تبیان، دستیار زندگی

چگونه برای ورزش کردن وقت پیدا کنیم؟

مهم است که از وقتمان خوب استفاده کنیم. ما تقریباً تمام روز سعی داریم کارهایمان را سریع‌تر انجام بدهیم و به مسئولیت‌هایمان برسیم. اما این میان شاید از انجام کارهایی که به نظرمان چندان مهم نمی‌آیند صرف‌نظر کنیم. یکی از این کارها برای خیلی از افراد ورزش کردن است که تصور می‌کنند چندان لازم نیست و می‌توانند از آن بگذرند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیدا کردن وقت برای ورزش
ما به بهانه‌ی کار بیرون و کار خانه و ... فراموش می‌کنیم از بدنمان مراقبت کنیم. ورزش علاوه بر اینکه انداممان را زیباتر می‌کند، برای سلامت روحی و روانی‌مان نیز لازم است. نیازی نیست حتماً به باشگاه بروید، زیرا می‌توانید با یک روتین ورزش خانگی هم حالتان را بهتر کنید و ضمناً متناسب‌تر شوید.
اما چگونه با وجود این‌همه کار و مشغله برای ورزش کردن وقت پیدا کنید؟


چرا نمی‌توانید برای ورزش کردن وقت پیدا کنید؟

شاید دوست داشته باشید ورزش کنید اما این کافی نیست. در واقع برای سلامتی و تناسب اندامتان نباید بهانه‌ای بتراشید. بلکه باید انگیزه‌ای برای خود پیدا کنید و تغییراتی در برنامه‌هایتان ایجاد کنید تا با حذف یکی دو کار اضافه و بی‌فایده برای ورزش کردن وقت باز کنید، حتی اگر سرتان شلوغ است.
ورزش نکردن یعنی بی‌تحرکی و یکجانشینی، که باعث می‌شود در معرض بیماری‌های مزمن مانند چاقی، آتروفی عضلات، استرس، اختلالات گوارشی و پوکی استخوان قرار بگیرید.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در منطقه اروپا، هر ساله دست‌کم 600000 مرگ زودهنگام در اثر عدم فعالیت بدنی روی می‌دهد. این نرخ در کل دنیا یک میلیون و نهصد هزار نفر تخمین زده شده است. بنابراین آن‌هایی که هیچ‌گونه ورزشی نمی‌کنند بیشتر ممکن است دچار مرگ زودهنگام شوند.
هدف ما این نیست که شما را با این ارقام بترسانیم بلکه می‌خواهیم تشویقتان کنیم بهانه‌های زیر را کنار بگذارید:
. طی روز وقت کم می‌آورم
. پول باشگاه رفتن را ندارم
. کارم زیاد و وقت‌گیر است
. درس خواندن تمام‌ وقت من را گرفته است
. ورزش کردن باعث می‌شود گرسنه شوم و بخورم اما من نمی‌خواهم وزن اضافه کنم
ما می‌دانیم که گاهی کارها و مسئولیت‌ها پیچیده می‌شوند و به نظر می‌رسد بیست و چهار ساعت شبانه‌روز کم می‌آید. اما اغلب واقعاً می‌توانیم فرصت‌های کوتاهی ما بین کارهایمان پیدا کنیم، همان وقت‌هایی که تلویزیون تماشا می‌کنیم، مشغول گوشی همراهمان می‌شویم یا چُرت می‌زنیم. بنابراین لازم است برنامه‌های خود را دوباره ارزیابی کنیم و اولویت‌بندی نماییم.

اهمیت ورزش کردن

ورزش کردن و درست تغذیه کردن، انرژی بیشتری به ما می‌دهد، استرس را کم می‌کند و منجر به وزن سالم می‌شود. به طور کلی، وقتی تحرک داریم، کیفیت زندگی‌مان بالاتر می‌رود. آن‌هایی که اهل ورزش هستند، مهارت خود کنترلی قوی‌تری دارند و می‌توانند انتخاب‌های بهتری بکنند، زیرا عملکرد ادراکی‌شان هم با ورزش تقویت می‌شود.
همچنین طی ورزش و بعد از آن مغز اندورفین ترشح می‌کند که نتیجه‌اش تندرستی هیجانی و شادی خواهد بود. با اندورفینِ بیشتر، علائم افسردگی و اضطراب نیز تخفیف می‌یابد. طبق پژوهش‌ها، بین آرامش ذهن و تحرک بدنی ارتباط قطعی وجود دارد.
دلایل بیشتری برای ورزش کردن:
. حالتان بهتر می‌شود
. دچار بی‌خوابی نخواهید شد
. قدرت حافظه و یادگیری‌تان بیشتر می‌شود


نکاتی برای کنار گذاشتن بهانه‌ها و وقت پیدا کردن برای ورزش

برخلاف آنچه خیلی‌ها تصور می‌کنند، ورزش به شما کمک می‌کند بهتر و سریع‌تر به کارهایتان برسید. شما با ورزش، انرژی می‌گیرید و سرحال‌تر به کارهایتان می‌رسید. پس بهانه نیاورید؛ با توصیه‌های زیر از روزتان بیشترین بهره را ببرید:

دقیق و منظم باشید
ببینید اوقات روزتان را چگونه سپری می‌کنید. یک بار دیگر کارها را اولویت‌بندی کنید. بهتر است لیستی از کارهای روزانه‌تان تهیه کرده و آن‌هایی را که مهم نیستند حذف کنید.

به یک تیم ورزشی ملحق شوید
شما تنها نیستید! مطمئناً می‌توانید دوستی پیدا کنید که او نیز به دنبال پیدا کردن فرصتی برای ورزش کردن است. همدیگر را تشویق و حمایت کنید تا ورزش کردن برایتان مفرح‌تر و عملی‌تر شود. با تمرینات سبُک شروع کنید و کم‌کم شدت را افزایش دهید، البته تا جایی که بدنتان اجازه می‌دهد.

همان‌طور که گفتیم می‌توانید در فضای باز، پارک و یا خانه هم ورزش کنید و لازم نیست باشگاه بروید، بنابراین نباید بهانه بیاورید. تجهیزات ورزشی گران‌قیمت نخرید. کفش و لباس سبُک و راحت تمام آن چیزی است که برای ورزش کردن نیاز دارید


مکان مناسبی برای ورزش پیدا کنید
پارک یا باشگاهی نزدیک به محل کار یا خانه یا دانشگاهتان جای بسیار خوبی برای ورزش کردن است. می‌توانید در خانه نیز مکان مناسبی برای ورزش کردن در نظر بگیرید، خصوصاً اگر تصمیم دارید صبح زود یا قبل از خواب ورزش کنید. یکی از فواید در خانه ورزش کردن این است که می‌توانید با برنامه‌های آنلاین ورزش کنید.

فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که لذت می‌برید
اسکوات، دراز و نشست یا بارفیکس برای حفظ تناسب اندام ضروری نیستند. دیگر فعالیت‌ها و تمرین‌ها نیز می‌توانند مفید باشند، مثلاً دوچرخه‌سواری، شنا و یا یوگا. رمز کار این است که فعالیتی را انتخاب کنید که برایتان لذت‌بخش است و راحت‌تر و با اشتیاق بیشتری می‌توانید سراغش بروید.

ورزش کردن را پول هدر دادن نبینید
همان‌طور که گفتیم می‌توانید در فضای باز، پارک و یا خانه هم ورزش کنید و لازم نیست باشگاه بروید، بنابراین نباید بهانه بیاورید. تجهیزات ورزشی گران‌قیمت نخرید. کفش و لباس سبُک و راحت تمام آن چیزی است که برای ورزش کردن نیاز دارید.


وقت گذاشتن برای ورزش کردن به هر حال به نفعتان است

کمبود وقت برای ورزش کردن با موانع ذهنی مانند ترس از آسیب دیدن، شکست خوردن یا مسخره شدن همراه است، از این رو کارهای راحت‌تر و راضی‌کننده‌تری را جایگزین می‌کنیم. یعنی ترجیح می‌دهیم بخوابیم، فیلم تماشا کنیم یا سرگرم شبکه‌های اجتماعی شویم.
با کمی خلاقیت، نظم و برنامه‌ریزی می‌توانید ورزش کنید و سلامت بدن و ذهنتان را تضمین نمایید. یادتان باشد ورزش کردن فواید بی‌شماری دارد اما اصلی‌ترین آن رسیدن به یک سبک زندگی بهتر است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.