سپس کتلت های سرخ شده را روی دستمال روغن گیر بریزید تا روغن اضافه آن گرفته شود.

 نکته: برای از بین بردن بوی زهم میگو بهتر است بعد از پاک کردن و شستن آن‌ها، داخل یک قابلمه مقداری آب و نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. میگو‌ها را داخل آب جوش و نمک بریزید و صبر کنید حدود پنج دقیقه بجوشد و بعد آن‌ها را آبکش کنید.

یک راز دیگر برای خوش‌عطر کردن کتلت میگو، این است که مقداری دارچین به مواد اضافه کنید.

سس تمر هندی: برای تهیه سس، ابتدا تمر هندی را در مقداری آب جوش بریزید و هم بزنید تا پس از چند دقیقه در آب حل شود. سپس از صافی رد کنید تا عصاره آن بدست بیاید. بعد عصاره تمرهندی را با سس گوجه فرنگی و انبه در دستگاه غذاساز بریزید و خوب مخلوط کنید تا سس نرم و یکدست به وجود بیاید. سس بدست آمده را در کنار کتلت های آماده شده سرو کنید. 
کوکو نخود فرنگی

کوکو نخود فرنگی

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار برای پیک نیک، کوکو نخود فرنگی می باشد. این غذا اصلیت گیلانی دارد و با نخود فرنگی درست می شود. کوکو نخود فرنگی را هم می توان با گوشت چرخ کرده درست کرد و هم بدون گوشت.

مواد لازم:

نخود فرنگی: ۳۰۰ گرم
سیب‌زمینی: ۴ عدد متوسط
تخم‌مرغ: ۳ عدد
سیر: ۳ حبه
شوید خشک: به میزان لازم (در صورت دلخواه)
نمک: به میزان لازم
فلفل سیاه: به میزان لازم
زردچوبه: به میزان لازم
زعفران: به میزان لازم (در صورت دلخواه)
روغن سرخ‌کردنی: به میزان لازم

  برای خوش طعم شدن کوکو، می‌توانید در این مرحله از کوکوی نخود و سیب زمینی، از کمی زعفران و شوید خشک نیز استفاده کنید. سپس مواد را با هم ترکیب کنید. مواد باید طوری ترکیب شوند که خمیر یکدستی حاصل شود.


طرز تهیه:
برای درست کردن کوکو نخود فرنگی ابتدا باید نخود فرنگی را خوب بپزید. برای این کار، ۳۰۰ گرم نخود فرنگی را با ۲ لیوان آب ، داخل قابلمه بریزید و ۲ قاشق چای خوری نمک روی آن بپاشید. این قابلمه را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا نخود فرنگی خوب بپزد.

در زمانی که نخود فرنگی در حال پختن است، سیب ‌زمینی‌ها را در ظرفی رنده ریز کنید. پس از رنده کردن آب سیب زمینی ها را بگیرید. سیر و پیاز را نیز بشویید و پوست بگیرید. سپس هر دو را با رنده ریز، رنده کنید. آب اضافی ترکیب سیر و پیاز را هم بگیرید. ترکیب سیب زمینی و پیاز را به ظرف سیب ‌زمینی رنده شده، اضافه کنید.  اگر آب اضافه پیاز و سیب زمینی را خارج کنید، کمک می کند تا مایه کوکو شل نشود.

در مرحله ی بعدی به سراغ نخود فرنگی بروید و اگر کامل پخته و نرم شده بود، قابلمه نخود فرنگی را از روی گاز بردارید و آن را آبکشی کنید. سپس صبر کنید تا کاملاً خنک شده و آبش تخلیه شود. نخود فرنگی را به کاسه مواد اضافه کنید و تخم‌مرغ‌ها را روی آن بشکنید. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مواد اضافه کنید.

 برای خوش طعم  شدن کوکو، می‌توانید در این مرحله از کوکوی نخود و سیب زمینی، از کمی زعفران و شوید خشک نیز استفاده کنید. سپس مواد را با هم ترکیب کنید. مواد باید طوری ترکیب شوند که خمیر یکدستی حاصل شود.

 در مرحله ی آخر تابه‌ای نچسب را روی حرارت متوسط قرار دهید و مقداری روغن سرخ کردنی در آن بریزید. می‌توانید به جای روغن سرخ کردنی، از چند قاشق کره نیز استفاده کنید. پس از داغ شدن روغن یا کره، مواد کوکو را روی سطح تابه پخش کنید و با پشت قاشق، صاف کنید. در تابه را بگذارید و حدود ۱۰ دقیقه یا بیشتر، صبر کنید. اگر یک‌ طرف کوکو پخته بود، می‌توانید آن را برگردانید. پس از پخت هر دو طرف کوکو، آن را با نان سبوس‌دار و گوجه و خیار شور میل کنید.

اگر  خواستید این کوکو را با گوشت چرخ کرده درست کنیدبه مواد زیر نیاز دارید:

نخود فرنگی: ۲ لیوان
گوشت چرخ کرده: ۱ لیوان
تخم مرغ: ۱ عدد
سیب زمینی متوسط: ۱ عدد
زردچوبه: ۱ قاشق چای خوری
نمک، فلفل سیاه و ادویه کاری: به مقدار لازم
پودر سیر: نصف قاشق چای خوری
پیاز متوسط: ۱ عدد

 برای راحتی کار می‌توانید تمام مواد، به‌جز تخم‌مرغ‌ها و ادویه‌جات را در چرخ گوشت له و ترکیب کنید. سپس مواد را از چرخ‌ گوشت خارج کنید و تخم مرغ و ادویه را به آن اضافه کنید.


طرز تهیه: در این مرحله هم ابتدا نخود فرنگی  و سیب زمینی ها را در آب بپزید. سپس سیب زمینی و نخودهای پخته شده را داخل غذاساز بریزید و کاملاً له کنید. سپس گوشت چرخ کرده، پیاز، ادویه ها و همچنین تخم مرغ را نیز به غذاساز اضافه کنید و مواد را خوب با هم ترکیب کنید. در صورتی که مایه کوکو کمی چسبناک و شل بود می توانید ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آرد سفید به آن اضافه کنید و مواد را به خوبی ترکیب کنید.

بعد از آماده شدن مواد کوکو بهتر است قبل از سرخ کردن آن را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید. بعد از این مدت آن را از یخچال خارج کنید. یک ماهیتابه نچسب روی گاز قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. حرارت گاز را روی شعله متوسط تنظیم کنید. بعد از داغ شدن روغن مایه کوکو را به صورت یک جا داخل ماهیتابه بریزید. اجازه دهید یک سمت کوکوی نخود با سیب زمینی کاملاً پخته شود. سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز به بپزد. در نهایت این کوکوی خوشمزه را در ظرف مناسب سرو کنید و با گوجه و خیار شور تزئین کنید.

 نکته: برای راحتی کار می‌توانید تمام مواد، به‌جز تخم‌مرغ‌ها و ادویه‌جات را در چرخ گوشت له و ترکیب کنید. سپس مواد را از چرخ‌ گوشت خارج کنید و تخم مرغ و ادویه را به آن اضافه کنید.
  
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .