تبیان، دستیار زندگی

برای گرفتگی رگ های شما آنژیوگرافی بهتر است یا آنژیوپلاستی؟

پزشک با استفاده از تصاویر ایجاد شده با اشعه ی ایکس، کاتتر را به سوی ناحیه آسیب دیده (قلب، پا، گردن، کلیه یا آئورت) هدایت می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برای گرفتگی رگ های شما آنژیوگرافی بهتر است یا آنژیوپلاستی؟
آنژیوگرافی، آرتریوگرام و آنژیوپلاستی روش هایی هستند که برای شناسایی باریک شدن رگ ها و یا انسداد موجود در شریان های بدن و سپس درمان آنها، استفاده می شوند. این روش ها بدون در نظر گرفتن ناحیه ای که مورد بررسی قرار می گیرد، شبیه به هم هستند. لوله ی کوچکی به نام کاتتر، وارد رگ خونی بزرگ بالای پا، یا ناحیه ی کشاله ران می شود. پزشک با استفاده از تصاویر ایجاد شده با اشعه ی ایکس، کاتتر را به سوی ناحیه آسیب دیده (قلب، پا، گردن، کلیه یا آئورت) هدایت می کند. سپس او با مشاهده ی جریان مایع حاجب درون رگ های خونی از طریق اشعه ی ایکس، انسدادها و باریک شدن رگ ها را شناسایی می کند. سپس در صورت نیاز به کمک بالون آنژیوپلاستی، رگ های مسدود شده را باز نگه می دارند تا از گرفتگی آنها جلوگیری شود.

آرتریوگرام چیست؟

آرتریوگرام قلبی که کَت قلبی نیز نامیده می شود، شریان های قلب را بررسی می کند. آرتریوگرام های کاروتید، شریان های گردن منتهی به مغز را نشان می  دهند. آرتریوگرام های کلیوی، خون رسانی به کلیه را بررسی می کنند. آرتریوگرام های پا، خون رسانی به نواحی پا و کشاله ران را بررسی می کنند و آرتریوگرام های آئورت، رگ های خونی اصلی قفسه سینه و شکم را تصویرسازی می کنند.

آنژیوگرافی چیست؟

آنژیوگرافی، یک روش تشخیصی است که در آن متخصص آنژیوگرافی و یا جراح قلب، تصاویر آنژیوگرافی را هم در طول رویکرد و هم پس از آن بررسی می کند، سپس براساس سابقه ی پزشکی، علائم، محل و شدت مشکل، یک برنامه ی درمانی را طراحی می کند. برخی از انسدادها و یا باریک شدگی رگ ها را می توان در حین انجام رویکرد تشخیصی به کمک روش آنژیوپلاستی ترمیم کرد. به طور کلی آنژیوگرافی یک روش کاملا بی خطر و بدون درد می‌باشد که عوارض آن کم می‌باشد.
رویکرد درمانی بالون زدن که آنژیوپلاستی نامیده می شود، اغلب در حین انجام آنژیوگرافی برای گشاد کردن و یا باز کردن ناحیه باریک شده استفاده می شود و شریان را به کمک دیواره ی شریان، باز نگه می دارد. به گفته دکتر خلیل فروزان نیا جراح قلب در تهران چنانچه میزان گرفتگی بیش از حد باشد و یا امکان ترمیم آن به کمک آنژیوپلاستی امکان پذیر نباشد، بیمار مستعد انجام عمل قلب خواهد شد.

آنژیوپلاستی

آنژیوپلاستی برای درمان مشکلات عروق، در نواحی مختلف بدن استفاده می شود. PTCA، نوعی آنژیوپلاستی است که برای درمان انسداد عروق کرونری استفاده می شود و زمانی که برای درمان دیگر شریان ها استفاده می شود PTA نامیده می شود. در این روش، بالون بسیار ریزی که در انتهای یک کاتتر (لوله) قرار گرفته است، به دقت به سمت ناحیه مسدود یا باریک شده هدایت می شود. بالون، شریان را باز می کند و رسوب های چربی را که موجب باریک شدن شریان شده اند، از بین می برد. باد کردن بالون می تواند شریان مسدود شده را باز کند و جریان خون را دوباره برقرار سازد.

چه اتفاقی در طول آنژیوپلاستی می افتد؟

رویکرد آنژیوپلاستی تقریباً شبیه به آنژیوگرافی است. در ابتدا برای تعیین محل و شدت انسداد در یک شریان،  آنژیوگرافی انجام می شود. آنژیوپلاستی را می توان در طول آنژیوگرافی و یا بعداً انجام داد. پزشک با مشاهده ی جریان خون در طول آنژیوگرافی، مناسب بودن آنژیوپلاستی را به عنوان یک گزینه درمانی برای رفع مشکل تشخیص می دهد. متخصص آنژیوگرافی همچنین تصمیم می گیرد که آیا آنژیوپلاستی باید فوراً انجام شود و یا باید به تعویق بیفتد و برای تاریخ دیگری برنامه ریزی شود.
در صورتی که آنژیوپلاستی، انتخاب مناسبی برای شریان مسدود شده یا باریک شده باشد، یک کاتتر کوچک (لوله) که یک بالون در انتهای آن قرار گرفته، به سوی ناحیه مسدود شده هدایت می شود. زمانی که بالون در محل انسداد قرار گرفت، پزشک بالون را باد می کند. بالون بسیار قوی است و نیروی ایجاد شده توسط آن، رسوب های چربی به نام پلاک را تخریب می کند. آترواسکلروزیس، اصطلاح پزشکی برای توصیف تجمع چربی در شریان ها می باشد. آنژیوپلاستی، آترواسکلروزیس را درمان نمی کند، بلکه فقط درمانی برای شریان مسدود شده و یا باریک شده است که برای بهبود جریان خون استفاده می شود.

چه اتفاقی در طول آنژیوپلاستی می افتد؟

آنژیوپلاستی برای درمان انسدادهای شریان های منتهی شونده به کلیه ها و پاها استفاده می شود. از آنژیوپلاستی می توان برای ترمیم انسدادهای شریان کاروتید منتهی شونده به مغز و نیز رگهای خون رسان قلبی استفاده کرد. در برخی از شرایط، ممکن است پس از آنژیوپلاستی، از استنت استفاده شود. استنت، شبیه به یک فنر فلزی منبسط شونده می باشد که زمانی که در کوچکترین قطر خود قرار دارد، به کاتتر بالون متصل می شود و به ناحیه باریک شده هدایت می شود. سپس بالون باد می شود و استنت منبسط می شود. استنت، زمانی که در جای مناسب خود قرار گرفت، تشکیل یک داربست می دهد. این داربست، دیواره ی شریان را باز نگه می دارد. استنت به طور مداوم در شریان باقی می ماند، آن را باز نگه می دارد و جریان خون را بهبود می بخشد.
بیماران قلبی به دلیل کرونا و شرایط حاد موج چهارم کرونا می توانند مشاوره آنلاین پزشکی با متخصص قلب و عروق و یا ویزیت در منزل را دریافت کرده و بدون مراجعه حضوری از خدمات فوق تخصص قلب در منزل برخوردار شوند.