تبیان، دستیار زندگی

رشد موها به چه عواملی بستگی دارد؟

استفاده بیش از اندازه از رنگ مو، هایلایت و کراتینه کردن زیاد مو و همچنین استفاده بیش از اندازه از مواد شیمیایی بر روی موها، موجب خشک و وز شدن لایه بیرونی کوتیکول مو می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رشد موها به چه عواملی بستگی دارد؟

برخی از افراد با عادت های نادرست و عدم توجه به مسئله مراقبت از مو، به موهای خود آسیب بسیاری وارد می کنند. این عادت ها موجب می شوند که موها خشک و خرد شوند و در نهایت بریزند. در چنین شرایطی اگرچه موها رشد می کنند، اما اندازه آنها ثابت می ماند. بنابراین باید بگوییم که متاسفانه اگر این عادت ها ترک نشود، این مشکل برای همیشه باقی خواهد ماند. برخی از این اشتباهات عبارتند از:
● استفاده بیش از اندازه از رنگ مو، هایلایت و کراتینه کردن زیاد مو و همچنین استفاده بیش از اندازه از مواد شیمیایی بر روی موها، موجب خشک و وز شدن لایه بیرونی کوتیکول مو می شود. این مورد از جمله دلایل بلند نشدن مو است. دلیل این امر آن است که مواد شیمیایی، روغن طبیعی مو را از بین می برد و به شدت به آنها آسیب می رساند.
● استفاده بیش از اندازه از اتوی مو، سشوار و سایر وسایل حرارتی باعث خشک شدن و آسیب رسیدن به موها می شود. این کار حتی ممکن است موجب شود تا موها مقاومت خود را در مقابل وسایل حرارتی از دست بدهد که نتیجه آن ایجاد موخوره، خرد شدن یا ریزش موها است. از اینرو، هر چه میزان استفاده شما از این وسایل کمتر باشد، موهای سالم تری خواهید داشت.
● عدم پرهیز از عواملی که موجب ایجاد موخوره در مو می شوند یکی از دلایل بلند نشدن موی سر است. به عبارت دیگر، زمانی که موها دچار موخوره می شود و انتهای ساقه آن چند شاخه می گردد، اگرچه مو از ریشه سالم است و رشد خود را دارد، اما ساقه آن آسیب دیده است.

عوامل موثر در رشد موها

رشد طبیعی موها در ماه در حدود یک و نیم سانتی متر است، اما با اینحال عواملی همچون ژنتیک، نوع تغذیه و سن افراد در میزان سرعت رشد موها نقش دارند که در ادامه به آنها می پردازیم:

 عامل ژنتیک

طبیعتا سلامت، جنس و سرعت رشد موها تا حد زیادی به عوامل ژنتیک و دی ان ای افراد بستگی دارد. برخی از اوقات تاثیر عوامل ژنتیک به اندازه ای است که واقعا حتی مهم نیست که فرد تا چه حد به موهای خود رسیدگی می کند و یا از چه نوع شامپو برای شستشوی مو استفاده می کند؛ به طور کل موهای وی سالم هستند و به راحتی بلند می شوند. رشد موی هر شخص دارای سیکلی منحصر به فرد و مخصوص به اوست. این بدین معناست که مو همانند ناخن رشد پیوسته ندارد و هر تار مو بسته به ژنتیک فرد، تنها چند سال رشد می کند و سپس رشد آن متوقف می شود و می ریزد و جای خود را به یک تار موی جدید می دهد. به همین دلیل این سیکل به صورت طبیعی اتفاق می افتد و مدت زمان آن کاملا به دی ان ای فرد مرتبط است.

رشد موها به چه عواملی بستگی دارد؟

عامل سن

سن یکی دیگر از عوامل موثر در رشد موهاست و ممکن است در سنین بالاتر با مشکل بلند نشدن مو مواجه شوید. بر این اساس، با افزایش سن، احتمال ضعیف تر شدن موها نیز وجود دارد، به طوری که ممکن است موها مانند گذشته رشد خوبی نداشته باشند. از سوی دیگر با افزایش سن، پوست سر چربی کمتری تولید می کند و موها بیشتر از قبل دچار خشکی می شود. علاوه بر آن، مواردی همچون رنگ کردن، دکلره کردن و حالت دادن به موها موجب شکننده تر شدن موها می شود.

عامل تغذیه

تغذیه را می توان به عنوان یک عامل فوق العاده مهم در بلند شدن مو تلقی کرد. بنابراین اگر رشد موهایتان دچار مشکل شده است، حتما تغذیه خود را بررسی کنید و از وجود مواد تقویت کننده مو یعنی مصرف مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت موهایتان اطمینان حاصل نمایید. به عنوان مثال، برخی از مواد غذایی از جمله تخم مرغ، اسفناج، ماهی و مرغ سرشار از آهن هستند. همچنین انواع غلات حاوی ویتامین دی و گوشت، تخم و کدو نیز سرشار از زینک هستند. مصرف این مواد مغذی برای رشد مو بسیار ضروری است و به همین دلیل نیز توصیه می شود تا برای داشتن موهایی سلامت با رشد مناسب حتما از آنها در رژیم غذایی خود استفاده نمایید. کسانی که به تغذیه خود توجه نمی کنند بیشتر از سایرین با مشکل بلند نشدن مو مواجه هستند.

عامل سلامت پوست سر

از دیگر عوامل موثر در سلامت و بلند شدن موها، داشتن پوست سر سالم است. بنابراین عواملی که به پوست سر آسیب می رسانند مستقیما در رشد مو نیز تاثیر منفی می گذارند. به عبارت دیگر، ژل ها یا تثبیت کننده های موی سر با بستن منافذ پوست، در سلامت پوست سر و رشد موها تاثیر منفی دارند. بنابراین حتی الامکان از آنها استفاده نکنید و یا پس از استفاده، حتما در انتهای روز سر خود را بشویید.
در پایان باید گفت فارغ از تاثیر عوامل ژنتیک در رشد موها، گاهی ما خودمان با اقداماتی از جمله زیاده روی در استفاده از اتوی مو، رنگ مو و دکلره، اکسیدان سلامت موهای خود را به خطر می اندازیم و موجبات خشک شدن، شکننده شدن و آسیب رسیدن به موهایمان را فراهم می آوریم. این امر موجب می شود که علیرغم رشد طبیعی موها، اندازه مو ثابت بماند. در نتیجه باید تلاش کنیم تا با استفاده از تغذیه مناسب و رعایت بهداشت مو در حفظ سلامت پوست سر و ساقه موهای خود کوشا باشیم تا همواره موهایی سالم داشته باشیم.
منبع: وب سایت سفیر