تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه دمپختک گوجه خوشمزه و خانگی

دمپختک گوجه یا دمی گوجه یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که در هر منطقه از کشور با روش خاص آن منطقه طبخ می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دمپختک گوجه
دمی گوجه فرنگی که با نام دمپختک گوجه هم شناخته می شود یکی از غذاهای بسیار ساده و خوشمزه ایرانی است. این غذای خوشمزه از غذاهای ساده و فوری محسوب می شود که در زمان هایی که وقت کافی برای تهیه غذا نداریم می توانیم از دمی گوجه فرنگی استفاده کنیم.

طرز تهیه دمپختک گوجه ساده با سیب زمینی


مواد لازم:
- برنج                             2  پیمانه
- گوجه فرنگی درشت         4 عدد
- رب گوجه فرنگی              1 قاشق غذاخوری
- سیب زمینی درشت         1 عدد
- پیاز متوسط                   2 عدد
- نمک، فلفل و زردچوبه      به میزان لازم
- کره                               50 گرم
- روغن                            به میزان لازم

دمپختک گوجه
طرز تهیه:
برای تهیه دمی گوجه ساده ابتدا برای پخت انواع دمپختک باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید که انواع دمپختک ها را نباید به صورت آبکشی درست کنید، دمپختک باید به صورت کته پخته شود که علاوه طعم بهتر، مواد مغذی آن نیز بیشتر است.

گاهی می توانید با غذاهای ساده و راحت از خودتان پذیرائی کنید، دمپختک گوجه یکی از غذاهای بسیار ساده و خوشمزه ای است که در کمترین زمان  آماده شده و بسیار خوش طعم و لذیذ است.

ابتدا برنج را پس از پاک کردن، حدود ۳۰ دقیقه در یک قابلمه مناسب می خیسانیم، به صورتی که آب حدود نصف یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد، سپس نصف قاشق غذاخوری نمک اضافه می کنیم.

برای شروع پیازها را به صورت نگینی ریز یا خلالی به سلیقه خود خرد می کنیم و به همراه مقدار کمی روغن در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیازها طلایی و سبک شوند، سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر پیازها را تفت می دهیم.

در ادامه رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و چند دقیقه ای تفت می دهیم تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود، در ادامه پوست گوجه فرنگی ها و سیب زمینی ها را می گیریم و آنها را به صورت مکعبی کوچک خرد می کنیم.

در این مرحله سیب زمینی ها و گوجه فرنگی های خرد شده را به مقداری نمک و کره به تابه اضافه می کنیم و مواد را روی حرارت ملایم چند دقیقه تفت می دهیم تا روغن بیندازد و آب آن به طور کامل جمع شود،در همین حین قابلمه حاوی برنج را روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

اجازه می دهیم تا آب موجود در قابلمه برنج تبخیر شود سپس زمانی که مقدار کمی آب داخل قابلمه باقیمانده بود مخلوط گوجه فرنگی تفت داده شده را به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی با برنج مخلوط می کنیم تا زمانیکه آب برنج جمع شود.

پس از تبخیر شدن آب موجود در قابلمه حرارت زیر قابلمه ار کم می کنیم و زیر قابلمه یک شعله پخش کن قرار می دهیمتا ته دیگ برنج نسوزد. حدود ۴۵ دقیقه زمان برای دم کشیدن برنج نیاز است، در پایان دمی گوجه فرنگی را به همراه ترشی مخلوط یا سالاد شیرازی سرو می کنیم.

دمپختک گوجه

طرز تهیه دمپخت گوجه با گوشت


مواد لازم:
- گوشت                        ۲۵۰ گرم
- برنج ایرانی                  ۲ پیمانه
- گوجه متوسط               ۳ عدد
- رب گوجه فرنگی            ۱ قاشق غذاخوری
- پیاز                             ۱ عدد
- نمک و زردچوبه و فلفل   به میزان لازم
- روغن                          ۳ قاشق غذاخوری
- آب                             ۲ لیوان

طرز تهیه:
برای تهیه دمپخت گوجه ابتدا گوجه فرنگی ها را  بشورید و پوست آن ها را بگیرید و در اندازه کوچک با چاقو برش دهید و در مخلوط کن بریزید یا با رنده  آن ها را رنده کنید و پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید.

در تابه ای روغن مایع بریزید و زیر شعله را کم کنید تا بمرور روغن داغ شود سپس پیاز نگینی خرد شده را در روغن بریزید و تفت دهید تا طلایی و سرخ شود و در قابلمه ای بریزید و شعله را ملایم کنید.

دمپختک گوجه
گوجه فرنگی را به پیاز اضافه کنید و نمک، زردچوبه، فلفل به اندازه دلخواه به آن بیفزایید و تفت دهید تا گوجه آب بیندازد سپس رب گوجه فرنگی را نیز بیفزایید و ۲ لیوان آب نیز روی مواد بریزید.

صبر کنید تا آب بجوش بیاید و برنج را با دو قاشق نمک اضافه کنید و در ظرف را بگذارید و ۵ دقیقه یک بار آن را هم بزنید و اگر دوست داشتید برای زیباتر شدن رنگ دمپختک کمی زعفران دم کرده نیز درون قابلمه بریزید.

برنج را زیرو رو کنید هنگامی که آب آن کم شد زیر شعله را کم کنید و اجازه دهید تا ۱ ساعت برنج کاملا پخته شود و سپس دمپخت گوجه فرنگی را در دیس بکشید و نوش جان کنید.

در تابه ای روغن بریزید و زیر شعله را کم کنید تا روغن به مرور داغ شود و حالا گوشت را در تابه بریزید و تفت دهید تا جایی که رنگ آن کاملا تغییر کند.
گوشت چرخکرده را همچنان تفت دهید تا سرخ شود، حالا رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید و به دمپخت گوجه فرنگی بیفزایید.
 
دمپختک گوجه

طرز تهیه دمپختک گوجه با مرغ


مواد لازم:
- برنج ایرانی                 2 پیمانه
- مرغ                           250 گرم
- گوجه متوسط              3 عدد
- رب گوجه فرنگی           1 قاشق غذاخوری
- پیاز نگینی شده            1 عدد
- روغن                         3 قاشق غذاخوری
- نمک، زردچوبه و فلفل   به مقدارلازم
- آب                            2 لیوان

طرز تهیه:
مرغ را به اندازه دلخواهتان خرد کنید و با حرارت بالا در روغن سرخ کنید.بعد از سرخ کردن مرغ ها ، آنها را از روغن بیرون بیاورید و در همان روغن پیاز را سرخ کنید .

مقداری نمک، فلفل و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید. گوجه فرنگی را پوست بگیرید و خرد کنید و به پیاز اضافه کنید و بگذارید تا گوجه فرنگی بجوشد و نرم شود.

رب را هم داخل گوجه بریزید و هم بزنید، بعد مرغ سرخ شده را داخل قابلمه بریزید و 2 لیوان آب به آن اضافه کنید، بعد از اینکه آب به جوش آمد برنج را داخل آن بریزید، زمانی که آب برنج کم شد، یک دم کنی روی در قابلمه بریزید و حرارت را کم کنید و بعد از 45 دقیقه که دمپختک پخت آن را از روی حرارت بردارید.

دمپختک گوجه

طرز تهیه دمپختک گوجه با عدس


مواد لازم:
- برنج                       3 پیمانه
- گوجه فرنگی             8 عدد
- عدس                      2 پیمانه
- پیاز بزرگ                  1 عدد
- زعفران دمکرده          به مقدار لازم
نمک، فلفل و زردچوبه   به مقدار لازم
- روغن                       نصف پیمانه
- آب                          به مقدار لازم

طرز تهیه:
عدس را از چند ساعت قبل می خیسانیم و درحین خیس خوردن عدس ها چند بار آب آن را عوض می کنیم، پیاز را خرد کرده و سرخ می کنیم، گوجه فرنگی ها را در مخلوط کن ریخته و با با رنده درشت آن ها را رنده می کنیم، پس از اینکه یکدست شد با پیاز داغ قدری تفت می دهیم.

عدس را به مخلوط گوجه فرنگی و پیاز اضافه می کنیم و می گذاریم که بپزد و آب گوجه فرنگی هم تبخیر شود، در این مرحله نمک را به مواد اضافه می کنیم.

برنج را آبکش می کنیم و مخلوط بدست آمده را لابلای برنج آبکش شده ریخته می شود و قبل از دم دادن برنج،آب زعفران را روی آن ریخته می شود، پس از اینکه دمپختک گوجه با عدس دم کشید آنرا با سالاد فصل و سبزی خوردن نوش جان کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .