تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه کوکوی سیب زمینی آ‌ب‌پز

کوکوی سیب زمینی یکی از انواع غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی محسوب می‌شود، که مواد و دستور تهیه بسیار متنوعی برای آماده کردن این غذا وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کوکوی سیب زمینی
کوکو سیب زمینی و کوکو سبزی معروف ترین کوکوهای آشپزی ایرانی هستند، محبوبیت کوکوی سیب زمینی اولا به این دلیل است که خیلی سریع آماده می شود و ثانیا با مواد غذایی ساده ای درست شده و خیلی خوشمزه و خوش طعم است.

کوکوی سیب زمینی

طرز تهیه کوکوی سیب زمینی فوق العاده خوشمزه با سیب زمینی آب پز


مواد لازم:
- سیب زمینی آبپز                      5 عدد
- تخم مرغ                                3 عدد
- پیاز متوسط                             1 عدد
- شوید خشک                           1 قاشق غذاخوری
- نمک و فلفل سیاه و زردچوبه       به میزان لازم
- روغن                                      به میزان لازم

طرز تهیه:
برای تهیه این نوع کوکوی سیب زمینی؛ ابتدا باید سیب زمینی ها را آبپز کنیم، برای این منظور ابتدا سیب زمنی ها را می شوییم سپس به همراه مقداری آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا سیب زمینی ها آبپز شوند.

کوکوی سیب زمینی به دو روش تهیه می شود؛ یکی با سیب زمینی پخته و دیگری با سیب زمینی خام و همچنین با ترکیب انواع مواد می توان کوکو تهیه کرد. کوکو در فر و با روغن کم و یا در تابه باروغن فراوان تهیه می شود.



حدود ۲۰ دقیقه زمان برای پختن سیب زمینی ها زمان نیاز است، پس از اینکه پخت سیب زمینی ها به پایان رسید کمی صبر می کنیم تا خنک شوند (یا اینکه قابلمه را زیر آب سرد قرار می دهیم)، سپس پوست سیب زمینی ها را می گیریم.در این مرحله سیب زمینی ها را رنده کرده و داخل یک کاسه بزرگ و جادار می ریزیم، توجه داشته باشید که اضافه کردن پیاز به کوکو سیب زمینی اختیاری است ولی باعث خوشمزه تر شدن و پفکی تر شدن کوکو سیب زمینی می شود.

در ادامه پیاز را رنده می کنیم و پس از اینکه با فشار دست آبش را گرفتیم، پیاز رنده شده را به کاسه حاوی سیب زمینی اضافه می کنیم، در این مرحله تخم مرغ را به صورت جداگانه داخل یک کاسه کوچک می شکنیم و ترکیب می کنیم تا یکدست شوند.

سپس شوید خشک را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه می کنیم، دقت کنید که اضافه کردن شوید خشک علاوه بر اینکه عطر بهتری به کوکوی ما می دهد باعث زیباتر شدن ظاهر کوکوها نیز می شود.

پس از اینکه مواد طعم دهنده را به تخم مرغ ها اضافه کردیم تخم مرغ را خوب مخلوط می کنیم تا بافت شان کاملا یکدست شود و رنگ شان کمی کِرِمی شود و در ادامه تخم مرغ را به کاسه حاوی سیب زمینی اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم.

اگر زمان کافی دارید بهتر است برای مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت مایه کوکو را در یخچال قرار دهید تا منسجم تر شود. البته اگر عجله دارید می توانید در همین مرحله کوکوها را سرخ کنید، حالا مقداری روغن در یک تابه تفلون می ریزیم و اجازه می دهیم روغن داغ شود.

پس از اینکه روغن داغ شد به اندازه یک پرتقال کوچک از مایه کوکو بر می داریم و با دست آنرا گرد می کنیم و در آخر با فشار کف دست آنرا صاف کرده و به آرامی در  روغن داغ می اندازیم تا سرخ شود. به همین ترتیب تمام کوکوها را سرخ کرده و به همراه نان سرو می کنیم.

کوکوی سیب زمینی

طرز تهیه کوکوی سیب زمینی بسیار خوشمزه


مواد لازم:
- سیب زمینی         5 عدد
- تخم مرغ             3 عدد
- بکینگ پودر          1 قاشق مرباخوری
- زردچوبه               1 قاشق غذاخوری
- نمک و فلفل         به میزان لازم
- روغن                 به میزان لازم

طرز تهیه:
سیب زمینی را می پزیم و پوست می کنیم و رنده می کنیم سپس تخم مرغ ها روی مواد سیب زمینی شکسته و کمی نمک و فلفل و بیکینگ پودر را داخل ظرف می ریزیم و بعد شروع به هم زدن می کنیم تا مواد یکدست شود.

در تابه یا ظرف نسوزی به مقدار نیاز برای سرخ شدن مواد روغن می ریزیم و صبر میکنیم تا روغن داغ شود، سپس مایه را در روغن می ریزیم حرارت را ملایم می نمائیم با پشت قاشق روی آنرا صاف می کنیم تا سطح آن در همه جا به یک اندازه شود، البته می توان از قالب های مختلف نیز برای سرو شیک تر کوکو استفاده نمود.

در تابه را می گذاریم حرارت را باز هم کمی ملایم تر می کنیم تا مایه کاملا بسته شده قابل بریدن شود، اگر از قالب استفاده نشده باشد، کوکو را ابتدا به شکل بعلاوه می بریم با دو چنگال قطعات کوکو را برمی گردانیم و باز هر قطعه را دو نیم می کنیم در اینصورت هشت قطعه کوکو خواهیم داشت می گذاریم قسمت زیرین کوکو هم سرخ شود. بعد در ظرف مناسبی قطعات کوکو را می چینیم و اطراف آنرا با حلقه های گوجه فرنگی تزیین می نماییم. 
 
کوکوی سیب زمینی

طرز تهیه کوکو سیب زمینی در فر

برای تهیه کوکو سیب زمینی در فر ابتدا یک قالب مناسب فر انتخاب می کنیم، سپس با مقدار کمی روغن مایع کف و بدنه قالب را به خوبی چرب می کنیم، سپس مایه کوکو سیب زمینی را در کف قالب قرار داده و روی آنرا صاف می کنیم.در پایان یک فویل آلومینیومی بسیار نازک روی قالب می کشیم و چند سوراخ ریز روی فویل ایجاد می کنیم، سپس ظرف را به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ( به دلیل متفاوت بودن حرارت فرهای مختلف ) در فر قرار می دهیم تا آماده شود.

توجه داشته باشید که درجه حرارت فر برای پخت کوکو سیب زمینی باید ۱۸۰درجه سانتیگراد باشد، اگر بخواهیم از فرهای برقی مثل مایکروفر استفاده کنیم، باید دمای فر را روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد قرار دهیم و از فویل قوی تری استفاده کنیم.

در پایان پس از اینکه کوکو سیب زمینی به طور کامل پخت، فویل را از روی ظرف باز می کنیم و مجددا به مدت ۵ دقیقه درون فر قرار می دهیم. این بار فقط گریل یا المنت بالا را روشن می کنیم تا روی کوکو سیب زمینی به طور کاملا طلایی شود.
 
کوکوی سیب زمینی

طرز تهیه کوکو سیب زمینی زعفرانی

کوکو سیب زمینی زعفرانی یکی از غذاهای خوشمزه و بسیار پر طرفدار بین المللی است که معمولا در هتل ها سرو می شود، اضافه کردن زعفران به مایه کوکو سیب زمینی علاوه بر اینکه باعث خوشمزه تر شدن کوکو ها می شود، باعث می شود رنگ کوکوی شما طلایی تر نیز شود.

برای مقدار مواد بالا یک تا دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را به مایه کوکو اضافه می کنیم و در صورت تمایل کوکو سیب زمینی را به صورت مجلسی برای مجالس و مهمانی های خود تهیه کنید، توصیه می شود که از این روش استفاده کنید تا در پایان کوکوی مجلسی تر و شیک تری داشته باشید.

کوکوی سیب زمینی

نکات پخت کوکو سیب زمینی به سبک اصفهانی ها

اصفهانی ها به این غذا کوکو قندی می گویند و روی آن شهد می ریزند برای آماده سازی و پخت این غذا باید نکته هایی را در نظر گرفت که به ترتیب عبارتند از:

اگر کوکو را با سیب زمینی خام تهیه می کنید، می توانید به آن مرغ پخته ریش ریش شده یا سبزی های معطر اضافه کنید اما افزودن این مواد به مایه کوکو تهیه شده با سیب زمینی پخته توصیه نمی شود.

خیلی وقت ها کوکو پس از پخت ترک برمی دارد و در هنگام جابجا کردن می شکند. علت این اتفاق مقدار کم تخم مرغ است اما باید مراقب باشید بیش از اندازه هم تخم مرغ استفاده نکنید زیرا در این صورت، بافت کوکو از میان می رود و شکل اسفنجی و کف آلود پیدا می کند.

خیلی ها به کوکو سیب زمینی، پیاز خام می زنند. پیشنهاد می کنم در هنگام افزودن این سبزی، آب آن را بگیرید زیرا باعث شل شدن کوکو و از بین رفتن بافت منسجم آن می شود. به علاوه، در مصرف پیاز نیز زیاده روی نکنید زیرا باعث وارفتن کوکو می شود.

ضخامت مناسبی که برای این کوکو توصیه می شود، بین 5/0 تا 2 سانتی متر است که برحسب ذائقه می توانید آن را تغییر دهید. فراموش نکنید ضخامت زیاد، باعث نپختن کوکو و نازک بودن بیش از حد، باعث خشکی و حتی سوختن آن می شود.

 به غیر از نعناع یا گشنیزی که در دستور پخت این غذا وجود دارد، شما می توانید از نعناع تازه به تنهایی یا ریحان تازه و حتی آویشن خشک استفاده کنید. به این ترتیب طعم کوکو منحصربه فرد خواهد شد.

اگر مایه کوکو بر اثر افزودن تخم مرغ ها یا پیاز شل شد، بهتر است به آن کمی آرد سیب زمینی اضافه کنید تا قوام لازم را پیدا کند.ادویه مناسبی که برای پخت این غذا نباید فراموش کرد، در کوکوی شیرین فقط زعفران و در کوکو نمک دار زعفران و زردچوبه است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .